Κοινωνιολογία για εισαγωγή στις αστυνομικές σχολές; ΝΑΙ!
Διαβάζοντας κανείς για το Νέο λύκειο και παρατηρώντας τα νέα μαθήματα που δημιουργούνται, γεννιέται η αντίληψη ότι η κοινωνιολογία και οι κοινωνικές επιστήμες αρχίζουν σιγά σιγά να αποκαθίστανται στην ελληνική εκπαίδευση ύστερα από περίπου είκοσι χρόνια απαξίωσης.
Πλέον στην Α κ Β τάξη του λυκείου στη γενική εκπαίδευση υπάρχει το μάθημα της πολιτικής παιδείας. Ξεφυλλίζοντας τα περιεχόμενα του μαθήματος αυτού, παρατηρεί κανείς ενότητες που αναφέρονται στην φορολογική συνείδηση και κοινωνική ευαισθησία. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι τέτοιου είδους μαθήματα έπρεπε να υπάρχουν χρόνια στην ελληνική εκπαίδευση και ίσως βοηθούσαν στην αποφυγή της σημερινής κατάστασης που ζει η ελληνική κοινωνία.
Επιπλέον, παρατηρεί κανείς να δημιουργείται ξεχωριστή ομάδα προσανατολισμού η οποία απευθύνεται στις οικονομικές, πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες τόσο στη Β λυκείου με το μάθημα «Βασικές αρχές κοινωνικών επιστημών» όσο και στη Γ λυκείου με το μάθημα «Στοιχεία πολιτικών και κοινωνικών επιστημών». Αυτό που εκκρεμεί ακόμα από το Υπουργείο Παιδείας είναι να οριστούν οι σχολές ανά ομάδα προσανατολισμού καθώς και τα μαθήματα βαρύτητας που θα ορίζει το κάθε τμήμα για εισαγωγή. Ένα πολύ μεγάλο ερώτημα γεννιέται σχετικά με τις αστυνομικές σχολές αναφορικά με το πιο πεδίο θα τις συμπεριλάβει.
Η ομάδα προσανατολισμού των οικονομικών, πολιτικών και κοινωνικών επιστημών στην οποία πρωτοστατεί η κοινωνιολογία πρέπει να αποτελεί το πεδίο μέσα από το οποίο θα μπορεί κάποιος να εισαχθεί στις αστυνομικές σχολές. Επιπλέον, η κοινωνιολογία πρέπει να αποτελεί το μάθημα το οποίο θα έχει βαρύτητα για την εισαγωγή σ’ αυτές τις σχολές.
Αρχικά, οι υποψήφιοι αστυνομικοί μέσα από το μάθημα της κοινωνιολογίας θα μπορέσουν να διακρίνουν και να προσδιορίζουν επακριβώς βασικές έννοιες όπως αυτή του εγκλήματος, της εγκληματικότητας, της παρεκκλίνουσας και παραβατικής συμπεριφοράς, του σωφρονισμού, της ποινής, του νόμου και της δικαιοσύνης. Θα δύνανται να γνωρίζουν και να κατανοούν το περιεχόμενο και τη σημασία του δημοκρατικού πολιτεύματος, των δημοκρατικών αρχών και ελευθεριών, του κράτους δικαίου, της προστασίας του συντάγματος και του -καλώς εννοούμενου- πατριωτισμού, γεγονός που θα οδηγήσει σε ένα συντριπτικό χτύπημα σε λανθασμένες –και πολλές φορές επικίνδυνες- αντιλήψεις και νοοτροπίες για το ρόλο, τα δικαιώματα και το καθήκον του αστυνομικού, σε τρόπους σκέψης που οδηγούν σε πράξεις και υιοθέτηση πρακτικών, που δεν συνάδουν ούτε με την (κοινωνική) αποστολή του αστυνομικού ούτε με το φιλελεύθερο δημοκρατικό κράτος.
Τέλος, θα μπορούν να γνωρίζουν και να κατανοούν το περιεχόμενο, τη σημασία και την αναγκαιότητα εφαρμογής και προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (Οικουμενικής Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Ο.Η.Ε., Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης), καθώς και τα δικαιώματα συγκεκριμένων κατηγοριών (π.χ. Σύμβαση για το Καθεστώς των Προσφύγων), ώστε να παραχθεί και να προαχθεί μια φιλελεύθερη δημοκρατική κουλτούρα εντός των σωμάτων ασφαλείας, μια κουλτούρα εφαρμογής του νόμου χωρίς διακρίσεις, ενώ παράλληλα, η αντιμετώπιση ακόμα και του πλέον στυγνού εγκληματία, να διέπεται από σεβασμό για την αξιοπρέπεια του και τα δικαιώματά του
Τα παραπάνω κείμενα θα μπορούσε να αποτελέσει βάση για συζήτηση μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων σχετικά με το πλαίσιο εισαγωγής στις αστυνομικές σχολές.
Χρήστος Θεοδωρόπουλος
Κοινωνιολόγος
Βιβλιογραφία
«Ο ρόλος του Κοινωνιολόγου στην αστυνομία» του Θεοφιλόπουλου Θανάση κοινωνιολόγου MSc
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη