Με αφορμή την πρόταση της ΠΟΣΔΕΠ προς τη Σύνοδο των Πρυτάνεων με θέμα «Ρυθμίσεις σχετικά με την υποχρεωτική αφυπηρέτηση των μελών ΔΕΠ λόγω συμπλήρωσης του 67ου έτους της ηλικίας τους», η ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ επισημαίνει ορισμένες σημαντικές «λεπτομέρειες» και τα «μικρά γράμματα» της απόφασης. Η πρόταση υιοθετήθηκε ως απόφαση της ΠΟΣΔΕΠ με 6 ψήφους ΥΠΕΡ από τις παρατάξεις ΑΣΚΕΥ - ΚΙΜΔΕΠ – ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ (τέσσερεις εκπρόσωποι), ΑΡΜΕ (ένας εκπρόσωπος), ΚΙΠΑΝ (ο ένας από τους δύο εκπροσώπους), 4 ψήφους ΚΑΤΑ από τις παρατάξεις ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ (ένας εκπρόσωπος), ΔΗΠΑΚ (ένας εκπρόσωπος), ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ (ένας εκπρόσωπος), ΚΙΠΑΝ (ο ένας από τους δύο εκπροσώπους) και μια ΛΕΥΚΗ ψήφο της ΕΝΩΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ.
Θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη απόφαση είναι αντιακαδημαϊκή για τα υποψήφια νέα μέλη ΔΕΠ, αντιαναπτυξιακή για τα πανεπιστήμια και αντιεργασιακή για τον κλάδο και το σύνολο των μελών ΔΕΠ. Επιπλέον, η απόφαση θα αποτελέσει επί χρόνια σημείο αρνητικής αναφοράς για την ΠΟΣΔΕΠ και την έως τώρα πορεία της. Για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα θα έπρεπε να έχουν λόγο και οι Σύλλογοι. Η πρόταση της ΠΟΣΔΕΠ γίνεται με την επίφαση της κάλυψης των εκπαιδευτικών αναγκών των πανεπιστημίων. Ωστόσο η πρόταση αυτή φαίνεται να συμπλέει με πρόταση - μελέτη του ΟΟΣΑ, για εκ νέου αύξηση των γενικών ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, στο πλαίσιο της «παροχής κινήτρων» για επέκταση του εργάσιμου βίου «χωρίς να επιβαρύνει τα δημόσια οικονομικά» και με στόχο τη βιωσιμότητα των συνταξιοδοτικών συστημάτων.
H προσπάθεια επιμήκυνσης των ορίων συνταξιοδότησης των μελών ΔΕΠ έχει από χρόνια αποκτήσει μια ιδιαίτερη γοητεία σε ορισμένους επιστημονικούς κλάδους εντός των πανεπιστημίων. Το πρόσχημα αυτής της πρότασης είναι ότι, αφού για δημοσιονομικούς λόγους δεν μπορούν να προκηρυχτούν μαζικά νέες θέσεις ή/και καθυστερούν οι προκηρύξεις θέσεων που προκύπτουν από συνταξιοδοτήσεις, να επιμηκυνθεί ο χρόνος συνταξιοδότησης, ώστε να συγκρατηθεί η μείωση του αριθμού των μελών ΔΕΠ και να ικανοποιηθούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες στο πανεπιστήμιο.
Ωστόσο η απόφαση της ΠΟΣΔΕΠ αποτελεί εμπόδιο στην ακαδημαϊκή ένταξη νέων μελών ΔΕΠ στο πανεπιστήμιο και στην αναγκαία ανανέωση του διδακτικού προσωπικού των Ιδρυμάτων. Η ΠΟΣΔΕΠ οφείλει να προτείνει πολιτικές επαναπατρισμού για τους χιλιάδες επιστήμονες που μετανάστευσαν στο εξωτερικό κατά την τελευταία 10ετία, αλλά και για όσους παρέμειναν στη χώρα, αναμένοντας υπομονετικά μια ευκαιρία ένταξης στο πανεπιστήμιο. Αντί αυτού, προτείνει την παραμονή των μελών ΔΕΠ πέρα του ορίου των 67 ετών, έως και τα 70 έτη. Μάλιστα τα παραμένοντα μέλη ΔΕΠ θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής σε εκλεκτορικά σώματα που θα εκλέγουν τους διαδόχους τους και δικαίωμα συμμετοχής στις εκλογές Διευθυντών Τομέων και Προέδρων Τμημάτων! Δυσκολευόμαστε λοιπόν να πιστέψουμε στην ανιδιοτέλεια της εν λόγω απόφασης. Πόσο μάλλον, που ο νόμος ήδη δίνει την δυνατότητα σε έναν Ομότιμο Καθηγητή να διδάσκει σχεδόν όσες ώρες δίδασκε πριν αφυπηρετήσει, αλλά με τις συντάξιμες αποδοχές.
Η οικονομική κρίση προξένησε δυσκολίες, τις οποίες τα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας αντιμετώπισαν με τον υπερβάλλοντα ζήλο των μελών ΔΕΠ, σε βαθμό μάλιστα που να βελτιώνουν την κατάταξη τους στις διεθνείς αξιολογήσεις, ειδικά σε ό,τι αφορά την έρευνα και την καινοτομία. Αλλά και στην παρούσα φάση το ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο, που τόσο λοιδορήθηκε, ως δήθεν χώρος ανομίας, με αστραπιαία ταχύτητα προσαρμόσθηκε και προσφέρει, όσο επιτρέπουν οι συνθήκες, στους φοιτητές του και στην κοινωνία. Οι μηδενικές προκηρύξεις θέσεων ΔΕΠ στην περίοδο 2010 – 2016 είχαν ως συνέπεια την υποστελέχωση των πανεπιστημίων. Το θετικό γεγονός των προκηρύξεων 1.690 νέων θέσεων μελών ΔΕΠ την περίοδο 2016 – 2019 κάλυψε μόνο μερικώς τα κενά όσων αφυπηρέτησαν. Η περσινή επαναφορά της μόνιμης πρόβλεψης επαναπροκήρυξης των θέσεων μελών ΔΕΠ που προκύπτουν από συνταξιοδοτήσεις ήταν πάγιο αίτημα της ακαδημαϊκής κοινότητας. Η λύση στην υποστελέχωση δεν χρειάζεται να προκύψει από την έμμεση επιμήκυνση του ορίου συνταξιοδότησης στα 70 έτη. Δεδομένης της γνώσης της ακριβούς ημερομηνίας συνταξιοδότησης των μελών ΔΕΠ είναι εφικτός ένας προγραμματισμός για την έγκαιρη κάλυψη των θέσεων. Διεκδικούμε:
(α) Την προκήρυξη σημαντικού αριθμού νέων θέσεων ΔΕΠ, όπως έγινε κατά την περίοδο 2016-2019. Την επιτάχυνση τυχόν καθυστερήσεων στις προκηρύξεις νέων και παλιότερων θέσεων ΔΕΠ και από Πανεπιστήμια.
(β) Την άμεση προκήρυξη των θέσεων μελών ΔΕΠ που θα προκύψουν από συνταξιοδότηση και την επιτάχυνση των διαδικασιών από τα Ιδρύματα και το Υπουργείο για τον έγκαιρο διορισμό του νέου μέλους ΔΕΠ.
(γ) Σε περίπτωση άγονης εκλογικής διαδικασίας σε θέση που προέκυψε από συνταξιοδότηση, να υπάρχει δυνατότητα άμεσης προκήρυξης θέσης συμβασιούχου διδάσκοντα βάσει του υπάρχοντος νομικού πλαισίου (Π.Δ. 407/80), στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή και χωρίς δυνατότητα επιμέρους διαίρεσης της θέσης, ώστε να μην ευνοούνται οι ελαστικές σχέσεις εργασίας έως την ανάληψη υπηρεσίας του νέου μέλους ΔΕΠ.
(δ) Επιτάχυνση των διαδικασιών επαναπροκήρυξης των θέσεων ΔΕΠ που λιμνάζουν εδώ και μήνες στο Υπουργείο Παιδείας.
(ε) Αύξηση των συνταξιοδοτικών απολαβών των μελών ΔΕΠ σύμφωνα με τις πάγιες θέσεις της ΠΟΣΔΕΠ.
Ως ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ γνωρίζουμε ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο υπηρετεί τη γνώση, την επιστήμη, τις τέχνες και τον πολιτισμό, και συνιστά μοχλό εμπέδωσης της κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης. Αρνούμαστε να συναινέσουμε στον αποκλεισμό από το ελληνικό πανεπιστήμιο χιλιάδων άνεργων επιστημόνων, υποψήφιων νέων μελών ΔΕΠ, στην επί τα χείρω αλλαγή των ορίων συνταξιοδότησης για όλους τους εργαζόμενους στην χώρα, αλλά κυρίως στη διαιώνιση της υποστελέχωσης των πανεπιστημίων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη