Thumbnail
Επιταγή εισόδου στις νέες εκμεταλλευτικές σχέσεις εργασίας και το 2014!

Εκπαίδευση των νέων στην εκμετάλλευση : Το παράδειγμα της “ατμομηχανής” της ελληνικής οικονομίας.

Επιταγή εισόδου στις νέες εκμεταλλευτικές σχέσεις εργασίας και το 2014!

Τον περασμένο Μάιο, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ και μεγαλοξενοδόχος Ανδρεάδης ανακοίνωσε, στο ετήσιο συνέδριο του εργοδοτικού συνδέσμου, την τεράστια ανταπόκριση του, ευρωπαϊκής εμπνεύσεως, προγράμματος της επιταγής εισόδου στην αγορά εργασίας για 10.000 νέους έως 29 ετών. Απέδωσε μάλιστα την ανταπόκριση των περίπου 50.000 αιτήσεων στο τεράστιο ενδιαφέρον των νέων για τον τουριστικό κλάδο! Στο ίδιο συνέδριο, η έκθεση που παρουσιάστηκε (βάσει κίνησης των tour operators) για την καλοκαιρινή τουριστική σαιζόν ήταν εξαιρετικά ενθαρρυντική.  Οι μεγαλοξενοδόχοι πορεύονταν προς την σαιζόν του 2013 έχοντας ήδη δεδομένη την τεράστια μείωση 15% στους μισθούς των εργαζόμενων του κλάδου (από το καλοκαίρι του 2012). Έτσι, παρόλο τους θετικούς δείκτες που αναμέναν, και προέκυψαν τελικά, ενέτειναν και επέκτειναν τις εκμεταλλευτικές τους τακτικές στους νέους με τα προγράμματα των voucher και την πρακτική άσκηση. Με την ανεργία, που συνολικά κυμαίνεται στο 28% και ένα μεγάλο μέρος (το 13% των άνεργων) να προέρχεται από τον τουριστικό κλάδο, και τις ελαστικές σχέσεις εργασίας για νέους αλλά και παλαιούς, διαμορφώθηκε το 2013 ένα ακόμα ιδανικότερο περιβάλλον για αξιοποίηση των αναμενόμενων εσόδων. Μετά την πολύ πετυχημένη σαιζόν του 2013, οι μεγαλοξενοδόχοι, έχοντας εξασφαλίσει την διατήρηση των μισθών στα επίπεδα του 2012 από τη μία και την τεράστια αύξηση των εσόδων (24,7% από το 2012) και των κερδών από την άλλη, είναι έτοιμοι να αυξήσουν τον βαθμό εκμετάλλευσης των εργαζομένων με δεδομένα και τα ενθαρρυντικά στοιχεία του 2014. 

Πρακτική άσκηση, voucher : η εκπαίδευση της νεολαίας στην εκμετάλλευση.

Σήμερα, η πρακτική άσκηση είναι καθεστώς και υποχρεωτικό βήμα για κάθε σπουδαστή οποιασδήποτε βαθμίδας, κακοπληρωμένη εργασία έως και άμισθη, χωρίς μετρήσιμα ένσημα και στη συντριπτική πλειοψηφία χωρίς συνδικαλιστικά δικαιώματα.

Οι κρατικές και ιδιωτικές σχολές τουριστικών επαγγελμάτων έπαιξαν και παίζουν (υπό τις κατευθύνσεις του ΣΕΤΕ και των πολιτικών εκπροσώπων τους στο Υπ. Παιδείας) τον ρόλο του ιδεολογικού μηχανισμού προετοιμασίας και παρόχου ολοένα και πιο φθηνού εργατικού δυναμικού. Είναι σημαντικότατη η ιδεολογική επιρροή όταν στις σχολές υπάρχει συνειδητή συγκάλυψη των εργασιακών συνθηκών και μονοδιάστατη, επιχειρηματική οπτική. Με λίγα λόγια, η εκπαίδευση, πέρα των τεχνικών της κάθε ειδικότητας, περιλαμβάνει μαθήματα για να να γίνεις σωστός επιχειρηματίας, από την οπτική των οποίων το εργατικό κόστος αποτελεί ένα σοβαρό εμπόδιο στην επιχειρηματική ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα. Κατά την πρακτική άσκηση ο διαχωρισμός ανάμεσα στον μαθητευόμενο και τον εργαζόμενο δικαιολογείται μόνο στο επίπεδο της εργασιακής εμπειρίας, διαφορά φυσικά υπαρκτή αλλά εκμεταλλεύσιμη, λειτουργώντας ως μανδύας που συγκαλύπτει την ουσία.  Δηλαδή, τους χαμηλούς μισθούς (60% του κατώτατου, που ορίζει η ΕΓΣΣΕ), της κρατικής επιδότησης (voucher) και της αμισθίας. Είναι ξεκάθαρο πως η επαγγελματική αρχή κάθε ατόμου εμπεριέχει την απειρία, ωστόσο κάθε επαγγελματική αρχή που έγινε, για παράδειγμα, το 2013 από τους “μαθητές” και “ωφελούμενους” συνέβαλε μαζί και πλάι με τους υπόλοιπους εργαζόμενους στην δημιουργία των πάνω από 11δις. ευρώ τουριστικών εισπράξεων και των τεράστιων κερδών που απέσπασαν οι μεγάλοι τουριστικοί όμιλοι, δηλαδή, οι πραγματικοί ωφελημένοι! Γι'αυτό κάθε συσχέτιση των εργασιακών σχέσεων, που διαμορφώνουν για τους νέους, με την απειρία είναι απλώς μια γελοία και εξοργιστική δικαιολογία της ανάγκης του κεφαλαίου να αποσπά όλο και μεγαλύτερη υπεραξία, όλο και περισσότερα κέρδη εις βάρος των εργαζομένων.

   Το voucher από την άλλη, η επιταγή εισόδου, έρχεται σαν συμπλήρωμα, ως μια ακόμα χειρότερη εξέλιξη των stage που γνώρισε η νεολαία τα προηγούμενα χρόνια. Μόνο που πλέον αντικαθίσταται ο εργαζόμενος και βαφτίζεται...ωφελούμενος, μια ειρωνική εφεύρευση του υπουργείου εργασίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους χιλιάδες άνεργους!

Η συνέχιση και φέτος του προγράμματος επιταγής εισόδου για νέους αναμένεται να προσφέρει στον τουριστικό κλάδο (μόνο στα καταλύματα) 4.300 ωφελούμενους (μέχρι στιγμής, από τις 6.700 αιτήσεις που έχουν γίνει δεκτές σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΤΕ), και που προέκυψαν από την μεγάλη λίστα των επιλαχόντων. Εκτιμάται όμως ότι θα φτάσουν τις 10.000, με στόχο τους 15.000 νέους (δηλαδή το 8% των εργαζομένων σε καταλύματα και επισιτισμό). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει, όπως και πέρσι, νέους απόφοιτους της Β'βάθμιας και ανώτατης εκπαίδευσης οι οποίοι, αφού πρώτα περάσουν από μια ανεπαρκή θεωρητική κατάρτιση 80 ωρών της ειδικότητας που επιθυμούν, θα κληθούν να δουλέψουν για 500 ώρες (τυπικό ελάχιστο που καταπατήθηκε την περασμένη τουριστική σαιζόν), λαμβάνοντας το επίδομα στο τέλος της πρακτικής άσκησης, από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ! Δηλαδή με μηδενική συμμετοχή του εργοδότη!

Η αλλαγή από εργαζόμενο σε ωφελούμενο, στερεί όλα τα δικαιώματα που έχουν απομείνει στους εργαζόμενους, όπως και την εγγραφή στα σωματεία! 

Παρόλη τη θεαματική αύξηση των εσόδων την προηγούμενη τουριστική σαιζόν, τόσο οι νέοι ανειδίκευτοι με voucher, όσο και οι εργαζόμενοι με συμβάσεις πρακτικής θα αποτελέσουν ζωτικό κομμάτι της παραγωγής, αφού θα αποτελούν συνολικά το 20% (!) των εργαζομένων του κλάδου το 2014! Οι εργασιακές αυτές σχέσεις δημιουργήθηκαν με σκοπό να παραμείνουν, ως μια παράπλευρη εργατική δύναμη στις σχέσεις εργασίας που έχουν διαμορφωθεί με την καπιταλιστική κρίση και ισχύουν για την πλειονότητα των εργαζομένων. Δημιουργήθηκαν με στόχο τις νέες γενιές εργαζομένων που δεν θα γνωρίσουν τα δικαιώματα που κατακτήθηκαν από τις προηγούμενες γενιές. Οι νέοι εργαζόμενοι καλούνται να θεωρήσουν φυσιολογικές και κανονικές για τις ζωές τους τις άθλιες εργασιακές σχέσεις, το χαμηλό επίπεδο ζωής και το αβέβαιο μέλλον, που είναι όμως αποτέλεσμα της καπιταλιστικής κρίσης και της εξέλιξης του καπιταλισμού γενικά, της ατομικής ιδιοκτησίας εν γένει.

Η λύση, βρίσκεται στους ίδιους τους εργαζόμενους. Οι εργαζόμενοι (και όχι ωφελούμενοι) με voucher, όπως και οι εργαζόμενοι με συμβάσεις μαθητείας, είναι κομμάτι των εργαζομένων, συμμετέχουν στην παραγωγή με τον ίδιο τρόπο, και ως κομμάτι των εργαζομένων πρέπει να αντιμετωπίζονται από όλους τους συναδέλφους του κλάδου. Είναι απαραίτητη η εγγραφή τους στα Σωματεία και τα Συνδικάτα του κλάδου και η συμμετοχή τους στις διαδικασίες τους, ισότιμα με κάθε άλλο μέλος, ανεξάρτητα από την μορφή σύμβασής τους. Τα συνδικάτα πρέπει απαραιτήτως να επεξεργαστούν και να επαναπροσδιορίσουν, αν χρειάζεται και υπό την πίεση πρωτοπόρων εργαζομένων, τις θέσεις τους σχετικά με τις δύο κατηγορίες νέων εργαζομένων. Είναι αναγκαίο να τα Συνδικάτα και τα σωματεία να σχεδιάσουν δράσεις στις δουλεμπορικές σχολές εκπαίδευσης των ωφελούμενων και τα ΙΕΚ, προκειμένου να ενημερώσουν αλλά και να δραστηριοποιήσουν τους νέους σε μια κατεύθυνση σχεδιασμού του παρόντος και του μέλλοντος τους με βάση τις πραγματικές τους ανάγκες.

Θ.Κ.

Μέλος του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού-Ξενοδοχείων Αττικής

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sholiki-taxi-humor.jpg
Τα προσόντα ενός προοδευτικού δασκάλου ή γιατί η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας.
Η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας. Η δουλειά μας είναι να διδάξουμε αυτά τα...
Τα προσόντα ενός προοδευτικού δασκάλου ή γιατί η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας.