Με επιστολή του προς τους Συλλόγους Διδασκόντων, ο Υπουργός Παιδείας κ.Φίλης καλεί τους εκπαιδευτικούς να συνεδριάσουν στο πλαίσιο του εθνικού και κοινωνικού διαλόγου για την Παιδεία. Ο Υπουργός προτείνει ακόμα και κοινές συνεδριάσεις όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας, εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών στη Β’βάθμια εκπαίδευση, που θα καταλήξουν σε κείμενα τα οποία θα κατατεθούν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που έχει στήσει το Υπουργείο για τον διάλογο. Η διαδικασία αυτή αναμένεται να κορυφωθεί στα τέλη Μάρτη με την «εβδομάδα Παιδείας» όπου θα σχετιστεί ο εορτασμός της 25ης Μαρτίου με την Παιδεία και τον Διαφωτισμό.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το Υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει διάλογο για την Παιδεία. Στην πραγματικότητα ήταν λίγοι οι Υπουργοί Παιδείας που δεν μερίμνησαν να εξαγγείλουν από έναν τέτοιο διάλογο: Τρίτσης, Σουφλιάς, Παπανδρέου, Γιαννάκου, Διαμαντοπούλου και άλλοι. Και δεν είναι τυχαίο πως τα «συμπεράσματα» όλων αυτών των διαλόγων ουδέποτε περιλάμβαναν τις χρόνιες διεκδικήσεις του εκπαιδευτικού κινήματος. Όση διαβούλευση και αν γινόταν και όσες προτάσεις και αν κατατίθεντο, τα συμπεράσματα κινούνταν πάντα στη νεοφιλελεύθερη λογική των περικοπών. Ο διάλογος ήταν απλώς ένας τρόπος για να νομιμοποιηθούν αυτές οι μεταρρυθμίσεις στα μάτια της κοινωνίας. Δυστυχώς πίσω από τους νεωτερισμούς που προσπαθεί να εισαγάγει ο κ. Φίλης στον δικό του Διάλογο για την Παιδεία, πίσω από τις κατ’ επίφαση δημοκρατικές διαδικασίες, πίσω από την εύηχη εμπλοκή εκπαιδευτικών, γονιών, μαθητών, έχουμε κάθε δικαίωμα να πιστεύουμε πως ο «διάλογος» αυτός έρχεται να εξυπηρετήσει ό,τι και οι προηγούμενοι.
Ο πραγματικός νεωτερισμός που εισαγάγει ο κ.Φίλης είναι πως πρόκειται για τον πρώτο διάλογο που εξαγγέλλεται, με τα αποτελέσματα του να είναι όχι μόνο αποφασισμένα αλλά και ψηφισμένος Νόμος του ελληνικού κράτους. Η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί προς τους θεσμούς να προχωρήσει στην Εκπαίδευση τις μεταρρυθμίσεις που θα υποδείξει ο ΟΟΣΑ. Το 3ο Μνημόνιο ορίζει ότι «οι αρχές, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, θα επικαιροποιήσουν, έως τον Απρίλη του 2016, την αξιολόγηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που εκπόνησε ο ΟΟΣΑ το 2011» και «η επανεξέταση θα προτείνει συστάσεις σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ». Άλλωστε το τονίζει με κάθε ευκαιρία και ο Υπουργός αλλά και ο Πρόεδρος της Επιτροπής διαλόγου κ. Λιάκος πως το πλαίσιο του διαλόγου ορίζεται από τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης.
Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε πως ζητήματα που αφορούν άμεσα τους εκπαιδευτικούς, όπως το νέο μισθολόγιο των Δημοσίων Υπαλλήλων, ένα μισθολόγιο που φέρνει μεγάλες μειώσεις, που προς το παρόν αποκρύπτονται με το τέχνασμα της προσωπικής διαφοράς, όπως και το συνταξιοδοτικό νομοσχέδιο που έχει σταλεί για να διορθωθεί προς το χειρότερο από τους «θεσμούς», αποτελούσαν δεσμεύσεις της κυβέρνησης και κανένας διάλογος δεν χρειάστηκε για να μας επιβληθούν. Επίσης παρά τις αντιδράσεις της Εκπαιδευτικής κοινότητας, κανένας διάλογος δεν χρειάστηκε για να κατατεθεί και να ψηφιστεί η τροπολογία για την Ειδική Αγωγή, με την οποία υπονομεύεται η ύπαρξη της Παράλληλης Στήριξης και απαξιώνονται τα Τμήματα Ένταξης. Είναι προφανές πως η κυβέρνηση προχωράει πιστά την εφαρμογή του Μνημονίου και στον χώρο της Εκπαίδευσης.
Άλλωστε και μόνο η διαδικασία που προτείνει το Υπουργείο για την κατάθεση των απόψεων μας θα έπρεπε να μας καθιστά τουλάχιστον καχύποπτους. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων καλούνται να συζητήσουν γύρω από 13 ενδεικτικά θέματα αλλά και όποιο άλλο θέμα επιλέγεται ως σημαντικό. Όποιος έχει συμμετάσχει σε συνεδρίαση Συλλόγου καταλαβαίνει πως ανοίγοντας την θεματολογία σε τέτοιο βαθμό, στην πραγματικότητα υπονομεύει την ίδια την διαδικασία, πόσο μάλλον όταν οι συνεδριάσεις προτείνεται να γίνουν με τη συμμετοχή γονιών αλλά και μαθητών. Επιπλέον, ο τρόπος με τον οποίο προτείνεται να κατατεθούν οι απόψεις, είτε συλλογικά είτε ατομικά, με τις διαφορετικές απόψεις να καταγράφονται, σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα του Υπουργείου όπου ο καθένας μπορεί να καταθέτει την άποψη του χωρίς έλεγχο ή εξακρίβωση στοιχείων είναι από μόνος του προβληματικός. Εύλογο είναι το ερώτημα πως το Υπουργείο θα διαχειριστεί τις χιλιάδες και χιλιάδες προτάσεις, στην περίπτωση που η εκπαιδευτική κοινότητα ανταποκριθεί στο κάλεσμα του. Στην καλύτερη περίπτωση θα αποτελέσουν μια αποδελτίωση και στην χειρότερη μια στατιστική.
Στην πραγματικότητα το Υπουργείο δεν ενδιαφέρεται για το τι θα καταθέσει ο όποιος εκπαιδευτικός ή Σύλλογος Διδασκόντων, αλλά να αξιοποιήσει τη συμμετοχή αυτή ως μια επίφαση δημοκρατίας και διαλόγου. Επιδιώκει να καπηλευτεί την πραγματική αγωνία και τη διάθεση προσφοράς των εκπαιδευτικών ώστε να νομιμοποιήσει την ειλημμένη πολιτική του. Επιπλέον, δημιουργώντας φρούδες ελπίδες, προσπαθεί να παγιώσει ένα κλίμα συναίνεσης και εφησυχασμού στην εκπαιδευτική κοινότητα ώστε να αμβλυνθούν οι αντιστάσεις. Ο διάλογος χρησιμοποιείται σαν αντιπερισπασμός την ίδια ώρα που το Υπουργείο προωθεί τα Μνημόνια στην εκπαίδευση.
Τα χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική εκπαίδευση είναι γνωστά τοις πάσι: η υποχρηματοδότηση, οι μηδενικοί διορισμοί, τα κενά των εκπαιδευτικών που ταλανίζουν τα σχολεία μέχρι και τα τέλη της σχολικής χρονιάς, τα απαρχαιωμένα αναλυτικά προγράμματα και ο όγκος της διδακτέας ύλης, το ασφυκτικό πλαίσιο των εξετάσεων Πανελλαδικών και ενδοσχολικών, η ελλιπής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η έλλειψη υλικοτεχνική υποδομής αλλά και βοηθητικού προσωπικού από τα σχολεία κ.α. Αν το Υπουργείο επιζητούσε ουσιαστικό διάλογο θα έπρεπε πρώτα να αποδείξει τις προθέσεις του επιδιώκοντας την επίλυση των παραπάνω.
Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου με βάση και την συζήτηση που έγινε στην πρόσφατη Γ.Σ. του σωματείου μας καλεί τους Συλλόγους Διδασκόντων να αξιοποιήσουν την πρόταση του κ.Φίλη και να συγκαλέσουν συνεδριάσεις με θέμα τον διάλογο. Όχι όμως για να προσφέρουν άλλοθι στα σχέδια του Υπουργείου αλλά για να καταγγείλουν την υποκρισία του συγκεκριμένου «διαλόγου» και την κατ’ επίφαση δημοκρατικότητα του. Εν όψει της Εβδομάδας Παιδείας καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων, να καταλήξουν σε ανακοινώσεις στις οποίες θα καταδεικνύουν την προσχηματικότητα του διαλόγου που έχει εξαγγείλει το Υπουργείο, θα καταγγέλλουν την εφαρμογή των μνημονιακών πολιτικών και στον χώρο της Εκπαίδευσης, θα αναδεικνύουν τα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν ως σχολική κοινότητα αλλά και θα προτείνουν, όπου θεωρούν απαραίτητο, προτάσεις για την επίλυση τους.
Σκοπός των κειμένων αυτών δεν θα είναι να κατατεθούν στην πλατφόρμα του Υπουργείου αλλά να κυκλοφορήσουν στην τοπική κοινωνία, στους Συλλόγους Γονέων και την μαθητική κοινότητα, στα τοπικά και όχι μόνο ΜΜΕ. Σαν μια πρώτη προσπάθεια για να ανοίξει ένας ουσιαστικός διάλογος ανάμεσα στην εκπαιδευτική κοινότητα και τις τοπικές κοινωνίες. Αυτός ο διάλογος, ο δικός μας διάλογος, μπορεί να αποτελέσει και το εφαλτήριο για την συγκρότηση ενός Πανεκπαιδευτικού Μετώπου για την υπεράσπιση της Δημόσιας Εκπαίδευσης και των άλλων κοινωνικών αγαθών.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη