δασακ
Η TALIS παρουσιάζεται ως εργαλείο διεθνούς σύγκρισης και αξιολόγησης, όμως φαίνεται να αναπαράγει ένα τεχνοκρατικό και αποκομμένο μοντέλο για την εκπαίδευση

Η Διεθνής Έρευνα για τη Διδασκαλία και τη Μάθηση (γνωστή ως TALIS), αποτελεί μια από τις πιο φιλόδοξες πρωτοβουλίες του ΟΟΣΑ, με στόχο τη συλλογή δεδομένων γύρω από τις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών και το περιβάλλον της σχολικής μάθησης. Με συμμετοχή άνω των 60 χωρών έως το 2026, η TALIS διαμορφώνει ένα πολυεπίπεδο πορτρέτο του εκπαιδευτικού κόσμου.

Η Ελλάδα θα συμμετάσχει για πρώτη φορά το 2026 στον συμπληρωματικό κύκλο TALIS+, προσθέτοντας τη φωνή της σε μια παγκόσμια συζήτηση. Με συγκρίσιμα δεδομένα που θα ενταχθούν στον κύκλο του 2024, η χώρα εντάσσεται σε ένα ερευνητικό δίκτυο που καλύπτει έξι ηπείρους και δεκάδες εκπαιδευτικά συστήματα.

Ποια δεδομένα συλλέγει η TALIS;

Η έρευνα περιλαμβάνει περίπου 50 ερωτήσεις που αγγίζουν ευρύ φάσμα θεμάτων, όπως:

  • Διδακτική προετοιμασία και καθημερινές πρακτικές στην τάξη

  • Επαγγελματική επιμόρφωση και εμπόδια στην πρόσβαση της

  • Σχέσεις μεταξύ διευθυντών και εκπαιδευτικών

  • Θέματα όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η περιβαλλοντική ευαισθησία και η ηγεσία σχολείου

  • Πτυχές της σχολικής κουλτούρας (όπως ο εκφοβισμός και το κλίμα στο σχολείο)

Παρά την πληρότητα των θεματικών, παραμένει ερωτηματικό το κατά πόσο απεικονίζονται οι πραγματικές κοινωνικές και θεσμικές συνθήκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Τι απουσιάζει από το ερωτηματολόγιο;

Παρόλο που η έρευνα δίνει έμφαση στον εκπαιδευτικό ρόλο, λείπουν κρίσιμες παράμετροι που θα συμπλήρωναν την εικόνα:

  • Καμία αναφορά σε υποδομές, αριθμό μαθητών ανά τάξη ή κρατική χρηματοδότηση

  • Καμία ερώτηση για κοινωνικές συνθήκες που επηρεάζουν τη μάθηση (π.χ. φτώχεια, ανισότητες, οικογενειακές δυσκολίες)

  • Καμία αποτύπωση του τρόπου στήριξης των εκπαιδευτικών από το κράτος

Αυτό το κενό αναδεικνύει μια θεμελιώδη μονομέρεια στην προσέγγιση της εκπαιδευτικής αξιολόγησης: η ευθύνη εστιάζεται σχεδόν αποκλειστικά στον εκπαιδευτικό και τη σχολική μονάδα.

Το "όραμα" του ΟΟΣΑ για το σχολείο του μέλλοντος

Από τις ερωτήσεις και μόνο, μπορεί να αποκρυπτογραφηθεί το σχολικό μοντέλο που προωθείται:

  1. Ο εκπαιδευτικός ως ευέλικτος, με ελαστικές σχέσεις εργασίας

  2. Πολυσχολική απασχόληση ως πιθανή πραγματικότητα

  3. Η επαγγελματική εξέλιξη παρουσιάζεται ως προσωπική ευθύνη

  4. Ενίσχυση της συμμετοχής γονέων και μαθητών στις αποφάσεις του σχολείου

  5. Πίεση για υψηλή απόδοση, με τον εκπαιδευτικό να θεωρείται υπεύθυνος για τα μαθησιακά αποτελέσματα

  6. Εμπλοκή των τοπικών αρχών (όπως οι δήμοι) στις εκπαιδευτικές πολιτικές

  7. Απουσία επαρκούς διοικητικής στήριξης, παρά την αυξημένη γραφειοκρατία

  8. Κανονικοποίηση της έλλειψης προσωπικού και της επιβάρυνσης των ήδη εργαζόμενων

  9. Ο διευθυντής-επόπτης, ρόλος ενισχυμένος με διαχειριστικές και αξιολογικές αρμοδιότητες

Η εκπαιδευτική επαγγελματική αβεβαιότητα

Η TALIS διερευνά και την προοπτική εξόδου από το επάγγελμα, εστιάζοντας σε λόγους όπως η συνταξιοδότηση, η εργασιακή εξουθένωση ή ακόμα και η αναζήτηση καριέρας εκτός εκπαίδευσης. Η επαναλαμβανόμενη αναφορά στην “επαγγελματική αποχώρηση” αποκαλύπτει μια τάση που γίνεται ολοένα και πιο έντονη παγκοσμίως: το επάγγελμα του εκπαιδευτικού, αντί να γίνεται ελκυστικότερο, υποβαθμίζεται.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

panepistimio-makedonias
Σάλος στο ΠΑΜΑΚ: Αντιδράσεις για τη μεταφορά του Τμήματος Μουσικής σε κτίριο της Μητρόπολης – Καταγγελίες για αδιαφάνεια και υποβάθμιση
Αντιδράσεις για τη μεταφορά του Τμήματος Μουσικής του ΠΑΜΑΚ – Καταγγελίες για αδιαφάνεια και υποβάθμιση
Σάλος στο ΠΑΜΑΚ: Αντιδράσεις για τη μεταφορά του Τμήματος Μουσικής σε κτίριο της Μητρόπολης – Καταγγελίες για αδιαφάνεια και υποβάθμιση
Οι κίνδυνοι για νέο πυρηνικό ατύχημα
26 Απριλίου 1986 - 26 Απριλίου 2025: «Οι κίνδυνοι για νέο πυρηνικό ατύχημα στην Ευρώπη και την Τουρκία»
«Τριάντα εννιά χρόνια μετά το τραγικό πυρηνικό ατύχημα του Τσέρνομπιλ Ουκρανίας»
26 Απριλίου 1986 - 26 Απριλίου 2025: «Οι κίνδυνοι για νέο πυρηνικό ατύχημα στην Ευρώπη και την Τουρκία»
Αγγελική Νικολούλη
Απειλητικό μήνυμα σε ζωντανή μετάδοση για την Αγγελική Νικολούλη – Σοκαρισμένοι συντελεστές και κοινό
«Νικολούλη θα χαθείς πριν την ώρα σου»: Το μήνυμα που πάγωσε το πλατό στο «Φως στο Τούνελ»
Απειλητικό μήνυμα σε ζωντανή μετάδοση για την Αγγελική Νικολούλη – Σοκαρισμένοι συντελεστές και κοινό