ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ Π. ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΩΝ ΕΠΑ.Λ.
Με το Νόμο 3966/2011, ο οποίος ψηφίσθηκε επί υπουργίας της κ. Άννας Διαμαντοπούλου, δόθηκε για πρώτη φορά η δυνατότητα να ιδρυθούν δύο Πρότυπα Πειραματικά Επαγγελματικά Λύκεια. Σύμφωνα με το άρθρο 51, παρ. 1γ μπορούσαν άμεσα να ορισθούν δύο Επαγγελματικά Λύκεια ως Πρότυπα Πειραματικά.
Μέχρι την αποχώρηση της υπουργού δεν ιδρύθηκε και δε λειτούργησε κανένα Π.Π. ΕΠΑ.Λ.
Με το Νόμο 4186/2013, άρθρο 5, παρ. 3 δόθηκε εκ νέου η δυνατότητα ίδρυσης Πρότυπων Πειραματικών Επαγγελματικών Λυκείων χωρίς αριθμητικό περιορισμό.
Μέχρι την αποχώρηση του υπουργού κ. Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου δεν ιδρύθηκε και δε λειτούργησε κανένα Π.Π. ΕΠΑ.Λ.
Σήμερα λειτουργούν 60 Π.Π. σχολεία στην Ελλάδα όλα γενικής παιδείας, για τα οποία μάλιστα πολύς λόγος γίνεται τελευταία, και για τη λειτουργία των θεσμοθετημένων Π.Π. ΕΠΑ.Λ. ουδείς λόγος.
Τα Επαγγελματικά Λύκεια είναι σχολεία κατάλληλα να λειτουργήσουν ως Πρότυπα Πειραματικά, αυτό δεν είναι μόνο η πεποίθηση του νομοθέτη και όσων ψήφισαν τους σχετικούς Νόμους, αλλά υπάρχουν και αρκετοί ουσιαστικοί λόγοι όπως:
1. Τα Επαγγελματικά Λύκεια, λόγω των ποικιλίας των ειδικοτήτων και των διαφορετικών προγραμμάτων σπουδών τους είναι τα πλέον κατάλληλα σχολεία για την υλοποίηση της σύγχρονης παιδαγωγικής η οποία προσβλέπει μέσω νέων μεθόδων διδασκαλίας στην εκπαίδευση και στην διαπαιδαγώγηση, στην ολιστική αντιμετώπιση των αναγκών του μαθητή σε επίπεδο γνώσεων, αλλά και ανάπτυξης δεξιοτήτων ζωής, ενεργοποίησης και εμπλοκής στην μάθηση ενεργά και συμμετοχικά.
2. Τα Επαγγελματικά Λύκεια είναι σχολεία θεωρίας και πράξης διότι παρέχουν στους μαθητές θεωρητική και εφαρμοσμένη γνώση και δεξιότητα, ικανοποιώντας τις ανάγκες των μαθητών τόσο σε έξοδο προς την αγορά εργασίας όσο και σε συνέχεια σπουδών.
3. Διαθέτουν καθηγητές με τα περισσότερα επιπλέον ακαδημαϊκά προσόντα (μεταπτυχιακά, διδακτορικά, δεύτερα πτυχία κλπ) σε σχέση με τους καθηγητές των γυμνασίων, γενικών λυκείων, δημοτικών και νηπιαγωγείων, όπως αποδεικνύεται σε δύο μεγάλες έρευνες του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ για την εκπαίδευση στην Ελλάδα σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
4. Τα Επαγγελματικά Λύκεια είναι τα σχολεία στα οποία δεν κυριαρχεί η αποστήθιση, η βαθμοθηρία και η παραπαιδεία των φροντιστηρίων. Είναι σχολεία τα οποία ικανοποιούν τις αντιληπτικές ικανότητες των μαθητών που σχετίζονται με την εφαρμοσμένη γνώση.
5. Πολλά από τα Επαγγελματικά Λύκεια διαθέτουν μεγάλες κτιριακές και εργαστηριακές εγκαταστάσεις οι οποίες προσφέρονται για πειραματισμό και καινοτομία.
Δυστυχώς όμως η Δευτεροβάθμια Τ.Ε.Ε. στην χώρα μας, δεν απολαμβάνει της ιδίας εκτίμησης με τους αντίστοιχους θεσμούς των άλλων Ευρωπαϊκών χωρών.
Το τίμημα της υποβαθμισμένης επαγγελματικής εκπαίδευσης πληρώνει ακριβά σήμερα η ελληνική κοινωνία. Η ανεργία, η μετανάστευση των νέων δεν είναι μόνο αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης, είναι αποτέλεσμα και της αναποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού μας συστήματος, το οποίο διογκώνει τη διαρθρωτική ανεργία.
Από τη νέα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία παρέλαβε την εκπαίδευση και πιο συγκεκριμένα την επαγγελματική εκπαίδευση στα πρόθυρα διάλυσης, μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί περιμένουν τις καλύτερες μέρες.
Η επανίδρυση των ειδικοτήτων ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ. καθώς και η επιστροφή των καθηγητών στις θέσεις τους είναι το πρώτο βήμα που γίνεται. Χρειάζονται και άλλα πολλά βήματα, ένα από αυτά είναι και η ίδρυση των Π.Π. Επαγγελματικών Λυκείων.
Ίδωμεν.
Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – Ερευνητής
Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη