ΕΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
Παπαναστασίου 49 104 45 ΑΘΗΝΑ
Τηλ. Φαξ.: 210 8321783 / 6977904185
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
23-1-2015
ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
1. Η Ένωση συμφωνεί με το βασικό περιεχόμενο της ανακοίνωσης – καταγγελίας που εξέδωσε η ΟΛΜΕ «για την εσπευσμένη και προεκλογική διαδικασία έγκρισης αναλυτικών προγραμμάτων» (21/1/2015).
Η καταγγελία αναφέρεται στα τελευταία έργα και ημέρες του υπουργού Παιδείας και στην απαράδεκτη από κάθε άποψη ταχτική του κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, ενώ επιβεβαιώνει το γνωστό κατά τα άλλα ρόλο του ΙΕΠ σχετικά με τα Αναλυτικά Προγράμματα του «Νέου Λυκείου», που αφορούν άμεσα μεταξύ των άλλων και την τύχη που επιφυλάσσουν για τα δικά μας καλλιτεχνικά μαθήματα.
Παραθέτουμε για την ενημέρωση των μελών της Ένωσης την καταγγελία της ΟΛΜΕ.
Ο.Λ.Μ.Ε.
Ερμού & Κορνάρου 2 ΤΗΛ: 210 32 30 073 – 32 21 255 FAX: 210 33 11 338 www.olme.gr e-mail:[email protected] Αθήνα, 20/1/2015
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΣΠΕΥΣΜΕΝΗ ΚΑΙ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΗ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ καταγγέλλει την απαράδεκτη από κάθε άποψη τακτική που ακολουθεί ειδικά το τελευταίο διάστημα η ηγεσία του Υπ. Παιδείας.
Συγκεκριμένα, παράγοντες της ηγεσίας του υπ. Παιδείας, παραβλέποντας τον αυστηρά υπηρεσιακό χαρακτήρα που έχει μια κυβέρνηση κατά τη διάρκεια προεκλογικής περιόδου και παραβιάζοντας κάθε ηθική και πολιτική δεοντολογία, επιδιώκουν να δημιουργήσουν με αυταρχικό τρόπο «τετελεσμένα» σε μια σειρά σοβαρών εκκρεμών ζητημάτων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεσμεύοντας έτσι και στο μέλλον την εκπαιδευτική πολιτική σε αντιπαιδαγωγικές κατευθύνσεις.
Τελευταίο παράδειγμα αποτελεί η εναγώνια προσπάθεια της ηγεσίας του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας να παραλάβει και να εγκρίνει τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα για το «Νέο Λύκειο» (που θεσμοθέτησε το 2013) πριν την ημερομηνία των εκλογών, παρακάμπτοντας τις ειδικές Επιτροπές που είχαν συσταθεί γι’ αυτό το σκοπό σε κάθε αντικείμενο/μάθημα και συστήνοντας, παρά τις αντιδράσεις των Επιτροπών και παραβιάζοντας τον αρχικό σχεδιασμό, μια ενιαία τριμελή επιτροπή παραλαβής για όλα τα μαθήματα (απόφαση ΔΣ ΙΕΠ/443/14-1-2015/ΑΔΑ:672ΜΟΞΛΔ-Θ97).
Επισημαίνουμε ότι, πέρα από τους κινδύνους που εγκυμονεί μια τέτοια βιαστική και αβασάνιστη διαδικασία για την ποιότητα των Αναλυτικών Προγραμμάτων, κακοποιείται
βάναυσα κάθε έννοια δημοκρατικού διαλόγου, με τους καθ’ ύλην αρμόδιους εκπαιδευτικούς φορείς, όπως είναι οι οργανώσεις των εκπαιδευτικών και οι επιστημονικές ενώσεις, να τίθενται για μια ακόμα φορά στο περιθώριο.
Ο υπουργός Παιδείας πρέπει επιτέλους να κατανοήσει ότι είναι υπηρεσιακός υπουργός μιας απερχόμενης κυβέρνησης και οφείλει να θέσει τέρμα σε κάθε σχετική διαδικασία που επιδιώκει είτε για να δημιουργήσει τετελεσμένα είτε να εξασφαλίσει την «τακτοποίηση ημετέρων».
Το λεγόμενο «κοινωνικό σχολείο» (Υπ. Απόφαση 19/1/2015, αρ. πρωτ. Φ. 12 / 45 / 8338 / Δ1) τροποποιεί και «συμπληρώνει» τα ωρολόγια προγράμματα των Δημοτικών με ΕΑΕΠ (όπως αυτά είχαν καθοριστεί με το ΦΕΚ 1139, τ. Β΄ και ΦΕΚ 804, τ. Β΄). 2. Στην προεκλογική βιομηχανία αποφάσεων που εκδίδει ο υπουργός Παιδείας, περιλαμβάνεται και η Απόφαση άμεσης εφαρμογής μιας υποτιθέμενης «νέας πολιτικής, της πολιτικής του Κοινωνικού σχολείου με έμφαση τη Φυσική Αγωγή» και «με μηδέν δαπάνη μέχρι στιγμής» (τα εντός εισαγωγικών, από την ομιλία του ΥΠΑΙΘ Ανδρέα Λοβέρδου στο ΣΠΔΕ).
Η εκλογοθηρική κατά τα άλλα διαχείριση της Φυσικής Αγωγής και η λογοκοπική επινόηση του «κοινωνικού σχολείου» είναι το βασικό περιεχόμενο της Υπουργικής Απόφασης.
Σύμφωνα με την απόφαση αυτή:
1. Αντικαθίσταται στο άρθρο 3, η περίπτωση στ’, ως ακολούθως: «στ΄. «Στις τάξεις Α΄,Β΄,Γ΄,Δ’ , η μία διδακτική ώρα της Φυσικής Αγωγής θα διατίθεται για χορούς. Επιπλέον στις τάξεις (Α΄,Β΄,Γ΄,Δ’΄) μία διδακτική ώρα θα διατίθεται για δράσεις του προγράμματος «Κοινωνικό Σχολείο». Για τις τάξεις Ε΄ , ΣΤ’, δύναται να διατίθεται μία (1) διδακτική ώρα για δράσεις του προγράμματος «Κοινωνικό Σχολείο».
2. Αντικαθίσταται στο άρθρο 5, η περίπτωση θ’, ως ακολούθως: «θ. Πολιτιστικοί όμιλοι δραστηριοτήτων. Δράσεις δημιουργίας και πολιτισμού, δράσεις του προγράμματος «Κοινωνικό Σχολείο» από 1 έως 5 ώρες.
Προτείνεται για όλα τα τμήματα του ολοήμερου προγράμματος. Θα μπορούσαν να υπάρξουν και μικτά τμήματα από μαθητές διαφορετικών τάξεων υπό τη μορφή κύκλων γνωστικών αντικειμένων ή αλλιώς ομίλων δράσεων δημιουργίας και πολιτισμού.
Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δραστηριότητας οι μαθητές όλων των τάξεων μπορεί να προετοιμάζουν σχολικές εορτές, χορωδίες, θεατρικές παραστάσεις και άλλες δημιουργικές δραστηριότητες για την καλλιέργεια της αισθητικής καθώς και την ανάδειξη και προώθηση στοιχείων του πολιτισμού όπως: λογοτεχνία, τέχνες, φωτογραφία, μουσικά σύνολα, κ.α.).
Η συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορεί να οργανωθεί από δασκάλους, εκπαιδευτικούς θεατρικής αγωγής και εκπαιδευτικούς μουσικήs, φυσικής αγωγής.
3. Προστίθεται στο άρθρο 3, η περίπτωση ι, ως ακολούθως: «ι. Στις τάξεις Α΄,Β΄,Γ΄,Δ’ , η μία διδακτική ώρα της Μελέτης Περιβάλλοντος δύναται να διατίθεται από τον διδάσκοντα/ εκπαιδευτικό ΠΕ 70 για δράσεις του προγράμματος «Κοινωνικό Σχολείο».
Όπως βλέπουμε, στην άσκηση της συγκεκριμένης δραστηριότητας δεν περιλαμβάνονται οι Εικαστικοί. Είναι γεγονός ότι η ειδικότητά μας δεν υπήρχε επίσης ούτε στα προηγούμενα προγράμματα που τώρα τροποποιούνται και «συμπληρώνονται».
Επομένως θα μπορούσε να πει κάποιος πως σε ό,τι μας αφορά, δεν υπάρχει καμία αλλαγή. Στην πραγματικότητα υπάρχει, είναι σοβαρή και δεν πρέπει καθόλου να την υποτιμήσουμε.
Αν και εγκαινιάζεται υποτίθεται η «νέα πολιτική του «κοινωνικού σχολείου» και «συμπληρώνεται» ο καθορισμός των ειδικοτήτων που θα υλοποιήσουν, γίνεται ακόμα πιο έκδηλη και πιο κραυγαλέα η παράλειψη των Εικαστικών, που κακώς δεν αναφέρονταν στα ΦΕΚ πριν και κάκιστα δεν περιέχεται στην τωρινή Υπουργική Απόφαση, που προλέγει και προοιωνίζεται από την αποχή αυτή τα χειρότερα που επιφυλάσσουν για την εικαστική διδασκαλία και τους Εικαστικούς οι ρυθμίσεις του κ. Λοβέρδου.
Οι (προεκλογικές) ρυθμίσεις του υπ. Παιδείας φιλοδοξούν να δεσμεύσουν την επόμενη (όποια κι αν είναι αυτή μετά τις εκλογές) ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.
Αν και το μόνο σίγουρο είναι ότι ο νυν υπουργός Παιδείας κ. Λοβέρδος θα έχει μεθαύριο απωλέσει το θώκο του, αφήνοντας και συσσωρεύοντας πίσω του εκπαιδευτικά ερείπια επί ερειπίων, οφείλουμε ξεκάθαρα να καταγγείλουμε τα «έργα» του και να αποδοκιμάσουμε απερίφραστα, απαιτώντας από οποιονδήποτε τον διαδεχθεί, να τα ακυρώσει και να τα διορθώσει πάραυτα προς όφελος όλης της εκπαίδευσης και ειδικά της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης.
ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΑΠΟ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ
Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον, τις απόψεις που αναπτύσσονται όχι από την πλευρά των ειδικοτήτων, αλλά από την πλευρά των δασκάλων της Πρωτοβάθμιας, σχετικά με την γενικότερη κατάσταση στα Δημοτικά Σχολεία, τις αρνητικές εξελίξεις που έχουν δρομολογηθεί και ειδικά για τα σχετικά με το «κοινωνικό σχολείο».
Προς ενημέρωση και ευρύτερο προβληματισμό, επιλέξαμε και παραθέτουμε στη συνέχεια, ορισμένες ενδιαφέρουσες σκέψεις που έχουν διατυπωθεί στο διαδύκτιο.
Μερικές σκόρπιες παρατηρήσεις :
α. Όλες οι σχολικές μονάδες που είναι μικρότερες των 6θέσιων δεν θα έχουν ολοήμερο πρόγραμμα, άρα και υπεύθυνο δάσκαλο. Στις Κυκλάδες για παράδειγμα αυτό συνεπάγεται την απώλεια τουλάχιστον 40 θέσεων εργασίας, καθώς τα περισσότερα ολιγοθέσια σχολεία που είναι διάσπαρτα στα διάφορα νησιά έχουν σήμερα ολοήμερο τμήμα.
β. Φαινομενικά το σχέδιο εισάγει τη γενίκευση των σχολείων ΕΑΕΠ. Αλλά αυτό μάλλον θα κρίνεται τελικά από τις διαθέσιμες πιστώσεις, για αυτό το σχέδιο μιλάει για ωρολόγιο πρόγραμμα 30-35 ωρών και όχι για 35 ώρες.
Το ολοήμερο πρόγραμμα μετονομάζεται σε "ζώνη προαιρετικών σπουδών".
Νομίζω ότι η λεκτική επιλογή του κειμένου δηλώνει ξεκάθαρα και την πολιτική του στόχευση: η ζώνη 2-4 θα παρέχεται μόνο στο βαθμό που υπάρχουν οι διαθέσιμες ώρες από τις ειδικότητες- αν δεν υπάρχουν δε θα παρέχεται(;) και η ημέρα θα ολοκληρώνεται στις 2 ή και στις 1:15.
Κανένας δάσκαλος δε θα υπάρχει στο ολοήμερο καμιάς σχολικής μονάδας, ανεξάρτητα από τη μορφή της, καθώς η προετοιμασία των μαθητών ανεβαίνει στην πρωινή ζώνη και θα υλοποιείται από το δάσκαλο του τμήματος.
Επομένως με βάση αυτή τη ρύθμιση πάμε σε μια μείωση έως και 70 % στους αναπληρωτές δασκάλους και σε τεράστιες μετακινήσεις εκπαιδευτικού προσωπικού, ενώ η παρουσία των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων γίνεται κυριολεκτικά προαιρετική και για την πρωινή και τη λεγόμενη "προαιρετική ζώνη".
Εάν λείπει ένας μουσικός από ένα μικρό σχολείο (π.χ 6-7θ), κάλλιστα με βάση το 10% (;) αυτονομίας που έχει το σχολείο, το πρόγραμμα μπορεί να αναδιαρθρώνεται με βάση ότι είναι διαθέσιμο και να μην υπάρχει πλέον καν κενό μουσικού!!
(θέση 3 "Δυνατότητα διαμόρφωσης μέρους του Ωρολογίου Προγράμματος από τη σχολική μονάδα, (ποσοστό περίπου 10%) με βάση τις ανάγκες, τις δυνατότητες, τη σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού, τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας της").
γ. Το μοντέλο που προτάσσεται θα έχει ένα πυρήνα περίπου 24-8 ωρών σταθερό από το ωρολόγιο πρόγραμμα. Οτιδήποτε άλλο θα υπάρχει ως προαιρετικό (ή δε θα υπάρχει καθόλου) με βάση το διαθέσιμο εκπαιδευτικό προσωπικό των ειδικοτήτων. Εκεί απαντά η ευελιξία της σχολικής μονάδας να προγραμματίζει το ωρολόγιο πρόγραμμα της.
Δεν πρόκειται ασφαλώς για την καθιέρωση της παιδαγωγικής αυτονομίας της σχολικής μονάδας και του συλλόγου διδασκόντων, με δεδομένη τη σταθερή κρατική χρηματοδότηση και στήριξη, αλλά για μια ψευδοαυτονομία μέσα σε ένα πλαίσιο υποχρηματοδότησης και ελλείψεων σε εκπαιδευτικό προσωπικό.
Διαμορφώνεται συνεπώς ένα ελαστικό πρόγραμμα σπουδών, κατακερματισμένων διδακτικών αντικειμένων, χωρίς συνοχή, χωρίς καμιά σαφή αναφορά σε ένα συγκροτημένο συνεκτικό μορφωτικό πρόγραμμα, αλλά άμεσα προσαρμοσμένων στη λιτότητα των μνημονιακών δεσμεύσεων, στα ευρωενωσιακά προγράμματα ΕΣΠΑ και στο ψευδεπίγραφο παιδαγωγικό προοδευτισμό των εκπαιδευτικών δράσεων του "κοινωνικού σχολείου". Μορφωτικό περιεχόμενο λάστιχο, εργασιακές σχέσεις γαλέρας και προώθηση του λειτουργικού αναλφαβητισμού.
……………………………………..
δ. Αναγγέλλεται η συγχώνευση όλων των συστεγαζόμενων σχολικών μονάδων, πιθανά και των όμορων σχολικών μονάδων για τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας, δηλαδή συμπτύξεις σχολικών τμημάτων, πολλαπλές αναθέσεις εκπαιδευτικού έργου μεταξύ διακριτών μέχρι σήμερα σχολικών μονάδων.
…………………………………….
Συμπερασματικά δραστική περικοπή των πιστώσεων σε αναπληρωτές, ευελικτικοποίηση του προγράμματος και των εργασιακών σχέσεων, σχολική διαφοροποίηση, μαζί με τη νεοφιλελεύθερη πολιτική ρύθμιση του δημόσιου σχολείου και την ιδεολογία της εξατομίκευσης και του νεοανθρωπισμού. Ο Λοβέρδος αν και μιλούσε διαρκώς για προσλήψεις, με το σχέδιό του καταργεί στην πράξη όχι απλά την προοπτική του μόνιμου διορισμού, αλλά και αυτή του αναπληρωτή.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη