Για τη συμμετοχή του Συλλόγου Διδασκόντων στην διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών σε θέσεις διοικητικής ευθύνης.
Η ΕΡΑ για το ζήτημα της επιλογής των διευθυντών και γενικότερα των στελεχών εκπαίδευσης, έδωσε τη μάχη μαζί με το σύνολο σχεδόν των εκπαιδευτικών ώστε ο Σύλλογος Διδασκόντων να έχει καθοριστική συμμετοχή. Ο Νόμος 4327/2015 εμπεριείχε αυτή τη θέση μας, θέση που ήταν και αίτημα του κινήματος και αποτελούσε κρίσιμο βήμα για την ενίσχυση της δημοκρατικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Ωστόσο το ΣτΕ έκρινε αντισυνταγματικό τον νόμο, το δικαίωμα δηλαδή οι εκπαιδευτικοί να εκφέρουν καθοριστική γνώμη για την επιλογή των διευθυντών, υποστηρίζοντας ότι ένα σώμα όπως αυτό των διευρυμένων υπηρεσιακών συμβουλίων είναι πιο αρμόδιο να έχει άποψη για το ποιοι θα γίνουν διευθυντές στα σχολεία και όχι ο σύλλογος διδασκόντων.
Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην επιλογή των διευθυντών όχι μόνο δεν θεωρήθηκε από τη ΔΑΚΕ και τη ΔΗΣΥ[πρώην ΠΑΣΚ] δημοκρατική κατάκτηση του κλάδου, αλλά αντίθετα κατήγγειλαν τον νόμο, και έγιναν «δικαστικότεροι» των δικαστών , στηρίζοντας στην ουσία την άποψη ότι όσοι συμμετέχουν στα συμβούλια επιλογής είναι οι κατάλληλοι και «αρμόδιοι κριτές» για την διοίκηση των σχολικών μονάδων και όχι οι εκπαιδευτικοί του Συλλόγου Διδασκόντων.
Η ΕΡΑ δεν πρόκειται να «συμμορφωθεί με τας υποδείξεις», συνεχίζει, και διεκδικεί όλοι οι εκπαιδευτικοί του Συλλόγου Διδασκόντων να συμμετέχουν κατά τρόπο καθοριστικό στην επιλογή των εκπαιδευτικών στις θέσεις διοίκησης της εκπαίδευσης.
Εντύπωση προκάλεσε η εκκωφαντική σιωπή του ΠΑΜΕ και των ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ-ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΩΝ για την απόφαση του ΣτΕ που ακύρωσε τη δυνατότητα συμμετοχής του Συλλόγου Διδασκόντων στην επιλογή διευθυντών.
Το Υπουργείο Παιδείας μετά την απόφαση του Σ.τ.Ε. ψήφισε τον «μετά ΣτΕ» νόμο ( 4473/2017) υπαναχωρώντας από τη θέση που έδινε στον σύλλογο διδασκόντων καθοριστικό ρόλο στην επιλογή των διευθυντών, θέση που αποτελούσε κρίσιμο βήμα δημοκρατικής αλλαγής στη διοίκηση της εκπαίδευσης. Η γνωμοδοτική έκφραση γνώμης του Συλλόγου διδασκόντων, στερώντας μάλιστα από τους αναπληρωτές το δικαίωμα συμμετοχής, αποτελεί οπισθοχώρηση από τον νόμο 4327/2015. Επιπλέον το Υπουργείο Παιδείας παρά τις διακηρύξεις του, δεν έχει προχωρήσει ακόμα στη θεσμοθέτηση συνολικών αλλαγών που θα ενδυνάμωναν τον Σύλλογο Διδασκόντων και τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου. Η κατάργηση του καθηκοντολογίου και η θέσπιση νέου δημοκρατικού πλαισίου λειτουργίας του σχολείου, στο οποίο ο Σύλλογος Διδασκόντων θα έχει κυρίαρχο ρόλο έπρεπε να είχε προηγηθεί από τον νόμο για την επιλογή των στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης.
Με έκπληξη διαπιστώσαμε για άλλη μια φορά το ΔΣ της ΔΟΕ και μετά τον νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα δεν διατυπώνει καμιά πρόταση για τον τρόπο επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης. Οι θέσεις του κλάδου, που σημειωτέων δεν άλλαξαν τα τελευταία 20 χρόνια από καμία Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ για συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία επιλογής στελεχών πήγαν περίπατο. Ειδικότερα για την αξιολόγηση των στελεχών στα Πρακτικά του 12ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου ΔΟΕ - ΠΟΕΔ (Χίος, 1998) γίνεται η εξής αναφορά: «Οι πολλοί που είναι πραγματικά συνυπεύθυνοι και που συνεργάζονται για να προωθούν και να βελτιώσουν ένα έργο, εξυπακούεται ότι πρώτοι αυτοί μπορούν να είναι αντικειμενικότεροι στις προτάσεις…», «Η ειδική έκθεση του υποψηφίου να καταλάβει θέση σχολικού συμβούλου, προϊσταμένου, διευθυντή και υποδιευθυντή σχολείου προκύπτει από τα πρακτικά προγραμματισμού υλοποίησης απολογισμό των συλλόγων διδασκόντων των σχολείων όπου υπηρέτησε ο υποψήφιος. Η λειτουργία του υποψηφίου στα πλαίσια του συλλόγου διδασκόντων και η συμβολή του στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας και της τάξης όπως αποτυπώνεται στα πρακτικά, αποτελούν τα στοιχεία που καταδεικνύουν τη διοικητική του ικανότητα, τη γνώση των επιστημών της αγωγής, της διδακτέας ύλης και τον βαθμό της ευσυνειδησίας του. Αντίγραφο των πρακτικών αυτών χορηγούνται σε όλα τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας τα οποία υποβάλλουν στο αρμόδιο συμβούλιο κρίσης και επιλογής οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να επιλέγουν ως σχολικοί σύμβουλοι, προϊστάμενοι διεύθυνσης ή γραφείου, διευθυντές, υποδιευθυντές σχολείων». Επιπλέον στο ίδιο συνέδριο μπήκε και το θέμα των θητειών που εκ των υστέρων το σημερινό Δ.Σ. της ΔΟΕ «ξέχασε». «Με το θεσμό της θητείας η εκπαίδευση έχει καλύτερες δυνατότητες επιλογής σε σύντομα χρονικά διαστήματα και μπορεί να επανορθώνει τυχόν αρνητικές επιλογές».
Και ενώ όλες αυτές οι θέσεις είναι διατυπωμένες σε επίπεδο συνεδρίων της ΔΟΕ, το Δ.Σ. κηρύσσει απεργία -αποχή των εκπαιδευτικών από τη διαδικασία χωρίς να προτείνει τίποτα, ούτε για το πλαίσιο λειτουργίας και αρμοδιοτήτων στα σχολεία ούτε για τον τρόπο συμμετοχής των εκπαιδευτικών του συλλόγου διδασκόντων. Είναι σαφές ότι το σημερινό Δ.Σ. της ΔΟΕ, ένα θέλει να καταφέρει στη συγκεκριμένη πολιτική συγκυρία, να κάνει ακόμη και τώρα σαφές ότι με το μόνο που συμφωνεί είναι η συνέντευξη και να μην συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί του Συλλόγου Διδασκόντων σε αυτή τη διαδικασία. Γνώμη θέλουν να έχουν μόνο οι αιρετοί και όσοι απαρτίζουν το συμβούλιο επιλογής. Υποστηρίζουν μάλιστα ότι η έκφραση γνώμης των συναδέλφων αποτελεί «αξιολόγηση», γεγονός που δεν συμβαδίζει με τις αποφάσεις των συνεδρίων της, και ότι είναι πρόβα τζενεράλε για την προσωπική αξιολόγηση όλων των εκπαιδευτικών.
«Προφάσεις εν αμαρτίαις», διότι για «αξιολόγηση» η ΔΑΚΕ και η ΔΗΣΥ[πρώην ΠΑΣΚ] μιλούσαν και για τον προηγούμενο νόμο, παραγνωρίζοντας ότι η έννοια της αξιολόγησης υπάρχει όταν αυτή γίνεται από τους «πάνω προς τους κάτω» στην διοικητική ιεραρχία. Γνωρίζουν ότι όταν οι πολλοί εκφέρουν γνώμη για όσους επιθυμούν οποιαδήποτε θέση, αυτό δεν είναι αξιολόγηση με την ιεραρχική έννοια του όρου που όλη η εκπαιδευτική κοινότητα χρησιμοποιεί, αλλά δημοκρατική συμμετοχή στην επιλογή. Προκειμένου όμως να μην μετακινηθούν από την θέση τους, θέση που θέλει στο περιθώριο τους εκπαιδευτικούς από τη διαδικασία επιλογής στελεχών, βαφτίζουν το κρέας ψάρι.
Το πρόβλημα στον νέο νόμο λοιπόν δεν είναι ότι αποτελεί αξιολόγηση όπως επικαλείται το Δ.Σ. της ΔΟΕ, αλλά αντίθετα ότι έχει μόνο γνωμοδοτικό χαρακτήρα και όχι καθοριστικό, όπως και ότι αντικαθιστά την δημοκρατική δυνατότητα επιλογής μεταξύ των υποψηφίων για το συγκεκριμένο σχολείο με την εκφορά γνώμης για το σύνολο των αιτούντων για οποιοδήποτε σχολείο της διεύθυνσης. Επίσης, η επιλογή να υπάρχει η δυνατότητα να δηλώνουν οι υποψήφιοι διευθυντές το σύνολο των σχολείων που ανήκουν σε μια διεύθυνση και κυρίως η δημιουργία πίνακα διευθυντών, ενέχει τον κίνδυνο να οδηγήσει στη δημιουργία «κλάδου» διευθυντών , πέρα , έξω και πάνω από τον Σύλλογο διδασκόντων.
Η ΔΟΕ όμως αντί να ασχοληθεί με όλα αυτά τα θέματα, καθώς και την ουσιαστικότερη συμμετοχή των εκπαιδευτικών του Συλλόγου Διδασκόντων κάνει ακριβώς το αντίθετο, δεν κάνει την παραμικρή πρόταση που θα ενίσχυε τον ρόλο του Συλλόγου Διδασκόντων, αλλά βρίσκει ως χρυσή ευκαιρία τις αδυναμίες του νόμου που σχετίζονται κυρίως με τον γνωμοδοτικό ρόλο του Συλλόγου Διδασκόντων να «ξεμπερδέψει» μια και καλή με τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην διαδικασία επιλογής.
Η ΕΡΑ έχοντας επίγνωση ότι η δημοκρατία στο σχολείο κατακτιέται και δε χαρίζεται, θεωρεί ότι η απεργία αποχή που αποφάσισε το Δ.Σ. της ΔΟΕ το μόνο που καταφέρνει είναι να θέσει τους Συλλόγους Διδασκόντων στο περιθώριο της όλης διαδικασίας, χωρίς να τους δίνεται έστω και κατ’ αυτόν τον τρόπο η δυνατότητα έκφρασης γνώμης. Ο κλάδος μέσα από τους Συλλόγους διδασκόντων και οι αιρετοί εκπρόσωποί του στα Συμβούλια Επιλογής, οφείλουν να αξιοποιήσουν έστω και αυτή την περιορισμένη δυνατότητα, διευρύνοντάς την με τρόπο που η γνωμοδοτική πρόταση των Συλλόγων να εκφραστεί στην κρίση των αιρετών για την επιλογή των διευθυντών. Η απαγόρευση της συμμετοχής των αναπληρωτών από την όλη διαδικασία πρέπει να αρθεί άμεσα.
Η ΕΡΑ θα συνεχίσει αταλάντευτα να διεκδικεί οι εκπαιδευτικοί να έχουν καθοριστικό ρόλο και όχι μόνο γνωμοδοτικό στην επιλογή των διευθυντών των σχολικών μονάδων, θα διεκδικεί μαζί με όλους τους εκπαιδευτικούς έναν άλλο νόμο-πλαίσιο λειτουργίας, ρόλων και αρμοδιοτήτων στα σχολεία στην κατεύθυνση της ενίσχυσης του ρόλου του Συλλόγου Διδασκόντων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