Thumbnail
Σύλλογος ΠΕ Αμαρουσίου

Κενά – ελλείψεις – προβλήματα της  ειδικής αγωγής στη Β΄ Δ/νση Π. Ε. Αθήνας

Το Δ. Σ. του Συλλόγου Eκπ/κών Π. Ε. Αμαρουσίου εκφράζοντας την έντονη δυσαρέσκεια και αγανάκτηση των εκπαιδευτικών μελών του Συλλόγου μας και ιδιαίτερα όσων υπηρετούν στην ειδική αγωγή, ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΕΙ τις απαράδεκτες αντιλαϊκές πολιτικές του ΥΠΑΙΘ και της διοίκησης της εκπαίδευσης αναφορικά με το ζήτημα της αντιμετώπισης και κάλυψης των αναγκών της ειδικής αγωγής στην περιοχή ευθύνης του Συλλόγου μας και γενικότερα στη Β΄ Δ/νση Π. Ε. Αθήνας.

Συγκεκριμένα και ύστερα από τις «φιλότιμες» προσπάθειες του ΥΠΑΙΘ, χάρη στις αντιλαϊκές πολιτικές που εφαρμόζει, να κλείσει οριστικά το ειδικό Δημοτικό Σχολείο Σικιαρίδειο (αφού πρώτα είχαν συγχωνευθεί τα δύο ειδικά Δημοτικά Σχολεία του Σικιαριδείου Ιδρύματος σε ένα κατά το σχολικό έτος 2011), λίγο πριν αρχίσει το σχολικό έτος 2012 – 2013, το οποίο παρέμεινε ανοικτό χάρη στις κινητοποιήσεις του Συλλόγου Εκπ/κών Π. Ε. Αμαρουσίου, των γονέων του σχολείου και φορέων της περιοχής, η λειτουργία του συγκεκριμένου σχολείου συνεχώς απαξιώνεται, αφού η κάλυψη των αναγκών του σε εκπαιδευτικό προσωπικό δεν αντιμετωπίζεται έγκαιρα και με βάση το υπάρχον πλαίσιο λειτουργίας του σχολείου. Ειδικότερα η καθυστέρηση της κάλυψης των αναγκών του σχολείου σε εκπαιδευτικό προσωπικό συνεχίζεται και ακόμα χειρότερα μετακινούνται εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων (Φυσικής αγωγής, Μουσικής κλπ.) από το ειδικό Δημοτικό Σχολείο Σικιαρίδειο, διαταράσσοντας την εύρυθμη λειτουργία του, προκειμένου να καλυφθούν ανάγκες σε άλλα σχολεία της περιοχής.

Επίσης,  αρκετά τμήματα ένταξης σε Δημοτικά Σχολεία της περιοχής ευθύνης του Συλλόγου μας έπαψαν να καλύπτονται από μόνιμους εκπαιδευτικούς και καλύφθηκαν από αναπληρωτές ΕΣΠΑ, με όποια καθυστέρηση σημαίνει αυτό στην έναρξη της λειτουργίας τους, αφού εκπεφρασμένη θέληση του ΥΠΑΙΘ και της διοίκησης της εκπαίδευσης είναι να πάψουν να καλύπτονται από μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό δασκάλων και νηπιαγωγών της ειδικής αγωγής.

Ακόμα χειρότερα στην περιοχή της Β΄Δ/νσης Π. Ε. Αθήνας υπάρχουν 112 κενά σε εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης (με εγκεκριμένες από τις αρμόδιες υπηρεσίες αιτήσεις των γονέων των μαθητών αυτών), τα οποία παραμένουν ακάλυπτα λόγω ελλείψεων πιστώσεων, με ότι αυτό σημαίνει για τη λειτουργία των σχολείων και την πρόοδο των συγκεκριμένων μαθητών που χρήζουν παράλληλης στήριξης.

ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΟΥΜΕ τις απαράδεκτες και παράτυπες ενέργειες της Δ/νσης Π. Ε. Β΄ Αθήνας σύμφωνα με τις οποίες τοποθετούνται εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης σε σχολεία και όχι σε μαθητές (ονομαστικά) με αποτέλεσμα οι συνάδελφοι μας (αναπληρωτές ΕΣΠΑ παράλληλης στήριξης) να χρεώνονται δύο ή τρεις μαθητές που χρήζουν παράλληλης στήριξης μέσα στην ίδια σχολική μονάδα μοιράζοντας το ωράριό τους σε διαφορετικούς μαθητές και διαφορετικά τμήματα, τονίζοντας και τις ευθύνες της σχολικής συμβούλου ειδικής αγωγής που αποδέχεται τέτοιου είδους διευθετήσεις.

Για όλα τα παραπάνω ενημερώνουμε τους γονείς των μαθητών μας και τους συλλογικούς τους φορείς, διεκδικώντας τα αυτονόητα:

·         Στήριξη της λειτουργίας των ειδικών Δημοτικών Σχολείων με εκπαιδευτικό προσωπικό – να πάψουν οι αυθαίρετες μετακινήσεις από το ειδικό Δημοτικό Σχολείο Σικιαρίδειο.

·         Κάλυψη όλων των τμημάτων ένταξης (με μόνιμο προσωπικό) και ίδρυση νέων ΤΕ, ώστε να καλυφθούν όλες οι σχολικές μονάδες της Β΄ Δ/νσης Π. Ε. Αθήνας.

·         Κάλυψη όλων των θέσεων παράλληλης στήριξης άμεσα με προσλήψεις αναπληρωτών.

·         Μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών (γενικής και ειδικής αγωγής), ώστε να καλυφθούν όλα τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό.

Για όλα τα παραπάνω έχουμε ήδη ζητήσει συνάντηση με το Δ/ντή Εκπ/σης της Β΄ Δ/νσης Π.Ε. Αθήνας και τους σχολικούς συμβούλους της περιοχής ευθύνης του συλλόγου μας και θα προβούμε σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις μαζί με τους γονείς, ενημερώνοντας για τα προβλήματα της ειδικής αγωγής την κοινωνία, καλώντας όλους να παλέψουμε για ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ.  

 

 

Μαρούσι  13 – 1 – 2014                                                                                                          

Αρ. Πρ.: 43

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π. Ε.                   

ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ                                                  

Ταχ. Δ/νση: Ιερού Λόχου 3 – 5                                           

Τ. Κ. 15124 Μαρούσι                                                            

Τηλ. & Fax: 210 8020788                                     

Πληροφ. Καββαδία Φ.                                               

Email:[email protected]         

 

Προς:

Δ/νση Π. Ε. Β΄ Αθήνας                                

Κοινοποίηση:          

ΜΕΛΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΑΣ

Δ. Ο. Ε.          

Σχολική Σύμβουλο Ειδικής Αγωγής

Β΄ Δ/νσης Π. Ε. Αθήνας 


Θέμα: « Προτάσεις για το Νομοσχέδιο ειδικής αγωγής που αφορούν την προσχολική εκπαίδευση».

Σας κοινοποιούμε προτάσεις του Συλλόγου Εκπ/κών Π. Ε. Αμαρουσίου αναφορικά με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο της ειδικής αγωγής σχετικά με την προσχολική εκπαίδευση.

ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Για τα Τ.Ε.

Η εκπαίδευση στην προσχολική ηλικία θεωρείται καθοριστική, καθώς αποτελεί τη βάση όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Η ποιότητα της εκπαίδευσης επηρεάζει την εξέλιξη όλων των μαθητών/τριών, συμπεριλαμβανομένων και των μαθητών/τριών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και τη δημιουργία θετικών αντιλήψεων και στάσεων απέναντι στους ανάπηρους.

Η εφαρμογή κατάλληλου ενταξιακού προγράμματος προσχολικής εκπαίδευσης είναι σημαντική, καθώς σε αυτήν την ηλικία οι θετικές εμπειρίες των νηπίων συμβάλλουν στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους και στη διαμόρφωση κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων.

Επιπλέον, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών αυτής της ηλικίας, το Α.Π.Σ. του νηπιαγωγείου και ο ημερήσιος προγραμματισμός επιβάλλουν ένα πλαίσιο λειτουργίας που σε ορισμένα σημεία διαφοροποιείται από αυτό του δημοτικού σχολείου.

Ωστόσο ως σήμερα, δεν έχει οριστεί ένα σαφές πλαίσιο λειτουργίας για τα τμήματα ένταξης στο νηπιαγωγείο με αποτέλεσμα τη δημιουργία συγχύσεων και εσωτερικών συγκρούσεων αναφορικά με τη λειτουργία, τους ρόλους των νηπιαγωγών και τις αρμοδιότητες που απορρέουν από αυτούς, τον αριθμό των μαθητών, κ.α.. Οι σχολικοί σύμβουλοι Ειδικής Αγωγής της Δημοτικής Εκπαίδευσης είναι υπεύθυνοι για την επίλυση τέτοιων συγκρούσεων, ωστόσο θα πρέπει να επισημάνουμε ότι δεν είναι εξειδικευμένοι στα ζητήματα προσχολικής αγωγής.

Για τους παραπάνω λόγους είναι αναγκαίο να συμπεριληφθεί στην νομοθεσία  κανονισμός του πλαισίου λειτουργίας των ενταξιακών νηπιαγωγείων, ο οποίος θα παρέχει ένα σαφές πλαίσιο για τη συνεργασία, τις αρμοδιότητες των δύο Νηπιαγωγών και τη λειτουργία των Τ.Ε..

Συγκεκριμένα:

-          Αναθεώρηση του τρέχοντος τρόπου λειτουργίας των τμημάτων  ένταξης και τη στελέχωση όλων των τμημάτων της προσχολικής εκπαίδευσης με 2 εκπαιδευτικούς (γενικός-ειδικός), δεδομένων αφενός ότι παρατηρείται η φοίτηση μαθητών με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες (διαγνωσμένες και μη) σε όλα τα τμήματα του νηπιαγωγείου και αφετέρου της φύσης αυτής της βαθμίδας, όπου τα νήπια παρευρίσκονται στη γενική τάξη σε όλη τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος. Έτσι προωθείται η ένταξη καθώς τα τμήματα ένταξης με τον τρόπο που επί του παρόντος λειτουργούν (απομάκρυνση σε άλλη τάξη ή σε ξεχωριστή τάξη-κουζίνα-αποθήκη κ.α.) αποτελούν ουσιαστικά μετονομασία των ειδικών τάξεων και στιγματίζουν τους μαθητές, σύμφωνα με τις αρχές της ένταξης.

-          Δεδομένης της διαφορετικής και ευέλικτης φύσης του Α.Π.Σ. του Νηπιαγωγείου και του ημερήσιου προγράμματος, οι μαθητές  με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να παρευρίσκονται καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος στην κοινή τάξη μαζί με τους άλλους μαθητές, να αποτελούν ισότιμα μέλη της γενικής τάξης, να παρακολουθούν το κοινό πρόγραμμα που έχει διαφοροποιηθεί από τους δύο εκπαιδευτικούς και έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες όλων των μαθητών της τάξης, συμπεριλαμβανομένων και των αναπήρων. Η απομάκρυνση των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες από την τάξη και η χρήση Εξατομικευμένων Προγραμμάτων Εκπαίδευσης με 1:1 διδασκαλία να γίνεται μόνο στην περίπτωση που κρίνεται απαραίτητο από τους εκπαιδευτικούς  σε συνεργασία με το σχολικό σύμβουλο Ειδικής Αγωγής, χωρίς αυτό να αποτελεί πάγια πρακτική.

-          Στα Τ.Ε. των νηπιαγωγείων ο αριθμός των  μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να μην υπερβαίνει τους τρεις (3) δεδομένης της συνεχούς παραμονής στην τάξη. Δίνεται η δυνατότητα με απόφαση των εκπαιδευτικών και σε συνεργασία με το σχολικό σύμβουλο ειδικής αγωγής και το αρμόδιο ΚΕΔΔΥ ο αριθμός να μειώνεται ανάλογα με την περίπτωση. Αναφορικά με το συνολικό αριθμό των μαθητών της τάξης να σχετική υπάρχει ρύθμιση.

 

-           Στελέχωση των ολοήμερων νηπιαγωγείων με ειδικούς παιδαγωγούς και στις δύο ζώνες λειτουργίας τους, ώστε οι μαθητές με αναπηρίες ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να μπορούν να εγγράφονται στα ολοήμερα εφόσον αυτό έγκειται στις δυνατότητες και ανάγκες του παιδιού. Στην περίπτωση που ο ανάπηρος μαθητής παρακολουθεί  το ολοήμερο τμήμα χωρίς την ύπαρξη ειδικού παιδαγωγού στην απογευματινή ζώνη και μπορεί να παραμείνει στην απογευματινή ζώνη, χωρίς να χρειάζεται την υποστήριξη δεύτερου παιδαγωγού να του παρέχεται αυτή η δυνατότητα. Στην περίπτωση αυτή, την απόφαση να λαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί της τάξης, σε συνεργασία με το σχολικό σύμβουλο Ειδικής αγωγής και το ΚΕΔΔΥ και όχι  μόνο με απόφαση των γονέων.

-           Επέκταση του θεσμού του Συμβούλου ειδικής αγωγής στην προσχολική εκπαίδευση από εκπαιδευτικούς προσχολικής με τα κατάλληλα προσόντα, δεδομένων των ιδιαίτερων αναγκών και χαρακτηριστικών των παιδιών της προσχολικής ηλικίας και της εκπαίδευσης που χρήζουν.

-          Υποστήριξη των νηπιαγωγείων από διεπιστημονικές ομάδες (ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, λογοθεραπευτές κα) και βοηθητικό προσωπικό

-          Τα Εξατομικευμένα Προγράμματα Εκπαίδευσης που συνήθως διαμορφώνονται στη  βάση διαχωριστικών πρακτικών, όπου πολύ συχνά οι μαθητές/τριες με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αναγκάζονται είτε να  απομακρύνονται από τη γενική τάξη των συμμαθητών τους ή να κάνουν πιο απλές ή εντελώς διαφορετικές εργασίες από το σύνολο της τάξης, είναι θεμιτό να εφαρμόζονται στο πλαίσιο της γενικής τάξης και των στόχων για όλους τους μαθητές. Οι ατομικοί στόχοι του μαθητή με αναπηρία μπορούν να προσεγγίζονται στο πλαίσιο του γενικού εκπαιδευτικού προγράμματος της τάξης. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι η απομάκρυνση του μαθητή με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες από την  γενική τάξη ή η διδασκαλία 1:1 είναι απαγορευτική στην περίπτωση που κρίνεται πως είναι παιδαγωγικά ωφέλιμη και αναγκαία, όμως δεν μπορεί να είναι η συνήθης και πάγια πρακτική μέσα σε ένα ενταξιακό σχολείο. Η διαφοροποίηση του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών να συμπεριλαμβάνεται ως απαραίτητη εκπαιδευτική προσέγγιση.

-          Ο ρόλος των δύο εκπαιδευτικών να είναι ισότιμος και αλληλεπιδραστικός. Οι δύο εκπαιδευτικοί αφορούν σε όλους τους μαθητές, σχεδιάζουν από κοινού το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και συμβάλλουν από κοινού στην εφαρμογή του και στην αξιολογική διαδικασία.

-          Οι εκπαιδευτικοί της παράλληλης στήριξης να μην έχουν ρόλο βοηθού στην τάξη, αλλά ισότιμου εκπαιδευτικού.

-          Τα τμήματα ένταξης που έχουν εγγραφές νηπίων με αναπηρίες θα πρέπει να στελεχώνονται έγκαιρα με δεύτερο ειδικό παιδαγωγό για την εύρυθμη λειτουργία του. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει δεύτερος εκπαιδευτικός και είναι εγγεγραμμένοι μαθητές ή μαθητής με αναπηρία και κρίνεται ότι παρακωλύεται η ομαλή λειτουργία της τάξης χωρίς την παρουσία του δεύτερου εκπαιδευτικού και ο εν λόγω μαθητής δεν επωφελείται, αλλά στιγματίζεται (π.χ. σε ορισμένες περιπτώσεις  μαθητών με αυτισμό) είναι σκόπιμη η μη προσέλευση του μαθητή. Ωστόσο, επειδή αυτό αφαιρεί βασικό δικαίωμα του μαθητή κρίνεται αναγκαία η στελέχωση των Τ.Ε. που εμπίπτουν σε αυτήν την περίπτωση να γίνεται κατά προτεραιότητα, ώστε να μην προκύπτουν τέτοιου είδους ανισότητες.

Πρώιμη παρέμβαση

-          Έγκαιρη διάγνωση και πρώιμη εκπαιδευτική παρέμβαση πριν από την ηλικία φοίτησης στο νηπιαγωγείο, ώστε να γίνεται ομαλά η ένταξη και φοίτηση στο νηπιαγωγείο και ειδικότερα στην περίπτωση του αυτισμού θεωρείται άκρως απαραίτητη

Κοινές  ανάγκες σε όλες τις βαθμίδες

-           αναβάθμιση των ΣΜΕΑΕ (κωφών, τυφλών κ.α) ούτως ώστε αυτές να λειτουργούν ως κέντρα εφαρμογής ενταξιακών πρακτικών

-           διασφάλιση πλήρους κτιριακής προσβασιμότητας σε όλες τις σχολικές μονάδες καθώς και τον εξοπλισμό τους με τα κατάλληλα υλικοτεχνικά μέσα.

-          ανάπτυξη προσβάσιμου εκπαιδευτικού και εποπτικού υλικού για μαθητές με αναπηρίες.

-           έγκαιρη και επαρκή στελέχωση όλων δομών της ειδικής αγωγής σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης (σχολεία, ΚΕΔΔΥ, υποστηρικτικές υπηρεσίες).

-          υποστήριξη των σχολικών δομών από διεπιστημονικές ομάδες (ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, λογοθεραπευτές κα)

-           επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, του προσωπικού των ΚΕΔΔΥ και των στελεχών της εκπαίδευσης υπό μορφή εισαγωγικής και διαρκούς επιμόρφωσης (ενδοσχολική, διασχολική, Κοινότητες κοινού ενδιαφέροντος, αυτομόρφωση), μετεκπαίδευσης και μεταπτυχιακών σπουδών. Η επιμόρφωση θα επιχειρείται σε επίπεδο σχολικής μονάδας, Περιφέρειας καθώς και σε εθνικό επίπεδο με βάση τις εκάστοτε ανάγκες των επιμορφούμενων.

-          αλλαγή του τρόπου κατάρτισης των εκπαιδευτικών σε προπτυχιακό επίπεδο προς μία πιο ενταξιακή παιδαγωγική.

-           αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού μέσω της συμμετοχής του στη λήψη αποφάσεων για εκπαιδευτικά ζητήματα

-           συντονισμός και συνεργασία φορέων (Υπουργείο Παιδείας, Υπουργείο Υγείας, ΕΣΑμΕΑ, Συλλόγους γονέων, κ.α.) με στόχο τη βελτίωση της εκπαίδευσης και των παρεχομένων υπηρεσιών στην ειδική αγωγή.

-          χρήση της Νέας Τεχνολογίας στην Ειδική Αγωγή

-          δημιουργία προγραμμάτων ευαισθητοποίησης σε ζητήματα αναπηρίας και διαφορετικότητας με στόχο την άρση των στερεότυπων αντιλήψεων και των προκαταλήψεων. Τα προγράμματα αυτά θα απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές, εμπλεκόμενους φορείς στην εκπαιδευτική διαδικασία, τοπική και ευρύτερη κοινωνία, δεδομένου ότι το η ενταξιακή εκπαίδευση δεν επιτυγχάνεται ανεξάρτητα από το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο επιχειρείται. 

Επιπλέον:

Προώθηση της αυτόνομης διαβίωσης με ιδιαίτερη έμφαση στη διδασκαλία Δεξιοτήτων Ζωής (Life Skills Training), σε επίπεδο ατομικό, σε επίπεδο οικογένειας, κοινότητας και ευρύτερης κοινωνίας. Πιο συγκεκριμένα είναι αναγκαία η πρόσβαση σε ιατρική περίθαλψη, πληροφόρηση και  επικοινωνία η συμμετοχή στην καθημερινή ζωή. Κρίνεται σκόπιμη η ανάπτυξη προγραμμάτων κατάρτισης και ενημέρωσης των γονέων για την υποστήριξη των παιδιών τους.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sholiki-taxi-humor.jpg
Τα προσόντα ενός προοδευτικού δασκάλου ή γιατί η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας.
Η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας. Η δουλειά μας είναι να διδάξουμε αυτά τα...
Τα προσόντα ενός προοδευτικού δασκάλου ή γιατί η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας.