Thumbnail

Με αφορμή την αλλαγή στάσης πολλών συναδέλφων μου στο σχολειό σήμερα, σχετικά με το θέμα της υποβολής εκθέσεων αυτοαξιολόγησης (παρότι η πλειοψηφία είχε αρνηθεί πριν δύο ημέρες να τις υποβάλει), κι επειδή όλοι όσοι ανήκουμε στην εκπ/κή κοινότητα ζούμε τον τελευταίο καιρό ένα απίστευτο κλίμα έντασης, εκφοβισμού, αμφιθυμίας κ.ο.κ. στα σχολειά μας, σαν δασκάλα αλλά και σαν άνθρωπος με καθαρή συνείδηση, σταθερές απόψεις και ειλικρινή στάση ζωής, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας κάποιες σκέψεις …ευχόμενη, αν όχι να πείσω τους συναδέλφους μου που ήρθαν σήμερα τρομοκρατημένοι, ζητώντας να αποσύρουν την ψήφο τους και το όνομά τους από το προηγούμενο πρακτικό, τουλάχιστον να τους προβληματίσω. 

Καταλαβαίνουμε με τι τιμολόγιο κοστολογούν το έργο του δασκάλου οι εξουσίες και οι αρχές αυτού του τόπου; Πώς, τέλος πάντων, ορίζεται ο λόγος και η τιμή του δασκάλου; Προφανώς με το συνταγολόγι της υποταγής, του διοικητισμού, της νομολαγνείας, της τυποποίησης, του άκρατου φορμαλισμού και της τεχνοκρατίας. Εξάλλου, από την αρχαιότητα, κοιτίδα των παιδαγωγών ήταν η τάξη των απελεύθερων και δούλων, και μάλιστα των ¨κακών και πονηρών¨ δούλων, γιατί τους ¨αγαθούς και άξιους¨ δούλους, όπως λέει και ο Πλούταρχος, οι αρχαίοι Αθηναίοι τους προόριζαν για άλλες θέσεις!

Έχουν όμως ευθύνη μόνο οι εξουσίες και οι αρχές αυτού του τόπου; Εμείς δεν έχουμε καμιά ευθύνη, καμιά συνενοχή; Όταν φοβόμαστε τόσο πολύ και υποτασσόμαστε τόσο αβασάνιστα στις άνωθεν εντολές, ακόμα κι αν διαφωνούμε; Όταν σε όλη μας την καριέρα αναλωνόμαστε καθημερινά στην τυποποιημένη φορμαλιστική διδασκαλία όσων επιτάσσουν τα αναλυτικά προγράμματα, όταν τρέχουμε να παρουσιάσουμε ¨ευέλικτα προγράμματα¨ (τις περισσότερες φορές με πλαστά και κατασκευασμένα αποτελέσματα), όταν σκιζόμαστε να ¨στολίσουμε¨ την τάξη λίγο πριν τον ερχομό του Συμβούλου, όταν σκοτωνόμαστε να μαζέψουμε ¨χαρτιά¨ και μόρια, όταν εγκρίνουμε τα κατακριτά και κατακρίνουμε τα έγκριτα, όταν εκεί που πρέπει, αντί να γυρνάμε την πλάτη, προσκυνάμε, όταν εκεί που δικαιούμαστε, αντί να απαιτούμε, ζητιανεύουμε, όταν εκεί που οφείλουμε, αντί να δώσουμε και να δείξουμε σεβασμό, σφετεριζόμαστε; …γιατί δυστυχώς στην πλειοψηφία μας αυτό κάνουμε!

… Και θέλουμε ακόμα να λεγόμαστε ¨παιδαγωγοί¨, ¨εργάτες¨ της γνώσης και της αλήθειας, ¨πλάστες¨ του ήθους και των δημοκρατικών αξιών, ¨ποιητές¨ της ψυχής και του πνεύματος; Δυστυχώς, συνάδελφοι, ελάχιστοι αξίωσαν τέτοιους ρόλους και τέτοια τιμή στην ιστορία της ελληνικής Παιδαγωγικής (…Δελμούζος, Γληνός, Ιμβριώτη και λίγοι ακόμη) …και, όπως φαίνεται, απέμειναν μονάχα ¨σκιές¨ στα σκονισμένα ράφια των βιβλιοθηκών μας, αφού το έργο τους δεν δείχνει ούτε να μας φωτίζει ούτε να μας συμπαρασέρνει!

Εμείς το πολύ πολύ να μάθουμε στους μαθητές μας πώς κλίνεται το ουσιαστικό και το ρήμα, πώς εκτελείται μια αριθμητική πράξη, πότε έγινε η μάχη του Μαραθώνα ή ποιο είναι το ψηλότερο βουνό της Ελλάδας. Όμως τους στίχους του ποιητή: «Θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία» ή τα λόγια του φιλοσόφου: «η ψυχή έρχεται στον Άδη, χωρίς να κουβαλάει τίποτα άλλο πέρα από την παιδεία και την αγωγή της» …δεν θα μπορέσουμε ποτέ να τα διδάξουμε σωστά, δεν θα μπορέσουμε ποτέ να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να κατανοήσουν το νόημα και την αξία τους, πόσο μάλλον να τα υιοθετήσουν αργότερα στην ενήλικη ζωή τους, να τα καταλύσουν σαν άρτο, να τα κάνουν τρόπο ζωής!

Γιατί, όσο σκύβουμε το κεφάλι, πιστεύοντας ότι έτσι οφείλουμε να πράξουμε ως «υπηρέτες» του κράτους, όσο προτιμάμε το εύκολο, το βολικό, το ασφαλές, όσο αναπαράγουμε την ψευτιά, την υποκρισία, τις προλήψεις, τις ανισότητες, τον ευτελισμό των αξιών …τόσο θα ασελγούμε μόνιμα στο πνεύμα και στην ψυχή των επόμενων γενιών!!!

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

NOSOKOMEIO
Λοιμώξεις του αναπνευστικού: Tα ανθεκτικά μικρόβια έχουν κατακλύσει τα ελληνικά νοσοκομεία
Τα ελληνικά νοσοκομεία πλέον δεν είναι ασφαλή για τους ασθενείς, εξαιτίας της υψηλής συχνότητας λοιμώξεων από ανθεκτικά μικρόβια,
Λοιμώξεις του αναπνευστικού: Tα ανθεκτικά μικρόβια έχουν κατακλύσει τα ελληνικά νοσοκομεία
krio_1.jpg
Καιρός: Χειμωνιάτικη εισβολή και «βουτιά» του υδράργυρου κατά δέκα βαθμούς
Τσουχτερό κρύο θα επικρατήσει σήμερα Κυριακή, με την ψυχρή εισβολή να επηρεάζει ήδη τον καιρό της χώρας μας, καθώς η πτώση της θερμοκρασίας είναι...
Καιρός: Χειμωνιάτικη εισβολή και «βουτιά» του υδράργυρου κατά δέκα βαθμούς
sxoleio
Πώς ένα σχολείο μπορεί να αλλάξει το μικροκλίμα μιας γειτονιάς

Ο Κωνσταντίνος Καρτάλης, καθηγητής Φυσικής Περιβάλλοντος και Κλίματος στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αναλύει...

Πώς ένα σχολείο μπορεί να αλλάξει το μικροκλίμα μιας γειτονιάς
sxoleio
Οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών ΠΕ02 και ΠΕ04 στα Τμήματα Ένταξης: Μια κατάφωρη αδικία
Είναι απορίας άξιον πώς το Υπουργείο Παιδείας θέλει να μειώσει τους αναπληρωτές ώστε να καλύπτουν μόνο έκτακτες ανάγκες και να μην αλλάζει αυτή τη...
Οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών ΠΕ02 και ΠΕ04 στα Τμήματα Ένταξης: Μια κατάφωρη αδικία