Ειδική αγωγή και εκπαίδευση στην Αττική: Περιγραφή προβλημάτων από τον ΣΕΕΠΕΑ Αττικής
Υπόμνημα του ΣΕΕΠΕΑ Αττικής για την κατάσταση στην ειδική εκπαίδευση στην Αττική

Υπόμνημα κατέθεσε ο σύλλογος ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού ειδικής αγωγής Αττικής (ΣΕΕΠΕΑ) Αττικής για την κατάσταση και τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ειδική εκπαίδευση στην Αττική. 

Διαπιστώνεται ότι η βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας των ΣΜΕΑΕ και ΚΕΣΥ και η επίλυση των εκπαιδευτικών τους προβλημάτων είναι μια αργή και μακρόσυρτη διαδικασία.

Η ανακοίνωση του συλλόγου

Αξιότιμε κύριε Περιφερειακέ Διευθυντή,

Ο ΣΕΕΠΕΑ Αττικής, ως ο συνδικαλιστικός φορέας που εκπροσωπεί το Ειδικό Εκπαιδευτικό και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό της Ειδικής και Γενικής Εκπαίδευσης, καταθέτει υπόμνημα προκειμένου να ενημερώσει για τα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) και στα Κέντρα Εκπαιδευτικής Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΣΥ) του Υπουργείου Παιδείας που βρίσκονται στην Περιφέρεια Αττικής. Επισημαίνουμε δε ότι και κατά την περσινή σχολική χρονιά σας είχαμε καταθέσει ανάλογο υπόμνημα (Αρ. Πρωτ.: 688/20-11-2019) με θέμα «Υπόμνημα ΣΕΕΠΕΑ Αττικής για την κατάσταση στην Ειδική Εκπαίδευση στην Αττική».

Το παρόν υπόμνημα έχει σκοπό να περιγράψει και να κωδικοποιήσει τα προβλήματα που υφίστανται στο χώρο της Ειδικής Εκπαίδευσης και αφορούν τον κλάδο μας. Θεωρούμε δε ότι αποτελούν μια περιεκτική καταγραφή της κατάστασης που επικρατεί αυτή τη στιγμή στις ΣΜΕΑΕ και στα ΚΕΣΥ της Αττικής.

Συγκεκριμένα, τα θέματα που θέλουμε να θέσουμε υπόψη σας αφορούν:

Α. ΚΤΗΡΙΑΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΕ ΣΜΕΑΕ:

Σοβαρά κτηριακά προβλήματα στο 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείo ΕΛΕΠΑΠ: διαπιστώνονται τα εξής: ακαταλληλότητα χώρων και έλλειψη γραφείων για την εκτέλεση των υποστηρικτικών και των συμβουλευτικών υπηρεσιών με γονείς και μαθητές. Συγκεκριμένα:

Το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Σχολείο (εδώ και 5 χρόνια σε πιο επείγουσα μορφή τα τελευταία 5 χρόνια) είναι το στεγαστικό. Ο ιδιωτικός φορέας ΕΛΕΠΑΠ έχει δεσμεύσει τους χώρους του σχολείου με αποτέλεσμα αυτό να μην διαθέτει σήμερα αίθουσα προσωπικού, αίθουσα γυμναστικής, αίθουσα εργοθεραπείας και γραφείο ψυχολόγου. Οι χώροι των υπόλοιπων ειδικοτήτων είναι εξαιρετικά μικροί, με απαρχαιωμένο υλικό (ή χωρίς υλικό στήριξης). Είναι επομένως εμφανές ότι ο χώρος πλέον του σχολείου δεν μπορεί να στεγάσει τόσα παιδιά με τις αντίστοιχες ειδικότητες.

Η αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης εκ μέρους της διεύθυνσης του σχολείου επικεντρώνεται στη διαχείριση της απελπιστικής κατάστασης «εκ των ενόντων», δίνοντας κάθε χρόνο μια «λύση» που άλλοτε δυσχεραίνει το έργο της μιας ειδικότητας κι άλλοτε της άλλης, αντί να διεκδικήσει μεταστέγαση σχολείου ή να κάνει ορατό το πρόβλημα. Φέτος για παράδειγμα ο διευθυντής αποφάσισε να δώσει το δικό του γραφείο σε 2 λογοθεραπευτές, το γραφείο του ψυχολόγου στους εργοθεραπευτές, ενώ έχει μετατρέψει την μοναδική αίθουσα που υπήρχε για συγκεντρώσεις προσωπικού ως γραφείο του, γραφείο νοσηλευτών και γραφείο προσωπικού ταυτόχρονα. Όλες οι αίθουσες διδασκαλίας έχουν μετατραπεί σε αποθήκες. Τέλος, δυο διαφορετικές ειδικότητες (ψυχολόγος και κοινωνικός λειτουργός) καλούνται να εκτελέσουν τα καθήκοντά τους ταυτόχρονα και οι δύο στο μικροσκοπικό γραφείο του Κοινωνικού Λειτουργού. 

ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ:

Γίνεται αντιληπτό ότι σε αυτό το κλίμα με τις ειδικότητες να στριμώχνονται στις μικρές αίθουσες διδασκαλίας, επειδή δεν έχουν δικά τους γραφεία, ή να βρίσκονται στον διάδρομο και να ψάχνουν γραφείο για να εργαστούν, ο ρόλος του ΕΕΠ-ΕΒΠ απαξιώνεται. Δεν υπάρχει χώρος για τους συναδέλφους να δεχτούν ένα παιδί για να το ηρεμήσουν ή να καλέσουν έναν γονιό, εξασφαλίζοντάς του το απόρρητο και την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

2ο Ειδικό Νηπιαγωγείο ΕΛΕΠΑΠ: στερείται, επίσης επαρκούς χώρου. Καταλαμβάνει μια μικρή αίθουσα μέσα στον χώρο της τουαλέτας (!) χωρισμένη με νοβοπάν.

Σοβαρά κτηριακά προβλήματα στο 6ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αθήνας, που στεγάζεται στο χώρο του πρώην Βουστάσιου στην Κολοκυνθού. Για το σχολείο αυτό, είχαμε κάνει εκτενή αναφορά και στο περσινό μας υπόμνημα. Όπως είχαμε επισημάνει και τότε, αποτελεί το μεγαλύτερο Ειδικό Δημοτικό της Αθήνας και καλύπτει τρία γεωγραφικά διαμερίσματα. Οι υποδομές του χώρου δεν επαρκούν για να καλύψουν τις αυξημένες εκπαιδευτικές ανάγκες. Το διατηρητέο κτίριο χωρίστηκε εσωτερικά σε μικρότερες αίθουσες με νοβοπάν, όλες οι αίθουσες επικοινωνούν ηχητικά μεταξύ τους, καθώς τα χωρίσματα δεν φτάνουν μέχρι την οροφή, με αποτέλεσμα να διαχέεται και να ενισχύεται ο θόρυβος, αλλά και να προστίθεται ακόμα ένα εμπόδιο στη συγκέντρωση των μαθητών.

Αναγκαιότητα έναρξης λειτουργίας ΕΕΕΕΚ Α΄ Αθήνας και Περιστερίου η καθυστέρηση λειτουργίας τους δημιουργεί τεράστια προβλήματα στα ήδη υπάρχοντα ΕΕΕΕΚ (Αιγάλεω, Αγ. Δημητρίου, Καλλιθέας) λόγω της υπερσυσσώρευσης μαθητών με πολύ σοβαρές αναπηρίες σε ανεπαρκείς χώρους. Θέτουμε υπόψη σας την απαράδεκτη ολιγωρία στη λειτουργία των ήδη ιδρυμένων ΕΕΕΕΚ τόσο στην Α΄ Αθήνας, όσο και στο Περιστέρι. Όσον αφορά την Α΄ Αθήνας, εκπαιδευτική περιφέρεια με τεράστιο μαθητικό πληθυσμό, δεν έχουν ευοδωθεί οι προσπάθειες για την εξεύρεση κατάλληλου και προσβάσιμου κτιρίου, ενώ στο Περιστέρι είναι πρωτοφανής η επί πολλά χρόνια δυστοκία του Δήμου να  βρει λύση για την εγκατάστασή του!

Αναγκαιότητα έναρξης λειτουργίας των ήδη ιδρυμένων Ειδικών Δημοτικών:

Πρόκειται για τα σχολεία "φαντάσματα", δηλ, το Ειδικό Δ.Σ. Γλυφάδας και το Ειδικό Δ.Σ. Βύρωνα.

  • Αναγκαιότητα άμεσης ίδρυσης νέων ΣΜΕΑΕ:
  1. Νέο ΕΕΕΕΚ στην Ανατολική Αττική: Συγκεκριμένα για την αναγκαιότητα λειτουργίας νέου ΕΕΕΕΚ στην Ανατολική Αττική, παραθέτουμε το στοιχείο ότι για όλη την Ανατολική Αττική με τους 13 Δήμους λειτουργούν μόνο 2 ΕΕΕΕΚ στη Ραφήνα και στη Νέα Μάκρη, σε πολύ κακές και ελλιπείς εγκαταστάσεις.
  2. Αναγκαιότητα ίδρυσης Ειδικού Νηπιαγωγείου στην περιοχή Νίκαιας – Ρέντη, που δεν διαθέτει, παρ' όλο που είναι ένας από τους μεγαλύτερους δήμους της Αττικής.
  • Αποσυμφόρηση του συγκροτήματος των ΣΜΕΑΕ ΑΙΓΑΛΕΩ (επί της οδού Ορυζομύλων) καθώς στο συγκρότημα αυτό στεγάζονται τα εξής σχολεία: 1) ΕΕΕΕΚ Αιγάλεω, 2) Ειδικό Δημοτικό Παιδιών στο φάσμα του Αυτισμού Αιγάλεω, 3) Ειδικό Νηπιαγωγείο Παιδιών στο φάσμα του Αυτισμού, 4) Ειδικό Δημοτικό Κινητικά Αναπήρων. Τα κτιριακά προβλήματα είναι γνωστά και τεράστια αφού σε ένα και μόνο σχολικό κτίριο συνωστίζονται 4 σχολικές μονάδες με σύνολο περίπου 200 μαθητές και αντίστοιχο προσωπικό. Υπάρχουν σε τακτική βάση συνδιδασκαλίες τμημάτων λόγω έλλειψης τάξεων, με αποτέλεσμα να καταστρατηγείται η νομοθεσία που προβλέπει τον ανώτερο αριθμό μαθητών ανά τμήμα, ιδιαίτερα σε εποχές COVID-19. Επίσης δεν επαρκούν τα γραφεία για το ΕΕΠ που μοιράζεται ακατάλληλους χώρους για την εκτέλεση των υποστηρικτικών και των συμβουλευτικών υπηρεσιών με γονείς και μαθητές.

Ειδικό Δημοτικό Κινητικά Αναπήρων Αιγάλεω: Στο συγκεκριμένο σχολείο πάγιο πρόβλημα, εδώ και πολλά χρόνια, είναι το κτηριακό. Έτσι, ενώ το σχολείο έχει 8 τμήματα παιδιών, οι αίθουσες διδασκαλίας είναι μόλις 3! Επίσης, δεν υπάρχει διαφορετική αίθουσα για την εργοθεραπεία και για τη λογοθεραπεία, με αποτέλεσμα και οι 2 ειδικότητες "στριμώχνονται" στην αίθουσα εργοθεραπείας.

Αποσυμφόρηση του ΕΕΕΕΚ Αγ. Δημητρίου, το οποίο έχει το μεγαλύτερο μαθητικό πληθυσμό πανελλαδικά (228 μαθητές) και συστεγάζεται με το ΕΝΕΕΓΥΛ Αγ. Δημητρίου (121 μαθητές). Η παρουσία ενός τόσο μεγάλου αριθμού μαθητών με σοβαρές αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε περιορισμένο χώρο κρίνεται παιδαγωγικά απαράδεκτη και δημιουργεί συνθήκες επικινδυνότητας.

  •  Ειδικό Δημοτικό «Πόρτα Ανοιχτή" της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών: Οι χώροι ανήκουν στο ίδρυμα της Εταιρείας, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν επαρκείς χώροι για θεραπευτές ή οι θεραπευτές να εργάζονται σε χώρους απομακρυσμένους από το σχολείο (άλλος όροφος και με απόσταση)
  • Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αυτιστικών Πειραιά:  Οι εγκαταστάσεις του σχολείου είναι παλιές, δεν υπάρχουν χώροι για το ΕΕΠ, το οποίο χρησιμοποιεί ως γραφεία τα καμαρίνια του αμφιθεάτρου, ή τις σχολικές τάξεις που είναι κενές όταν το συγκεκριμένο τμήμα έχει γυμναστική. Ως αίθουσα γυμναστικής χρησιμοποιείται το αμφιθέατρο, όπου δεν υπάρχει αερισμός. Οι τουαλέτες είναι απαρχαιωμένες και δύσοσμες.
  • 2ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πειραιά: Το εν λόγω σχολείο στεγαζόταν σε κτήρια του Χατζηκυριάκειου  Ιδρύματος και πλέον συστεγάζεται από το Σεπτέμβριο του 2019 με το 1ο Γενικό Δημοτικό Σχολείο Πειραιά, στην περιοχή της Αγίας Σοφίας Πειραιά.

Οι χώροι που έχουν δοθεί στο Ειδικό Δημοτικό δεν έχουν αίθουσα με απευθείας πρόσβαση, αλλά είναι όλες σε όροφο με ανάβαση σκάλας και χωρίς ανελκυστήρα. Ο κάτω όροφος έχει τις τουαλέτες και την αίθουσα εκδηλώσεων την οποία χρησιμοποιεί το 2ο ΕΔΣ Πειραιά από κοινού με το Γενικό Δημοτικό. Τα λίγα παιδιά (1-2) που χρησιμοποιούν αμαξίδιο, δεν έχουν τη δυνατότητα αυτόνομης μετάβασης στην τάξη τους, αλλά τα μέλη ΕΒΠ συνεπικουρούμενοι από κάποιους εκπαιδευτικούς  ανεβάζουν τα παιδιά και τα αμαξίδια με τα χέρια και δυστυχώς, αναγκαστικά, τα παιδιά περνούν όλη τη μέρα τους στην τάξη με εξαίρεση τις φορές που τα κατεβάζουν στην τουαλέτα για να τα ανεβάσουν πίσω στην τάξη ξανά! 

Τέλος, υπάρχουν αίθουσες που από το πρωί είναι εκτεθειμένες στον ήλιο και δε διαθέτουν κλιματισμό, με αποτέλεσμα η παραμονή σε αυτές να είναι δυσχερής για πολλούς μήνες το χρόνο.

 Β. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ (ΚΕΣΥ) ΑΤΤΙΚΗΣ

Τραγική κατάσταση στα 2α ΚΕΣΥ Αττικής: Σοβαρά προβλήματα στέγασης και λειτουργίας αντιμετωπίζουν τα 2α ΚΕΣΥ Αττικής (συνολικά 6 δομές). Συγκεκριμένα, τα 2α ΚΕΣΥ Αττικής που ιδρύθηκαν με το Νόμο 4547/2018, αντιμετωπίζουν σοβαρά κτηριακά προβλήματα και έλλειψη μόνιμης στέγης, με αποτέλεσμα να φιλοξενούνται προσωρινά σε αίθουσες γενικών σχολείων και κοντέινερ, καθώς επίσης και σε χώρους ακατάλληλους και μη προσβάσιμους σε μαθητές με αναπηρία, τους οποίους υποτίθεται ότι εξυπηρετούν. 

Εκτός από τα σοβαρότατα προβλήματα στέγασης, τα νεοσύστατα 2α ΚΕΣΥ Αττικής, αντιμετωπίζουν τεράστιες ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή (γραφική ύλη, ηλεκτρονικοί υπολογιστές) και παντελή έλλειψη αξιολογικών/ψυχομετρικών εργαλείων, απαραίτητων για την αξιολόγηση των χιλιάδων μαθητών που εξυπηρετούν. Αποτέλεσμα της κατάστασης, είναι να παρακωλύεται το έργο των συναδέλφων, που αφορά στην ολοκληρωμένη αξιολόγηση και υποστήριξη των μαθητών.

Ο ΣΕΕΠΕΑ Αττικής έχει δεχτεί σοβαρές καταγγελίες για τη λειτουργία των δομών αυτών και σας επισημαίνει τα εξής προβλήματα:

  1. 2ο ΚΕΣΥ Α' Αθήνας :
  • Ελλείψεις σε προσωπικό: 2 ΠΕ 23 Ψυχολόγοι , 2 ΠΕ 30 Κοινωνικοί Λειτουργοί, 1 ΠΕ 21 Λογοθεραπευτής  και 1 ΠΕ 60 Νηπιαγωγός.
  • Το κτιριακό αποτελεί μόνιμο πρόβλημα αφού στον χώρο όπου στεγάζεται επί του παρόντος το ΚΕΣΥ παρατηρείται έντονος συγχρωτισμός.
  • Ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή (υπολογιστές , εκτυπωτές , scanner , φάκελοι κλπ).
  • Πολύ σοβαρή απουσία ψυχομετρικών εργαλείων .
  • Μεγάλο πρόβλημα με την παντελή έλλειψη προσωπικού καθαριότητας, ιδιαίτερα σε συνθήκες πανδημίας.
  1. 2ο ΚΕΣΥ Β΄ΑΘΗΝΑΣ:

Ο ΣΕΕΠΕΑ Αττικής, με επιστολή που είχε απευθύνει προς την ΠΔΕ Αττικής στις 4/7/20 και θέμα: «Καταγγελία ΣΕΕΠΕΑ Αττικής για συνθήκες λειτουργιάς 2ου ΚΕΣΥ Β΄ Αθήνας» (Αρ. Πρωτ.: 732/4-7-2020), επεσήμαινε «την τραγική κατάσταση που βιώνουν καθημερινά οι συνάδελφοι, μέλη του ΕΕΠ και εκπαιδευτικοί που εργάζονται στο συγκεκριμένο ΚΕΣΥ, καθώς και τις άθλιες συνθήκες, υπό τις οποίες εξυπηρετούνται τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και οι οικογένειές τους».

Συγκεκριμένα, κατά την περσινή σχολική χρονιά, το προσωπικό του 2ου ΚΕΣΥ Β΄ Αθήνας, 40 εργαζόμενοι, μόνιμοι και αναπληρωτές, ήταν και παραμένουν κυριολεκτικά «στοιβαγμένοι» σε δύο μόνο αίθουσες, στο προαύλιο του 4ου ΓΕΛ Αγ. Παρασκευής. Ο χώρος είναι ακατάλληλος για αξιολογήσεις και διενέργεια ατομικών συνεδριών, καθώς οι ισόγειες αυτές αίθουσες είναι εκτεθειμένες στα μάτια εκατοντάδων μαθητών του σχολείου, με αποτέλεσμα να μην διασφαλίζεται το απόρρητο της συνεργασίας ούτε να γίνονται σεβαστοί οι θεσπισμένοι κανόνες δεοντολογίας για την παροχή υποστηρικτικών και εκπαιδευτικών υπηρεσιών.

Λόγω της ανεπάρκειας χώρων, οι συνάδελφοι είναι αναγκασμένοι να διασκορπίζονται σε διάφορα σχολεία της ευρύτερης περιοχής μεταφέροντας βαλίτσες με αξιολογικό υλικό και φορητούς υπολογιστές ως «περιπλανώμενοι Ιουδαίοι». Αξίζει να σημειωθεί ότι για την παροχή «στέγης» στους χώρους τόσο του συγκεκριμένου σχολείου, όσο και άλλων που περιστασιακά «φιλοξενούν» το ΚΕΣΥ, η προϊσταμένη και οι συνάδελφοι πρέπει να «παρακαλούν» για να κάνουν τη δουλειά τους.

Όπως πληροφορηθήκαμε από την προϊσταμένη, κα Μ. Χατζοπούλου και τους συναδέλφους μας, από τον Δεκέμβριο του 2018 μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μίσθωσης κατάλληλου κτιρίου για τη στέγαση του ΚΕΣΥ, που είναι αρμοδιότητα της Αυτοδιοικητικής Περιφέρειας Αττικής.

Επισημαίνεται ότι κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά, η υπηρεσία διασπάστηκε σε τουλάχιστον 9 διαφορετικούς χώρους, κυρίως σχολικές μονάδες, καθώς και στα Πολυιατρεία της Αγίας Παρασκευής: αίθουσες διδασκαλίας με πλήρη λειτουργία των διπλανών χώρων των σχολείων ή γραφεία ιατρείων, μη αεριζόμενα και με ιατρικό εξοπλισμό σε αυτούς. Σε πολλούς από τους χώρους δεν υπήρχε καθαριότητα, ενώ η υπηρεσία λειτούργησε στο μεγαλύτερο μέρος χωρίς υλικοτεχνική υποδομή, με ίδια μέσα των εργαζομένων (πχ υπολογιστές, εκτυπωτές, έπιπλα) και προσφορές και δανεικό εξοπλισμό από σχολικές μονάδες. Η διαθεσιμότητα, μάλιστα, των χώρων δεν ήταν σταθερή σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς καθώς άλλαζε με βάση τις ανάγκες των χώρων φιλοξενίας και επιβαρύνθηκε από την πανδημία που απαιτεί ιδιαίτερα αυστηρές προβλέψεις για τη δημόσια υγεία και συγκεκριμένες προδιαγραφές λειτουργίας.

Όπως ενημερωθήκαμε, παρά τις φιλότιμες και αξιέπαινες προσπάθειες των συναδέλφων, που πραγματικά υπερέβησαν εαυτούς, η διασπορά και η μη σταθερή διαθεσιμότητα των χώρων είχε μια σειρά από αρνητικές συνέπειες:

•δυσχέρεια στην υλοποίηση του αξιολογητικού και υποστηρικτικού έργου της υπηρεσίας

•δυσκολία στη συνεργασία των διεπιστημονικών ομάδων και στην επικοινωνία με τους γονείς

•καθυστέρηση στην κάλυψη των αναγκών των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και των οικογενειών τους

•στέρηση της δυνατότητας αξιολόγησης σε όσο το δυνατόν πιο αξιοπρεπές και κατάλληλο περιβάλλον, όπως απαιτεί η αξιολόγηση μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και η παροχή συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού στους ενδιαφερόμενους μαθητές.

  1. 2ο ΚΕΣΥ Δ΄ΑΘΗΝΑΣ

Επίσης, σχετικά με το 2ο ΚΕΣΥ Δ΄ Αθήνας, σας έχουμε αποστείλει επιστολή με θέμα: «Διαμαρτυρία για τις τραγικές συνθήκες λειτουργιάς 2ου ΚΕΣΥ Δ ΄Αθήνας» με Αρ. Πρωτ.: 736/13-9-2020, σας εφιστούσαμε την προσοχή στις «ομολογουμένως τριτοκοσμικές συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζονται οι συνάδελφοί μας αλλά, το κυριότερο, τις απαράδεκτες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας, στις οποίες εκτίθενται τόσο οι ίδιοι όσο και οι εξυπηρετούμενοι μαθητές με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και οι γονείς τους».

Συγκεκριμένα, το 2ο ΚΕΣΥ Δ΄ Αθήνας, αποκεντρωμένη εκπαιδευτική υπηρεσία για μαθητές με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, εν έτει 2020, στεγάζεται «προσωρινά» για δεύτερη σχολική χρονιά, στο δεύτερο όροφο του (εν λειτουργία) ΕΠΑΛ Αλίμου, χωρίς καμία απολύτως πρόσβαση σε ΑΜΕΑ. Ο μόνος τρόπος επίσκεψης στο χώρο μαθητή/τριας με κινητική αναπηρία είναι να τον/την ανεβάσουν στα χέρια δυο ορόφους, γεγονός που αποτελεί προσβολή στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια!

Παράλληλα, διαπιστώθηκε η παντελής έλλειψη καθαριότητας στους χώρους του ΚΕΣΥ, συμπεριλαμβανομένων φυσικά και των αποχωρητηρίων, ενώ έγιναν καταγγελίες για την ύπαρξη κατσαρίδων, γεγονός που επεσήμαναν στους εργαζόμενους και τα ίδια τα εξεταζόμενα παιδιά και οι γονείς τους. Στο σημείο αυτό, αξίζει να υπογραμμιστεί ότι συνεργείο καθαριότητας δεν μπήκε ΠΟΤΕ στους χώρους του ΚΕΣΥ και οι εργαζόμενοι υποχρεώνονται να πληρώνουν ιδίοις εξόδοις για την καθαριότητα του χώρου ή να τον καθαρίζουν μόνοι τους. Θεωρούμε ότι, στην παρούσα συγκυρία της πανδημίας, είναι εγκληματικό μια δημόσια υπηρεσία να εγκαταλείπεται χωρίς καθαριότητα και απολύμανση.

Επίσης, στο χώρο του ΚΕΣΥ, λειτουργεί μόνο μία (1) τουαλέτα για προσωπικό και κοινό, καθώς η δεύτερη είναι χαλασμένη. Επισημαίνουμε δε ότι σε υπηρεσία που εξυπηρετεί ΑΜΕΑ δεν υπάρχει προσβάσιμη τουαλέτα!

Παράλληλα, στους λιγοστούς και ακατάλληλους για φιλοξενία παιδιών και διενέργεια παιδαγωγικού έργου, χώρους αξιολόγησης, δεν υφίσταται καμία πρόβλεψη για κλιματισμό, ψύξη ή θέρμανση, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι το χειμώνα να παγώνουν και το καλοκαίρι να ψήνονται έχοντας φτιάξει αυτοσχέδιες «κουρτίνες» από χαρτόνι στα παράθυρα, για να προστατεύονται από τις ακτίνες του ήλιου. Επίσης, τα παράθυρα του κτιρίου είναι πολύ χαμηλά με κίνδυνο για την ασφάλεια μικρών παιδιών με διαταραχές επικοινωνίας, συμπεριφοράς και προσοχής, ακόμη και αν βρίσκονται στην εποπτεία του προσωπικού.

Επιπλέον, οι χώροι του ΚΕΣΥ δεν έχουν συντηρηθεί, με αποτέλεσμα να καταρρέουν: σοβάδες επικρέμονται πάνω από τα κεφάλια παιδιών και εργαζομένων, οι πόρτες είναι αδύνατον να κλείσουν για να διασφαλίσουν το απόρρητο της συνεργασίας, ενώ επιπροσθέτως, δεν υφίστανται χώροι αναμονής για τους γονείς που στοιβάζονται σε ένα στενό διάδρομο, κ.ά.

Στο μακρύ κατάλογο των ελλείψεων και προβλημάτων θα πρέπει να προστεθεί η ανεπάρκεια χώρων αξιολόγησης για την εξυπηρέτηση του μαθητικού πληθυσμού καθώς και η δραματική έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής: ένα μόνο φωτοτυπικό χαλασμένο, παντελής έλλειψη ηλεκτρονικών υπολογιστών, εκτυπωτών και γενικά απαραίτητων μηχανημάτων για την έκδοση γνωματεύσεων, καθώς και παντελής έλλειψη αξιολογικών εργαλείων.

Ας σημειωθεί ότι παρά τις ενέργειες της προϊσταμένης και του συλλόγου εκπαιδευτικού προσωπικού, καθώς και τις εκκλήσεις τους για μετεγκατάσταση, δεν έχει μέχρι σήμερα εξευρεθεί καμία λύση και δεν διαφαίνεται διέξοδος στα σοβαρότατα προβλήματα λειτουργίας της υπηρεσίας ούτε κατά τη φετινή σχολική χρονιά.

  1. 2ο ΚΕΣΥ ΠΕΙΡΑΙΑ

Το 2ο ΚΕΣΥ Πειραιά συστεγάζεται με το 13ο Γυμνάσιο Πειραιά. Αυτό σημαίνει πως δε διαθέτει επαρκείς αίθουσες εργασίας, πολλές φορές ούτε καν χώρο για να σταθεί το προσωπικό. Το προσωπικό περιλαμβάνει πάνω από 30 αναπληρωτές και 2 μόνιμους, την προϊστάμενη και ένα σύμβουλο Επαγγελματικού Προσανατολισμού, που πρέπει να συγχρωτίζονται σε έναν χώρο 15τμ. Επισημαίνουμε ότι είναι σημαντικό να εφαρμόζεται η νομοθεσία και η εγκύκλιος λειτουργίας των δημόσιων υπηρεσιών σχετικά με την τηλε-εργασία σε περίοδο COVID-19, προκειμένου να αποτραπεί ο συγχρωτισμός  στο χώρο εργασίας. Γίνεται σαφές ότι οι συνθήκες υπό τις οποίες εργάζονται οι συνάδελφοί μας θέτουν σε σοβαρό κίνδυνο, τόσο τη δική τους υγεία, όσο και των εξυπηρετούμενων μαθητών και των οικογενειών τους.

Πέρα από τις ανεπαρκείς αίθουσες για τα ραντεβού, δεν υπάρχει και ο κατάλληλος εξοπλισμός σε υπολογιστές για να συντάσσονται οι γνωματεύσεις.

Επίσης δεν παρέχεται μέχρι στιγμής κανένα ψυχομετρικό εργαλείο για να αξιολογηθούν σωστά οι μαθητές που εξετάζονται. Χρησιμοποιούνται άτυπα διάφορες κλίμακες που έχουν φέρει στην υπηρεσία συνάδελφοι κάτι το οποίο δεν μπορεί να αποτελέσει έγκυρο εργαλείο.

Γ. ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ:

  • ΕΕΕΕΚ ΑΓ. Δημητρίου: Δραματική έλλειψη σχολικών νοσηλευτών. Το σχολείο χρειάζεται 4 σχολικούς νοσηλευτές για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες των 228 μαθητών που παρουσιάζουν ποικίλα και σοβαρά προβλήματα υγείας (επιληψία, διαβήτη, κρίσεις που οδηγούν σε αυτοτραυματισμούς, κλπ) και δεν διαθέτει ΚΑΝΕΝΑ, εφόσον απουσιάζει δικαιολογημένα η μοναδική νοσηλεύτρια με άδεια ειδικού σκοπού.
  • Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ωρωπού: Σύμφωνα με την καταγγελία του Συλλόγου Γονέων, Κηδεμόνων και Φίλων, Ατόμων με Αυτισμό και Ειδικές Ανάγκες, «Η Αγία Σκέπη», στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ωρωπού υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις προσωπικού. Το συγκεκριμένο σχολείο από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς στερείται Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού, Λογοθεραπευτή, Εργοθεραπευτή και Νοσηλευτή. Όπως επισημαίνεται, οι αναφερόμενες ελλείψεις χρήζουν ιδιαίτερης και επιτακτικής αντιμετώπισης, διότι μπορούν να αποδειχθούν εξαιρετικά επικίνδυνες για την υγεία των ΑμεΑ μαθητών και μαθητριών. Για το θέμα αυτό έχει γίνει καταγγελία στο Συνήγορο του Παιδιού (Αρ.Αναφοράς: 202010096518), ενώ στις 19-10-2020 κατατέθηκε στη Βουλή Ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας, από την Βουλευτή Α΄ Αθηνών του ΜέΡΑ25, κυρία  Αγγελική Αδαμοπούλου, με θέμα «Σοβαρές ελλείψεις προσωπικού στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ωρωπού»: https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/c0d5184d-7550-4265-8e0b-078e1bc7375a/11409710.pdf
  • Ειδικό Δημοτικό «Πόρτα Ανοιχτή» της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών: παραμένουν μεγάλες ελλείψεις σε ΕΒΠ, συγκεκριμένα υπάρχουν 5 ΕΒΠ για 8 τάξεις παιδιών με Εγκεφαλική Παράλυση, γεγονός που σημαίνει συχνές αλλαγές πάνας σε όλα τα παιδιά με αλλεπάλληλο σήκωμα βάρους.

Δ. ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΔΙΟΡΙΣΜΩΝ ΕΕΠ-ΕΒΠ ΣΕ ΚΕΣΥ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:

Τέλος, θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε την αναγκαιότητα στελέχωσης όλων των ΚΕΣΥ με μόνιμο προσωπικό. Οι 1040 διορισμοί ΕΕΠ-ΕΒΠ για όλη τη χώρα που υλοποιήθηκαν μέσα στο 2020, δεν αφορούσαν τα ΚΕΣΥ της χώρας, ούτε τη Γενική Εκπαίδευση. Το αποτέλεσμα είναι ότι το σύνολο των 2ων ΚΕΣΥ της Αττικής λειτουργούν σχεδόν εξολοκλήρου με αναπληρωτές, ενώ σε όλα τα ΚΕΣΥ παρουσιάζονται σοβαρές ελλείψεις, με αποτέλεσμα να μην διασφαλίζεται η συνέχεια, η σταθερότητα, όπως και η αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών αυτών.

Παράλληλα, διαφαίνεται επιτακτική η ανάγκη σχεδιασμού και υλοποίησης της ένταξης των κλάδων του ΕΕΠ-ΕΒΠ στη Γενική Εκπαίδευση, προκειμένου να προωθηθεί η έννοια της Συνεκπαίδευσης και να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά αναπτυξιακά και ψυχοκοινωνικά προβλήματα των μαθητών που φοιτούν στα τυπικά σχολεία.

E. ΜΕΤΡΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΚΟΡΩΝΟΪΟΥ:

Επισημαίνουμε τις σοβαρές ελλείψεις και την απουσία ιδιαίτερης πρόνοιας από την πλευρά του ΕΟΔΥ σε θέματα που αφορούν την ασφάλεια μαθητών και καθηγητών στα σχολεία ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. Πρόσφατα είχαμε θετικά κρούσματα σε δύο ΣΜΕΑΕ της Αττικής και επιβλήθηκε αναστολή λειτουργίας για 14 ημέρες. Οι σοβαρές ελλείψεις που διαπιστώθηκαν από πλευράς ΕΟΔΥ και μας οδηγούν σε τρομερή ανασφάλεια, άγχος και έλλειψη εμπιστοσύνης είναι οι εξής:

1.  Δεν έγινε καμία ιχνηλάτιση των επαφών του επιβεβαιωμένου κρούσματος.

2. Δεν υπήρξε καμία πρωτοβουλία από πλευράς ΕΟΔΥ ούτε και καμία κατεύθυνση διενέργειας Covid test, σε παιδιά και καθηγητές, ενώ αντίθετα αρκετοί καθηγητές αναζητούσαν πανικόβλητοι με δική τους πρωτοβουλία μονάδες υγείας που θα μπορούσαν να υποβληθούν σε test.

3. Ο ΕΟΔΥ δεν έχει εκδώσει συγκεκριμένες κατευθύνσεις προστασίας για τον COVID-19 λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες των σχολείων ειδικής αγωγής καθώς είναι αδύνατο οι μαθητές αυτοί να τηρήσουν τις αποστάσεις που προβλέπονται, πολλοί εξαιρούνται από τη χρήση μάσκας, προβαίνουν σε απτική επαφή καθηγητών και άλλων συμμαθητών τους, ενώ το προσωπικό έρχεται σε άμεση επαφή με τα σωματικά υγρά των παιδιών.

4.  Πολλά παιδιά έχουν σοβαρά προβλήματα υγείας και μπορεί ανά πάσα στιγμή να εκτεθούν σε κίνδυνο της ζωής τους σε περίπτωση επιβεβαιωμένου κρούσματος.

5.  Στα σχολικά λεωφορεία που εξυπηρετούν τους μαθητές των ΣΜΕΑΕ η πληρότητα δεν έχει μειωθεί και παραμένει στο 100%, ενώ παράλληλα γίνεται ανάμειξη του πληθυσμού των τάξεων, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο μετάδοσης του κορωνοϊού και δυσχεραίνει την ιχνηλάτηση.

Για όλα τα παραπάνω περιμένουμε μια υπεύθυνη απάντηση και μεγαλύτερη πρόνοια ώστε να αισθάνονται ασφαλείς, τόσο οι γονείς των παιδιών αυτών, όσο και οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται στα συγκεκριμένα σχολεία.

Αξιότιμε κύριε Περιφερειακέ Διευθυντή,

Με λύπη σας αναφέρουμε ότι πολλά από τα θέματα που σας εκθέσαμε υπήρχαν αυτούσια και στο περσινό υπόμνημα που είχαμε καταθέσει στην ΠΔΕ Αττικής. Διαπιστώνεται ότι η βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας των ΣΜΕΑΕ και ΚΕΣΥ και η επίλυση των εκπαιδευτικών τους προβλημάτων είναι μια αργή και μακρόσυρτη διαδικασία.

Επομένως, στα πλαίσια της εποικοδομητικής συνεργασίας που έχει εγκαθιδρυθεί μεταξύ μας, παρακαλούμε να λάβετε υπόψη τα πολύ σοβαρά προβλήματα που σας εκθέσαμε και να προβείτε στις ανάλογες ενέργειες προκειμένου η Ειδική Εκπαίδευση στην Αττική να λειτουργήσει στο σύνολό της με αξιοπρεπείς και ανθρώπινες συνθήκες.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Παιδί στη φύση
Αναπτυξιακές διαταραχές: Ποια παιδιά θα πάρουν voucher 800 ευρώ για θεραπευτικές συνεδρίες
Η Πρώιμη Παιδική Παρέμβαση είναι ένα πεδίο εξατομικευμένων υπηρεσιών, που παρέχονται σε παιδιά 0 έως 6 ετών για την πρόληψη ή/και την ελαχιστοποίηση...
Αναπτυξιακές διαταραχές: Ποια παιδιά θα πάρουν voucher 800 ευρώ για θεραπευτικές συνεδρίες
stilo_molivia
Αναλγησία - Eκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι από τον Ιούνιο τα σχολεία δεν έχουν πάρει ούτε 1 €
Οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν την έλλειψη χρηματοδότησης των σχολείων
Αναλγησία - Eκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι από τον Ιούνιο τα σχολεία δεν έχουν πάρει ούτε 1 €