Αξιολόγηση: « Η μεγάλη ανατριχίλα»
Οι εκπαιδευτικοί «απειλούν» με κινητοποιήσεις
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΒΗΜΑ 13/07/2012 Μάρνυ Παπαματθαίου
Τα οικονομικά και η αξιολόγηση είναι τα θέματα που παραδοσιακά «ξεσηκώνουν» τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες της χώρας.
Έτσι, ενώ η Ομοσπονδία των δασκάλων (ΔΟΕ) προειδοποιεί εκ νέου το υπουργείο Παιδείας με κινητοποιήσεις εάν εφαρμοστεί η -αυτονόητη- πολιτική της αξιολόγησης στον κλάδο, οι πανεπιστημιακοί βλέπουν «χιονοστιβάδα» μετανάστευσης αξιόλογου επιστημονικού δυναμικού με διεθνή παρουσία, εάν περικοπούν κι άλλο οι μισθοί των διδασκόντων σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
«Καλή χρονιά» με κλειστά σχολεία λένε οι δάσκαλοι
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΒΗΜΑ Μάρνυ Παπαματθαίου 26/08/2012
Σχολεία με εκπαιδευτικούς σε κατάσταση «νευρικής κρίσης» προβλέπεται να υποδεχτούν εφέτος τους χιλιάδες μαθητές για την έναρξη του νέου σχολικού έτους. Και καθώς πολλοί στον χώρο της εκπαίδευσης φαίνεται ότι έχουν χάσει την... ψυχραιμία τους, η Ομοσπονδία των δασκάλων, με πρωτοφανή αυγουστιάτικη απόφασή της, κήρυξε 24ωρη απεργία με το «καλημέρα» για την επομένη του αγιασμού στα σχολεία. Οσο για τα αιτήματα αυτής της απεργίας φαντάζουν εκ των προτέρων καταδικασμένα την περίοδο που διανύουμε. Οι δάσκαλοι αντιδρούν πρωτίστως στην οικονομική τους υποβάθμιση, κυρίως των νέων εκπαιδευτικών, αλλά και στη μείωση των διορισμών μονίμων εκπαιδευτικών στα σχολεία, επιλογές που αποτελούν ωστόσο τη γενική γραμμή του υπουργείου Οικονομικών για ολόκληρο τον δημόσιο τομέα. Μπορεί η ένταση που «τοποθετήθηκε» την προηγούμενη χρονιά στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να μεταφερθεί εφέτος στα σχολεία;
Πολλοί πιστεύουν ότι, παρά την εγρήγορση του προεδρείου της ΔΟΕ στην εξαγγελία κινητοποιήσεων από την πρώτη ημέρα έναρξης της σχολικής χρονιάς, η απεργία δεν είναι καθόλου βέβαιο πως θα έχει και μεγάλα ποσοστά επιτυχίας, καθώς πολλοί δάσκαλοι αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό την κατάσταση. «Δεν βρίσκω σκόπιμο σε τέτοια περίοδο να πιέσουμε περισσότερο τα πράγματα» έλεγε δασκάλα κεντρικού σχολείου της Αθήνας στο «Βήμα».
Νέο δεδομένο στην ένταση που υποβόσκει αποτελεί η ξαφνική... ανατριχίλα που προκάλεσε αυτές τις ημέρες στους εκπαιδευτικούς ο όρος «αξιολόγηση», ο οποίος εισήχθη με χρονοδιάγραμμα διμήνου στον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας. Οι εκπαιδευτικοί αρνούνται την αυτονόητη ανάγκη αξιολόγησης για την εφαρμογή ενός αξιοκρατικού συστήματος ελέγχου της ποιότητας στα σχολεία, καθώς φοβούνται ότι θα συνοδευτεί από μισθολογική καθήλωσή τους. Την ίδια ώρα, στο βάθος της σκηνής ακολουθούν οι σχολικές επιτροπές και μαζί τους οι γονείς, που περιμένουν ακόμα τα χρήματα από το υπουργείο Εσωτερικών για να εφοδιάσουν τα σχολεία με πετρέλαιο για τα κρύα του χειμώνα και με αναλώσιμα για την καθημερινή τους λειτουργία.
23-08-12 Συνέντευξη Τύπου για την Αξιολόγηση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Δελτίο Τύπου
Συνέντευξη Τύπου για την Αξιολόγηση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος έδωσε σήμερα Πέμπτη 23 Αυγούστου Συνέντευξη Τύπου με θέμα: «Οι διαδικασίες και το χρονοδιάγραμμα Αξιολόγησης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»
Στην εισαγωγική του ομιλία ο κ. Αρβανιτόπουλος τόνισε μεταξύ άλλων:
«Είναι κοινός τόπος πως το εκπαιδευτικό μας σύστημα παρουσιάζει παθογένειες και στρεβλώσεις, αποτέλεσμα αδράνειας πολλών ετών.
Κάθε χρόνο γίνεται αγώνας δρόμου για να έχουν οι μαθητές όλα τα βιβλία, τα σχολικά εγχειρίδια, για να καλυφθούν τα κενά σε σχολικές μονάδες, εκεί όπου υπάρχουν υπεράριθμοι καθηγητές, και σε άλλα όπου υποαπασχολούνται, την ώρα που υπάρχουν νεόδμητα σχολεία που είναι άδεια και σχολεία παλιά που στοιβάζουν μαθητές.
Σε όλες του λοιπόν τις εκφάνσεις το υπάρχον σύστημα δεν έχει αξιολογηθεί.
Όπως δεσμευτήκαμε στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, μετά από 30 χρόνια προχωράμε σε μία διαδικασία αξιολόγησης υποδομών, διαδικασιών, βιβλίων και εκπαιδευτικών.
Στο πλαίσιο αυτό συστήνουμε μία Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων η οποία θα λάβει υπόψη της την διεθνή εμπειρία, προσαρμοσμένη στην ελληνική εμπειρία, προχωράμε σε διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς και τους εκπροσώπους της Εκπαιδευτικής Κοινότητας, αλλά κυρίως δημιουργούμε ένα καθολικό πεδίο έρευνας και συμμετοχής των 156.812 μονίμων εκπαιδευτικών και των αναπληρωτών σε αυτή την διαδικασία, μέσα από τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου για τη μέθοδο και τον φορέα αξιολόγησης.»
Ο Υπουργός επεσήμανε ό,τι «η αξιολόγηση είναι μια συνεχής, αέναη διαδικασία. Αυτό το οποίο πρέπει να διασφαλίσουμε και θα το διασφαλίσουμε, είναι η αξιολόγηση να γίνεται με ένα τρόπο αδιάβλητο και αντικειμενικό. Και αυτό μπορεί για παράδειγμα, να γίνει από μια Αρχή, όπως θεσμοθετήσαμε την Αρχή για την Διασφάλιση της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), από μία ανάλογη Αρχή, η οποία θα διασφαλίζει την αντικειμενικότητα και το αδιάβλητο της διαδικασίας.»
Όπως σημείωσε ο κ. Αρβανιτόπουλος «Η διαδικασία, θα ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου, προκειμένου εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα. Κάλεσε δε την Εκπαιδευτική Κοινότητα να συμμετέχει μαζικά στη διαδικασία αυτή.»
Παράλληλα προσδιόρισε πως «Στόχος είναι να εντοπιστούν και να αντιμετωπιστούν οι δυσλειτουργίες του συστήματος, καθώς και να εξοπλιστούν οι εκπαιδευτικοί με τα απαραίτητα «επιμορφωτικά» εργαλεία για να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η αξιολόγηση δεν συνδέεται με απολύσεις, αλλά με τα κίνητρα βελτίωσης του κοινωνικού έργου που παρέχουν. Χωρίς την αξιολόγηση δομών, διαδικασιών, στελεχιακού δυναμικού δεν μπορείς να προχωρήσεις σε βελτιώσεις, δεν μπορείς να καταγράψεις και να αποτυπώσεις τα προβλήματα, για να μπορέσεις να δώσεις λύσεις και να προχωρήσεις στην αναβάθμιση του Εκπαιδευτικού Συστήματος.
Την ώρα που όλα στην κοινωνία επαναπροσδιορίζονται και αξιολογούνται, δε θα αξιολογηθούν, όσοι αξιολογούν τα παιδιά μας;¨»
Εφημερίδα ΝΕΑ 8-2-2014 (ΑΝΩΝΥΜΟ)
Μάιο αρχίζει η αξιολόγηση των στελεχών, από Σεπτέμβρη των εκπαιδευτικών
Νέος πόλεμος αρχίζει στην Εκπαίδευση μετά τη μάχη για τις διαθεσιμότητες, καθώς σε λίγο καιρό ξεκινά η πλήρης εφαρμογή της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, για πρώτη φορά έπειτα από 30 χρόνια.
Εν αναμονή της έναρξης των διαδικασιών που προβλέπει ο νέος θεσμός, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και οι συνδικαλιστές εκπαιδευτικοί σε πολλές περιοχές δεν έχουν απλά ταμπουρωθεί, αλλά ξεκίνησαν ήδη επιθετικές ενέργειες, μπλοκάροντας τόσο τα επιμορφωτικά σεμινάρια που γίνονται αυτόν τον καιρό για την αξιολόγηση όσο και την αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου στα σχολεία, με συλλόγους εκπαιδευτικών να αρνούνται εγγράφως να συγκροτήσουν ομάδες αυτοαξιολόγησης. Μάλιστα οι αντιδράσεις των συνδικαλιστών έχουν λάβει τόσο σκληρό χαρακτήρα ώστε σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν έρθει ακόμη και στα χέρια μέσα σε σχολεία με σχολικούς συμβούλους και επιθεωρητές που δεν αποκηρύσσουν τη διαδικασία!
Επιπλέον, ΟΛΜΕ και Διδασκαλική Ομοσπονδία απειλούν με... διαγραφές όποιο στέλεχος της Εκπαίδευσης αποδεχθεί την αξιολόγηση, με αποτέλεσμα η Πανελλήνια Ενωση Σχολικών Συμβούλων να εκδώσει πριν από λίγες ημέρες ανακοίνωση τονίζοντας ότι οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να λένε όχι σε οποιαδήποτε μορφή αξιολόγησης και σημειώνοντας πως η αντιμετώπιση της κατάστασης με απειλές διαγραφών δεν δίνει λύσεις.
Από την πλευρά του το υπουργείο Παιδείας διαβεβαιώνει σε όλους τους τόνους ότι η αξιολόγηση όχι μόνο δεν θα αναβληθεί, αντιθέτως θα επισπευσθεί - αρχής γενομένης τον Μάιο, που θα ξεκινήσουν αξιολογήσεις από πάνω, δηλαδή από τα στελέχη της Εκπαίδευσης, ώστε από Σεπτέμβριο να αρχίσουν αξιολογήσεις των διδασκόντων στα σχολεία - και χαρακτηρίζει μεμονωμένες ενέργειες τις αντιδράσεις. Για το «κύκνειο άσμα μιας συντεχνίας και όχι της πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών που επιζητούν την αξιολόγηση» μίλησε ο Κ. Αρβανιτόπουλος. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, μάλιστα, εξετάζεται το ενδεχόμενο να χαρακτηριστεί υποχρεωτική και η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης.
