Σχετικά με την εγκύκλιο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) για την πιλοτική εφαρμογή περιγραφικής αξιολόγησης των μαθητών
Αυτές τις μέρες μπαίνει σε κάποιους Συλλόγους Διδασκόντων (Γυμνασίων) προς συζήτηση, με βάση εγκύκλιο του ΙΕΠ, το ζήτημα της συμμετοχής τους στην πιλοτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης των μαθητών.
Με αφορμή αυτό το γεγονός καλούμε τους συναδέλφους να προβληματιστούν γύρω από την όλη διαδικασία και τις προθέσεις του Υπουργείου σημειώνοντας τα εξής, βασικά κατά τη γνώμη μας, ζητήματα.
Η συμμετοχή σε καμία περίπτωση δεν είναι υποχρεωτική. Είναι προαιρετική. Δεν αποδεχόμαστε καμία προειλημμένη απόφαση και καμία «πίεση» από οποιαδήποτε πλευρά.
Η αλλαγή από αριθμητική σε περιγραφική αξιολόγηση, από μόνη της, δεν ωφελεί ούτε βλάπτει τους μαθητές. Έτσι κι αλλιώς ο τρόπος «αξιολόγησης» των μαθητών δεν μπορεί να ξεκοπεί από την εκπαιδευτική διαδικασία, τους στόχους του σχολείου αλλά και τις ταξικές ανισότητες που υπάρχουν μέσα σ’ αυτό. Ανησυχούμε όμως, ιδιαίτερα στην τρέχουσα συγκυρία, για το ότι η όλη διαδικασία, πέρα από το γραφειοκρατικό χαρακτήρα που έχει, οδηγεί στο να συγκεντρώνονται στοιχεία που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και σε κάθε άλλη περίπτωση για τη γενίκευση συμπερασμάτων σε σχέση με τον εκπαιδευτικό αλλά και το εκπαιδευτικό σύστημα. Αν δει κάποιος πώς και για ποιους σκοπούς αξιοποιούνται τα αποτελέσματα του διαγωνισμού PISA θα κατανοήσει τι εννοούμε.
Είμαστε υποψιασμένοι λοιπόν ότι και αυτή η διαδικασία θα χρησιμοποιηθεί στα πλαίσια των γενικότερων αντιδραστικών αλλαγών στην εκπαίδευση. Μας προβληματίζει έντονα ότι από την ίδια την εγκύκλιο του ΙΕΠ μπαίνουν ως βασικοί στόχοι αυτής της διαδικασίας, κατευθύνσεις που αφορούν την «υποστήριξη διαφοροποίησης της διδασκαλίας», «την αποτίμηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων» κ.ά. Αντίστοιχα κριτήρια και δείκτες δεν είναι τυχαίο ότι αποτελούν στοιχεία ελέγχου στις εκθέσεις του ΟΟΣΑ και στο 3ο Μνημόνιο αλλά και στα πορίσματα της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων. Είναι μήπως υπερβολή να προβλέπουμε ότι όλα αυτά θα συνδεθούν άμεσα και με την περιβόητη «αυτοαξιολόγηση» της σχολικής μονάδας που έχει στα σκαριά η κυβέρνηση;
Μέσα από την εγκύκλιο είναι σαφές ότι τα σχολεία που θα εμπλακούν στη όλη διαδικασία θα αξιοποιηθούν ως «συνεργάτες» (πολλαπλασιαστές αναφέρει η εγκύκλιος) του Υπουργείου κατά τη διαδικασία επιμόρφωσης και γενίκευσης του προγράμματος.
Είναι τουλάχιστον υποκριτικό τη στιγμή που υποβαθμίζονται συνολικά τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας το Υπουργείο να επικεντρώνει στον τρόπο αξιολόγησης. Οι μαθητές μας έχουν, πρώτα από όλα, ανάγκη από ζωή και μόρφωση με δικαιώματα, δασκάλους και καθηγητές, υποδομές και χρηματοδότηση των σχολείων, δομές ειδικής αγωγής, παράλληλης στήριξης, τμήματα ένταξης, τάξεις υποδοχής. Όλα αυτά όμως τσακίζονται από την κυβερνητική πολιτική.
Για τους παραπάνω λόγους καλούμε τους συναδέλφους να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί και να μην συμφωνήσουν στη συμμετοχή των Συλλόγων Διδασκόντων στην πιλοτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης των μαθητών. Ο κάθε συνάδελφος έχει την ευθύνη και την δυνατότητα να αξιοποιεί κατάλληλα παιδαγωγικά εργαλεία στη δουλεία του και αυτό το κάνει με ευθύνη και φιλότιμο μέσα σε αντίξοες συνθήκες.
Το Υπουργείο με την όλη διαδικασία που δρομολογεί άλλες στοχεύσεις έχει.
Αργοστόλι 22/12/2016
Για το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ
Ο Πρόεδρος
| Η Γενική Γραμματέας |
Γεωργόπουλος Διονύσης | Ποταμιάνου Σοφία |
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη