Πάσχα 2016: Η κυβέρνηση προωθεί αιφνιδιαστικά την υπουργική απόφαση για τον «Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου».
4 Αυγούστου 2016: Ανακοινώνεται (και πάλι αιφνιδιαστικά) η υπουργική απόφαση για τον «Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Νηπιαγωγείου». Λίγες μέρες αργότερα προωθείται τροπολογία για την ειδική αγωγή.
1 Αυγούστου 2017: Δημοσιεύεται, χωρίς καμία προηγούμενη διαδικασία, ενημέρωσης έστω της ΔΟΕ, το ΠΔ 79 για την οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων.
Εν μέσω καλοκαιριού και με τα σχολεία κλειστά, συνεχίζοντας τις παραδόσεις των προκατόχων της, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ εξακολουθεί νομοθετεί για εκπαιδευτικά θέματα κυριολεκτικά πίσω από την πλάτη της ζωντανής εκπαίδευσης, φοβούμενη τις αντιδράσεις της, ξέροντας καλά ότι έχασε στην προηγούμενη αναμέτρηση μαζί της (στην αξιολόγηση των Διευθυντών από το εφεύρημα του «Σώματος Μονίμων Εκπ/κων»). Με σταθερά προσανατολισμένη την πυξίδα της στα μνημόνια, τη διαρκή λιτότητα, τους μηδενικούς διορισμούς, τις περικοπές στις κοινωνικές δαπάνες, τις δεσμεύσεις απέναντι σε ΕΕ-Δ.Ν.Τ-ΟΟΣΑ, αγνοεί αιτήματα των εκπαιδευτικών και των μορφωτικών αναγκών των μαθητών γι’ αυτό αρνείται να θεσμοθετήσει τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση, τη μείωση των μαθητών ανά τμήμα, την ενίσχυση του δημόσιου δημοτικού σχολείου και νηπιαγωγείου.
Το νέο ΠΔ 79 για την οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων ενσωματώνει τις υπουργικές αποφάσεις Φίλη για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο καθώς και τα ωρολόγια προγράμματα , εκσυγχρονίζοντας και ενισχύοντας τους μηχανισμούς περικοπών και λιτότητας και αναβαθμίζοντας το ιεραρχικό/αυταρχικό μοντέλο διοίκησης στην κατεύθυνση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στο πλαίσιο του σχολείου και των ολοένα ελαστικοποιούμενων σχέσεων εργασίας των εκπαιδευτικών σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών. Παράλληλα διατηρεί και αναβαθμίζει το θεσμικό πλαίσιο της ιδεολογικής λειτουργίας εθνικού και θρησκευτικού φρονηματισμού (προσευχές, παρελάσεις).
Συγκεκριμένα:
1.Το νέο ΠΔ 79 για την οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων ενσωματώνει στο σύνολό τους τις υπουργικές αποφάσεις Φίλη για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο ισχυροποιώντας τες νομικά. Ενσωματώνει δηλαδή ολόκληρο το θεσμικό πλαίσιο που συνιστά μηχανισμό εξοικονόμησης και δημοσιονομικής προσαρμογής του δημόσιου σχολείου στη μνημονιακή πολιτική, εξαφάνισης εκπαιδευτικών κενών και δημιουργίας πλεονασμάτων, απολύσεων αναπληρωτών, κατακερματισμού του σχολείου και αναδιαμόρφωσης του προγράμματός του με βάση τους μνημονιακούς περιορισμούς και τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ. Και με τη βούλα πλέον του νέου ΠΔ 79, το δημόσιο σχολείο, μεταλλάσσεται έτσι στο πολυκατακερματισμένο, φθηνό σχολείο της ευελιξίας, της αγοράς και της αποσπασματικής πληροφορίας. Η εξέλιξη αυτή επιταχύνθηκε μέσα στο καλοκαίρι, μπροστά και στην επικείμενη εκδίκαση το Σεπτέμβριο των προσφυγών της ΔΟΕ ενάντια στις υπουργικές αποφάσεις. Ενσωματώνονται επίσης όσες αλλαγές έγιναν με εγκυκλίους και επιδιώκεται η προσαρμογή τους στη σχολική πραγματικότητα (π.χ. κοινή έναρξη μαθημάτων στις 8.15 σε νηπιαγωγεία και δημοτικά με άμεσο αποτέλεσμα την περαιτέρω αύξηση του διδακτικού ωραρίου των νηπιαγωγών).
2.Συγκροτείται νέος μηχανισμός περικοπών – οι τριμελείς επιτροπές σε επίπεδο Διεύθυνσης για τη διενέργεια εγγραφών. Υλοποιώντας την κατεύθυνση του ΟΟΣΑ για αύξηση αναλογίας μαθητών ανά τμήμα, το νέο ΠΔ προβλέπει ότι εάν ο αριθμός των μαθητών υπερβαίνει τους 25 σε ένα τμήμα, η τριμελής επιτροπή που συγκροτείται σε κάθε διεύθυνση έχει τη δυνατότητα να κατανείμει τους μαθητές που πλεονάζουν σε όμορα σχολεία αντί να δημιουργηθεί δεύτερο τμήμα στο σχολείο εισάγοντας ακόμη και επιλεκτικές κληρώσεις για όσα παιδιά κατοικούν στα όρια των όμορων. Με τον τρόπο αυτό όχι μόνο δεν μειώνει τον αριθμό των μαθητών σε 1/20 για Γ’-Στ’ για το δημοτικό και 1/15 για το νηπιαγωγείο και Α’-Β’, όπως απαιτεί το εκπαιδευτικό κίνημα αλλά αντίθετα μετατρέπει το 1/25 σε δεσμευτικό όριο και οδηγεί σε υποχρεωτικές μετακινήσεις μαθητών, προκειμένου να διατηρήσει πολυπληθή τμήματα και να κάνει οικονομία σε εκπαιδευτικούς. Μετά τις υποχρεωτικές μετακινήσεις εκπαιδευτικών έχουμε τώρα και υποχρεωτικές μετακινήσεις μαθητών για χάρη του ΟΟΣΑ!
Επίσης, στο ΠΔ ενσωματώνεται η διάταξη του ΠΔ 201 για κατάργηση τμημάτων στα συστεγαζόμενα σχολεία όταν το σύνολο των μαθητών μιας τάξης μειώνεται και οι διατάξεις της εγκυκλίου που καθόριζαν τον ασφυκτικό ηλεκτρονικό έλεγχο λειτουργίας του ολοήμερου σε μηνιαία βάση ώστε να περικόπτονται τμήματα όπου παρουσιάζεται μειωμένη συμμετοχή. Έτσι με πρόσχημα την καταγραφή των απουσιών, επιδιώκεται η διαγραφή των μαθητών που απουσιάζουν για 15 ημέρες και η κατάργηση τμημάτων ακόμα και λόγω αυτών των προσωρινών απουσιών.
Και να σκεφτεί κανείς ότι μόλις πριν τρεις μήνες ο πρωθυπουργός εξήγγειλε τη «μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα με στόχο να μην υπερβαίνουν οι μαθητές τους 22».
3.Με βάση το ΠΔ 79, το εβδομαδιαίο πρόγραμμα αποτελεί αποκλειστικά ευθύνη του Διευθυντή! Η διάταξη του ΠΔ 201 σύμφωνα με την οποία «το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα συντάσσεται από το Διευθυντή σε συνεργασία με το διδακτικό προσωπικό» αντικαθίσταται με τη διάταξη του ΠΔ 79 που προβλέπει ότι «Η σύνταξη του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος συνιστά ευθύνη του Διευθυντή ή του Προϊσταμένου του σχολείου». Με αυτό τον τρόπο, ο διευθυντής, κατά το δοκούν, μπορεί να υποχρεώνει εκπαιδευτικό να συμπληρώνει ωράριο στο ολοήμερο, σε άλλα τμήματα, και με αυτούς τους τρόπους να δίνει τη δυνατότητα να οδηγείται ο εκπαιδευτικός σε υποχρεωτική συμπλήρωση ωραρίου σε άλλα σχολεία. Αυτό ανοίγει το δρόμο για καταστρατήγηση εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών και κάνει αυταρχική τη δομή του σχολείου.
Το ξεκαθαρίζουμε: Δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να εκχωρήσουμε αυτή την αρμοδιότητα – και αυτή η αυθαιρεσία θα σπάσει στην πράξη.
4.Πρωινή προσευχή και στο νηπιαγωγείο! Παρά τις καταγγελίες και τον πόλεμο εντυπώσεων, παρά τις ιερές κραυγές του εθνικού κορμού και τους θρήνους για την υποτιθέμενη επίθεση στα ιερά και τα όσια του εθνικοθρησκευτικού περιεχομένου της εκπαίδευσης, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Το νέο ΠΔ 79 όχι μόνο αναπαράγει τον εθνικό/θρησκευτικό προσανατολισμό των κυριότερων εν λειτουργία σχετικών άρθρων των ΠΔ 200 και ΠΔ 201 αλλά τον ενισχύει, προσθέτοντας την πρωινή προσευχή και στο νηπιαγωγείο. Συγκεκριμένα, η γενική αναφορά του ΠΔ 200 για «ομαδική προσευχή» που συνήθως γινόταν στις αίθουσες πριν το φαγητό αντικαθίσταται από τη διάταξη του ΠΔ 79 που ορίζει ότι «Πριν από την έναρξη των μαθημάτων πραγματοποιείται κοινή προσευχή των νηπίων-προνηπίων και του διδακτικού προσωπικού» (Αρθρ. 18, π.1). Εντείνεται έτσι η λειτουργία της θρησκευτικής κατήχησης και του προσηλυτισμού και μάλιστα στην τρυφερή ηλικία της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, μια αντίληψη που κάθε άλλο παρά συνδέεται με την αρχή της ανεξιθρησκίας. Επιπλέον, η γιορτή των Τριών ιεραρχών που μέχρι τώρα ήταν αργία για το νηπιαγωγείο, ορίζεται τώρα ως μέρα εορταστικών εκδηλώσεων.
5.Αριστεία και παρελάσεις. Το μισό βήμα της αποσύνδεσης της επιλογής σημαιοφόρων από τις βαθμολογικές επιδόσεις συνοδεύτηκε από το υπουργείο παιδείας με ενίσχυση του εθνικού/θρησκευτικού θεσμικού πλαισίου (βλ. πρωινή προσευχή τώρα και στο νηπιαγωγείο) και με δηλώσεις μετανοίας απέναντι στις εθνικόφρονες επιθέσεις της δεξιάς. Η σταθερή επιλογή της μνημονιακής αντιπολίτευσης (ΝΔ, ΔΗΣΥ, ΠΟΤΑΜΙ) να ξεχωρίσει με διαδικασίες επιλογής/απόρριψης ένα σώμα αρίστων και μάλιστα από την Ε΄ Δημοτικού ακόμη, μέσα από ένα σύστημα κινήτρων και ενισχύσεων, στο οποίο εντάσσεται και η επιλογή των σημαιοφόρων, η αντίληψη που μιλάει για το «εθνικό σύμβολο – μήλο της έριδος» για το οποίο οφείλουν να ανταγωνίζονται σε κλίμα υπέρμετρης βαθμοθηρίας γονείς και μαθητές/τριες στην Ε΄ Δημοτικού, απηχεί με τον πιο καθαρόαιμο τρόπο τις επιδιώξεις και τις φιλοδοξίες ενός ιδιότυπου μείγματος νεοφιλελεύθερης/νεοσυντηρητικής εκπαιδευτικής αντίληψης. Μιας αντίληψης ανταγωνισμού και αριστείας που εκφράζοντας συγκεκριμένα ταξικά συμφέροντα, αντιμετωπίζει το σχολείο ως αρένα. Απέναντι σε αυτή την αντίληψη, το μόνο που είχε να πει ο υπουργός παιδείας ήταν ότι «δηλώσεις που συνδέουν την αριστεία με την σημαία είναι κάτι βαθιά αντιδημοκρατικό» συμπληρώνοντας ότι «οι επιδόσεις των μαθητών βαθμολογούνται, η αριστεία έχει πολλούς τρόπους να καταγραφεί» και καταδεικνύοντας έτσι τη σύμπλευση της κυβερνητικής «αριστεράς» και με τις μαθητικές παρελάσεις και με το ιδεολόγημα της αριστείας. Αποκρύπτεται έτσι ότι η αριστεία είναι η μία όψη του νομίσματος, η άλλη είναι η σχολική αποτυχία και η απόρριψη με σαφές ταξικό πρόσημο. Από την άλλη πλευρά, η επιλογή της μνημονιακής αντιπολίτευσης να περιορίσει την πολεμική της σε αυτό το ζήτημα, αποκαλύπτει τη βαθιά συμφωνία της με την αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης.
6.Ο αυξημένος ρόλος του διευθυντή της σχολικής μονάδας καθώς και η ενίσχυση της θέσης του σχολικού συμβούλου μέσα και στο ΠΔ 79 ενισχύει όλο το αυταρχικό ιεραρχικό πλέγμα της λειτουργίας των σχολείων (καθηκοντολόγιο, διακριτοί ιεραρχικοί ρόλοι, αποψίλωση των αρμοδιοτήτων του Συλλόγου Διδασκόντων), το ρόλο του απόλυτου μονάρχη της σχολικής μονάδας, του διευθυντή-manager και τελικά του αξιολογητή και του συμμετέχοντα σε αυτοαξιολόγηση.
7. Αφαιρείται η φράση «οργανική θέση» ως κριτήριο του σχολείου στις εκδηλώσεις του οποίου θα συμμετέχουν οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν σε περισσότερα του ενός σχολεία.
8. Και στο νέο προεδρικό διάταγμα εξακολουθεί την αναπλήρωση των εκπαιδευτικών που απουσιάζουν να την αποφασίζει ο σύλλογος διδασκόντων. Όμως η αναπλήρωση των εκπαιδευτικών (δασκάλων, νηπιαγωγών, ειδικοτήτων) δεν πρέπει να γίνεται από τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας, αλλά από διαθέσιμους αναπληρωτές της κάθε Διεύθυνσης. Κάθε Διεύθυνση οφείλει να έχει ικανό αριθμό διαθέσιμων αναπληρωτών, ώστε σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικών, να καλύπτονται άμεσα τα κενά.
9. Για τη θεματολογία των Συνεδριάσεων των Συλλόγων Διδασκόντων επαναλαμβάνει το ασφυκτικό αντιδημοκρατικό πλαίσιο λειτουργίας των ΠΔ 200 και 201: «Θέματα που ρυθμίζονται από την υφιστάμενη εκπαιδευτική νομοθεσία ή είναι αντίθετα από τους νόμους και τις κείμενες διατάξεις δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενα συζήτησης κατά τις συνεδριάσεις». Αυτά τα ασφυκτικά όρια έσπασαν στην πράξη (βλ. ευέλικτη ζώνη, αξιολόγηση κλπ.) από τη δράση του εκπαιδευτικού κινήματος.
10. Ιδρύεται αυτοτελής Σχολική Περιφέρεια Τμημάτων Ένταξης αντί να ιδρύονται Τ.Ε. σε κάθε Σχολείο και Νηπιαγωγείο με ενδεχόμενο κίνδυνο σε κάθε Τ.Ε να αντιστοιχούν περισσότερα σχολεία/νηπιαγωγεία.
Απέναντι στο νέο ΠΔ: Συλλογικότητα – αντίσταση – αγώνας
Το νομικό/θεσμικό πλαίσιο όπως αυτό διαμορφώνεται κάθε φορά, δεν είναι τίποτε παραπάνω από την αποκρυστάλλωση του συγκεκριμένου ταξικού συσχετισμού δυνάμεων σε ένα κωδικοποιημένο πολιτικό κείμενο. Το ίδιο ισχύει και με την εφαρμογή ή το μπλοκάρισμα του θεσμικού πλαισίου αλλά και με τον αγώνα για την κατάργησή του. Το εκπαιδευτικό κίνημα έχει μεγάλη εμπειρία μπλοκαρίσματος αντιεκπαιδευτικών επιλογών αλλά και απόσπασης κατακτήσεων, με πιο πρόσφατη την προσμέτρηση της ώρας σίτισης ως διδακτικής για όλους τους εμπλεκόμενους, που επιτεύχθηκε με αγώνες των Συλλόγων Εκπαιδευτικών ΠΕ, σε αντιπαράθεση με όσα προέβλεπε η Υπουργική Απόφαση Φίλη και καταγράφεται και στο ΠΔ 79. Στην ίδια κατεύθυνση θα κινηθούμε και τώρα, διεκδικώντας την κατάργηση του ΠΔ 79, μπλοκάροντας με κινηματικές διαδικασίες την εφαρμογή των αντιεκπαιδευτικών μέτρων του, για παράδειγμα, κάθε απόπειρα ενεργοποίησης μηχανισμών περικοπών και μετακίνησης μαθητών, υπερασπίζοντας κάθε κατάκτηση του κινήματος, όπως για παράδειγμα την προσμέτρηση της ώρας σίτισης ή το δικαίωμα εγγραφής των προσφυγόπαιδων στο πρωινό σχολείο, ανεξάρτητα από το εάν έχουν πιστοποιητικό μόνιμης κατοικίας.
•Ενάντια στο σχολείο της αγοράς και του ανταγωνισμού, συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για το σχολείο των όλων, των ίσων, των διαφορετικών, το σχολείο των αναγκών και των οραμάτων της κοινωνικής πλειοψηφίας, τα σωματεία μας, ως ελεύθερες, ανεξάρτητες, ταξικές συλλογικότητες, τους Συλλόγους Διδασκόντων ώστε να γίνουν το αποφασιστικό όργανο στο σχολείο.
•Ενάντια στο σχολείο της αριστείας αλλά και ενάντια στο ιδεολόγημα των «ίσων ευκαιριών», ενάντια στο σχολείο του θρησκευτικού προσηλυτισμού, της κατήχησης και των μεταξικής έμπνευσης μαθητικών παρελάσεων αγωνιζόμαστε για το σχολείο της μορφωτικής ισότητας, για την κατάργηση των μαθητικών παρελάσεων, όλων των λειτουργιών θρησκευτικού προσηλυστισμού. Το σχολείο πρέπει να καλλιεργεί την ικανότητα των μαθητών να σκέπτονται, να διατυπώνουν τις απόψεις τους, να διαμορφώνουν κριτική σκέψη και συνείδηση.
•Συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για το ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά 4 έως 6 αποκλειστικά στο δημόσιο Νηπιαγωγείο στα πλαίσια του 14χρονου εκπαιδευτικού σχεδιασμού.
•Όχι στην αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση. Να καταργηθεί όλο το αυταρχικό – αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης, εσωτερικής, εξωτερικής, σχολείων και εκπαιδευτικών. Κατάργηση της ΑΔΙΠΔΕ. Ακώλυτη μισθολογική και βαθμολογική προαγωγή για όλους τους εργαζομένους. Παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο σχολείο.
ΑΜΕΣΗ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΟΥ ΠΔ 79 ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΚΑΜΙΑ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΜΑΘΗΤΗ, ΧΩΡΙΣΜΟΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΛΗΘΩΡΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
ΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΕ ΚΑΙ Η ΔΟΕ ΝΑ ΟΡΓΑΝΩΣΟΥΝ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΘΕΙ Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΑΥΞΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ – ΝΑ ΟΡΓΑΝΩΣΟΥΝ ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΚΟΙΝΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ ΑΓΩΝΑ
ΚΑΛΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΝΑ ΜΗΝ ΑΠΟΔΕΧΤΟΥΝ ΤΙΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΤΟΥΣ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΕ ΑΛΛΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥ ΓΟΝΕΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΝΑ ΣΤΗΡΙΞΟΥΝ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ
ΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ ΝΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΟΥΝ ΜΕ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΤΟ ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη