Πρόσφατα διαπιστώσαμε με έκπληξη, και στη συνέχεια με οργή, την απόπειρα απίστευτης διασπάθισης περίπου 85 εκατομμυρίων ευρώ προς Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) και παρόχους τηλεκπαίδευσης προκειμένου να παράσχουν «εκπαιδευτική επιμόρφωση» σε αυτοαπασχολούμενους επιστήμονες, πολλοί από τους οποίους είναι και πτυχιούχοι της δικής μας Σχολής. Το περιεχόμενο της επιμόρφωσης αυτής συχνά ήταν υποτιμητικό ή και προσβλητικό. Πολλές δεκάδες χιλιάδες επιστήμονες, αρκετοί από αυτούς κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών, υποχρεώθηκαν να μελετούν ακατανόητες αναρτήσεις και να απαντούν επιλέγοντας εξίσου ακατανόητες απαντήσεις, προκειμένου να πάρουν το βοήθημα των 600 ευρώ. Αν αυτό είναι το περιεχόμενο της ιδιωτικής «ανώτατης» εκπαίδευσης που κάποιοι ευαγγελίζονται, δεν αρκεί η κριτική για την προχειρότητα και «αρπαχτή» που το χαρακτηρίζει. Το γεγονός της υποχώρησης της κυβέρνησης κάτω από τη γενικευμένη κατακραυγή, παρά την αρχική επίμονη υπεράσπιση του έργου, δεν αλλάζει τις αιτίες που το γέννησαν: την υποτίμηση της σκληρής εργασίας των πανεπιστημίων της χώρας και όλου του δημόσιου συστήματος εκπαίδευσης και τον ιδεοληπτικό προσανατολισμό σε μια εκπαίδευση που ξεκινά και τελειώνει στην επίτευξη του κέρδους. Αυτοί που συνηθίζουν να αναφέρονται στο λίπος που ακόμη διαθέτει για να κάψει η Δημόσια Παιδεία (και παρεμπιπτόντως και η Υγεία) ήταν έτοιμοι να μοιράσουν εν ριπή οφθαλμού πολλές δεκάδες εκατομμύρια σε ΚΕΚ και σε αμφίβολης ταυτότητας πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης. Οφείλουμε ως πανεπιστημιακοί να προειδοποιήσουμε για μια ακόμη φορά ότι το μέλλον της Παιδείας στην Ελλάδα, και άρα και το μέλλον της ίδια της χώρας, θα είναι ζοφερό εφόσον αυτού του τύπου η εκπαίδευση παγιωθεί ως «ισότιμη» με την πανεπιστημιακή, όπως ευθέως επιδιώκεται και με πρόσφατα νομοθετικά μέτρα.
Για όποιον επιθυμεί να ασχοληθεί παραπέρα με αυτή την απίστευτη ιστορία, σύμφωνα με τις αναρτήσεις των μητρώων από το υπουργείο Εργασίας (βλ. [1]), οι πάροχοι περιεχομένου (ΚΕΚ) ήταν 399 ενώ οι πάροχοι πλατφόρμας τηλεκατάρτισης μόνον 7. Τα ακριβή στοιχεία των πρώτων είχαν αναρτηθεί ενώ των 7 είχαν αναρτηθεί μόνο οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις από τις οποίες δεν προέκυπτε κανένα στοιχείο για την ταυτότητά τους. Σημειωτέον ότι ήταν αυτοί οι 7 που θα εισέπρατταν τη μερίδα του λέοντος. Η άυλη επιχειρηματικότητα σε όλο της το μεγαλείο
Τα τελευταία χρόνια, το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο λοιδορήθηκε συστηματικά για δήθεν ανομία, σπατάλη και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς. Αυτές οι θεωρίες χρησιμοποιήθηκαν για τη συστηματική οικονομική ασφυξία του, την αποψίλωση του προσωπικού του, τη στέρησή του από αναγκαίο εξοπλισμό. Για να εκτιμήσει κάποιος το μέγεθος της προκλητικής διασκόρπισης δημοσίου χρήματος σε συνθήκες κρίσης που επιχειρήθηκε αυτές τις μέρες μέσω των «επιμορφώσεων», υπενθυμίζουμε ότι η ετήσια κρατική επιχορήγηση του ΕΚΠΑ—των δεκάδων χιλιάδων φοιτητών—από 40 εκατομμύρια ευρώ που ήταν το 2009 έχει περιοριστεί στα 10 εκατομμύρια ευρώ σήμερα [2]. Το ΕΚΠΑ προκειμένου να πληρώσει τις απολύτως ανελαστικές δαπάνες του (φως, νερό, κοκ) αναγκάζεται να χρησιμοποιεί χρήματα από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας που προέρχονται από ερευνητικά προγράμματα και θα έπρεπε πρωτίστως να επενδύονται στην έρευνα.
Για να δώσουμε ένα ακόμα μέτρο σύγκρισης, το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ), η βασικότερη πηγή χρηματοδότησης της έρευνας στην Ελλάδα, στις προκηρύξεις ερευνητικών προγραμμάτων όλα τα τελευταία χρόνια είχε αθροιστικά προϋπολογισμούς συγκρίσιμους με το ποσό που επιχειρήθηκε να σπαταληθεί στα ΚΕΚ μέσα σε λίγες μέρες, όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα [3]:
Όνομα Προγράμματος | Έτος | Προϋπολογισμός | |
|
|
| |
την ενίσχυση μελών ΔΕΠ και Ερευνητών | 2018 | 65 εκατομμύρια € | |
|
|
| |
ενίσχυση μελών ΔΕΠ και Ερευνητών | 2020 | 24,5 εκατομμύρια € | |
και Κοινωνία» | 2018 | 1,03 εκατομμύρια € | |
| 2019 | 10 εκατομμύρια € | |
| 2020 | 3 εκατομμύρια € | |
|
|
| |
Υποψήφιους Διδάκτορες | 2016 | 8,5 εκατομμύρια € | |
|
|
| |
για Υποψήφιους Διδάκτορες | 2018 | 10 εκατομμύρια € | |
|
|
| |
για την Ενίσχυση Μεταδιδακτόρων Ερευνητών/Τριών | 2017 | 9 εκατομμύρια € | |
|
|
| |
ενίσχυση Μεταδιδακτορικών Ερευνητών/τριών | 2019 | 16,58 εκατομμύρια € |
Tα προγράμματα αυτά αφορούσαν έρευνα σε όλες τις επιστήμες, από Φυσικές και Υγείας μέχρι Οικονομικές, Ανθρωπιστικές, Κοινωνικές. Όλες οι παραπάνω δράσεις έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην ερευνητική δραστηριότητα της χώρας και έχουν τη δυνατότητα να περιορίσουν τη διαρροή επιστημονικού δυναμικού. Φυσικά, η προετοιμασία της υποβολής πρότασης για ένα τέτοιο ερευνητικό πρόγραμμα διαρκεί πολλές εβδομάδες, ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και τόσο στην διάρκεια των προγραμμάτων όσο και στην λήξη τους, ο έλεγχος των παραδοτέων είναι εξαντλητικός.
Είναι φανερό ότι για κάποιους αποτελεί πολιτική επιλογή όχι μόνο η υποβάθμιση της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης, αλλά, τελικά, και η επικράτηση της απόλυτης προχειρότητας και αρπαχτής σε ό,τι αφορά την κατάρτιση του επιστημονικού δυναμικού της χώρας. Είναι καιρός να σταματήσει αυτός ο κατήφορος.
Ζητάμε το κράτος να αναγνωρίσει στην πράξη και να αναλάβει ουσιαστικά τη συνταγματική του υποχρέωσή για την ενίσχυση της δημόσιας Παιδείας, δημιουργώντας συνθήκες για την ανάσχεση της διαρροής του επιστημονικού δυναμικού της χώρας.
Ζητάμε την άμεση οικονομική ανακούφιση των πανεπιστημίων μας.
Επιμένουμε στην απαίτηση επαναφοράς της χρηματοδότησης για την Παιδεία τουλάχιστον στα ήδη χαμηλά επίπεδα πριν το 2008.
Καλούμε την κυβέρνηση τα 85 εκατομμύρια που επρόκειτο να μοιράσει στα ΚΕΚ να τα διαθέσει για τις ανάγκες της κοινωνίας, π.χ., στους δικαιούχους αυτοαπασχολούμενους επιστήμονες. Σε περίπτωση που είναι υποχρεωτικά δεσμευμένα για παρόχους εκπαίδευσης, τότε ας διατεθούν για την ενίσχυση των ΑΕΙ της χώρας.
[1] {https://www.epiteliki-ergasias.gov.gr/index.php/prokirykseis-proskliseis/47-mitroa-tilekatartisis} [Ημερομηνία ανάγνωσης 22/4/2020]. Παρεμπιπτόντως, είχε δημοσιευτεί και ουδέποτε διαψεύστηκε απόσπασμα πρόσφατης οδηγίας της Ε.Ε. από την οποία προκύπτει ότι, κάτω από τις έκτακτες συνθήκες της επιδημίας του κορωνoϊού, για να δοθεί το επίδομα μέσω των ΕΣΠΑ στους αυτοαπασχολούμενους επιστήμονες δεν ήταν απαραίτητη η διαδικασία της «επιμόρφωσης» που μετέφερε 85 εκατομμύρια δημόσιου χρήματος στις τσέπες των ΚΕΚ.
[2] Πρακτικά Συγκλήτου ΕΚΠΑ 10-3-2020 ΑΔΑ ΨΑΑΗ46ΨΖ2Ν-ΦΞΑ
[3] www.elidek.gr [Ημερομηνία ανάγνωσης 22/4/2020].
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη