Thumbnail
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΗΜΑΘΙΑΣ

Το πρώτο που έχει να παρατηρήσει κανείς στην πρόσφατη υπουργική απόφαση είναι, ας πούμε, «τεχνικής» φύσης ζήτημα. Πρόκειται για ένα κείμενο δυσανάγνωστο, με ανάκατη δομή που μπλέκει πολλά θέματα, με επικαλύψεις, με επαναλήψεις, ασάφειες και αντιγραφές από παλιές υπουργικές αποφάσεις. Ταυτόχρονα κάποια σημεία του έρχονται σε σύγκρουση με ψηφισμένους τόσο στο παρελθόν, όσο και πρόσφατα, νόμους. Θα έλεγες πως είναι αποτέλεσμα προχειρότητας, αν μια πιο προσεκτική ματιά, δεν σε οδηγούσε σε άλλες σκέψεις. Ας το δούμε με περισσότερες  λεπτομέρειες.

Το Υπουργείο Παιδείας είχε προαναγγείλει, πολύ καιρό πριν, υπουργική απόφαση σχετικά με τον χαρακτηρισμό φοίτησης των μαθητών. Τον αριθμό απουσιών δηλαδή, που δεν πρέπει να ξεπεράσει ο μαθητής προκειμένου η φοίτηση του να χαρακτηριστεί επαρκής και να μην απαιτείται η επανάληψη της τάξης. Είχε προαναγγείλει πως ο αριθμός αυτός θα είναι συνολικά οι 114 απουσίες, χωρίς να χρειάζεται να γίνει η οποιαδήποτε δικαιολόγηση κάποιων από αυτές. Πράγματι η υπουργική αυτή απόφαση εκδόθηκε στις 23/1 και είναι απορίας άξιο  γιατί χρειάστηκε τόσος χρόνος προκειμένου να κατατεθεί μια τόσο απλή διατύπωση αφήνοντας όλο αυτό το διάστημα τα σχολεία να συλλέγουν και να καταχωρίζουν άχρηστα πλέον δικαιολογητικά και τους κηδεμόνες να προσέρχονται τζάμπα και βερεσέ στο σχολείο για να τα καταθέσουν.

Η απάντηση είναι απλή: Γιατί στην υπουργική απόφαση, η συγκεκριμένη διάταξη καταλαμβάνει  ελάχιστο χώρο! Το μεγαλύτερο μέρος, περίπου τα 2/3 αυτής, περιστρέφεται γύρω από τον τρόπο εγγραφής των μαθητών στα σχολεία. Διαβάζοντας κανείς το κείμενο καταλαβαίνει πως στόχος του υπουργείου είναι να επιβάλλει την λειτουργία των σχολείων με τον μέγιστο αριθμό μαθητών ανά τμήμα. Με οδηγό την περυσινή εμπειρία των ηλεκτρονικών προεγγραφών στα ΕΠΑΛ, που οδήγησε σε κλείσιμο τμημάτων και ειδικοτήτων, προχωρά στην συμπλήρωση του συστήματος και την επέκταση του και στα ΓΕΛ. Ο στόχος καταφανής: Οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις ομάδων προσανατολισμού, μαθημάτων επιλογής, τομέων, ειδικοτήτων και τελικά, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, ακόμα και ολόκληρων σχολείων.

 Είναι χαρακτηριστικό πως δίνεται η δυνατότητα στον Διευθυντή/ντρια εκπαίδευσης να προχωρήσεις σε “αυτεπάγγελτη υποχρεωτική μετεγγραφή” μαθητών ακόμη και σε σχολείο διαφορετικής Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αν ο αριθμός μαθητών/τριων που φοιτούν υπερβεί, για οποιοδήποτε αιτία, τις δυνατότητες στέγασης του διαθέσιμου διδακτηρίου ενός σχολείου. Αυτό, βέβαια, σε πρώτη φάση μπορεί να φαίνεται λογικό. Αν οι αίθουσες δεν επαρκούν, γιατί οι μαθητές να μην μετακινηθούν στο διπλανό σχολείο; Όμως για όλους όσους γνωρίζουν τη λογική και τις πρακτικές του Υπουργείου Παιδείας  (από παλαιότερα και όχι μόνο τώρα) καταλαβαίνουν πως κάτι τέτοιο μπορεί να υποκρύπτει μια “δημιουργική ασάφεια” του υπουργείου που στόχο έχει να δώσει τη δυνατότητα στους Διευθυντές/ντριες Εκπαίδευσης να μετακινούν μαθητές/τριες από ένα σχολείο σε άλλο, όταν ο αριθμός τους υπερβαίνει τον μέγιστο αριθμό του τμήματος. Με αυτό τον τρόπο αποφεύγεται η δημιουργία ενός ακόμη τμήματος στο ένα σχολείο (με τη δημιουργία ενός ακόμη τμήματος οι μαθητές θα επιμεριστούν και τα τμήματα θα λειτουργούν με μικρότερο αριθμό μαθητών) και με την μετακίνηση θα συμπληρώνεται ο μέγιστος αριθμός μαθητών σε άλλο σχολείο, ακόμη και διαφορετικής Δ/νσης. Με αυτό τον τρόπο θα αυξηθεί ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα και θα μειωθεί ο αριθμός των τμημάτων με ότι αυτό συνεπάγεται για την εκπαιδευτική διαδικασία και τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών. Και για να μην υπάρξει καμία αμφιβολία, πως περί αυτού πρόκειται, σε επόμενο άρθρο διευκρινίζεται πως:

“Μετεγγραφές μαθητών/τριων δημοσίου Γυμνασίου ή Γενικού Λυκείου ή Επαγγελματικού Λυκείου σε δημόσιο Γυμνάσιο ή Γενικό Λύκειο ή Επαγγελματικό Λύκειο αντίστοιχα πραγματοποιούνται από υπηρεσιακή ανάγκη, ακόμη και χωρίς αίτηση των κηδεμόνων σε περίπτωση:

 .................................

ε) Υπέρβασης του καθορισμένου υπέρτατου αριθμητικού ορίου μαθητών/ τριων”.

 Είναι λοιπόν πασιφανές πως με την υπογραφή των προαπαιτούμενων της 3ης αξιολόγησης, την αναμοριοδότηση των σχολείων, των ελάχιστο αριθμό μαθητών ανά τμήμα, ομάδα προσανατολισμού, μάθημα, τομέα, ειδικότητα, τις ηλεκτρονικές προεγγραφές και την παρούσα υπουργική απόφαση το υπουργείο παιδείας συνεχίζει την πολιτική της συρρίκνωσης των σχολικών μονάδων και τελικά το κλείσιμό τους.

Βέβαια στην υπουργική απόφαση υπάρχουν και άλλα απαράδεκτα σημεία όπως π.χ. η αναγραφή σε δημόσια έγγραφα (καρτέλες μαθητών, μητρώο) ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων σχετικά με το επάγγελμα γονέων και το θρήσκευμα.

 Άλλο σημείο είναι η παραμονή στο σχολείο των μαθητών που αποβάλλονται (κάτι που δεν είναι αρνητικό) και η απασχόληση τους με ευθύνη του Διευθυντή. Με τι δηλαδή θα απασχοληθούν όμως οι μαθητές; Η λογική λέει πως θα πρέπει να πάνε στην βιβλιοθήκη, που συνήθως δεν υπάρχει, να τους απασχολήσει με εκπαιδευτικές πρακτικές ο υπεύθυνος βιβλιοθήκης, που επίσης συνήθως δεν υπάρχει. Τι απομένει; Θα μας το διευκρινίσει το υπουργείο ή απλά αναλώνεται σε μια ακόμη δημιουργική ασάφεια;

Σε άλλη παράγραφο καλούνται οι υπεύθυνοι τμήματος να ενημερώνουν τηλεφωνικά, με sms ή email, τους γονείς, όταν οι μαθητές ξεπεράσουν τον αριθμό των 30 απουσιών και από εκείνο το σημείο και έπειτα κάθε μήνα. Θετικό σίγουρα σε πρώτη ανάγνωση μέτρο. Όμως τίθενται τα ερωτήματα: α) Επαρκούν οι τηλεφωνικές γραμμές των σχολείων, ειδικά των μεγαλύτερων, που οι απουσίες είναι και περισσότερες για να γίνει η ενημέρωση ή θα κάνουν ουρά στο κενό τους, μπροστά  στο τηλέφωνο, οι εκπαιδευτικοί για να ειδοποιήσουν τους γονείς; β)Έχουν τα σχολεία κινητά τηλέφωνα για να στέλνονται τα sms ή θα στέλνονται μέσω υπολογιστή; Επαρκούν οι συσκευές για όλους τους εκπαιδευτικούς; Ή μήπως το υπουργείο περιμένει η ενημέρωση να γίνεται από τα προσωπικά τηλέφωνα των υπευθύνων τμημάτων; Φυσικά η ενημέρωση θα μπορούσε να γίνει εύκολα, αν στα σχολεία υπήρχαν οι γραμματείς που ο νόμος προβλέπει  να υπάρχουν και έχουν εκλείψει εδώ και χρόνια! Γιατί μην ξεχνάμε πως με την αύξηση του διδακτικού ωραρίου, αλλά και την υποχρέωση των καθηγητών να προετοιμάζουν τα μαθήματά τους , να διορθώνουν γραπτά και να ρυθμίζουν ότι έχει σχέση με την διδασκαλία εντός του εργασιακού χρόνου (ψηφίστηκε πρόσφατα με τα προαπαιτούμενα της 3ης αξιολόγησης) δεν απομένει ο απαιτούμενος χρόνος για τέτοιου είδους ενημερώσεις.        

Τελειώνοντας δεν μπορεί να μην παρατηρήσει κανείς την παράγραφο που ορίζει πως: “... Μέχρι τις 10 Οκτωβρίου ο/η Διευθυντής/ντρια του σχολείου σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών οργανώνει ενημερωτική συγκέντρωση των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών/τριών, στην οποία οι γονείς και κηδεμόνες ενημερώνονται από τους/τις διδάσκοντες/ουσες για ζητήματα λειτουργίας του σχολείου. Η ημέρα και ώρα της συγκέντρωσης καθορίζονται με κριτήριο τη διευκόλυνση των εργαζόμενων γονέων και κηδεμόνων.”

Κάτι τέτοιο γίνονταν και πριν την υπουργική απόφαση. Πολλοί σύλλογοι διδασκόντων διοργάνωναν τέτοιες συναντήσεις, συνήθως τα απογεύματα Δευτέρας ή Τετάρτης για να μπορούν να προσέρχονται οι εργαζόμενοι κηδεμόνες. Τώρα όμως, με την ψήφιση του 30ωρου, οι συναντήσεις αυτές δε μπορούν να γίνουν παρά εντός του εργασιακού ωραρίου των εκπαιδευτικών. Κάτι που προφανώς δεν εξυπηρετεί τους γονείς. Και το υπουργείο γιατί δεν το διευκρινίζει; Άλλη μια “δημιουργική ασάφεια” προκειμένου να καταπατήσει ό,τι το ίδιο έχει νομοθετήσει! Μήπως θα είναι η πρώτη φορά;  

   ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΗΜΑΘΙΑΣ: ΑΡΧΗ ΔΙΑΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ 
Με υπουργική απόφαση ΠΑΡΑΒΙΑΖΟΝΤΑΙ τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και γονέων.

Πριν λίγες ημέρες δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της κυβέρνησης  υπουργική απόφαση με τίτλο “Εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης”. Ανάμεσα στα άλλα καθορίζει και τα στοιχεία των μαθητών/τριων που αναγράφονται στα ατονικά τους δελτία, αλλά και στο μητρώο μαθητών. Αυτά είναι:

“α. στοιχεία ταυτότητας, δηλαδή:

αα) επώνυμο

ββ)όνομα

γγ) επώνυμο και όνομα πατέρα

δδ) επάγγελμα πατέρα

εε) επώνυμο και όνομα μητέρας

στστ) επάγγελμα μητέρας

ζζ) έτος γέννησης

ηη) Δήμος / Δημοτική Ενότητα στον οποίο είναι εγγεγραμμένος/η ο/η μαθητής/τρια και αριθμός μητρώου ή δημοτολογίου

θθ) ιθαγένεια

ιι ) θρήσκευμα…”

Δεν μπορεί παρά να αναρωτηθεί κανείς για ποιο λόγο είναι απαραίτητο να αναγράφονται σε δημόσια έγγραφα, και μάλιστα στον ιδιαίτερα ευαίσθητο χώρο του σχολείου, στοιχεία που αποτελούν προσωπικά δεδομένα των μαθητών, όπως το επάγγελμα των γονέων και το θρήσκευμα. Στοιχεία που μπορούν να αποτελέσουν αιτίες διάκρισης και μεροληψίας, κατηγοριοποίησης και, ίσως, στιγματισμού ανήλικων μαθητών.

 Μάλιστα η απορία γίνεται ακόμη μεγαλύτερη από τη στιγμή που τα δεδομένα αυτά δεν αναγράφονται σε καμία ταυτότητα. Κι εδώ έρχεται να συμπληρωθεί η Υ.Α με την παράγραφο: “Στοιχεία που δεν αναγράφονται στις ταυτότητες ή στα πιστοποιητικά γέννησης δεν καταχωρίζονται στα υπηρεσιακά βιβλία και έντυπα, εκτός αν δηλώνονται με υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75) των γονέων ή του κηδεμόνα του/της μαθητή/τριας”.

Μάλιστα! Και γιατί δεν ισχύει το ίδιο και για τις ταυτότητες; Γιατί και εκεί να μην επιτρέπεται η αναγραφή θρησκεύματος για όποιον-όποια το ζητήσει με υπεύθυνη δήλωση; Τι διάκριση, τι οπισθοδρόμηση είναι αυτή; Κι εκείνο το «έντυπα» τι σημαίνει; Πως θα αναγράφονται τα στοιχεία αυτά και στα απολυτήρια, πιστοποιητικά κ.τ/λ. των μαθητών και αποφοίτων μας;

Αν κάποιος θελήσει να δώσει κάποια δικαιολογία στο υπουργείο θα σκεφτεί πως πιθανά τα στοιχεία αυτά συγκεντρώνονται για στατιστικούς λόγους, όμως κάτι τέτοιο δεν είναι σωστό μιας και μια τέτοια καταγραφή, για την όποια παραπέρα μελέτη, μπορεί να γίνει με την τήρηση των κανόνων της ανωνυμίας και φυσικά χωρίς την αναγραφή ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων σε δημόσια έγγραφα.

Εκτός τούτου πρέπει να γίνει σαφές πως το σχολείο δεν είναι στατιστική υπηρεσία, αλλά χώρος επιστημονικής και πνευματικής γνώσης και μάθησης. Και σε καμιά περίπτωση δεν χρειάζεται οι διδάσκοντες, δεν τους είναι πουθενά χρήσιμο στη δουλειά τους, να γνωρίζουν τις θρησκευτικές πεποιθήσεις των μαθητών και των οικογενειών τους ούτε τα επαγγέλματα των γονιών τους.

Ειδικά για το θρήσκευμα, θα μπορούσε κάποιος να αντικρούσει πως είναι απαραίτητη η καταγραφή προκειμένου να απαλλαγούν αλλόθρησκοι ή άθεοι μαθητές από το μάθημα των θρησκευτικών ή για να μην καταχωρίζονται οι απουσίες τους σε κάποιες μεγάλες θρησκευτικές εορτές. Ούτε φυσικά αυτό μπορεί να αποτελέσει σοβαρό επιχείρημα αφού το σχολείο μπορεί να γνωρίζει τους αλλόθρησκους-άθεους μαθητές χωρίς να εμφανίζεται αυτό καταχωρισμένο στις καρτέλες ή το μητρώο. Κάτι τέτοιο εφαρμόζεται για μια διαφορετική κατηγορία μαθητών, των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, για τα οποία βέβαια, και ορθότατα, δεν αναγράφεται σε καμία καρτέλα, σε κανένα μητρώο, η οποιαδήποτε δυσκολία τους. Μάλιστα προβλέπεται, σε επόμενο άρθρο αυτής της υπουργικής απόφασης, με μια υπεύθυνη δήλωση, να μην προσμετρούνται απουσίες σε μεγάλες θρησκευτικές εορτές για τους αλλόθρησκους μαθητές.

Είναι απαράδεκτο, μετά τους αγώνες που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια για την μη αναγραφή του θρησκεύματος σε δημόσια έγγραφα το υπουργείο παιδείας, αντί να προχωρήσει στην αποδέσμευση των σχολείων από τον εναγκαλισμό της εκκλησίας (της κάθε εκκλησίας), να επιλέγει, για τον οποιονδήποτε λόγο κα με τον οποιονδήποτε τρόπο, παραβίαση των προσωπικών δικαιωμάτων και δεδομένων των μαθητών και των οικογενειών τους.

   

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 19/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

aupnia-ypnos.jpg
«Διαζύγιο ύπνου»: Γιατί γίνεται όλο και πιο δημοφιλές στα ζευγάρια
Aνακαλύφθηκε ότι οι άνδρες είναι πιο πιθανό να πάρουν τον καναπέ ή τον ξενώνα, ενώ μόνο το 25 τοις εκατό των γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα...
«Διαζύγιο ύπνου»: Γιατί γίνεται όλο και πιο δημοφιλές στα ζευγάρια