ΣΥΝΕΚ: Ανεπάρκεια του επιτελικού κράτους και επίθεση στη δημόσια εκπαίδευση εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς
«Οι προτεραιότητες της κυβέρνησης δεν είναι η θωράκιση των σχολείων από την πανδημία, αλλά η εργαλειοποίησή της για την προώθηση των αντιεκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων», σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση

Για ανεπάρκεια του επιτελικού κράτους και επίθεση στη δημόσια εκπαίδευση καταγγέλλουν την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας οι ΣΥΝΕΚ σε ανακοίνωσή του για τη νέα σχολική χρονιά.

Όπως επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, «οι προτεραιότητες της κυβέρνησης δεν είναι η θωράκιση των σχολείων από την πανδημία, αλλά η εργαλειοποίησή της για την προώθηση των αντιεκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων, που φέρνουν τη δημόσια εκπαίδευση ένα βήμα πιο κοντά στην αποδιάρθρωσή της, ορθώνοντας εμπόδια στη μόρφωση της νέας γενιάς και διογκώνοντας ταξικούς φραγμούς χάνοντας».

Οι ΣΥΝΕΚ καλούν τους εκπαιδευτικούς σε μαζική συμμετοχή στις γενικές συνελεύσεις των εκπαιδευτικών τους σωματείων.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Καθώς αρχίζει μια νέα σχολική και συνδικαλιστική χρονιά που απαιτεί τη δυναμική κινητοποίηση όλων μας για την προάσπιση του δημόσιου σχολείου και την αποτροπή του αντιδραστικού πισωγυρίσματος στην εκπαίδευση, χαιρετίζουμε αγωνιστικά τις συναδέλφισσες και τους συναδέλφους, και ευχόμαστε υγεία, δημιουργικότητα και δύναμη για τους αγώνες που έρχονται.

Η νέα σχολική χρονιά ξεκινάει βρίσκοντας ήδη τους εκπαιδευτικούς να αντιδρούν στη σωρεία αντιεκπαιδευτικών, ταξικών και αναχρονιστικών πολιτικών που εδώ και 14 μήνες εφαρμόζει η κυβέρνηση της Ν.Δ. Το σχολικό έτος 2019-2020 ξεκίνησε η ξεθεμελίωση της δημόσιας εκπαίδευσης συνοδευόμενη από τη συνήθη κατασυκοφάντηση των εκπαιδευτικών. Η πρώτη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης τον Ιούλιο του 2019 ήταν η κατάργηση των διετών ΚΕΕ και των Πράσινων σχολών (ελεύθερης πρόσβασης), ενώ παράλληλα διακήρυττε με στόμφο ότι για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης είναι απαραίτητος ο καθορισμός ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ακόμα και πάνω από το 10) και η μείωση του αριθμού των εισακτέων! Την ίδια στιγμή βέβαια που έθετε όλους αυτούς τους περιορισμούς και αυστηροποιούσε όλο και περισσότερο την πρόσβαση των μαθητών στη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση, άνοιγε διάπλατες τις πόρτες των ιδιωτικών κολλεγίων εξισώνοντας τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους με αυτά των δημόσιων πανεπιστημίων.

Ακολούθησε η πανδημία που ανέδειξε τη διαχειριστική ανεπάρκεια του επιτελικού κράτους στην εκπαίδευση και την αδιαφορία του για τον αποκλεισμό μεγάλου μέρους του μαθητικού πληθυσμού από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Παρόλο που τα σχολεία έκλειναν σταδιακά σε ολόκληρο τον κόσμο και παρά τις διαρκείς προειδοποιήσεις των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών για την ανάγκη έγκαιρης προετοιμασίας και θωράκισης της σχολικής κοινότητας, η υγειονομική κρίση βρήκε το υπουργείο παντελώς απροετοίμαστο: χωρίς ενίσχυση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, χωρίς επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τις ιδιαίτερες παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές συνθήκες της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, και βέβαια χωρίς διασφάλιση του τεχνολογικού εξοπλισμού τους. Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί σταθήκαμε δίπλα στους μαθητές και τις μαθήτριες στηρίζοντας την εξ αποστάσεως διδασκαλία με όποια μέσα διαθέταμε και με πολύ σκληρές προσπάθειες, προκειμένου να ξεπεραστούν όχι μόνο τα εκπαιδευτικά εμπόδια της αναστολής της λειτουργίας των σχολείων, αλλά και οι ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειες του εγκλεισμού. Η ίδια ανεπάρκεια και προχειρότητα, με τις αδικαιολόγητες παλινωδίες επαναλήφθηκε στο άνοιγμα των σχολείων, τον Μάιο αλλά και τον Σεπτέμβριο. Ασαφείς και καθυστερημένες οδηγίες διαχείρισης της κατάστασης, μετατόπιση της ευθύνης στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς. Για πρώτη φορά η εκπαίδευση, με την επαναλειτουργία τους τον Μάιο, απέκτησε προαιρετικό χαρακτήρα, καθώς με μια απλή υπεύθυνη δήλωση μπορούσαν οι μαθητές να απουσιάζουν από το σχολείο. Τον Σεπτέμβρη, χάθηκε ο πολύτιμος χρόνος της καλοκαιρινής περιόδου, για να πραγματοποιηθεί σοβαρός σχεδιασμός, και να μειωθεί ο αριθμός των παιδιών ανά τμήμα. Αντίθετα παρουσιάστηκε από την Ν. Κεραμέως ως επιχείρημα ένας τεχνηέντως υπολογισμένος μέσος όρος 17 παιδιών ανά τμήμα, ενώ στην πραγματικότητα πάνω από ένα εκατομμύριο μαθητές στοιβάζονται σε τμήματα από 18 έως 27 μαθητών.

Την ίδια περίοδο, παρά τις αντιδράσεις ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας, το Υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να επιβάλει «τη ζωντανή μετάδοση του μαθήματος» μέσα στην τάξη, αδιαφορώντας για άλλη μια φορά για τις επιπτώσεις, (τις οποίες επισήμανε και η ευρωπαϊκή ομοσπονδία εκπαιδευτικών ETUCE)  με την πολιτική ηγεσία του να ψεύδεται επανειλημμένως για τα ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Όμως, αποδεικνύεται περίτρανα, οι προτεραιότητες της κυβέρνησης δεν είναι η θωράκιση των σχολείων από την πανδημία, αλλά η εργαλειοποίησή της για την προώθηση των αντιεκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων, που φέρνουν τη δημόσια εκπαίδευση ένα βήμα πιο κοντά στην αποδιάρθρωσή της, ορθώνοντας εμπόδια στη μόρφωση της νέας γενιάς και διογκώνοντας ταξικούς φραγμούς χάνοντας. Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση:

  • ψήφισε το ν. 4692/2020 (εν μέσω πανδημίας και με τη βουλή να μη λειτουργεί στην ολομέλεια) που αυξάνει τον αριθμό των παιδιών στα τμήματα της πρωτοβάθμιας, κατηγοριοποιεί τα σχολεία με τη μεγάλη αύξηση των προτύπων, επαναφέρει την τράπεζα θεμάτων, την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, και την αναχρονιστική αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια.
  • Θεσμοθέτησε τα εργαστήρια δεξιοτήτων για την καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων (δεξιότητες ζωής και κοινωνικές δεξιότητες) ενώ την ίδια στιγμή συρρικνώνει και αφανίζει ολόκληρες κατηγορίες διδακτικών αντικειμένων.
  • Ψήφισε το νόμο 4713/20 για την ιδιωτική εκπαίδευση, που κουρελιάζει εργασιακές σχέσεις, έχει ήδη οδηγήσει σε δεκάδες αναιτιολόγητες απολύσεις και θέτει εν αμφιβόλω την εγκυρότητα των τίτλων σπουδών που χορηγούνται από τα ιδιωτικά σχολεία, εις βάρος των μαθητών των δημόσιων.
  • Προχωράει σε προσλήψεις αναπληρωτών με τους προσωρινούς πίνακες και εξέδωσε παράνομη εγκύκλιο που καταργεί άδειες ανατροφής νεοδιόριστων με παιδιά 2-4 ετών.

Το σχέδιο υποβάθμισης της εκπαίδευσης έχει συνέχεια. Μετά την επαναφορά της εξωτερικής αξιολόγησης σχολικής μονάδας, θα επανέλθει τιμωρητική ατομική αξιολόγηση για εκπαιδευτικούς, όπως αυτή που επιχειρήθηκε να εφαρμοσθεί κατά το 2013-2014, με στόχο από τη μία την κατηγοριοποίηση των σχολείων και από την άλλη τη μείωση του προσωπικού και την «ορθολογικότερη» διαχείρισή του. Ακολουθεί ο νόμος για την επαγγελματική εκπαίδευση, για την οποία η υπουργός Ν. Κεραμέως έδειξε τις προθέσεις της με την απόπειρα να τεθεί όριο ηλικίας στην εγγραφή στα ΕΠΑΛ.

Το υπουργείο και ολόκληρη η κυβέρνηση γνωρίζουν πολύ καλά ότι το νεοφιλελεύθερο μοντέλο που εφαρμόζουν θα οδηγήσει στη διάλυση της εκπαίδευσης και της κοινωνίας. Στην προσπάθειά της να το επιβάλει ψήφισε το νόμο για τον περιορισμό και την ποινικοποίηση των διαδηλώσεων. Όρισε επίσης νέους διευθυντές εκπαίδευσης (αιφνιδιαστικά ακυρώνοντας το σχεδιασμό που η ίδια είχε κάνει) χωρίς μοριοδότηση, μέσα σε μια ημέρα, με βασικό κριτήριο την κομματική ταυτότητα, και χωρίς συμμετοχή των αιρετών. Η αξιοκρατία και η αριστεία είναι μόνο στα λόγια!

Το σχέδιο είναι «εκπαίδευση για λίγους» και τα περί αξιοσύνης είναι κούφια λόγια. Φαίνεται άλλωστε η ανικανότητα και από όλες τις απαράδεκτες εγκυκλίους που δηλώνουν άγνοια της νομοθεσίας (ή αδιαφορία προς αυτή;), άγνοια των διαδικασιών, άγνοια του τρόπου λειτουργίας του σχολείου! Ενδεικτικά αναφέρουμε τις δύο τελευταίες στις οποίες οι αιρετοί των ΣΥΝΕΚ αντέδρασαν στην πράξη: εγκύκλιος για συνεδριάσεις ΠΥΣΔΕ εν μέσω Αυγούστου για κάλυψη λειτουργικών κενών και εγκύκλιος Γκίκα για προσωρινή τοποθέτηση νεοδιόριστων

Τα περί «ατομικής ευθύνης» δεν έχουν θέση στο χώρο της εκπαίδευσης. Αν η κυβέρνηση θέλει να βελτιώσει την εκπαίδευση και να δείξει τον σεβασμό της προς το λειτούργημά μας ας ξεκινήσει με τα παρακάτω:

  • Διορισμοί εκπαιδευτικών για την κάλυψη όλων των αναγκών με την προϋπηρεσία και τα κοινωνικά κριτήρια, εξασφάλιση απαραίτητου εκπαιδευτικού προσωπικού για την κάλυψη όλων των λειτουργικών κενών και πρόσληψη επιπλέον αναπληρωτών για τις ανάγκες της πανδημίας. Περιορισμός των μετακινήσεων των εκπαιδευτικών σε διαφορετικά σχολεία.
  • Μείωση μαθητών ανά τμήμα, γενικά αλλά και ειδικά λόγω πανδημίας, ώστε να τηρούνται οι απαραίτητες αποστάσεις, με ανώτερο όριο 15 μαθητές και εξασφάλιση επιπρόσθετων σχολικών αιθουσών σε όλη την επικράτεια με όλους τους τρόπους.
  • Διασφάλιση των κατάλληλων και επαρκών υποδομών υγιεινής στα σχολεία (π.χ. τουαλέτες, βρύσες)
  • Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού καθαριότητας στις σχολικές μονάδες.
  • Γενναία αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την εκπαίδευση. Έκτακτη οικονομική επιχορήγηση στις σχολικές επιτροπές για τις ανάγκες αντιμετώπισης της πανδημίας.
  • Χορήγηση δωρεάν μασκών σε καθημερινή βάση σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.
  • Διενέργεια δωρεάν τεστ σε όλους τους εκπαιδευτικούς πριν την έναρξη των μαθημάτων και επαναλαμβανόμενα δειγματοληπτικά τεστ για το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
  • Εξασφάλιση δωρεάν του απαραίτητου υλικοτεχνικού εξοπλισμού για σχολεία, εκπαιδευτικούς και μαθητές.
  • Στελέχωση των σχολείων με προσλήψεις ειδικού προσωπικού (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί κλπ.) για τη στήριξη εκπαιδευτικών και μαθητών.
  • Κατάργηση κάθε νομοθετικής διάταξης που επιτρέπει κάμερα στα σχολεία και on – line μετάδοση των μαθημάτων.
  • Επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών σύμφωνα με τις θέσεις της ΟΛΜΕ και έγκαιρη ενημέρωση εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών από υγειονομικά κλιμάκια λόγω πανδημίας.
  • Να καταργηθούν οι νόμοι Κεραμέως (4692/20, 4713/20), η ρύθμιση για την ισοτιμία επαγγελματικών δικαιωμάτων ιδιωτικών κολλεγίων και ΑΕΙ και τα νέα ωρολόγια προγράμματα σε γυμνάσιο και ΓΕΛ.
  • Αποκατάσταση των απωλειών σε μισθούς και συντάξεις, μείωση ορίων συνταξιοδότησης και επιστροφή στο προ του 2013 ωράριο, σύμφωνα με τις θέσεις του κλάδου.

‘Όλοι και όλες στις ΓΣ του κλάδου για να αποτρέψουμε τα αντιεκπαιδευτικά σχέδια τους. Ούτε βήμα πίσω!

Η Γραμματεία των ΣΥΝΕΚ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

νηπιαγωγειο
Περιστέρι: Συνολικά κλείνουν 15 νηπιαγωγεία μέσα σε έναν χρόνο! - Αγανάκτησαν οι γονείς
Γονείς: Με τη νέα διάρθρωση των νηπιαγωγείων θα χρειαστούν περίπου 8 λιγότεροι εκπαιδευτικοί για τη λειτουργία τους. Όλη αυτή η άκρως αντιπαιδαγωγική...
Περιστέρι: Συνολικά κλείνουν 15 νηπιαγωγεία μέσα σε έναν χρόνο! - Αγανάκτησαν οι γονείς
ΔΠΘ.jpg
Δημοκρίτειο Θράκης: Δύο καθηγητές του ορίστηκαν ως μέλη του Συμβουλίου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟ
Η επιλογή τους αποτελεί ένα ακόμη στοιχείο που αποδεικνύει ότι το ΔΠΘ αποτελείται από πυρήνες αριστείας που διακρίνονται με τη δουλειά τους
Δημοκρίτειο Θράκης: Δύο καθηγητές του ορίστηκαν ως μέλη του Συμβουλίου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟ
πανεπιστημιούπολη ρεθύμνου
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List: 81 Μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων του κόσμου
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List “ 81 Μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων του κόσμου
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List: 81 Μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων του κόσμου
ασανσερ απθ
Φοιτητικές εστίες ΑΠΘ: Σχεδόν δύο μήνες μετά την πτώση του ασανσέρ, σήμερα δεν λειτουργεί κανένα
Οι φοιτητές πρέπει καθημερινά να ανεβοκατεβαίνουν με τα πόδια έως τον 6ο και στον 8ο όροφο των δυο κτιριακών όγκων
Φοιτητικές εστίες ΑΠΘ: Σχεδόν δύο μήνες μετά την πτώση του ασανσέρ, σήμερα δεν λειτουργεί κανένα