Τι φοβούνται όμως οι εκπαιδευτικοί και αντιδρούν τόσο έντονα; Παρότι στον νόμο προβλέπεται ότι όποιος εκπαιδευτικός χαρακτηριστεί ελλιπής στην αξιολόγηση δεν θα απολύεται αλλά θα εγγράφεται σε πίνακα μη προακτέων (άρα θα καθηλώνεται βαθμολογικά και μισθολογικά) οι συνδικαλιστές εκτιμούν ότι στην πράξη θα γίνουν απολύσεις. Αυτό επειδή ο δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας προβλέπει ότι υπάλληλος που εγγράφεται σε δύο διαδοχικούς πίνακες μη προακτέων στον ίδιο βαθμό παραπέμπεται υποχρεωτικώς προς κρίση στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο, το οποίο μπορεί να τον απολύσει ή να τον υποβιβάσει. Η αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, πάλι, θεωρούν ότι θα οδηγήσει σε κατάταξη των σχολείων και σε διαχωρισμό τους σε καλά και κακά, με αποτέλεσμα ορισμένα να κλείσουν και οι εκπαιδευτικοί τους να απομακρυνθούν.
Η συμβολή της ομοσπονδίας μας(ΔΟΕ) σε εθνικό αλλά και σε τοπικό επίπεδο διαχρονικά είναι αδιαμφισβήτητη στην ικανοποίηση αιτημάτων του κλάδου μας. Τα τελευταία χρόνια όμως, σταδιακά, όλα τα εργασιακά και οικονομικά δικαιώματα των εκπαιδευτικών απωλέσθησαν, απόρροια ενός σαρωτικού-απειλητικού πολιτικο-οικονομικού περιβάλλοντος. Ιδιαίτερα σημαντικά τη περίοδο που διανύουμε, είναι ζητήματα όπως: η περικοπή του εφάπαξ των εκπαιδευτικών, η αντικειμενικότητα του ενιαίου μισθολογίου, η παροχές υγείας του ΕΟΠΥΥ, οι περικοπές μισθών, δώρων και αδειών, οι μετακινήσεις τους προς την υπηρεσία κ.ά Τα τελευταία τρία χρόνια, μετά από τις προτάσεις των κατά τόπους συλλόγων, η ομοσπονδία μας πρότεινε απεργιακές κινητοποιήσεις για να σταματήσουν οι περικοπές, οι οποίες όλοι γνωρίζουμε την κατάληξή τους. Ήταν μια καλή πρακτική που μας οδήγησε σε νίκες στο παρελθόν αλλά όχι όμως τώρα. Το περιβάλλον δεν είναι το ίδιο, οι πολιτικές πιο ακραίες, πιο αιφνιδιαστικές και πιο αποφασιστικές. Οι εκπαιδευτικοί δε διαθέτουν χρήματα για να κάνουν απεργίες. Πολύ σωστά η ομοσπονδία μας, αντιλαμβανόμενη το γεγονός αυτό, βλέπουμε ότι με την αξιολόγηση υιοθετεί μορφές αγώνα όπως: συνεχή- σχετικά δελτία τύπου, συγκέντρωση υπογραφών κατά της αυτοαξιολόγησης, προτάσεις πρακτικών ή προτροπές για σύνταξη πρακτικών για αρνητική ψήφιση της αυτοαξιολόγησης από Σ.Δ, παρεμπόδιση διενέργειας σεμιναρίων αξιολόγησης για τα στελέχη της εκπαίδευσης. Όλες αυτές οι διαφορετικές μορφές αγώνα έδωσαν αρκετή δημοσιότητα στο ζήτημα της αξιολόγησης το οποίο πήρε τη μορφή άρθρων σε ιστοσελίδες της εκπαίδευσης, άρθρων στο Τύπο, συναντήσεων( Βέροια), συζητήσεων μεταξύ των εκπαιδευτικών , συζητήσεων στην τηλεόραση και δεν ξέρουμε ακόμη πώς θα εξελιχθεί. Το ζήτημα της εισαγωγής της αξιολόγησης στην εκπαίδευση λοιπόν, δείχνει να απασχολεί σημαντικά τους εκπαιδευτικούς της χώρας .Η προτεραιότητα όμως που απέκτησε, ένα σημαντικό βέβαια ζήτημα, σε σχέση με άλλα σοβαρά ζητήματα που υφίστανται ταυτόχρονα θα έπρεπε να προβληματίζει εκπαιδευτικούς και συνδικαλιστές. Γιατί στα άλλα σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τους εκπαιδευτικούς, δεν υιοθετήθηκαν ή προτάθηκαν , έστω αυτές οι διαφορετικές μορφές αγώνα όταν ήταν στην επικαιρότητα, αλλά προτάθηκε πάλι η γνωστή λύση της απεργίας που όλοι γνωρίζουμε την αναποτελεσματικότητά της από την πρόσφατη εμπειρία μας; Γιατί τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή στην επικαιρότητα της εκπαίδευσης βρίσκεται η αξιολόγηση και όχι τα άλλα ζητήματα; Γιατί οι διεκδικήσεις του συνδικάτου σε κεντρικό επίπεδο αλλά και τοπικό επίπεδο για τα 176 ευρώ, το εφάπαξ εκπαιδευτικών, το ενιαίο μισθολόγιο, η ασφάλιση υγείας ΕΟΠΥΥ, κ.ά δεν περιβάλλονται με παρόμοιες μορφές αγώνα;
Μήπως το ζήτημα της αξιολόγησης αναδείχτηκε σκόπιμα τα τελευταία χρόνια, (από δημοσιογράφους, υπουργούς, ανώνυμους και από «πηγές») για να καλλιεργήσει ανησυχία στους εκπαιδευτικούς και ικανοποίηση στους γονείς των μαθητών, έτσι ώστε να ανακαλυφθεί ένα νέο πεδίο αντιπαράθεσης; Έτσι η ομοσπονδία μας μάλλον σκόπιμα δεν διατύπωσε στον κατάλληλο χρόνο, τον αντίλογο που έπρεπε απέναντι στα παραπάνω ενδεικτικά, αλλά και άλλα πολλά δημοσιεύματα, γιατί κι αυτό ήταν μέρος διευθετήσεων ( Αθανασιάδης Χ., 2005 ) μεταξύ υπουργείου και ομοσπονδίας για αποπροσανατολισμό του σώματος των εκπαιδευτικών. Με αυτό τον τρόπο διογκώθηκε το ζήτημα της αξιολόγησης, δημιουργήθηκε ένα πλασματικό δευτερεύον πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ ΔΟΕ και Υπουργείου για να έχουμε να ασχολούμαστε με αυτό τους τελευταίους μήνες.
Η ομοσπονδία μας μήνυσε τη Μάρνυ Παπαματθαίου το 2012 όταν έγραφε, προλειαίνοντας το έδαφος, για την ανατριχίλα που υποτίθεται πιάνει τους εκπαιδευτικούς με το άκουσμα της λέξης αξιολόγηση; Δεν εκπροσωπεί τους εκπαιδευτικούς; Οι συνδρομές των εκπαιδευτικών δεν πρέπει να δίνονται και σε τέτοιες ενέργειες; Ζήτησε εξηγήσεις από την εφημερίδα ΝΕΑ για τις πηγές που επικαλείται; Γιατί δεν το έκανε αυτό;
Στις ΗΠΑ υπάρχουν ειδικές ομάδες εκπαιδευτικών( Αpple M. σ. 327-328) που αντιμετωπίζουν σε ειδικές ιστοσελίδες(για αυτό το σκοπό) τέτοιες κατευθυνόμενες απόψεις. Επιδιώκουν, και παίρνουν μέρος σε εκπομπές ιδιωτικών μέσων ενημέρωσης και διατυπώνουν τις θέσεις της ομοσπονδίας τους δεν κάνουν επισκέψεις στα σχολεία προτείνοντας ως μοναδική λύση της απεργίας. Συμπεριφέρονται με άλλους τρόπους. Εκμεταλλεύονται τους δίαυλους του συστήματος για να προβληθούν οι θέσεις τους.
Κώστας Κ. Δάσκαλος Α/θμιας
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αθανασιάδης Χ.(2005) ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΣΥΝΔΙΚΑΤΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΚΟΡΠΟΡΑΤΙΣΜΟΣ, Η περίπτωση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών (1982-2002)*
Apple M. (2001), Εκσυγχρονισμός και συντηρητισμός στην εκπαίδευση, Εκδ Μεταίχμιο
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη