Η εκπαίδευση στα χρόνια των μνημονίων και της νεοφιλελεύθερης επιτήρησης
Συναδέλφισσες-Συνάδελφοι
Η εκπαίδευση εδώ και οχτώ[8] χρόνια βρέθηκε και βρίσκεται και αυτή στη μέγγενη των μνημονίων, της επιτροπείας και στις κατευθύνσεις
του ΟΟΣΑ. Βρέθηκε όμως και ως πρώτιστη επιλογή από τις κυβερνήσεις ΝΔ – ΠΑΣΟΚ στις νεοφιλελεύθερες ράγες της συρρίκνωσής της ως δημόσιο και καθολικό αγαθό, με κατακόρυφη πτώση της δημόσιας χρηματοδότησης, αλλά και την άσκηση της αγοραίας αντίληψης σε όλες τις πτυχές που την διέπουν. Ατομική Αξιολόγηση- έλεγχος- ποινές- απολύσεις- ελαστικές σχέσεις εργασίας, μειώσεις μισθών και συντάξεων και μέρος της να γίνεται βορά στους επιχειρηματίες της εκπαίδευσης. Η λογική «ο καθένας με την γνώση του» και ο θρίαμβος του «να έχεις» απέναντι στο «να είσαι» και ο άκρατος ανταγωνισμός μεταξύ αλλήλων ήταν επιδίωξη να κυριαρχήσει με κάθε κόστος. Χαρακτηριστικό είναι ο περίφημος κόφτης του 15%, όπου υποχρεωτικά οι δημόσιοι υπάλληλοι θα «κόβονταν» μέσω της περίφημης αξιολόγησης της συγκυβέρνησης Ν.Δ.- ΠΑΣΟΚ με πρώτον «το λίθο βαλέτω» το εξαπτέρυγο του νεοφιλελευθερισμού τον νυν πρόεδρο της ΝΔ, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Η Εκπαίδευση συνέχισε και επί της σημερινής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ να βρίσκεται υπό έλεγχο και επιτήρηση από τους θεσμούς-δανειστές κατά τρόπο που οι νομοθετικές αλλαγές να γίνονται υπό του «δημοσιονομικού» ελέγχου και πολλές να περνούν από το ιδεολογικό νεοφιλελεύθερο φίλτρο της τρόικα.
Παρόλα αυτά από τη σημερινή Κυβέρνηση υπήρξαν θετικές αλλαγές και λύθηκαν ζητήματα που ταλάνισαν τον κλάδο μας και την εκπαίδευση. (Καταργήθηκαν η προσωπική αξιολόγηση, η αυτοδίκαιη αργία, οι υποχρεωτικές μεταθέσεις σε όλη την επικράτεια, επαναπροσλήφθηκαν απολυμένοι εκπαιδευτικοί, στελεχώθηκαν και τα ολιγοθέσια με εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, οργανικές θέσεις στους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, έγκαιρη πρόσληψη του μεγαλύτερου μέρος των αναπληρωτών, ίδρυση εκατοντάδων τμημάτων ένταξης, ειδικών τάξεων, τμημάτων υποδοχή, ΔΥΕΠ, οργανικές θέσεις σε όσους εκπαιδευτικούς υπηρετούσαν για χρόνια την ειδική αγωγή, η πρώτη ώρα στο ολοήμερο σχολείο να λογίζεται ως ώρα διδακτική).
Επίσης το υπό ψήφιση ν/σ για την « ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΩΝ ΔΟΜΩΝ …» εμπεριέχει μια σειρά θετικές διατάξεις όπως:
• Καταργεί το ΠΔ 152/2013, δηλ. την προσωπική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (πλην των στελεχών εκπαίδευσης) και σε συνδυασμό με την κατάργηση της σύνδεσης μισθού-βαθμού με την αξιολόγηση δικαιώνεται ένα κρίσιμο αίτημα που αποτέλεσε αιτία μεγάλων αγώνων του κλάδου.
- Ο Προγραμματισμός και η ανατροφοδοτική αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου από ΄τον σύλλογο Διδασκόντων σε επίπεδο σχολείου δεν συνδέεται με δείκτες και εξωτερική αξιολόγηση.
- Οι δομές της εκπαιδευτικής υποστήριξης, θα βασίζονται στην συνεργασία - συλλογικότητα, και πάνω στις ανάγκες που ο σύλλογος διδασκόντων επισημαίνει. Επιπλέον οι υποστηρικτικές δομές αντιμετωπίζουν κατά τρόπο ενιαίο και τις δυο βαθμίδες της εκπαίδευσης.
- Αυξάνει τον αριθμό των υποδιευθυντών στα δημοτικά σχολεία και μειώνει το ωράριο για τους διευθυντές-υποδιευθυντές, που πέραν των άλλων δημιουργούνται και νέες θέσεις εργασίας
- Αυξάνει το επιμίσθιο των προϊσταμένων νηπιαγωγείων
Στο ν/σ αυτό όμως υπάρχουν διατάξεις που μας βρίσκουν αντίθετους:
- Η Ε.Ρ.Α είναι υπέρ της συμμετοχής όλων των εκπαιδευτικών (και των αναπληρωτών) στην κρίση κατά τρόπο αποφασιστικό για την επιλογή εκπαιδευτικών που διεκδικούν θέση στελέχους της εκπαίδευσης και υπέρ των θητειών [μέχρι δύο συνεχόμενες] όλων των στελεχών εκπαίδευσης. Είναι αντίθετη όμως στην αξιολόγηση των υποδιευθυντών και διευθυντών σχολείων γιατί πρόκειται για εκπαιδευτικούς της τάξης και δεν μπορεί ποσοτικοί χαρακτηρισμοί μεταξύ συνεργατών στο ίδιο σχολείο να αντικαταστήσουν την ανάγκη δημιουργίας σχέσεων συναδελφικών, σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργατισμού που πρέπει να υπάρχουν στα σχολεία.
- Η Ε.Ρ.Α επιμένει ότι το εκπαιδευτικό κίνημα θα πρέπει να συνταχθεί και να αγωνιστεί υπέρ της θέσης πως ο διευθυντής σχολείου να έχει ρόλο συντονιστή και όχι διοικητικού στελέχους που θα προέρχεται από «πίνακες» και θα βρίσκεται σε παράλληλη σχέση με τον σύλλογο διδασκόντων. Δυστυχώς αυτή η θέση απορρίφθηκε από το ΣτΕ, σε μια χρονική στιγμή που όμως ούτε η ΔΟΕ και οι περισσότερες παρατάξεις την υποστήριξαν – μάλιστα, η ΔΑΚΕ και η ΔΗΣΥ-ΠΑΣΚ κατήγγειλαν την παραπάνω θέση.
Η Ε.Ρ.Α θα στηρίξει τις θετικές διατάξεις του ν/σ και θα εναντιωθεί στις αρνητικές και θα αγωνιστεί να μην εφαρμοστούν.
Για τις διεκδικήσεις του κινήματος που υιοθέτησε με θετικές ρυθμίσεις η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και που αποτελούσαν χρόνια αιτήματα του κλάδου διαπιστώνουμε ότι άλλες παρατάξεις επενδύουν στην καταστροφολογία και στα fake news και άλλες να σιωπούν, αναπολώντας μάλλον το σχολείο που «χάθηκε», αυτό των Αρβανιτόπουλου-Διαμαντοπούλου. Μάλλον ξεχνούν εύκολα και λησμονούν τι έπαθε ο κλάδος και η εκπαίδευση από τις πολιτικές ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, από τις πολιτικές της στοχοποίησης των εκπαιδευτικών, του φόβου και του ελέγχου της αξιολόγησης με ανοιχτές πόρτες και παράθυρα για απολύσεις.
Κομβικής σημασίας ζήτημα η θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής φοίτησης στο νηπιαγωγείο.
Οι Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς - Ε.Ρ.Α- - είχαν και έχουν ως βασική διεκδίκηση του εκπαιδευτικού κινήματος την ανάγκη 14χρονης δημόσιας δωρεάν υποχρεωτικής εκπαίδευσης και της δίχρονης υποχρεωτικής φοίτησης στο δημόσιο νηπιαγωγείο όλων των παιδιών 4-6 ετών με εκπαιδευτικούς νηπιαγωγούς. Είχε επισημάνει μάλιστα ότι το γνωστό 2+12 άλλων παρατάξεων ήταν λάθος διότι στην ουσία διαφοροποιούσε το νηπιαγωγείο από την υποχρεωτική εκπαίδευση.
Γι αυτό το λόγο χαιρετήσαμε τη θεσμοθέτηση της Δίχρονης Υποχρεωτικής φοίτησης των παιδιών ηλικίας 4-6 ετών στο νηπιαγωγείο από την παρούσα κυβέρνηση, ως μέρος της δημόσιας και δωρεάν υποχρεωτικής εκπαίδευσης (άρθρο 33 νόμος 4521/2018), θεσμοθέτηση που έγινε εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων από την ΠΟΕ-ΟΤΑ και τη νεοφιλελεύθερη ηγεσία της Κ.Ε.Δ.Ε., αλλά και αντιδράσεων ακόμα και μέσα στη βουλή (δεν την ψήφισαν Ν.Δ. –ΠΑΣΟΚ (ΔΗΣΥ) -ΚΚΕ).
Χαιρετίζουμε την έναρξη της εφαρμογής του νόμου για το 2018-2019 την δίχρονη υποχρεωτική φοίτηση στα νηπιαγωγεία, ενός νόμου που για 50 χρόνια πάλευε να νομοθετηθεί και να εφαρμοστεί η εκπαιδευτική κοινότητα. Οι 184 δήμοι-δήμαρχοι που προσήλθαν με θετική ψήφο στις τριμελείς επιτροπές ώστε από τη νέα σχολική χρονιά να εφαρμοστεί ο νόμος δείχνει ότι η προπαγάνδα της ηγεσίας της ΚΕΔΕ και των επιχειρηματιών-ιδιωτών των παιδικών σταθμών κατά της φοίτησης στο νηπιαγωγείο, δεν μπορεί να υποσκελίσει την κοινωνική απαίτηση και ανάγκη για δωρεάν και δημόσια φοίτηση και των προνηπίων σε σχολεία, στα νηπιαγωγεία.
Δεν αποδεχόμαστε όμως την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να μη ισχύσει από τη νέα σχολική χρονιά ο νόμος (άρθρο 33 νόμος 4521/2018) και σε εκείνους τους Δήμους που οι τριμερείς επιτροπές εισηγήθηκαν θετικά την εφαρμογή του.
Δεν αποδεχόμαστε για θέματα που άπτονται του Δημόσιου Σχολείου και της εκπαιδευτικής πολιτικής της χώρας καθοριστικοί «κριτές» να είναι οι Δήμοι-δήμαρχοι, η κυβέρνηση και το υπουργείο παιδείας ασκούν εκπαιδευτική πολιτική και έχουν υποχρέωση να πάρουν την ευθύνη υλοποίησης του νόμου με την δέσμευση όμως γενναίας χρηματοδότησης ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες στέγασης όλων των νηπίων.
Η κατάργηση του ΟΣΚ στην οποία προέβησαν οι κυβερνήσεις ΝΔ- ΠΑΣΟΚ και που συνεχίζεται μέχρι σήμερα και η μεταφορά της αρμοδιότητας για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση σχολικών κτηρίων-υποδομών στους Δήμους, χωρίς να συνοδεύεται μάλιστα από την απαιτούμενη χρηματοδότηση, αποδείχτηκε λανθασμένη και με επιπτώσεις ολέθριες για την εκπαίδευση. Απαιτείται ίδρυση δημόσιου οργανισμού για την ανέγερση σύγχρονων διδακτηρίων και για τον εξοπλισμό τους.
Οι διεκδικήσεις μας
Η ΕΡΑ χωρίς να ξεχνά, δεν μένει στο χτες, διεκδικεί σταθερά ένα ριζοσπαστικό, δημοκρατικό σχολείο της παιδαγωγικής ελευθερίας, της αντιρατσιστικής και αντιπολεμικής εκπαίδευσης, ένα σχολείο με όλους τους αναγκαίους εκπαιδευτικούς που θα συντελεί στην κατάκτηση υψηλού μορφωτικού επιπέδου για όλα τα παιδιά, ένα σχολείο που δεν θα αποκλείει κανένα παιδί από την πρόσβαση στα δημόσια αγαθά της παιδείας.
Οι Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς - Ε.Ρ.Α- με αυτές τις θέσεις ως αφετηρία, και με την πεποίθηση ότι το μέλλον μας δεν θα το γράψει ο νεοφιλελευθερισμός, αλλά οι εργαζόμενοι και οι πραγματικές κοινωνικές και μορφωτικές ανάγκες, καταθέτουμε ως «προμετωπίδα» στους αγώνες μας το παρακάτω διεκδικητικό πλαίσιο:
- Δεκατετράχρονη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση. Δίχρονη υποχρεωτική φοίτηση στο Νηπιαγωγείο σε όλη την επικράτεια για όλα τα παιδιά 4-6 χρονών.
- Μαζικοί μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση. Διορισμό των συμβασιούχων εκπαιδευτικών (αναπληρωτών) που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, τώρα.
- Πλήρη εργασιακά, εκπαιδευτικά, ασφαλιστικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα στους αναπληρωτές.
- Μαζικούς μόνιμους διορισμούς στην Ειδική αγωγή.
- Ψήφιση νέου νόμου για τις προσλήψεις που θα βασίζεται στην προϋπηρεσία των συναδέλφων αναπληρωτών που υπηρετούν επί χρόνια στο δημόσιο σχολείο.
- Μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα 20 για τα δημοτικά και 15 στα νηπιαγωγεία.
- Νέα αναλυτικά προγράμματα, που να προάγουν την κριτική και δημιουργική σκέψη, και να είναι βασισμένα στον Λόγο και στην τέχνη, στην παιδικότητα, αλλά και στην εμβάθυνση των πτυχών της γνώσης και την εξέλιξη αυτής.
- Μείωση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας –ίδιο με αυτό της δευτεροβάθμιας.
- Μείωση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών και στα ολιγοθέσια Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία, ώστε να εξισωθεί με αυτό των πολυθεσίων.
- Σταδιακή μείωση του διδακτικού ωραρίου και μετά την 20ετία.
- Θεσμοθέτηση θέσης υποδιευθυντή από το 6θέσιο και δεύτερου από το 12θέσιο Δημοτικό Σχολείο.
- Αύξηση του επιδόματος προϊσταμένου ολιγοθεσίου Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου, ίσο με αυτό του υποδιευθυντή σχολείου.
- Θεσμοθέτηση μεταφορικού ισοδύναμου για τους αναπληρωτές και για όλους τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στα νησιά.
- Λύση τώρα ώστε να σταματήσει το «αμετάθετο» των κοινών ειδικοτήτων της πρωτοβάθμιας.
- Όχι στις καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων.
- Ανέγερση νέων κτιριακών υποδομών, ικανών να ανταποκριθούν στην πλήρη εφαρμογή της δίχρονης φοίτησης στο νηπιαγωγείο και γενικότερα στις σύγχρονες ανάγκες σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
- Ίδρυση δημόσιου οργανισμού για την ανέγερση σύγχρονων διδακτηρίων.
- Δημιουργία οργανικής θέσης σε κάθε πολυθέσιο σχολείο ενός επιπλέον δασκάλου για ενισχυτική διδασκαλία.
- Ικανός αριθμός δασκάλων και νηπιαγωγών στη διάθεση της διεύθυνσης εκπαίδευσης που θα καλύπτουν έκτακτες ανάγκες των σχολείων.
- Ίδρυση και λειτουργία Τμημάτων Ένταξης σε όλα τα σχολεία.
- Επέκταση του θεσμού της Παράλληλης στήριξης ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες των μαθητών που χρήζουν ειδικής εκπαιδευτικής υποστήριξης.
- Ορισμός σταθερού εκπαιδευτικού, υπεύθυνου για κάθε ολοήμερο σχολείο με περισσότερα από δυο τμήματα.
- Να εγγράφονται όλοι οι μαθητές στο ολοήμερο μόνο με δήλωση του γονέα.
- Θεσμοθέτηση παιδαγωγικής- επιμορφωτικής συνεδρίασης του συλλόγου διδασκόντων που θα λογίζεται ως ώρα διδακτική.
- Ενίσχυση του παιδαγωγικού ρόλου και των αρμοδιοτήτων του Συλλόγου Διδασκόντων, αποφασιστική η κρίση του για την επιλογή διευθυντών.
- Επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών με ευθύνη της πολιτείας με απαλλαγή των διδακτικών καθηκόντων, επαναφορά των διδασκαλείων.
- Χορήγηση εκπαιδευτικών αδειών για δωρεάν μεταπτυχιακές σπουδές. Επέκταση του προγράμματος για τις βιβλιοθήκες σε όλα τα σχολεία και για τη λειτουργία τους να διατεθούν τουλάχιστον πέντε[5] διδακτικές ώρες. Δημιουργία αίθουσας πληροφορικής ενταγμένη στο πρόγραμμα των βιβλιοθηκών έτσι που να λειτουργεί και ως ηλεκτρονική βιβλιοθήκη.
- Υποστήριξη των σχολείων με μόνιμο επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό.
- Επέκταση του προγράμματος σχολικών γευμάτων σε όλα τα σχολεία.
- Αύξηση των δαπανών για την παιδεία. Να δοθεί ειδική χρηματοδότηση για τις πολιτιστικές – εκπαιδευτικές επισκέψεις και δραστηριότητες των σχολείων.
- Ένταξη όλων των προσφυγόπουλων-μεταναστόπουλων στα σχολεία με παράλληλη λειτουργία τάξεων υποδοχής.
- Αυξήσεις στους μισθούς και στις συντάξεις.
- Η ανατροπή των διατάξεων και ρυθμίσεων για τα όρια της συνταξιοδότησης και το ύψος των συντάξεων δεν αποτελούν για μας γεγονός τελεσίδικο, αποτελεί προτεραιότητα στις διεκδικήσεις και στον αγώνα μας.
- Πλήρη σύνταξη στα 35 χρόνια εργασίας χωρίς όριο ηλικίας.
- Ανατροπή των μνημονιακών πολιτικών και των νεοφιλελεύθερων -αγοραίας έμπνευσης «οδηγιών» της ΕΕ-ΔΝΤ και του ΟΟΣΑ
Υπερασπίζουμε τις κατακτήσεις μας,
δεν θα αφήσουμε να γίνουν συνθήματα διεκδίκησης σε αυριανά πανό.
Πίσω δε γυρίζουμε, προχωράμε
Ο δρόμος του αγώνα για δημοκρατία, για τα δικαιώματα στην εργασία,
για παιδεία και υγεία για όλο τον λαό, για έναν καλύτερο και δίκαιο κόσμο
δεν έχει γυρισμό.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη