Thumbnail
Συλλόγος Ελλήνων Κοινωνιολόγων

ΘΕΜΑ: « Πρόταση του Συλλόγου Ελλήνων Κοινωνιολόγων σχετικά με τα μαθήματα της Γ΄ Λυκείου και το εξεταστικό σύστημα».

                                  «ὤδινεν ὄρος καὶ ἔτεκεν μῦν»

1.Μετά από πολυήμερη κυοφορία και αφού μεσολάβησαν δεκάδες ετερόκλητα και αντιφατικά σχέδια (προϊόντα σκόπιμων διαρροών), επιτέλους εμφανίστηκε το νέο σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για τη Γ΄ Λυκείου στην επίσημη μορφή του, μέσω δελτίου τύπου. 

Σ’ αυτό το σχέδιο οι Κοινωνικές – Πολιτικές επιστήμες ουσιαστικά περιθωριοποιούνται.

Θυμίζουμε ότι με τον υπάρχοντα νόμο η Κοινωνιολογία είναι δίωρο μάθημα γενικής παιδείας στην Γ΄ Λυκείου.

Στον νόμο Αρβανιτόπουλου για το νέο Λύκειο, η Κοινωνιολογία δεν υπήρχε στη γενική παιδεία (στη λογική της ενίσχυσης των κατευθύνσεων) ενσωματώνονταν όμως στο βασικό εξάωρο μάθημα, στην κατεύθυνση των Οικονομικών – Πολιτικών – Κοινωνικών επιστημών, με τίτλο Στοιχεία Κοινωνικών Επιστημών.

2. Τώρα, με το νέο σχέδιο, η Κοινωνιολογία καταργείται από μάθημα γενικής παιδείας και εξοβελίζεται στην Θεωρητική κατεύθυνση και στην κατεύθυνση Οικονομίας και Πληροφορικής, ως δίωρο διδασκόμενο αλλά όχι  ως εξεταζόμενο μάθημα (η απόλυτη καινοφανής πρόταση του νέου σχεδίου). Δηλαδή, στη πράξη δεν βρίσκεται ούτε στη γενική παιδεία, αφού δεν θα το διδάσκονται όλοι οι μαθητές, ούτε στην κατεύθυνση, αφού δεν θα δίνεται ως εξεταζόμενο μάθημα, άρα θα βρίσκεται σε μια πλήρη  διαφοροποίηση από τα υπόλοιπα μαθήματα της κατεύθυνσης, τόσο τυπικά, όσο και επιστημονικά και παιδαγωγικά.

Τυπικά γιατί θα είναι διδασκόμενο αλλά όχι εξεταζόμενο.

Επιστημονικά γιατί δεν θα είναι αναγκαίο για την εισαγωγή σε κανένα τμήμα ενώ τα άλλα μαθήματα με τον ένα ή άλλο τρόπο θα είναι.  Τέλος παιδαγωγικά γιατί η σχέση του με τους μαθητές θα είναι διαφορετική, αφού σε όλα τα άλλα μαθήματα της κατεύθυνσης ο μαθητής θα εξεταστεί ώστε να εισαχθεί σε κάποιο τμήμα, ενώ στο μάθημα της Κοινωνιολογίας όχι.

Είναι προφανές ότι  οι Κοινωνικές επιστήμες, αντιμετωπίστηκαν με ιδιαίτερα μειωτικό και απαξιωτικό τρόπο από τους εμπνευστές αυτού του σχεδίου.

Είναι επίσης προφανές, ότι το σχέδιο αυτό,  έρχεται σε πλήρη αντίθεση όχι μόνο με την επιστημονική αξία και αναγκαιότητα των Κοινωνικών Επιστημών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αλλά και με μια ευρύτερη κοινωνική – πολιτική αντίληψη που συνδέει την Κοινωνιολογία με τους συλλογικούς αγώνες, την κοινωνική και πολιτική κοινωνικοποίηση και απελευθέρωση του λαού και την δημιουργία υπεύθυνων πολιτών στην προοπτική μιας κοινωνίας των πολιτών. Μια τέτοια αντίληψη έχει συνδεθεί αναπόφευκτα με τα οράματα της αριστεράς διαχρονικά, πόσο μάλλον σε εποχή διάλυσης της κοινωνικής συνοχής, ανθρωπιστικής κρίσης, ραγδαίας επιδείνωσης των κοινωνικών προβλημάτων, αποσάθρωσης του συλλογικού, ανάδυσης των φασιστικών φαντασμάτων, αναζήτησης φανταστικών εχθρών μέσα από την  στοχοποίηση των κάθε μορφής  κοινωνικών, οικονομικών και πολιτισμικών μειονοτήτων.

3. Με το  σχέδιο που ανακοινώθηκε σήμερα, το μάθημα «Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών» εξαφανίζεται, ενώ η «κοινωνιολογία» θα είναι μεν διδασκόμενο μάθημα στην ομάδα προσανατολισμού, αλλά όχι πανελλαδικώς εξεταζόμενο και στη θέση του θα εξετάζονται οι υποψήφιοι στα Λατινικά. Με ποιο κριτήριο και σε ποια επιστημονική βάση οι συντάκτες του σχεδίου επέλεξαν τα Λατινικά και όχι τα Στοιχεία Κοινωνικών Επιστημών (ή την Κοινωνιολογία) ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα;  Σ αυτό το επιστημονικό πεδίο η πλειονότητα των σχολών που διαθέτει, δεν σχετίζεται, δεν αφορά και δεν προϋποθέτει τη γνώση των λατινικών.   Εκτός από τα τμήματα της Νομικής και τα τμήματα της κλασσικής φιλολογίας, τα Λατινικά δεν προσθέτουν καμία υπεραξία στην προετοιμασία των υποψήφιων φοιτητών των σχολών αυτού του επιστημονικού πεδίου. Αλλά ακόμη και γι αυτές τις σχολές (νομικές, φιλοσοφικές) δεν κατανοούμε γιατί είναι πιο χρήσιμα τα Λατινικά από τις Κοινωνικές Επιστήμες. Με δεδομένη την περιορισμένη αξία μιας νεκρής γλώσσας θα μπορούσαν τα Λατινικά να είναι διδασκόμενο αλλά όχι πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα. Αντιθέτως, η γνώση των κοινωνικών επιστημών, της θεωρίας και της μεθοδολογίας τους, θα βοηθήσει τον υποψήφιο να κατανοήσει τις κοινωνικές θεωρίες,  να εξοικειωθεί με την κοινωνική ανάλυση και να αξιοποιήσει τα ερευνητικά εργαλεία τους, τα οποία θα κληθεί οπωσδήποτε να εφαρμόσει κατά τη διάρκεια της φοίτησής του. Στο συγκεκριμένο πεδίο υπάρχει ένας εξαιρετικά μεγάλος αριθμός σχολών στις οποίες τα Λατινικά δεν έχουν να προσφέρουν, ενώ είναι απολύτως απαραίτητες οι Κοινωνικές Επιστήμες.  Ενδεικτικά αναφέρουμε τις σχολές Ψυχολογίας, Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Δημόσιας Διοίκησης, Ιστορίας, Θεολογίας, Κοινωνιολογίας, Δημοσιογραφίας, Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Διεθνών και Ευρωπαϊκών σπουδών, Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής, Θεατρικών Σπουδών, Κινηματογράφου, Θεωρίας και  Ιστορίας της Τέχνης, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Κοινωνικής Διοίκησης, Μεθοδολογίας Ιστορίας και Θεωρίας της επιστήμης, Μουσικών Σπουδών, κ.ά.

4. Αποτελεί αιφνιδιασμό για τους μαθητές της Β’ Λυκείου η εξαφάνιση του μαθήματος «Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών». Στην Ομάδα Προσανατολισμού της Β΄ Λυκείου διδάσκεται το μάθημα «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών». Η επιλογή αυτή δεν ήταν τυχαία και αποσπασματική, αλλά προετοίμαζε το μαθητή για να διδαχθεί και να εξεταστεί, στη Γ Λυκείου το μάθημα «Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών». Επίσης, στο προτεινόμενο σχέδιο του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ, συνεχίζεται η σύγχυση σε σχέση με τα επιστημονικά πεδία, αφού ο μαθητής  που θα επιλέξει σχολές όπως  Ψυχολογίας, Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Δημόσιας Διοίκησης, Ιστορίας, Θεολογίας, Κοινωνιολογίας, Δημοσιογραφίας, Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Διεθνών και Ευρωπαϊκών σπουδών, Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής θα εξετάζεται στα Λατινικά και  Αρχαία!!! Και όχι στα Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (ή στην Κοινωνιολογία), βασικά και απαραίτητα γνωστικά αντικείμενα  για τις σχολές αυτές και το προφίλ του υποψηφίου σπουδαστή.

 5. Θα περίμενε κανείς  ότι η μορφωτική πρόταση του υπουργείου παιδείας, σε μια κοινωνία που μαστίζεται από ανθρωπιστική κρίση, κοινωνικά προβλήματα, κοινωνικές ανισότητες, φτώχεια, ανεργία, ρατσισμό, ξενοφοβία, άνοδο των νεοφασιστικών ιδεολογιών, θα ήταν η ενίσχυση εκείνης της γνώσης, που βοηθά την νεολαία να στραφεί στην κριτική κοινωνική σκέψη, την  αναζήτηση, συνειδητοποίηση και επιστημονική γνώση των κοινωνικών προβλημάτων και κοινωνικών φαινομένων. Αντί μιας τέτοιας πρότασης που συνδυάζεται με την ενίσχυση των Κοινωνικών Επιστημών στους εφήβους έχουμε το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή την υποβάθμιση, ακόμα και εξαφάνιση μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών. Επιπρόσθετα όλοι κατανοούμε τους λόγους που όλα τα παραπάνω είναι αναγκαία για τις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές, που δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται τεχνοκρατικά, αλλά με ενίσχυση της δημοκρατικής συνείδησης, πραγματικότητα που κάνει ακόμα πιο αναγκαία την ενίσχυση των Κοινωνικών Επιστήμων.

Ως  Σ.Ε.Κ., ζητούμε την άμεση αποκατάσταση των κοινωνικών επιστημών:

1. Με την παραμονή της Κοινωνιολογίας ως μάθημα γενικής παιδείας στην Γ΄ Λυκείου, ώστε όλοι οι μαθητές χωρίς διακρίσεις και διαχωρισμούς, να αποκτούν βασικές γνώσεις για τις διάφορες όψεις της κοινωνίας μέσα στην οποία ζουν και πράττουν ως σημερινοί έφηβοι και αυριανοί ενήλικοι πολίτες.

2. Με την εισαγωγή του μαθήματος «Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών», ως εξεταζόμενου μαθήματος στην κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών σπουδών - Κοινωνικών Σπουδών (στη θέση των λατινικών), αφού είναι αναγκαίο, οι μαθητές που θα επιλέξουν αυτή την κατεύθυνση, να λάβουν εξειδικευμένη γνώση για αντικείμενα και θέματα με τα οποία θα έρθουν αντιμέτωποι στα τμήματα στα οποία θα εισαχθούν (θυμίζουμε ότι οι Κοινωνικές επιστήμες είναι θεμελιώδες  γνωστικό αντικείμενο στην συντριπτική πλειονότητα των τμημάτων της ανθρωπιστικής κατεύθυνσης, όπως προκύπτει από τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών των πανεπιστημίων). 

3. Η μετονομασία της ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών  σε Ανθρωπιστικών σπουδών - Κοινωνικών Σπουδών.

Περιμένουμε την επανασύνδεση των κοινωνικών αναγκών, των πολιτικών οραμάτων και της εκπαιδευτικής πολιτικής σε ένα οργανικό όλον με στόχο την στήριξη της κοινωνίας και την ενίσχυση των πολιτών.

 

Συμπλήρωσε τα στοιχεία σου στο Carrefour και κέρδισε 2.000 ευρώ

                                           Για το Δ.Σ. του Σ.Ε.Κ

            Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ             Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΚΑΤΣΟΥΛΑΣ           ΗΛΙΑΣ ΤΑΤΣΗΣ


ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΩΝ

Πλατ. Άγιων Θεοδώρων 3 Αθήνα, 10561, Τ.Θ. 4239

E-mail: [email protected]

http://www.sek-sociology.gr       

Τηλέφωνο: 2114037963

                          Αθήνα 07/04/2015

Αρ. Πρωτ. 49/2015

ΠΡΟΣ: Υπουργό Παιδείας-

             κ. Αριστείδη Μπαλτά

ΚΟΙΝ: -Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας

              κ. Τάσο Κουράκη

            -Κοινοβουλευτικές ομάδες

             ΣΥΡΙΖΑ,ΝΔ, Ποτάμι, ΚΚΕ,ΑΝΕΛ

            -Πανεπιστημιακά τμήματα Κοινωνικών

             Πολιτικών Επιστημών

            -ΕΚΚΕ

            -ΟΛΜΕ-ΚΕΜΕΤΕ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 19/8

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sokoltopita
Σοκολατόπιτα χωρίς ζάχαρη και χωρίς αλεύρι: Μια γλυκιά συνταγή για σωστή διατροφή
Η σωστή διατροφή δεν αποκλείει το γλυκό, ακόμα και κάθε μέρα! Αυτό που έχεις να κάνεις είναι να δώσεις σημασία στις σωστές πρώτες ύλες και να...
Σοκολατόπιτα χωρίς ζάχαρη και χωρίς αλεύρι: Μια γλυκιά συνταγή για σωστή διατροφή
fermouar
Το φερμουάρ στα ελληνικά: Έτσι λέγεται και μην ξαφνιαστείτε ούτε για το όνομα ούτε για την ιστορία του
Ποιος  ανακάλυψε και πως τελικά όλοι καταλήξαμε να έχουμε ανάγκη, το... κοπιτσοθηλυκωτήρι;
Το φερμουάρ στα ελληνικά: Έτσι λέγεται και μην ξαφνιαστείτε ούτε για το όνομα ούτε για την ιστορία του