Με αφορμή κατατεθείσα επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, Κ. Γαβρόγλου, τοποθετήθηκε χθες (22/2/2019), στη Βουλή, μετά από έναν μήνα σιωπής, για πρώτη φορά επίσημα, στο θέμα της προοπτικής συγχώνευσης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, θέμα που από την πρώτη στιγμή έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων όχι μόνο στην πανεπιστημιακή κοινότητα του ΕΑΠ αλλά σε όλο το φάσμα της ελληνικής κοινωνίας.
Ο κ. Υπουργός, δείχνοντας να μην γνωρίζει την αποστολή, τον κοινωνικό ρόλο και την πανελλαδική εμβέλεια του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, ήταν δυστυχώς αποκαλυπτικός, τόσο ως προς την τύχη που ο ίδιος, σε συνεργασία με τον διορισμένο Πρόεδρο της Διοικούσας Επιτροπής του ΕΑΠ, Βασίλη Καρδάση, επιφυλάσσει για το ΕΑΠ, τη μετατροπή του δηλαδή από ένα Πανελλαδικής Εμβέλειας Πανεπιστήμιο σε μία «δομή» ενός νέου τοπικού ιδρύματος, όσο και ως προς τον ανύπαρκτο σχεδιασμό εκ μέρους του Υπουργείου για το όλο εγχείρημα, καθώς όπως ο ίδιος ανέφερε, την επόμενη εβδομάδα θα γραφτεί … κάποιο κείμενο για το σχεδιαζόμενο υβριδικό αυτό ίδρυμα.
Από την τοποθέτηση του κ. Υπουργού, προκύπτει με σαφήνεια ότι:
1. Η προοπτική συγχώνευσης του ΕΑΠ με άλλο συμβατικό ίδρυμα ΔΕΝ ΥΠΗΡΕΤΕΙ κανένα στόχο αναβάθμισης του Πανεπιστημίου, αλλά εντάσσεται σε μία πρόχειρη ολοκλήρωση του σχεδίου αναδιάταξης της ανώτατης εκπαίδευσης και ειδικά της τεχνολογικής. Γι αυτό άλλωστε και δεν κατέστη δυνατό να δοθεί καμία πειστική απάντηση στο ότι ΚΑΝΕΝΑ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ στην Ευρώπη, δεν έχει ΄κλώνο’ συμβατικής εκπαίδευσης. ΠΟΥΘΕΝΑ στον κόσμο η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν στρέφεται στη συμβατική.
Αντιθέτως, η συμβατική εκπαίδευση στρέφεται προς την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Κανένα Ανοικτό Πανεπιστήμιο στον κόσμο δεν αναπτύχθηκε με την εκ των υστέρων προσφορά συμβατικής εκπαίδευσης. Είναι προφανές λοιπόν ότι τίθεται θέμα επιστημονικής αλήθειας και τεκμηρίωσης καθώς το δρομολογούμενο σχέδιο στερείται αιτιολογικών εμπεριστατωμένων μελετών, αρχών και κριτηρίων, παρά αντίθετα στηρίζεται σε περιστασιακές ανάγκες και προσωπικές συνεννοήσεις.
2. Στην περίπτωση του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΚΑΜΙΑ ‘ΕΚ ΤΩΝ ΚΑΤΩ’ ΠΡΟΤΑΣΗ/ΕΙΣΗΓΗΣΗ, όπως με έμφαση δήλωσε ο Υπουργός ότι αποτελεί την πάγια πολιτική του, καθώς η ιδέα της συγχώνευσης εκφράστηκε αυθαίρετα, από τον διορισμένο Πρόεδρο της ΔΕ του ΕΑΠ, ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΕΓΚΡΙΣΗ ΑΠΟ ΚΑΝΕΝΑ ΘΕΣΜΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ του ΕΑΠ, ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ με την πανεπιστημιακή του κοινότητα.
Στην περίπτωση του ΕΑΠ, ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΣΥΣΣΩΜΗ όχι μόνο Η ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ του ΕΑΠ αλλά και η ίδια η κοινωνία που επί 20 και πλέον χρόνια έχει αγκαλιάσει τον θεσμό της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που προσφέρει το ΕΑΠ, όπως αποδεικνύουν και οι μέσα σε 4 ημέρες συγκεντρωθείσες 4.000 και πλέον υπογραφές.
Είναι προφανές λοιπόν ότι τίθεται θέμα δημοκρακτικής διαφάνειας και ακαδημαϊκότητας στο δρομολογούμενο σχέδιο, καθώς οι θεσμοί και οι κανόνες που τις διασφαλίζουν αγνοούνται και υποκαθίστανται.
3. Η σπουδή για αποδοχή και συμφωνία του κ. Υπουργού με τις προτάσεις των Κοσμητόρων για ένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του ΕΑΠ, προτάσεις που ουδέποτε δέχτηκε να συζητήσει θεσμικά η διορισμένη από τον ίδιο ΔΕ του ΕΑΠ, δείχνει δυστυχώς ότι δεν μελετήθηκαν καν από τον ίδιο διαφορετικά θα κατανοούσε ότι η υλοποίηση τους, δεν μπορεί να γίνει σε ένα περιβάλλον ‘διπολικού’, ήτοι επί της κυριολεξίας της έννοιας, σε ένα περιβάλλον ‘διαταραγμένου’ ακαδημαϊκά ιδρύματος.
Κύριε Υπουργέ,
Σας καλούμε έστω και τώρα να:
1. ΜΗΝ γίνετε ο Υπουργός που θα καταργήσει το ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ της χώρας, μην γίνετε ο ολετήρας του ΜΟΝΑΔΙΚΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ που επί 20 χρόνια προσφέρει υψηλής ποιότητας προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές μέσω της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης καθώς και δια βίου μάθηση, όπως όλες οι εκθέσεις της ΑΔΙΠ και των φορέων που αξιολόγησαν το ίδρυμα τα τελευταία χρόνια αποδεικνύουν. Αλήθεια, ποια μελέτη δείχνει ότι ΔΕΝ πρέπει να υπάρχει Ανοικτό Πανεπιστήμιο στην Ελλάδα;
2. ΜΗΝ υλοποιήσετε ένα σχέδιο που δεν υπαγορεύεται από ακαδημαϊκά κριτήρια, ένα σχέδιο που βρίσκει αντίθετο το σύνολο των Σχολών του Πανεπιστημίου μας, το σύνολο της ευρύτερης Πανεπιστημιακής κοινότητας του ΕΑΠ, ένα σχέδιο που «προθύμως» έσπευσε να σας προτείνει ο διορισμένος Πρόεδρος της ΔΕ, καταθέτοντάς σας μάλιστα και τις απολύτως προσωπικές του σκέψεις για τα νέα Τμήματα και Σχολές που θα μπορούσαν να ιδρυθούν, θα μπορούσαμε να φανταστούμε και για συγκεκριμένα μέλη ΔΕΠ που θα μπορούσαν να τις στελεχώσουν. Μην συνδέσετε το όνομά σας με τη σταθερή και συστηματική επί τρία και πλέον χρόνια απαξίωση της πορείας του ιδρύματος από τον διορισμένο Πρόεδρο της ΔΕ και των συν αυτώ, μειοψηφούντων πλέον, μελών της ΔΕ, μην επιβεβαιώσετε τη ρήση του ποιητή «όταν προβλέπουν (και πολλοί προβλέπουν) πως ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος, κ' οι Μήδοι επί τέλους θα διαβούν».
3. ΜΗΝ ΑΚΥΡΩΣΕΤΕ την επένδυση που έκαναν στην εκπαίδευση επί 20 χρόνια οι χιλιάδες απόφοιτοι του ΕΑΠ, οι οικογένειές τους και οι νυν 40.000 και πλέον φοιτητές/τριες του ΕΑΠ. ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ, ΟΥΤΕ ΤΟ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΕΡΕΙΣΜΑ, καθώς όχι μόνο δεν τους ρωτήσατε, απεναντίας οι ίδιοι υπογράφουν ΜΑΖΙΚΑ το κείμενο μη συγχώνευσης του ΕΑΠ. Πού θα καταλήξουν αλήθεια τα χρήματα των φοιτητών του ΕΑΠ (αποθεματικό), που προορίζονταν να επενδυθούν στην ενίσχυση της Ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης;
Κύριε Υπουργέ,
1. Το ΕΑΠ είναι ένα πανελλαδικό πανεπιστήμιο με άμεση και έμμεση οικονομική θετική επίπτωση στην ελληνική κοινωνία, που διαχέεται και στις 13 διοικητικές περιφέρειες της χώρας. Η ενδεχόμενη συγχώνευσή του με ένα ίδρυμα καθαρά τοπικής λειτουργίας θα αλλοιώσει τον Πανελλαδικό του χαρακτήρα και θα το οδηγήσει σύντομα σε συρρίκνωση και απαξίωση, καθώς ο καθείς θα το εκλαμβάνει όπως ακριβώς το εκφράσατε: μια δομή σε ένα τοπικό Πανεπιστήμιο.
Όπως δείχνουν μελέτες, που έχουν εδώ και τρία χρόνια τεθεί υπόψη του Προέδρου του ΕΑΠ, το ΕΑΠ συγκρινόμενο με άλλα παραδοσιακά πανεπιστήμια ίδιου μεγέθους, έχει μικρότερο μέσο κοινωνικό και ιδιωτικό κόστος. Σε τί εξυπηρετεί λοιπόν μία τέτοια απόφασή σας το ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ;
2. Η ανακοινωθείσα πλέον πρόθεσή σας για συγχώνευση του ΕΑΠ με άλλο συμβατικό ίδρυμα, κινείται εκτός του πλαισίου του άρθρου 16 του Συντάγματος, διότι ματαιώνει τον ειδικό σκοπό και την ειδική αποστολή του ΕΑΠ εντός του πανεπιστημιακού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης, όπως έχουν κατοχυρωθεί από τον ιδρυτικό του νόμο και έχουν αναγνωριστεί συνταγματικώς από τη νομολογία του ΣτΕ. Ταυτόχρονα, η επιχειρούμενη διαδικασία είναι ευθέως αντίθετη με τα άρθρα 13 και 14 των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την προάσπιση της ακαδημαϊκής ελευθερίας και το δικαίωμα πρόσβασης στην εκπαίδευση.
3. ΣΑΣ ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ότι η πανεπιστημιακή κοινότητα του ΕΑΠ θα συνεχίσει σύσσωμη τον αγώνα της να εμποδίσει μία τέτοια προοπτική, που δεν δικαιολογείται επιστημονικά, που θα οδηγήσει ταχύτατα στην αλλοίωση της φυσιογνωμίας του ΕΑΠ, στην υποβάθμισή του και τελικά στην ακύρωση της αποστολής και της ύπαρξής του. Η ανάγκη εμβάθυνσης της δημοκρατίας στην παροχή ποιοτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στους πολίτες της χώρας απαιτεί την ενίσχυση του ΕΑΠ και όχι την επιχειρούμενη διάλυσή του.
ΚΑΛΟΥΜΕ την ελληνική κοινωνία να ενώσει τη φωνή της με τη δική μας, γιατί το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ήταν, είναι και θέλουμε να συνεχίσει να είναι ένα πανελλαδικό πανεπιστήμιο, πρωτοπόρο στον χώρο της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Για την ακαδημαϊκή κοινότητα του ΕΑΠ
Αντώνης Λιοναράκης, Κοσμήτορας της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών
Αθανάσιος Μιχιώτης, Κοσμήτορας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών
Ιωάννης Καλαβρουζιώτης, Κοσμήτορας της Σχολής Θετικών Επιστημών &
Τεχνολογίας
Αυγουστίνος Δημητράς, Εκπρόσωπος των μελών ΔΕΠ του ΕΑΠ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη