Thumbnail
ΕΛΜΕ Εύβοιας

Μελετώντας προσεκτικά το ΥΛΙΚΟ της ΑΕΕ (Αυτοαξιολόγησης Εκπαιδευτικού Έργου), που υπάρχει αυτούσιο στη ιστοσελίδα του ΙΕΠ  aee.iep.edu.gr και θέλοντας να συμβάλουμε στη συζήτηση των  συλλόγων σας για την προβληματική της βεβιασμένης εφαρμογής της αυτοαξιολόγησης από τις σχολικές μονάδες, σας αποστέλλουμε τις πιο κάτω επισημάνσεις-ενστάσεις σχετικά με την ΑΕΕ. Το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με την με Αρ. Πρωτ. 1900089/Γ1/10-12-13)  εγκύκλιο του κ. Κεδίκογλου  απαιτεί από όλα τα σχολεία να υλοποιήσουν άμεσα αυτή τη διαδικασία, στα μέσα της σχολικής χρονιάς, κατά παράβαση της υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 614, τ. β΄/15-3-2013), που ορίζει ως χρόνο έναρξης το μήνα Σεπτέμβριο.  Εν όψει των ζυμώσεων και των συζητήσεων που θα γίνουν στους συλλόγους για το θέμα αυτό, η ΟΛΜΕ προτείνει την υπογραφή πρακτικού άρνησης της διαδικασίας, το οποίο σας αποστέλλεται εμπλουτισμένο από την ΕΛΜΕ μας.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ/ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:

Παρά το ελκυστικό περιτύλιγμα και το υποτιθέμενο κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης και πολιτισμού που επιχειρεί να εμπεδώσει το θεωρητικό πλαίσιο για την Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου, υπάρχουν μια σειρά από θολά σημεία και αθέατες παγίδες τις οποίες να επισημάνουμε.

1. Για την υλοποίηση του όλου εγχειρήματος προβλέπεται ένας τεράστιος όγκος εργασίας εκτός εργασιακού ωραρίου, με αμφίβολα αποτελέσματα. Το ΥΛΙΚΟ της ΑΕΕ   αναφέρεται ξεκάθαρα σε απογεύματα για την υλοποίηση των σχεδίων δράσης (βλ. ενδοσχολική επιμόρφωση, αλλεπάλληλες συναντήσεις με γονείς, υποστηρικτικές δράσεις εκπαιδευτικών προς μαθητές κλπ.), ενώ ο κ. Κεδίκογλου στη σχετική εγκύκλιο του για τη φετινή βεβιασμένη εφαρμογή της ΑΕΕ λέει ότι οι διαδικασίες της ΑΕΕ "δεν ανατρέπουν το σχολικό πρόγραμμα και τη λειτουργία του σχολείου".

2. Προβλέπεται τεράστιος όγκος γραφειοκρατικής δουλειάς, απαιτούνται τόνοι φωτοτυπικού χαρτιού, το οποίο θεωρείται ότι καλύπτεται από το κονδύλι που διαχειρίζεται η σχολική επιτροπή. Τα ερωτηματολόγια, που θα πηγαινοέρχονται  μεταξύ εκπαιδευτικών-γονιών και μαθητών, θα υποκαταστήσουν το γνωστικό μας αντικείμενο, αφού όλη αυτή η γραφειοκρατία θα κλέβει δημιουργικές ώρες από τον εκπαιδευτικό, καλλιεργώντας τον φόβο και επηρεάζοντας το παιδαγωγικό του έργο.

3. Θεωρείται εκ προοιμίου ότι είναι επαρκείς οι χώροι του σχολείου, αλλά δεν γίνεται καλή αξιοποίησή τους και η υλοποίηση των δράσεων θα συμβάλλει σ΄ αυτό (αναφέρεται επακριβώς στο IV αρχείο του υλικού). Το υπουργείο αποποιείται πλήρως των ευθυνών του, όλο το βάρος πέφτει σε μας. Ενώ η αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της αυτοαξιολόγησης παραμένει δική του υπόθεση και του ΙΕΠ που έχει όλη την εποπτεία, η βελτίωση των όποιων χαμηλών δεικτών του σχολείου θα είναι αποκλειστικά δική μας υπόθεση, των υπεράνθρωπων-εκπαιδευτικών.

4. Αναφέρεται ότι στις περισσότερες περιπτώσεις επαρκούν η υλικοτεχνική υποδομή και οι οικονομικοί πόροι των σχολείων για την πραγματοποίηση των σχεδίων δράσης. Όπου εμπλέκονται π.χ. ειδικοί επιστήμονες, εξωτερικοί επιμορφωτές  κλπ. λέει "πιθανόν να απαιτούνται αμοιβές", χωρίς άλλη αναφορά στην εξεύρεσή τους. Άρα το σχολείο θα πρέπει να αναζητά χορηγούς, προκειμένου να καλύψει τις αμοιβές που απαιτούνται, για την υλοποίηση των διαφόρων δράσεων που θα συμβάλουν στη βελτίωση των δεικτών του σχολείου.

5. Σε πολλές δράσεις αναφέρεται πως  "ο Διευθυντής εισηγείται και ο σύλλογος Διδασκόντων αποφασίζει", δημιουργώντας μια επίφαση δημοκρατίας, γι΄αυτό που ο κ.  Κεδίκογλου ορίζει ασαφώς στην εγκύκλιο του ως υποχρεωτικό, την εφαρμογή δηλαδή της ΑΕΕ, αποδίδοντας  την ευθύνη υλοποίησης στους Διευθυντές. Η υποχρεωτικότητα αυτή, που η εγκύκλιος Κεδίκογλου ζητά να εφαρμόσει στα μέσα της σχολικής χρονιάς, κατά παρέκκλιση τουλάχιστον της Υ.Α.,  δεν υπάρχει στην Υ.Α. Παπαθεοδώρου που αναφέρεται  στην επέκταση του πιλοτικού προγράμματος αυτοαξιολόγησης σε όλα τα σχολεία.

6.  Ό,τι αποφασίσουμε φέτος ως σύλλογοι, με τη συγκεκριμένη σύνθεση, ιδιαιτερότητες κ.λ.π. να πράξουμε, μας δεσμεύει και μας δένει χειροπόδαρα και για την επόμενη σχολική χρονιά όσον αφορά την υλοποίηση των δράσεων, γι΄αυτό οφείλουμε να το σκεφτούμε καλά, χωρίς βιασύνη και πιέσεις.

7. Δεν προβλέπεται κανένα άλλο χρονικό πλαίσιο ή προθεσμία υλοποίησης πέραν της υποβολής της Έκθεσης της Γενικής Εκτίμησης, που για φέτος ταυτίζεται με την Ετήσια Έκθεση Αξιολόγησης, και η οποία πρέπει να υποβληθεί από το Διευθυντή/τρια του σχολείου ηλεκτρονικά στο Δίκτυο Πληροφόρησης της ΑΕΕ τον Ιούνιο του 2014. Οπότε οποιαδήποτε άλλο χρονικό περιθώριο που μπαίνει ως υποχρεωτικό είναι αίολο και δεν εμπίπτει σε καμία νομοθεσία. 

8.  Δεν προβλέπεται πουθενά στο σχέδιο ΑΕΕ και στην αποτίμηση των δεικτών ποιότητας που ζητούνται, αξιολόγηση των βιβλίων και των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών. Από την  εμπειρία μας όμως γνωρίζουμε την προχειρότητα με την οποία είναι γραμμένα και δομημένα τα περισσότερα από αυτά και πως αυτά πρέπει να αξιολογηθούν πρώτα από όλα.

9. Η όλη διαδικασία αυτοαξιολόγησης  της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού της έργου, έτσι όπως περιγράφεται και προτείνεται, ενισχύει τη λογική και τον αγώνα συγκρίσεων των σχολείων, μέσα από τις καλές πρακτικές  και τις διάφορες δράσεις τους και από τις τελικές επιδόσεις των δεικτών τους, γεγονός που θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, με τους κινδύνους που όλο αυτό ενέχει για ενδεχόμενη συρρίκνωση-συγχώνευση ή το οριστικό κλείσιμό κάποιων σχολικών μονάδων, αφού δεν προβλέπονται δαπάνες και χρηματοδότηση στήριξης των σχολείων, που θα χρειάζονται στήριξη.  Αυτή η κατηγοριοποίηση από ό,τι φαίνεται έχει ήδη γίνει με τα σχολεία, που συμμετείχαν στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος. (Δείτε σχετική αναφορά 6 δημοτικών, 6 γυμνασίων κι 6 λυκείων των οποίων πρακτικές προτείνεται να μιμηθούν άλλα σχολεία).

10. Κι ένα τελευταίο νομικά σημαντικό. Δεν έχουμε καμία υποχρέωση ΤΩΡΑ να ξεκινήσουμε διαδικασίες αυτοαξιολόγησης στα σχολεία. Ο ίδιος ο νόμος 3848/10 στο άρθρο 32 παρ. 1 αναφέρει: «Κάθε σχολική μονάδα, μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, καταρτίζει πρόγραμμα δράσης με τους εκπαιδευτικούς στόχους για το σχολικό έτος που ξεκινά». Αυτό το πρόγραμμα σύμφωνα με τον ίδιο νόμο αποτελεί τη βάση της αυτοαξιολόγησης-αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, η οποία όμως δεν μπορεί να γίνει τώρα. Γι’ αυτό και ο κ. Κεδίκογλου στην εγκύκλιό του προσπαθεί κάνει πατέντες. Αλλά η εγκύκλιος δεν είναι νόμος. Άρα η διαδικασία δεν μπορεί να ξεκινήσει τώρα στη μέση της χρονιάς και η πρόσφατη εγκύκλιος του Υφυπουργού δεν είναι ανώτερη του νόμου.

 

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ

Ακόμα και η ΠΕΣΣ (Πανελλήνια Ένωση Σχολικών Συμβούλων) έχει τις επιφυλάξεις της για τη συγκεκριμένη αυτοαξιολόγηση: «Η ΑΕΕ παρά τα θετικά της στοιχεία και πέρα από το γεγονός ότι χρειάζονται αλλαγές λειτουργικού χαρακτήρα, επί της ουσίας συμπαρασύρεται από την ένταξή της στο ΠΔ 152 /2013. Το ΔΣ της ΠΕΣΣ εκτιμά ότι, όσο η αξιολόγηση συνδέεται με ποσοστώσεις του Ν.4024/2011 οι οποίες οδηγούν σε μισθολογικές καθηλώσεις και παραμένει αποσυνδεδεμένη από την επιμόρφωση, δεν μπορεί να επιτελέσει τον διαμορφωτικό της ρόλο της και εξ’ αντικειμένου εντάσσεται σε μοντέλα του παρελθόντος τα οποία διεθνώς έχουν υποστεί κριτική και εγκαταλείπονται».

Για πληρέστερη εικόνα κι ενημέρωση σας αποστέλλουμε και το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο. Καλή μελέτη με αυτοπεποίθηση στον παιδαγωγικό μας ρόλο.

 

                                         Για το Δ.Σ.

 

 

Η Πρόεδρος                                                                Η Γενική Γραμματέας

Νίκα Χαρά                                                                   Ψωίνου Έφη

 

ΕΛΜΕ ΕΥΒΟΙΑΣ

Μιαούλη 2

34 100 Χαλκίδα

Τηλ. 2221081257

[email protected]                                                 

Xαλκίδα 16/1/2014

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

KILKIS
Ίδρυση Κέντρου Διασύνδεσης της Βιομηχανικής Επιχειρηματικότητας υπό την επιστημονική καθοδήγηση του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος
Κιλκίς: Σχολή επαγγελματικής κατάρτισης θα λειτουργήσει τον Σεπτέμβριο του 2025
Ίδρυση Κέντρου Διασύνδεσης της Βιομηχανικής Επιχειρηματικότητας υπό την επιστημονική καθοδήγηση του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος