Thumbnail
     Ανοικτή επιστολή προς τον Υπ. Παιδείας

Η εικοσαετής ενασχόληση με τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στη μέση εκπαίδευση κυρίαρχα στα γενικά Λύκεια, και λιγότερο σε Γυμνάσια και ΕΠΑΛ, μου δίνει το «δικαίωμα» κατάθεσης κάποιων απόψεων και συνεισφοράς στο διάλογο, για τον τρόπο επιλογής διευθυντών στα σχολεία.

Το παρελθόν:

  • Άπειρος κομματισμός που πριμοδοτούσε κατάλληλα τον «δικό μας» σε σχέση με κάποιον άλλο. Στο παιγνίδι αυτό συνεργούσαν και οι αιρετοί του κλάδου, πριμοδοτώντας ή μειώνοντας τη συνολική βαθμολογία με την περίφημη συνέντευξη. Σε όσα ΠΥΣΔΕ δε, υπήρχαν αιρετοί με αριστερό πρόσημο, δυστυχώς έκαμναν κάτι χειρότερο. ΄Εβαζαν σε όλους το μέγιστο 15, και είχαν το κεφάλι τους ήσυχο. 
  • Πριμοδότηση των υπαρχόντων διευθυντών με 4 μόρια. Οπότε στην επόμενη κρίση κάποιοι είχαν μια «προίκα» μορίων χωρίς καμία, μα καμία, αξιολόγηση του διοικητικού τους έργου. ΄Απαξ και γίνεις διευθυντής σε ακολουθούν τα μόρια. Τι και αν εφάρμοσες καινοτόμες δράσεις (έχω υπόψη μου το 132ο δημοτικό σχολείο στο κέντρο της Αθήνας), τι και αν πήρες ένα σχολείο και το διέλυσες, τα μόρια 4!!!!!
  • Μεταπτυχιακές σπουδές . Η ίδια μοριοδότηση για σπουδές στην Εκπαίδευση, στα Παιδαγωγικά κλπ. η ίδια μοριοδότηση για σπουδές στη «μελέτη του πετάγματος της πεταλούδας στο Ομπουντούρου»! Αν δε μελετήσει κάποιος τα στατιστικά στοιχεία, θα δει, ότι την πλειοψηφία των μεταπτυχιακών τίτλων κατέχουν συγκεκριμένες ειδικότητες, σε σχέση με κάποιες άλλες. Είναι θέμα για κοινωνιολογική διερεύνηση ή συμβαίνει κάτι άλλο; (ρητορικό το ερώτημα).
  • Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το εξής σε σχέση με το πλήθος «χαρτιών», τίτλοι μεταπτυχιακών, επιμορφώσεις, ΠΕΚ, δημοσιεύσεις κά. Οι υποψήφιοι που γίνονται διευθυντές, παύουν (κατά πλειοψηφία) να ασχολούνται με την πρόοδο της επιστήμης (γνωστικό αντικείμενο, παιδαγωγική, κλπ). Λίγοι συνεχίζουν ως εραστές της εκπαίδευσης να συνεισφέρουν σε συνέδρια, με ανακοινώσεις, με μελέτες, με καινοτόμες δράσεις, με σχολικές δράσεις κά. Οι περισσότεροι «μαζεύουν χαρτιά» και επαναπαύονται στις δάφνες τους!
  • Προσόν επίσης από το παρελθόν η όσο το δυνατόν περισσότερη ενασχόληση με τα κοινά, ως απόρροια κομματικών θέσεων, (αντιδήμαρχοι, πρόεδροι συλλόγων κλπ), θέσεις που πολλοί τις κατέλαβαν ως θυρωροί «της πολυκατοικίας» κατά την προσφιλή έκφραση του Α.Π. και όχι με την  καθημερινή παιδαγωγική και  εκπαιδευτική δραστηριότητα στην τάξη, στο σανίδι του πίνακα είτε με την κιμωλία είτε με τον μαρκαδόρο. 

Θα μπορούσε κανείς να αναφέρει δεκάδες παθογένειες στον τρόπο επιλογής και διοίκησης των σχολικών μονάδων.

Μόνο ένας σαρωτικός άνεμος αλλαγής μπορεί να δώσει το έναυσμα για έναν διαφορετικό τρόπο επιλογής και διοίκησης των σχολικών μονάδων. Και πίστεψέ με, οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται στα όριά τους. Κανείς δεν πιστεύει ότι αύριο, θα επιστρέψει στις πριν μνημονίων, απολαβές. Θέλουν όμως κάτι νέο, να τους ωθήσει στην σχολική τους καθημερινότητα.

Αν το Υπ. Παιδείας τους δώσει ένα περιβάλλον συμμετοχικής δημοκρατίας που δεν θα οδηγεί σε εκφυλιστικά φαινόμενα, ένα περιβάλλον αξιοκρατίας και συλλογικών αποφάσεων, ένα περιβάλλον όπου ο καθένας θα προσφέρει σύμφωνα με τις δυνατότητές του με τη βοήθεια και όχι σε βάρος των υπολοίπων, η διάθεση για εκπαιδευτική κατάθεση ψυχής θα ακολουθεί το φαινόμενο της χιονοστιβάδας. 

Αν δε επέλθουν και ριζικές τομές στα Αναλυτικά Προγράμματα (είναι άλλη συζήτηση), τότε η αριστερά θα έχει θέσει τις βάσεις για μια νέα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, την οποία οι μελλούμενες γενιές θα μνημονεύουν. 

Μια πρόταση (κατά την ταπεινή μου άποψη και συζητώντας με πολλούς), στη στελέχωση των σχολικών μονάδων.

  1. Θα πρέπει να περιγραφεί με σαφήνεια το προφίλ του Δ/ντή που θα θέλαμε για το σχολείο. (ρόλος, δεξιότητες, όραμα, σε συνάρτηση βέβαια με το τί σχολείο θέλουμε).
  2. Με βάση το ρόλο, μπορούν να καθορισθούν με σαφήνεια και τα προσόντα.
  3. Η εκπαιδευτική εμπειρία (στην τάξη), και τα τυπικά προσόντα, ειδικά όσα έχουν σχέση με την εκπαίδευση θα πρέπει να προσμετρούνται.
  4. Οι συμμετοχές σε συνέδρια, ημερίδες κά. ως εισηγητές που θα σκιαγραφούν τη διαρκή επιστημονική αναζήτηση του εμπλεκόμενου θα πρέπει να προσμετράται επίσης.
  5. Η ανάγνωση των πρακτικών των συλλόγων των διδασκόντων επίσης μπορεί να περιγράψει το κλίμα σε μια σχολική μονάδα, καθώς και το εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό φορτίο που «κουβαλά» έκαστος εκ των εκπαιδευτικών / κρινόμενων. 
  6. Το ΠΥΣΔΕ αξιολογεί κατά 50 % τα τυπικά προσόντα και τα τυχόν κωλύματα των υποψηφίων. Οι αιρετοί δεν ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΝ, αλλά ελέγχουν τη νομιμότητα της διαδικασίας.
  7. Ο σύλλογος διδασκόντων συμμετέχει και προτείνει με το άλλο 50 % , έναν ή δύο υποψηφίους, από τα σπλάχνα του σχολείου με επαρκώς αιτιολογημένη πρόταση. ΟΧΙ απλή ψηφοφορία. Αποφασίζει με 5 – 10 κριτήρια (μπορούμε να τα βρούμε), μέσα από ενδελεχή και κοπιαστικό διάλογο. Ειδάλλως θα έχουμε ψηφοφορίες «καρικατούρα» , άντε πέρασε και η ώρα πήγε δύο!
  8. Η γνώμη των  σχολικών συμβούλων ειδικά όταν συνταυτίζεται με την αιτιολογημένη γνώμη  των συλλόγων των εκπαιδευτικών να προσμετράται θετικά.
  9. Τις ενστάσεις τις εξετάζει η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης και όχι το οικείο ΠΥΣΔΕ (Γιάννης κερνά και Γιάννης πίνει!)
  10. Ο 1ος χρόνος στη θέση του διευθυντή της σχολικής μονάδας, πρέπει να είναι ΔΟΚΙΜΟΣ (δοκιμαστικός) και να απαναξιολογείται από τη σχολική κοινότητα. 
  11. Στην επαναξιολόγηση (του 1ου έτους) να λαμβάνεται υπόψη συμβουλευτικά  και η γνώμη του συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.
  12. Σε περιπτώσεις όπου ο υποψήφιος διευθυντής δεν ανήκει στο σύλλογο των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας, αφού αξιολογηθεί από το οικείο ΠΥΣΔΕ, εκτίθεται και στο σύλλογο της σχολικής μονάδας που θέλει να εκλεγεί, ώστε με νηφαλιότητα οι εκπαιδευτικοί να γίνουν γνώστες των προσόντων και των θέσεων του υποψηφίου και να δώσουν τη ψήφο τους.

Οι προαναφερόμενες διαδικασίες όντως είναι χρονοβόρες. Αλλά θα αρχίσει σιγά – σιγά να διαμορφώνεται μια κουλτούρα συμμετοχικής δημοκρατίας στον τρόπο αξιολόγησης, και θα θέτει ασφαλιστικές δικλίδες σε αυθαίρετες και αντιδημοκρατικές πρακτικές ατόμων που κατέχοντας θέσεις ευθύνης, θα γίνονται «βασιλικότεροι του βασιλέως» στις διάφορες εκπαιδευτικές πολιτικές.

Βασίλης Παππάς – φυσικός

υπεύθυνος ΕΚΦΕ Τρικάλων

 

 

Συμπλήρωσε τα στοιχεία σου στο Carrefour και κέρδισε 2.000 ευρώ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 19/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ipourgeio_paideias.jpg
Εντοπίστηκαν λάθη στους πίνακες κατανομής των 3.278 θέσεων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση - Μετά τις διορθώσεις πάνε για ΦΕΚ
Με την ολοκλήρωση των διορθώσεων θα υπογραφούν από τον υπουργό και την υφυπουργό Παιδείας και θα σταλούν στο Εθνικό Τυπογραφείο προς δημοσίευση.
Εντοπίστηκαν λάθη στους πίνακες κατανομής των 3.278 θέσεων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση - Μετά τις διορθώσεις πάνε για ΦΕΚ