Μέλη ΔΕΠ Πανεπιστημίου Πατρών: Η Κεραμέως ζητά συναινέσεις για τη συρρίκνωση της δημόσιας εκπαίδευσης
Το ΔΣ του Συλλόγου μελών ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Πατρών αντιτάσσεται στη λογική της ολοένα και μεγαλύτερης υποβάθμισης του ακαδημαϊκού χαρακτήρα των ΑΕΙ και της μετατροπής τους σε οργανισμούς ιδιωτικών συμφερόντων με στόχο το κέρδος.

Αντιτάσσεται στην άμεση (μέσω διδάκτρων) ή έμμεση (μέσω περικοπών και έλλειψη επαρκούς φοιτητικής μέριμνας) μεταφορά των οικονομικών βαρών στις οικογένειες των φοιτητών.

Αντιτάσσεται σε αντιδημοκρατικές και συγκεντρωτικές μεθόδους διακυβέρνησης των πανεπιστημίων και στην κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου που θυμίζει τις πλέον σκοτεινές σελίδες της ιστορίας της χώρας και του πανεπιστημίου.

Διεκδικεί αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, την ανατροπή της οικονομικής ασφυξίας στα ΑΕΙ με πλήρη κάλυψη των ελλείψεων της δημόσιας εκπαίδευσης (μόνιμο εκπαιδευτικό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό, υλικοτεχνική υποδομή, πρόσβαση στη διεθνή βιβλιογραφία). Νέο μισθολόγιο με αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις με ενσωμάτωση όλων των επιδομάτων στο μισθό. Πλήρη και αποκλειστική απασχόληση.

Διεκδικεί, ενίσχυση των υπαρχόντων επιστημονικών πεδίων και ανάπτυξη νέων με γνώμονα τις σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις. Προγράμματα σπουδών που να οδηγούν σε στέρεη επιστημονική γνώση και σε πτυχία συνδεδεμένα με επάγγελμα και όχι σε συλλογή πιστωτικών μονάδων και αναλώσιμης κατάρτισης.

Το ΔΣ του συλλόγου ΔΕΠ θεωρεί ότι η επιστολή της κας Κεραμέως αναζητά συναινέσεις για την εφαρμογή μέτρων στον αντίποδα της ενίσχυσης του Δημόσιου και Δωρεάν χαρακτήρα της ΑΕ και υπέρ του επιχειρηματικού χαρακτήρα των ΑΕΙ. Ειδικότερα:

1. Τα Πανεπιστήμια έχουν ως σκοπό την παραγωγή και μετάδοση επιστημονικής γνώσης προς όφελος της κοινωνίας και του λαού, και όχι την εξυπηρέτηση της αγοράς και επιχειρηματικών συμφερόντων. Το Σύνταγμα της Ελλάδος (άρθρο 16 παρ. 5 ) ορίζει τα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης ως «νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση», χωρίς καμία αναφορά στην έννοια της «αυτονομίας». Η εισαγωγή της έννοιας της «αυτονομίας» υπονοεί την οικονομική αυτονόμησή τους από την Πολιτεία. Μια τέτοια αυτονόμηση προοδευτικά θα σήμαινε και την άρση της υποχρέωσης της Πολιτείας να πληρώνει τους μισθούς μελών ΔΕΠ και εργαζομένων και την μετατροπή των Πανεπιστημίων σε ιδιωτικές επιχειρήσεις ή ΔΕΚΟ.

Τα Ελληνικά Δημόσια πανεπιστήμια συνεχίζουν να συκοφαντούνται χαρακτηριζόμενα ως «κέντρα ανομίας» και είναι απορίας άξιο που καμία Πρυτανική Αρχή στην Ελλάδα δεν βρέθηκε να αντιτάξει πως στα Πανεπιστήμια γίνονται μαθήματα και διεξάγεται επιστημονική έρευνα!

Σύμφωνα με διεθνείς εκθέσεις οι Έλληνες επιστήμονες παράγουν ανάλογα με τον πληθυσμό της χώρας και τη χρηματοδότηση πολύ περισσότερα επιστημονικά άρθρα απ’ ότι οι Γάλλοι και οι Γερμανοί συνάδελφοι τους που βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ.

2. Τα υφιστάμενα όργανα διοίκησης (Πρυτάνεις, Αναπληρωτές Πρυτάνεως, Πρυτανικό Συμβούλιο, Σύγκλητος, Κοσμήτορες και Κοσμητείες), πρέπει να εκλέγονται με δημοκρατικές άμεσες ψηφοφορίες με τη συμμετοχή όλων των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας. Δεν είναι αναγκαία, ούτε σκόπιμη, ούτε χρήσιμη η θεσμοθέτηση νέων «θεσμικών αντίβαρων» όπως είναι τα, κατά γενική ομολογία, αποτυχημένα «Συμβούλια Ιδρύματος» και ο «Γενικός Γραμματέας». Το Πανεπιστήμιο δεν έχει ανάγκη από «μάνατζερ» ή «προσωπάρχες», που λειτουργούν υπεράνω οργάνων.

3. Για την εύρυθμη λειτουργία των ΑΕΙ απαιτείται η πρόσληψη του αναγκαίου μόνιμου προσωπικού (μελών ΔΕΠ, διοικητικού και τεχνικού προσωπικού καθώς και προσωπικού φύλαξης και καθαρισμού) και η αύξηση της χρηματοδότησής τους, ώστε να σταματήσει η στελεχιακή και οικονομική τους αποψίλωση που οδηγεί σε καθημερινά προβλήματα και δυσλειτουργίες.

Η χρηματοδότηση του Υπουργείου Παιδείας προς τα ΑΕΙ από 1,42 δις ευρώ που ήταν το 2009 μειώθηκε στο 0,83 δις ευρώ το 2015 και έκτοτε παραμένει σε ανάλογα χαμηλά επίπεδα. Το κράτος θα πρέπει να ανταποκριθεί στη συνταγματική υποχρέωση της χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων. Ανεξάρτητα από τους δείκτες που θα χρησιμοποιηθούν ως «αντικειμενικά κριτήρια» προσδιορισμού του ύψους της κρατικής χρηματοδότησης σε κάθε ΑΕΙ, είναι επιτακτική ανάγκη αυτή να αυξηθεί άμεσα, τουλάχιστον, στα προ-μνημονίων επίπεδα. Η χώρα μας έχει από τις χαμηλότερες ανά φοιτητή κρατικές δαπάνες μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ. Η πρόθεση της κυβέρνησης να συνδέσει τμήμα της κρατικής χρηματοδότησης των ΑΕΙ με την αξιολόγηση οδηγεί στην περαιτέρω μείωση της κρατικής χρηματοδότησης, υπονομεύει τη λειτουργία τους σε μια περίοδο που η υφιστάμενη χρηματοδότηση δεν καλύπτει επαρκώς ούτε τις λειτουργικές ανάγκες των πανεπιστημίων. Η στάση αυτή περιορίζει και αλλοιώνει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των Πανεπιστημίων στην οικονομική ενίσχυση από το Κράτος (άρθρο 16 παρ.5) στο πλαίσιο του πλήρους αυτοδιοίκητου που πρέπει να απολαμβάνουν.

4. Το σύστημα αξιολόγησης και πιστοποίησης των ΑΕΙ χρησιμοποιείται ως μοχλός ώθησης των πανεπιστημίων στη λογική της εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης, ενώ η συνέχισή του θα οδηγήσει και σ' ένα πλαίσιο ιεράρχησης των πτυχίων και των ιδρυμάτων στην χώρα. Η κοινωνική λογοδοσία και η αποτίμηση των δραστηριοτήτων των ΑΕΙ θα πρέπει να συνδέεται με τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αποστολή τους και να εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνο τη βελτίωση του βαθμού ανταπόκρισής τους σε αυτή την αποστολή, δηλαδή την προαγωγή της ακαδημαϊκής διδασκαλίας και έρευνας σε όφελος του λαού και της κοινωνίας.

5. Η ενίσχυση της ποιότητας των ακαδημαϊκών σπουδών και της έρευνας προϋποθέτουν την αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης και τη γενναία ενίσχυση των ιδρυμάτων με ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό. Η πριμοδότηση της ανάπτυξης δραστηριοτήτων όπως τα εξ αποστάσεως προγράμματα, τα χειμερινά και θερινά σχολεία καθώς και η πρόσληψη διδακτικού προσωπικού με ανάθεση έργου, αντί της στήριξης των βασικών ακαδημαϊκών λειτουργιών υποβαθμίζουν το επίπεδο των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, τόσο ως προς τις παρεχόμενες σπουδές όσο και ως προς την διεξαγόμενη έρευνα.

Η «απελευθέρωση» (από ποια δεσμά άραγε;) των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, ουσιαστικά στοχεύει στην πλήρη εισαγωγή των διδάκτρων και θεσμοθετεί τη χρηματοδότηση της Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης από τους σπουδάζοντες.

6. Η καθιέρωση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ είναι εξ αρχής παράλογη σε ένα σύστημα εισαγωγής που είναι διαγωνιστικό και διέπεται από τεράστια ανομοιομορφία απαιτήσεων ανά κατεύθυνση και χρονιά. Η πρόθεση θεσμοθέτησης «ανώτερης» από αυτήν βάσης σε ορισμένα τμήματα ΑΕΙ θα μεγαλώσει τις υφιστάμενες ανισότητες πρόσβασης στα Πανεπιστήμια, θα θεσμοθετήσει ειδικά τμήματα «ελίτ» στα ελληνικά Πανεπιστήμια, ενώ θα εκτινάξει το ήδη υψηλό κόστος επιβάρυνσης της ελληνικής οικογένειας σε φροντιστήρια. Η πλήρης αδιαφορία των εκάστοτε κυβερνώντων για δημιουργία εναλλακτικών διεξόδων ως προς τις σπουδές και την εργασία για τη νεολαία θα τροφοδοτήσει με πολυάριθμη «πελατεία» τα αμφίβολης ποιότητας ιδιωτικά «κολέγια» για τα οποία δεν προβλέπεται καμία βάση εισαγωγής, ούτε υπόκεινται σε αξιολόγηση ή «πιστοποίηση ποιότητας» με βάση τα ίδια κριτήρια με αυτά των δημόσιων ΑΕΙ. 

Καλούμε την Ακαδημαϊκή κοινότητα, τη  Σύγκλητο και τις Πρυτανικές Αρχές να απορρίψουν τις αντιδημοκρατικές και αντιακαδημαϊκές μεθοδεύσεις του υπουργείου παιδείας, να υπερασπισθούν το δημόσιο, δωρεάν και ακαδημαϊκό χαρακτήρα του Πανεπιστημίου και να προβάλουν το έργο του.

--

Το Διοικητικό Συμβούλιο

Σύλλογος Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού

Πανεπιστημίου Πατρών

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα