Πρόσφατα οι εκπαιδευτικοί έλαβαν οδηγία από το υπουργείο Παιδείας να εντάξουν σχέδια δράσης “ενεργού πολίτη”.
Αλήθεια πόσο υποκριτική αποδεικνύεται η στάση του υπουργείου, το οποίο καλεί τους εκπαιδευτικούς να προάγουν την ενεργό πολιτειότητα, όταν την ίδια στιγμή εκπαιδευτικός διώκεται πειθαρχικά επειδή ‘τόλμησε’ να μιλήσει και να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές της ενάντια στον πόλεμο, και να δημιουργήσει μαζί τους πανό με αντιπολεμικό μήνυμα αλληλεγγύης προς τον λαό της Παλαιστίνης;
Που βρίσκεται η πολιτειότητα όταν εκπαιδευτικοί "σύρθηκαν" σε ΕΔΕ από την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας γιατί τους κατηγόρησε στέλεχος της νέας Δημοκρατίας ότι κάλεσαν σε εκδήλωση του σχολείου τους ως ομιλητές την κόρη του Τσε Γκεβάρα και γνωστό ιστορικό που μίλησε στην επέτειο της απελευθέρωσης της Βέροιας από τον ΕΛΑΣ;
Αλήθεια ποιον ενεργό πολίτη ευαγγελίζεται ένα υπουργείο που θέτει σε δυνητική αργία την εκπαιδευτικό Χρύσα Χοτζόγλου επειδή ως ενεργό μέλος της ΕΛΜΕ Πειραιά, ως πολίτης με την αρχαιοελληνική έννοια του όρου, αγωνίστηκε για να υπερασπίσει τους μαθητές της και τον δημόσιο χαρακτήρα του σχολείου με βάση τις αποφάσεις των συνδικαλιστικών τους οργάνων.
Πολλές οι αποδείξεις για την υποκρισία του υπουργείου Παιδείας που θέλει "ενεργό πολίτη" χωρίς πολιτική συνείδηση. Κοντολογίς το πρόγραμμα Ενεργός πολίτης είναι μια ακόμα επικοινωνιακή φούσκα και μια προσπάθεια εξαναγκασμού των εκπαιδευτικών να φορτωθούν μια επιπλέον γραφειοκρατική δουλειά: λίστες με δραστηριότητες, «μάζεμα πόντων» και πιστοποίηση ότι το σχολείο υλοποίησε δράσεις «ενεργού πολίτη».
Ένα ακόμη στοιχείο που αποκαλύπτει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πε Ζακύνθου φωτίζει ακόμη περισσότερο τις προθέσεις του υπουργείο Παιδείας και κάποιων στελεχών της εκπαίδευσης.
Συγκεκριμένα το σωματείο των εκπαιδευτικών στη Ζάκυνθο κάλεσε, όπως όφειλε, τους εκπαιδευτικούς του νησιού σε δράσεις μνήμης και προβληματισμού σχετικά με την τραγωδία των Τεμπών, ενώ πολλοί είχαν ήδη ευαισθητοποιηθεί και σχεδιάσει ανάλογες δράσεις – ζωγραφιές, δρώμενα στο προαύλιο των σχολείων, μικρά βίντεο κ.α. – για να υλοποιήσουν με τους μαθητές και τις μαθήτριές τους, ανεξάρτητα από το κάλεσμα αυτό. Στον ίδιο παλμό , αυθόρμητες δράσεις- εικαστικές, μουσικές, θεατρικές - πραγματοποιήθηκαν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης στην Ελλάδα και δημοσιοποιήθηκαν σε όλα τα μέσα ( διαδίκτυο, εκθέσεις, αποθετήρια κλπ.)
Με θλίψη όμως και ανησυχία διαπιστώθηκε, ότι οι δράσεις αυτές στα σχολεία του νησιού ,σε πολλές περιπτώσεις παρεμποδίστηκαν ή τελικά και ακυρώθηκαν, λόγω της παρεμβολής στελεχών της διοίκησης, που προσπάθησαν να τις αποτρέψουν, χαρακτηρίζοντάς τες, ως «πολιτικές παρεμβάσεις»!
Είναι απαράδεκτος εμπαιγμός να μιλάνε για ενεργούς πολίτες αυτοί που διώκουν και παραπέμπουν σε πειθαρχικά χιλιάδες ενεργούς, μάχιμους εκπαιδευτικούς που μάχονται για το δημόσιο σχολείο και την ίδια ώρα να απαγορεύουν εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης στα σχολεία για την τραγωδία των Τεμπών.
Η ανακοίνωση
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Α/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ «ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ»
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΓΙΑ ΠΑΡΕΜΠΟΔΙΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ
Ως εκπαιδευτικοί, έχουμε χρέος να καλλιεργούμε στους μαθητές μας αξίες, όπως η ευθύνη, η μνήμη, η αλληλεγγύη και η διεκδίκηση ενός δικαιότερου κόσμου.
Στη σύγχρονη ιστορική συγκυρία που διανύουμε , σύσσωμη η ελληνική κοινωνία-πολίτες, γονείς, εκπαιδευτικοί αλλά και μαθητές- βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια δύσκολη εμπειρία πόνου και φόβου, καθώς εκτυλίσσονται οι μεγάλες κινητοποιήσεις και οι μεγάλες συζητήσεις γύρω από την ιστορική πλέον για τον τόπο μας τραγωδία των Τεμπών, που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, στην πλειονότητά τους νέους, φοιτητές και φοιτήτριες, σχεδόν παιδιά! Η απορία, η αγωνία, η ανασφάλεια και ο φόβος- μήπως αυτό το γεγονός δεν ήταν απλά κάτι τυχαίο και εξαιρετικό, αλλά αποτέλεσμα σοβαρών παραλείψεων των μεγάλων- μπορεί να δημιουργήσει, όχι μόνο εύλογα ερωτήματα στο μυαλό των μαθητών και μαθητριών μας , αλλά και έντονο άγχος και φόβο στις ψυχές τους, μήπως παρόμοια τραγωδία θα μπορούσε να επαναληφθεί και στη δική τους ζωή και στις δικές τους οικογένειες.
Στη δύσκολη αυτή στιγμή , ο ρόλος των εκπαιδευτικών είναι εξαιρετικά σημαντικός: είναι εκείνοι που πρέπει να σταθούν στο πλευρό τους για να λύσουν τις απορίες τους , να θεραπεύσουν τον πόνο τους και να απαλύνουν την αγωνία και τον φόβο τους ,δημιουργώντας τους εμπιστοσύνη για τις πράξεις των μεγάλων, που μπορούν και πρέπει να είναι υπεύθυνες , για τους θεσμούς της δημοκρατίας, που μπορούν και πρέπει να προστατεύουν τα κοινωνικά αγαθά, όπως τη ζωή, την υγεία, την ασφάλεια, την παιδεία και για τους θεσμούς της δικαιοσύνης , που μπορούν και πρέπει να είναι αντικειμενικοί και διάφανοι.
Στο πλαίσιο αυτό, το σωματείο μας κάλεσε τους εκπαιδευτικούς μας σε δράσεις μνήμης και προβληματισμού σχετικά με την τραγωδία των Τεμπών, ενώ πολλοί είχαν ήδη ευαισθητοποιηθεί και σχεδιάσει ανάλογες δράσεις – ζωγραφιές, δρώμενα στο προαύλιο των σχολείων, μικρά βίντεο κ.α. – για να υλοποιήσουν με τους μαθητές και τις μαθήτριές τους, ανεξάρτητα από το κάλεσμα αυτό. Στον ίδιο παλμό , αυθόρμητες δράσεις- εικαστικές, μουσικές, θεατρικές - πραγματοποιήθηκαν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης στην Ελλάδα και δημοσιοποιήθηκαν σε όλα τα μέσα ( διαδίκτυο, εκθέσεις, αποθετήρια κλπ.)
Με θλίψη όμως και ανησυχία διαπιστώσαμε, ότι οι δράσεις αυτές στα σχολεία μας ,σε πολλές περιπτώσεις παρεμποδίστηκαν ή τελικά και ακυρώθηκαν, λόγω της παρεμβολής στελεχών της διοίκησης, που προσπάθησαν να τις αποτρέψουν, χαρακτηρίζοντάς τες, ως «πολιτικές παρεμβάσεις»!
Στο δημόσιο δε λόγο της Προέδρου του Συλλόγου μας , την Τετάρτη 5.3.2025, στη δεύτερη μεγάλη κινητοποίηση για τα Τέμπη, όπου κάλεσε όλα τα στελέχη της διοίκησης εκπαίδευσης: τη Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ζακύνθου, την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ιονίων Νήσων και το Υπουργείο, να δηλώσουν δημόσια στον ζακυνθινό λαό, ποιος και με ποια εντολή απαγόρευσε δράσεις και ζωγραφιές για το θέμα των Τεμπών στις σχολικές μας μονάδες, η δημόσια απάντηση που επέλεξε να δώσει η διοίκηση -αντί να τοποθετηθεί ξεκάθαρα στο εάν όντως επιχειρήθηκε παρεμπόδιση αυτών των δράσεων- ήταν αποπροσανατολισμός της συζήτησης, παράθεση προσωπικών κρίσεων για την Πρόεδρο του Συλλόγου μας και εν τέλει καμία απάντηση και ανάληψη ευθυνών.
( https://www.facebook.com/100021927950322/videos/556448604115996/ &
https://zantetimes.gr/154446/athanasios-katsibelis-scholia-gia-tis/2025/03/06/)
Επειδή η κοινωνική ευθύνη, η δικαιοσύνη και η δημοκρατία δεν αποτελούν «πολιτική προπαγάνδα»- είναι αξίες που διδάσκονται στα σχολεία και αποτελούν θεμελιώδη στόχο της εκπαίδευσης, όπως ρητά αναφέρεται στα Νέα Προγράμματα Σπουδών.
Επειδή η παιδαγωγική ελευθερία είναι απαραίτητη προϋπόθεση στην σωστή άσκηση του παιδαγωγικού μας λειτουργήματος ενώ ο φόβος είναι ο άσπονδος εχθρός της,
ΚΑΤΑΓΓΕΛΟΥΜΕ
ΚΑΘΕ ΠΡΑΞΗ ΦΙΜΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ
ΠΑΡΕΜΠΟΔΙΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗΣ
ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΟΥΜΕ ότι η εκπαίδευση δεν μπορεί να λειτουργεί αποκομμένη από την κοινωνία. Σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα και τις παιδαγωγικές αρχές που υπηρετούμε, οι μαθητές καλλιεργούν την κριτική σκέψη, την ιστορική μνήμη και τη συνειδητοποίηση του κόσμου γύρω τους. Οι αξίες της ασφάλειας, της αλληλεγγύης και της ανάληψης ευθύνης δεν αποτελούν «πολιτική παρέμβαση», αλλά θεμελιώδεις αρχές κάθε σύγχρονου δημοκρατικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Στην πρόσφατη Υ.Α.του ΥΠΑΙΘΑ με αρ. 130372/ΓΔ4 /ΦΕΚ αρ. 6048 Τ.β΄/1.11.2024 με τίτλο « Πρόγραμμα Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη’ του Νηπιαγωγείου ,του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου», οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων καλούνται «να ξεπεράσουν τα παραδοσιακά όρια των μαθημάτων και των θεματικών ενοτήτων, σχεδιάζοντας δράσεις ενεργού και ολιστικού χαρακτήρα, πλήρως εναρμονισμένες με τους 17 ΣΒΑ.»
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΑΣΤΕ και είμαστε κάθετα αντίθετοι σε κάθε απόπειρα παρέμβασης που περιορίζει την παιδαγωγική ελευθερία και δημιουργεί κλίμα εκφοβισμού στους εκπαιδευτικούς. Η απαίτηση καταγραφής όσων συμμετέχουν σε δράσεις δεν συνάδει με τις αρχές της δημοκρατικής εκπαίδευσης.
ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ότι δεν πρόκειται να αποδεχτούμε κανένα φίμωμα της ιστορικής μνήμης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι εκπαιδευτικοί θα συνεχίσουν να κάνουν τη δουλειά τους με ευθύνη, όπως πάντα. Οι δράσεις που υλοποιούνται στα σχολεία δεν έχουν κομματική χροιά. Δεν αποδίδονται ευθύνες σε συγκεκριμένα πρόσωπα ή πολιτικούς φορείς. Αντιθέτως, στόχο έχουν να αναδείξουν την έννοια της κοινωνικής ευθύνης, της ασφάλειας και της αλληλεγγύης, αξίες που αφορούν όλους τους πολίτες ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων.
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και την Ομοσπονδία μας να διασφαλίσουν την ανεμπόδιστη εφαρμογή παιδαγωγικών δράσεων που προάγουν τη μνήμη, τη σκέψη και την κοινωνική συνείδηση των μαθητών μας.
ΔΕ ΘΑ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΜΕ ΤΗ ΦΙΜΩΣΗ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ
Η πρόεδρος Η γενική γραμματέας
Λάζου Έφη Παπαδάτου Μαρία
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/03
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση