Σχέδιο ΑΘΗΝΑ: Η Προχειρότητα, οι Αντιφάσεις και η Επιλεκτική Εφαρμογή των Κριτηρίων Οδηγούν στην Αποδυνάμωση της Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης
ΑΡΘΡΟ-ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ μελών του Ενιαίου Συλλόγου Εκπαιδευτικού Προσωπικού του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
Η ακαδημαϊκή κοινότητα και οι τοπικές κοινωνίες βρίσκονται εδώ και πάνω από ένα μήνα σε αναβρασμό με το σχέδιο χωροταξικής αναδιάρθρωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, γνωστό σαν σχέδιο ΑΘΗΝΑ, το οποίο ανακοινώθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου και σαν στόχο είχε να θεραπεύσει τη διασπορά των τμημάτων στην επικράτεια και τον κατακερματισμό των γνωστικών αντικειμένων και να προωθήσει την έρευνα, την καινοτομία και τη σύνδεση των Ιδρυμάτων με την αγορά εργασίας και την οικονομική γεωγραφία της χώρας.
Το πρόβλημα της διασποράς μη βιώσιμων τμημάτων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ στην επικράτεια προέκυψε εξ αιτίας της τάσης που υπήρχε στην Ευρωπαϊκή Ένωση μεταξύ 1994 και 2009, για τη διεύρυνση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, η οποία υποστηρίχθηκε και με τα σχετικά κονδύλια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων ΕΠΕΑΕΚ Ι και ΙΙ, με αποτέλεσμα τη δημιουργία 168 τμημάτων ΑΕΙ ( 90 τμημάτων Πανεπιστημίων και 78 τμημάτων ΤΕΙ ), με στόχο να υποστηριχθούν οικονομικά οι περιφέρειες και να βοηθηθούν φοιτητές με οικονομικά προβλήματα να σπουδάσουν στον τόπο κατοικίας τους. Το αποτέλεσμα όμως ήταν η ίδρυση των παραπάνω 168 νέων τμημάτων, χωρίς εθνικό σχέδιο για την Παιδεία, σε ιδρύματα, των οποίων η αναγκαιότητα ύπαρξής τους και η βιωσιμότητά τους δεν είχε αξιολογηθεί και σε πόλεις που επιλέχθηκαν με πελατειακή λογική, κατόπιν παρεμβάσεων του εκάστοτε Υπουργού ή Βουλευτή της περιοχής.
Η χωροταξική αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, έπρεπε όχι μόνο να γίνει, αλλά να γίνει με τέτοιον τρόπο που να πείσει και την ακαδημαϊκή κοινότητα και τις τοπικές κοινωνίες, ότι εντάσσεται σ’ ένα γενικότερο στρατηγικό σχεδιασμό για την αναπτυξιακή και παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, από την οποία θα προκύψουν οφέλη για όλους.. Ένα σοβαρό σχέδιο χωροταξικής αναδιάρθρωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης θα έπρεπε να περιλαμβάνει τους εξής άξονες : Να καθορίσει τους τομείς πάνω στους οποίους θα στηριχθεί για τα επόμενα 5-10 χρόνια η ανάπτυξη της χώρας, να προβλέψει το ποσοστό των καταρτισμένων αποφοίτων που θα χρειαστούν για την υλοποίηση αυτού του στόχου και την κατανομή τους στις περιφέρειες, να μελετήσει τις ανάγκες κάθε περιφέρειας και πόλης σε καταρτισμένους απόφοιτους και το ποσοστό προτίμησης κάποιου τμήματος από υποψήφιους κάθε πόλης, να καθορίσει τα γνωστικά αντικείμενα, τα οποία θα πρέπει να θεραπεύουν τα Ιδρύματα και, πριν το εφαρμόσει, να προχωρήσει στην αξιολόγηση ( υποδομές, έρευνα, ποσοστό αποφοίτων, αναλογία διδασκόντων/φοιτητών, σύνδεση με την αγορά εργασίας, απορροφητικότητα αποφοίτων κ.λ.π. ) καθώς και τον έλεγχο της βιωσιμότητας των υπαρχόντων Ιδρυμάτων, Σχολών και Τμημάτων, έτσι ώστε να ενταχθούν στο γενικότερο σχεδιασμό.
Οι πιο αρμόδιοι για την υλοποίηση του σχεδίου, θα περίμενε κανείς να είναι το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας ( Ε.ΣΥ.Π. ) για το σχεδιασμό και η ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας ( Α.ΔΙ.Π. ) για την αξιολόγηση και τον έλεγχο της βιωσιμότητας Ιδρυμάτων, Σχολών και Τμημάτων. Δυστυχώς, το Ε.ΣΥ.Π. υφίσταται μόνο στα χαρτιά, ενώ η Α.ΔΙ.Π. ξεκίνησε την προσπάθεια αξιολόγησης Τμημάτων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ το 2008 και κατάφερε να αξιολογήσει, μέχρι το τέλος του 2012, 170 Τμήματα ( 94 Τμήματα Πανεπιστημίων και 76 Τμήματα ΤΕΙ ). Αντί να αφεθεί η Α.ΔΙ.Π. να αξιολογήσει όλα τα Τμήματα και όλα τα ιδρύματα, ( ή τουλάχιστον να ληφθούν υπόψη τα συμπεράσματα των αξιολογήσεων που είχαν γίνει ) και να καταρτιστεί ένα σχέδιο, βασισμένο στους άξονες που περιγράψαμε, το οποίο θα έπρεπε να δοθεί στην ακαδημαϊκή κοινότητα και στις τοπικές κοινωνίες, να πειστούν όλοι για την αναγκαιότητά του, να διορθωθούν τυχόν αστοχίες και να υπάρξει ένα μεταβατικό στάδιο εφαρμογής του, ώστε να μην επηρεάσει δυσμενώς – και μάλιστα κάτω από τις παρούσες δύσκολες οικονομικά συνθήκες - τον προγραμματισμό χιλιάδων φοιτητών και των οικογενειών τους, όπως επίσης και να μη προσβάλει την επιλογή του Τμήματος, το οποίο επέλεξαν οι φοιτητές να σπουδάσουν, το Ε.ΣΥ.Π. και η Α.ΔΙ.Π. τέθηκαν στο περιθώριο. Δόθηκαν σε μια ιδιωτική εταιρία ( έναντι αμοιβής περίπου 137000 ΕΥΡΩ ) στοιχεία που αφορούσαν τον αριθμό των μελών του μόνιμου Εκπαιδευτικού Προσωπικού όλων των τμημάτων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ και το ποσοστό εισακτέων κάτω από τη βάση σε κάθε τμήμα ( τουλάχιστον αυτά τα στοιχεία δημοσιοποιήθηκαν με το αρχικό και το τελικό σχέδιο και αυτά επιλεκτικά ) και προέκυψε μέσα σε 2 μήνες ένα αρχείο PowerPoint με κουτάκια και χάρτες, το οποίο ονομάστηκε σχέδιο, ενώ στερείται οποιουδήποτε σχεδίου και μάλιστα σχέδιο ΑΘΗΝΑ, χωρίς να έχει καμιά σχέση με τη θεά της Σοφίας.
Πώς όμως γέμισαν αυτά τα κουτάκια ; Το Υπουργείο Παιδείας επικαλείται την εφαρμογή κάποιων κριτηρίων, τα οποία αφορούν : Το φυσικό μέγεθος και τη διάρθρωση των ΑΕΙ, τη χωροταξική κατανομή, τα γνωστικά αντικείμενα, την ποιότητα και βιωσιμότητα τμημάτων, τη συμφωνία με τις ανάγκες και τις δυνατότητες της εθνικής οικονομίας και την οικονομικοκοινωνική ανάπτυξη της χώρας, την ενίσχυση του πολλαπλασιαστικού αποτελέσματος των επιτευγμάτων καθώς και των ποιοτικών και ποσοτικών αποτελεσμάτων των ιδρυμάτων, την ενδυνάμωση της συλλογικής δράσης των ιδρυμάτων με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, και την ανάπτυξη και την καλλιέργεια νέων επιστημονικών και τεχνικών πεδίων ή πεδίων διεπιστημονικού χαρακτήρα που κρίνονται απαραίτητα για την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας.
Μια πρώτη ανάγνωση του «σχεδίου» κάνει ολοφάνερη τη διαφορετική αντιμετώπιση των δύο τομέων της Ανώτατης Εκπαίδευσης, των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ : Οι παρεμβάσεις στα Πανεπιστήμια ήταν ελάχιστες, αν εξαιρέσουμε το κλείσιμο του Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδας με 2 ημιθανή τμήματα και τη συνένωση του ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΑΣ με το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ που αποτέλεσαν το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΑΣ-ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ στο αρχικό σχέδιο, ενώ στο τελικό σχέδιο απορροφήθηκε το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ από το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΑΣ. Αν και δημιουργήθηκαν 90 νέα τμήματα Πανεπιστημίων τα τελευταία χρόνια, έγιναν ελάχιστες απορροφήσεις ή καταργήσεις τμημάτων και κάποιες συνενώσεις τμημάτων. Τα ξενόγλωσσα τμήματα π.χ. εντάχθηκαν σαν κατευθύνσεις σε ένα τμήμα Ξένων Γλωσσών και Φιλολογίας, το οποίο είναι αμφίβολο, αν λειτουργήσει, μιας και πρόκειται για τμήματα με εντελώς διαφορετικά προγράμματα σπουδών και σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, δεν θα ισχύσει. Πανεπιστήμια με ελάχιστα τμήματα, όπως π.χ. το ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ, δε θίγονται, αντίθετα μπαίνουν κάτω από μια ομπρέλα με την ονομασία ΟΜΟΣΠΟΝΔΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ - ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ διατηρώντας την αυτόνομη λειτουργία τους. Για το σκοπό αυτό παραβιάστηκε ένας από τους βασικούς στόχους του σχεδίου, η ένταξη των τμημάτων σε σχολές, το οποίο κριτήριο, αν τηρούνταν, θα έπρεπε να απορροφηθούν τα τέσσερα τμήματά του που ανήκουν σε διαφορετικές σχολές το καθένα, από κάποιο άλλο Ίδρυμα.
ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ
Οι παρεμβάσεις στις ονομασίες των Πανεπιστημίων έγιναν μόνο στα Πανεπιστήμια που συνενώθηκαν ή απορροφήθηκαν. Π.χ. το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ απορροφήθηκε από το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ, το οποίο και ονομάστηκε ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ διατηρώντας όλα τα Τμήματά τους, ενώ το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ με το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ονομάστηκε ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΑΣ-ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, στο αρχικό σχέδιο ΑΘΗΝΑ, ενώ στο τελικό σχέδιο το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ απορροφά το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ διατηρώντας και την αρχική του ονομασία, με την οποία είναι διεθνώς γνωστό. Τα Πανεπιστήμια της Αθήνας – εκτός του Καποδιστριακού – εντάσσονται σε ένα Ομόσπονδο σχήμα που περιλαμβάνει το ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ( με 4 τμήματα ), το ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ( με 9 τμήματα ), το ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ( με 6 τμήματα ), το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ( με 10 τμήματα ) και το ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ( με 8 τμήματα ), για το οποίο εκφράζονται σοβαρές αμφιβολίες για το πώς θα λειτουργήσει.
Στα ΤΕΙ όμως έχουμε μια εντελώς διαφορετική εικόνα : Πολλά από τα ιδρύματα αλλάζουν τις ονομασίες με τις οποίες είναι διεθνώς γνωστά για δεκαετίες και βαφτίζονται ανάλογα με τη γεωγραφική περιφέρεια στην οποία ανήκουν. Το ΤΕΙ Καλαμάτας π.χ. μετονομάζεται σε ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, ενώ συνενώνονται το ΤΕΙ Πάτρας με το ΤΕΙ Μεσολογγίου και το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων και μετονομάζονται σε ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ. Αλήθεια, πώς θα συνεχίσει το ΤΕΙ Πάτρας να συνεργάζεται με ιδρύματα του εξωτερικού, όταν έχει χάσει την ονομασία με την οποία είναι διεθνώς γνωστό; Στο αρχικό σχέδιο, το ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΟ ΤΕΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ συνενώνονταν με το ΤΕΙ Σερρών, και το νέο ίδρυμα ονομάζονταν ΤΕΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ. Μετά τις έντονες αντιδράσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας και της τοπικής κοινωνίας, στο τελικό σχέδιο το ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΟ ΤΕΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ διατήρησε την ονομασία του, ενώ μετονομάστηκε το ΤΕΙ Σερρών σε ΤΕΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ.
ΕΝΤΑΞΗ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΣΧΟΛΕΣ
Αν και ο στόχος του σχεδίου ΑΘΗΝΑ είναι η ένταξη όλων των Τμημάτων σε αντίστοιχες Σχολές, οι αντιφάσεις είναι πάρα πολλές. Στα Πανεπιστήμια, αν εξαιρέσουμε τις ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΕΣ, ΝΟΜΙΚΕΣ, ΓΕΩΠΟΝΙΚΕΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ, ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ, ΘΕΟΛΟΓΙΚΕΣ, ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ, ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ, ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ και ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ, ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ και ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ, οι οποίες δημιουργούνται στα πιο πολλά πανεπιστήμια για την ένταξη των αντίστοιχων τμημάτων, οι υπόλοιπες σχολές που δημιουργούνται εξυπηρετούν την τακτοποίηση των τμημάτων που υπήρχαν. Π.χ. δημιουργείται στο ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ η Σχολή ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ η Σχολή ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ, στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ η Σχολή ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ και η Σχολή ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ, για να στεγάσει το Τμήμα Νοσηλευτικής(;;;), το οποίο ανήκει στις ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΥΓΕΙΑΣ και το Τμήμα ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ και ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ, ενώ στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ η Σχολή ΘΕΤΙΚΩΝ και ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ στεγάζει και τα Τμήματα ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ και ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΛΙΚΩΝ.
Στα ΤΕΙ όμως έχουμε και πάλι μια εντελώς διαφορετική εικόνα : Με το τελικό σχέδιο όλα τα Τμήματα εντάσσονται σε συγκεκριμένες σχολές, τη ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ, τη ΣΧΟΛΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ, τη ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, τη ΣΧΟΛΗ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ, τη ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, ενώ καταργούνται ουσιαστικά οι Σχολές Τεχνολόγων Γεωπόνων, οι οποίες συνενώνονται με τις Σχολές Τροφίμων και Διατροφής και αποτελούν τη ΣΧΟΛΗ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ, ενώ τα τμήματά τους γίνονται κατευθύνσεις, οι ονομασίες των οποίων θυμίζουν ειδικότητες των ΙΕΚ.
ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ
Για τη Θεραπεία του υπερβολικού αριθμού (ταυτόσημων ή παρεμφερών) Τμημάτων ή προγραμμάτων σπουδών σε όλο το εύρος της Ανώτατης Εκπαίδευσης, δεν υπήρξε καμιά παρέμβαση στα γνωστικά αντικείμενα των πανεπιστημιακών τμημάτων ( εκτός από τα τμήματα Διοίκησης και Marketing, τα οποία αποτελούν κατευθύνσεις ενός νέου τμήματος ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ και ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ) δίνοντας τη δυνατότητα – και πολύ σωστά - στα Πανεπιστήμια να δίνουν οποιαδήποτε ονομασία στα τμήματά τους, ενώ τους δίνεται και η δυνατότητα να διατηρήσουν τμήματα με συνδυασμό γνωστικών αντικειμένων, όπως π.χ. το ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΜΕ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗ ΒΙΟΙΑΤΡΙΚΗ στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ή το ΤΜΗΜΑ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ.
Οι παρεμβάσεις στα Τμήματα ήταν ελάχιστες : Εντάχθηκαν τα Τμήματα Ξένων Γλωσσών σε ένα Τμήμα Ξένων Γλωσσών σαν κατευθύνσεις, το οποίο σύμφωνα με τα πρόσφατα δημοσιεύματα, δεν θα ισχύσει, μιας και ήταν αμφίβολο, αν θα μπορούσαν Τμήματα με διαφορετικό γνωστικό αντικείμενο να αποτελούν κατευθύνσεις. Τα Τμήματα MARKETING και ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ, ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ εντάχθηκαν σαν κατευθύνσεις σε Τμήματα ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, με εξαιρέσεις : Το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΑΣ διατηρεί το Τμήμα ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ στην Πάτρα, αλλά και αυτόνομο Τμήμα ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ στο Αγρίνιο, ενώ το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ διατηρεί το Τμήμα ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ στη Χίο, αλλά και αυτόνομο Τμήμα ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ με κατεύθυνση ΔΙΟΙΚΗΣΗ και ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ στον ΤΟΥΡΙΣΜΟ στη Χίο.
Περιττό να τονίσουμε, ότι δημιουργήθηκαν και μονοτμηματικές Σχολές, όπως στο ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ, όπου υπήρχαν 4 διαφορετικά τμήματα.
Στα ΤΕΙ όμως έχουμε και πάλι μια εντελώς διαφορετική εικόνα : Ενοποιούνται τα γνωστικά αντικείμενα της ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, όπου εντάχθηκαν σαν κατευθύνσεις τα τμήματα MARKETING, ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ, ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ και ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ. Βέβαια υπήρξαν και οι εξαιρέσεις. Ενώ π.χ. το Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, του οποίου σχεδόν όλοι οι απόφοιτοί του απορροφούνται στα Ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής, και θα έπρεπε να διατηρηθεί σαν αυτόνομο τμήμα ενσωματώθηκε στο Τμήμα ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ και μετακόμιζε με το αρχικό σχέδιο στις Σέρρες, με το τελικό σχέδιο καταργείται σαν αυτόνομο τμήμα και εντάσσεται σαν κατεύθυνση στο ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, δημιουργούνται δύο νέα τμήματα ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ με έδρα τον Πύργο και την Άμφισσα!!!
Ενοποιούνται όλα τα γνωστικά αντικείμενα της Σχολής Τεχνολογίας Γεωπονίας, ( η οποία συνενώνεται με τη Σχολή Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής και αποτελεί τη ΣΧΟΛΗ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ) και εντάσσονται σαν κατευθύνσεις σε ένα Τμήμα Γεωπονίας. Καταργούνται έτσι τα Τμήματα Ζωικής Παραγωγής, Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικής Ανάπτυξης, σε αντίθεση με τα Πανεπιστήμια, όπου παραμένουν τα Τμήματα ΖΩΙΚΗΣ ΚΑΙ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ στο ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ, και το ΤΜΉΜΑ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ, ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ. Τα Τμήματα ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ επίσης ενοποιούνται.
Ενοποιούνται όλα τα γνωστικά αντικείμενα της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ και δημιουργούνται τμήματα ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ με κατευθύνσεις ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ, ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Η/Υ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ, μέχρι το 2015 προβλέπεται η έλλειψη μέχρι και 700000 εμπειρογνωμόνων στην Πληροφορική και τις Νέες Τεχνολογίες ( ΤΠΕ ), οι οποίες στην Ελλάδα θα καλυφθούν στο μεγαλύτερό τους ποσοστό από απόφοιτους της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, λόγω του μικρού και μεσαίου μεγέθους των αντίστοιχων εταιριών Πληροφορικής που υπάρχουν, αλλά κυρίως λόγω της ανάγκης για την απασχόληση αποφοίτων Πληροφορικής με γνώσεις εφαρμοσμένης κατεύθυνσης. Επιπρόσθετα το ευρωπαϊκό σχέδιο «Horizon 2020», ύψους 80 δισ. Ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί κατά την περίοδο 2014-2020, θεωρεί ότι οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) αποτελούν «τον βασικό καταλύτη της οικονομίας» και διαπιστώνει έλλειμμα δεξιοτήτων με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να δυσκολεύονται να βρουν εμπειρογνώμονες ΤΠΕ. Παρ’ όλα αυτά, η «σοφή» «ΑΘΗΝΑ» μειώνει δραματικά τα Τμήματα Πληροφορικής σ’ ολόκληρη την Ελλάδα από 22 σε 9 με το αρχικό σχέδιο, σε 11 με το τελικό. Τα Τμήματα Πληροφορικής και Επικοινωνιών, Εφαρμογών Πληροφορικής στη Διοίκηση και Οικονομία, Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων και Δικτύων, Διαχείρισης Πληροφοριών, Πληροφοριακών Συστημάτων γίνονται όλα Τμήματα ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ. Και εδώ βέβαια, υπάρχουν και οι εξαιρέσεις : Ενώ στο αρχικό σχέδιο το Τμήμα ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ του ΤΕΙ Πειραιά απορροφούνταν από το ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ του ΤΕΙ Αθήνας, με το τελικό σχέδιο διατηρείται το Τμήμα ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ του ΤΕΙ Πειραιά. Επίσης, παραμένουν με την ονομασία που είχαν τα αντίστοιχα τμήματα στα Πανεπιστήμια, π.χ. στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ διατηρείται το ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ στην Τρίπολη, όπως και τα τμήματα με συνδυασμούς γνωστικών αντικειμένων, όπως το ΤΜΗΜΑ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟΧΩΝ ΤΗΣ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗΣ
Τα προσδοκώμενα αποτελέσματα του Σχεδίου «ΑΘΗΝΑ», όπως περιγράφεται στο Σχέδιο Αθηνά | Χρήσιμες ερωταπαντήσεις, στον κόμβο του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α. στη διεύθυνση http://www.minedu.gov.gr/index.php/component/content/article.html?id=9326 είναι η αναβάθμιση των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, μέσα από την ενίσχυση Τμημάτων και Ιδρυμάτων, προκειμένου να αποκτήσουν εξωστρέφεια και να δημιουργηθούν Κόμβοι Αριστείας καθώς και να επέλθει σύνδεση του Ακαδημαϊκού Χάρτη με τον αναπτυξιακό χάρτη της χώρας. Στην Ερώτηση Πώς θα επιτευχθούν οι στόχοι, καταρχήν, του Σχεδίου «ΑΘΗΝΑ», η απάντηση που δίνεται είναι ότι αναδιατάσσονται χωρικά τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, μέσα στις Διοικητικές Περιφέρειες που βρίσκονται, στην προσπάθεια, τα Τμήματα, τα οποία ανήκουν σε μία Σχολή, να στεγάζονται σε μία πόλη, ώστε να δημιουργηθεί μία κρίσιμη Ακαδημαϊκή μάζα καθώς και ένα σύνολο συνεργειών ανάμεσα σε συγγενή Τμήματα. Ας δούμε πώς υλοποιούνται αυτοί οι στόχοι εξετάζοντας μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα :
Το Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, το 4ο σε μέγεθος ΑΕΙ της χώρας, το οποίο βρίσκεται στην πρώτη θέση όλων των ελληνικών ΤΕΙ στην παγκόσμια κατάταξη και σε καλύτερη θέση από πολλά περιφερειακά Πανεπιστήμια, ένα Ίδρυμα με 5 Σχολές και 5 ανεξάρτητα Τμήματα απογυμνώνεται, μένοντας με 15 απ’ τα 25 Τμήματά του. Η Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών, από τα 5 Τμήματα που είχε, με το τελικό σχέδιο μένει με 3 Τμήματα, αφού τα Τμήματα ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ και ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΟΥ καταργούνται. Το Τμήμα Πολιτικών Έργων Υποδομής κρίνεται ότι δεν είναι απαραίτητο στη δεύτερη σε πληθυσμό πόλη της χώρας με πολύ έντονη οικοδομική δραστηριότητα πριν την κρίση, αλλά κρίνεται απαραίτητο να υπάρχει σε μια επαρχιακή πόλη, όπως π.χ. οι Σέρρες. Το Τμήμα Αυτοματισμού, ένα υγειές Τμήμα υψηλής ζήτησης, το οποίο κάλυπτε τις ανάγκες των Βιομηχανικών Μονάδων στη Βόρεια Ελλάδα σε Αυτοματισμούς, και συνδύαζε Μηχανολογία, Ηλεκτρονική και Πληροφορική, όπως και τα υπόλοιπα τρία Τμήματα Αυτοματισμού σ’ όλη την Ελλάδα, καταργείται. Θεωρούν οι αρμόδιοι, ότι η ανάπτυξη που ευαγγελίζονται μπορεί να στηριχθεί ΜΟΝΟ στους αποφοίτους των Τμημάτων Μηχανολόγων των Πολυτεχνείων, με Κατευθύνσεις στους Αυτοματισμούς; Η ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ και ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ μένει με 3 τμήματα, αφού τα Τμήματα Εμπορίας και Διαφήμισης και το Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων εντάσσονται σαν κατευθύνσεις στο Τμήμα Διοίκησης. Στον αντίποδα, δημιουργούνται δύο νέα Τμήματα ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ με έδρα τον Πύργο και την Άμφισσα!!!. Σύμφωνα με το τελικό σχέδιο, τα Τμήματα Ζωικής Παραγωγής, Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικής Ανάπτυξης και Διοίκησης Αγροτικών Επιχειρήσεων δημιουργούν ένα νέο Τμήμα με 3 κατευθύνσεις, ενώ η ΣΧΟΛΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ και ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ συνενώνεται με τη ΣΧΟΛΗ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ και από τα 5 τμήματα των 2 Σχολών μένει με 3 τμήματα. Το Τμήμα Αλιείας με έδρα τα Μουδανιά, μια περιοχή, η οποία θα έπρεπε να βοηθηθεί, ώστε να συμβάλλει στην ανάπτυξη της χώρας μας, μετακομίζει ( μαζί με τους υπάρχοντες φοιτητές του ) στο Μεσολόγγι. Τα Τμήματα Τυποποίησης Προϊόντων στην Κατερίνη και Σχεδιασμού Ενδυμάτων στο Κιλκίς εντάσσονται στο ΤΕΙ Σερρών, το οποίο μετονομάζεται σε ΤΕΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ. Καταργούνται το Γενικό Τμήμα και το Τμήμα Ξένων Γλωσσών. Αλήθεια, πώς υλοποιείται με τη συρρίκνωση του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης η ενίσχυση Τμημάτων και Ιδρυμάτων, προκειμένου να αποκτήσουν εξωστρέφεια και να δημιουργηθούν Κόμβοι Αριστείας καθώς και να επέλθει σύνδεση του Ακαδημαϊκού Χάρτη με τον αναπτυξιακό χάρτη της χώρας ;
Το ΤΕΙ Καλαμάτας, όπου στα 6 από τα 9 Τμήματά του το ποσοστό εισακτέων κάτω από τη βάση κυμαίνονταν από το 67% μέχρι 95%, με ελάχιστο μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό στα περισσότερα τμήματα, διατηρεί τα 6 από τα 9 τμήματά του. Στο Τμήμα ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ π.χ. εντάσσονται σαν κατευθύνσεις τα Τμήματα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Διοίκησης Μονάδων Υγείας και Πρόνοιας με ποσοστό εισακτέων κάτω από τη βάση 89% και 92% αντίστοιχα, παραβιάζοντας το κριτήριο, του ποσοστού εισακτέων κάτω από τη βάση, σύμφωνα με το οποίο κρίνεται η βιωσιμότητα άλλων τμημάτων. Με ποια κριτήρια, επίσης, παραμένει στο ΤΕΙ Καλαμάτας, στην εκλογική περιφέρεια του Πρωθυπουργού, το Τμήμα Πληροφορικής & Επικοινωνιών στη Σπάρτη με 3 μέλη Ε.Π. για 200 εισακτέους και αναλογία Διδασκόντων/Εισακτέων 1:67, με βαθμολογική βάση εισαγωγής για το 2012 τα 7634 μόρια και ποσοστό εισακτέων κάτω από τη βάση 78%; Υπάρχουν τόσες πολλές μεγάλες και μεσαίες εταιρίες πληροφορικής στην Πελοπόννησο, ώστε έπρεπε να διατηρηθούν 4 Τμήματα Πληροφορικής, ένα στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΑΣ, ένα στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, ένα στο ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, στην Πάτρα και ένα στο ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ; Και βάσει ποιας λογικής, στο Τμήμα Πληροφορικής της Καλαμάτας, ένα πιθανώς μη βιώσιμο τμήμα, δίνονται και 3 κατευθύνσεις, μία για κάθε διδάσκοντα; Αλήθεια, πώς θα υποστηριχθούν σ’ αυτό το Τμήμα και σε όλα τα Τμήματα ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ οι 3 κατευθύνσεις, οι οποίες απαιτούν πιο ειδικευμένο μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, όταν κάθε εξάμηνο η χρηματοδότηση των ΤΕΙ για την πρόσληψη έκτατου εκπαιδευτικού προσωπικού συνεχώς μειώνεται και το Σεπτέμβριο θα μηδενισθεί; Ή θα αναγκαστούν τα Τμήματα να προσλάβουν περισσότερους εκτάκτους, οπότε ο στόχος του σχεδίου ΑΘΗΝΑ για οικονομία κλίμακας ακυρώνεται, ή τα Τμήματα θα αναγκαστούν να εγγράφουν φοιτητές στα μαθήματα που δικαιούνται να παρακολουθήσουν με κλήρωση ή θα δημιουργηθούν εργαστηριακά τμήματα με διπλάσιο αριθμό φοιτητών με αποτέλεσμα την υποβάθμιση του επιπέδου των σπουδών τους.
Η διατήρηση στη ζωή όμως του ΤΕΙ Καλαμάτας είχε και κάποιες παρενέργειες. Κράτησε τη Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης, αλλά το ΤΕΙ της Πάτρας, ένα ΤΕΙ με πολύ καλύτερη διεθνή κατάταξη από τα ΤΕΙ Καλαμάτας και Μεσολογγίου, το οποίο συνενώθηκε με το ΤΕΙ Μεσολογγίου και το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, έχασε τη Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης, η οποία παρέμεινε στο Μεσολόγγι, το οποίο έχασε και αυτό με τη σειρά του τα μισά σχεδόν Τμήματά του. Ελέγχθηκε άραγε, πόσοι από τους φοιτητές της Σχολής Οικονομίας και Διοίκησης κατάγονταν από την Πάτρα, οι οποίοι θα αναγκάζονται – αν έχουν την οικονομική δυνατότητα – να σπουδάζουν στην Καλαμάτα ή το Μεσολόγγι;
Στη συνένωση του ΤΕΙ Χαλκίδας με το ΤΕΙ Λαμίας, η Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών μοιράζεται στις 2 πόλεις με 3 τμήματα στη Χαλκίδα ( από τα 4 που είχε ) και 2 στη Λαμία ( από τα 3 που είχε ) παραβιάζοντας το στόχο του Σχεδίου που είναι τα Τμήματα, τα οποία ανήκουν σε μία Σχολή, να στεγάζονται σε μία πόλη. Έτσι ικανοποιείται ο στόχος του σχεδίου ΑΘΗΝΑ να αναδιαταχθούν χωρικά τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, μέσα στις Διοικητικές Περιφέρειες που βρίσκονται; Έτσι στηρίζεται η προσπάθεια, τα Τμήματα, τα οποία ανήκουν σε μία Σχολή, να στεγάζονται σε μία πόλη, ώστε να δημιουργηθεί μία κρίσιμη Ακαδημαϊκή μάζα καθώς και ένα σύνολο συνεργειών ανάμεσα σε συγγενή Τμήματα;
Τα προηγούμενα παραδείγματα με τη συρρίκνωση μεγάλων ιδρυμάτων και τις καταργήσεις των Τμημάτων Ζωικής και Φυτικής Παραγωγής, Τουριστικών Επιχειρήσεων, Αλιείας και Πληροφορικής στα ΤΕΙ δείχνουν την προχειρότητα και την επιλεκτική εφαρμογή των κριτηρίων του σχεδίου ΑΘΗΝΑ. Χωρίς εθνικό αναπτυξιακό σχέδιο, χωρίς καθορισμό γνωστικών αντικειμένων, χωρίς πρόβλεψη απαιτήσεων εξειδικευμένων αποφοίτων σε κάθε περιφέρεια, χωρίς τη μελέτη των δεδομένων της προτίμησης των τμημάτων από υποψήφιους, χωρίς την αξιολόγηση των υπαρχόντων Ιδρυμάτων και τμημάτων, η καταστροφική λογική της συρρίκνωσης μεγάλων και επιτυχημένων ιδρυμάτων, της διατήρησης μη βιώσιμων και της απορρόφησης υγειών και επιτυχημένων τμημάτων από περιφερειακά και μικρής προτίμησης τμήματα, η οποία συναντάται σε πολλές συνενώσεις περιφερειακών ΤΕΙ ( εκτός των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, όπου οι παρεμβάσεις είναι ελάχιστες ), θα έχει σαν αποτέλεσμα το κλείσιμο αυτών των εξωστρεφών, υγειών και εύρωστων τμημάτων και Ιδρυμάτων, στην αποδυνάμωση της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και στην απαξίωση των πτυχίων των προηγούμενων και μελλοντικών αποφοίτων τους. Επιπρόσθετα, με τη βιασύνη που προσπαθεί να εφαρμοστεί από την καινούρια χρονιά, οι απορροφήσεις αυτές θα δημιουργήσουν ένα τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα με τις παράλογες μετακινήσεις φοιτητών σ’ όλη την Ελλάδα, ευτυχώς λιγότερων από ότι προβλέπονταν στο αρχικό σχέδιο, οι οποίες θα έχουν σαν αποτέλεσμα πολλοί φοιτητές που διάλεξαν κάποιο Τμήμα στον τόπο κατοικίας τους, για οικονομικούς λόγους, να αναγκαστούν να διακόψουν τις σπουδές τους. Όσο καλόπιστος κι αν είναι κάποιος, δεν μπορεί παρά να αναρωτηθεί, αν ακρωτηριάζοντας μεγάλα και εύρωστα ιδρύματα και κλείνοντας βιώσιμα τμήματα, ο τελικός στόχος του σχεδίου ΑΘΗΝΑ, δεν είναι παρά η αποδυνάμωση της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και η παράδοση αυτού του κομματιού της πίττας στα ιδιωτικά κολλέγια. Ποιος γονιός από την Πάτρα που έχει την οικονομική δυνατότητα θα προτιμήσει να στείλει το παιδί του για 4 χρόνια στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων με έδρα τις Καλαμάτα, με ποσοστό εισακτέων κάτω από τη βάση 89% και 92%, όταν με τα ίδια ή και λιγότερα χρήματα μπορεί να το στείλει σε ένα ιδιωτικό κολλέγιο, με πτυχίο από γνωστό Ίδρυμα του εξωτερικού και να το έχει και στο σπίτι του;
Αντί λοιπόν ο Υπουργός Παιδείας να συναντάει τον κάθε Υπουργό, Βουλευτή ή τοπικό παράγοντα και να συζητά αλλαγές στα κουτάκια του PowerPoint, θα έπρεπε να σεβαστεί την Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας ( Α.ΔΙ.Π. ), η οποία δεν έχει εκφράσει τη σύμφωνη γνώμη της για το σχέδιο, γιατί, αν το κάνει, αυτο-ακυρώνεται, μιας και καταργούνται Τμήματα που η ίδια έχει δώσει θετική αξιολόγηση, να συζητήσει με τους φορείς της ακαδημαϊκής κοινότητας, όπως τη Σύνοδο Πρυτάνεων των Πανεπιστημίων, τη Σύνοδο Προέδρων των ΤΕΙ, τις Ομοσπονδίες Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πανεπιστημίων και ΤΕΙ ( ΠΟΣΔΕΠ και ΟΣΕΠ/ΤΕΙ ), τους επαγγελματικούς φορείς, όπως το ΤΕΕ, οι οποίοι απαιτούν την απόσυρση αυτού του καταστροφικού σχεδίου και τη δρομολόγηση ενός σοβαρού Εθνικού Σχεδίου Αναδιάρθρωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, το οποίο θα προσπαθεί πραγματικά να επιτύχει τους στόχους που ευαγγελίζεται και όχι τους αντίθετους, όπως περιγράψαμε στην αρχή του άρθρου μας και το οποίο, γι’ αυτό το λόγο, θα μπορούσε να έχει την αποδοχή της ακαδημαϊκής κοινότητας και της κοινωνίας.
Γιατί η Παιδεία δεν είναι παιχνιδάκι όπου μετακινούμε Τμήματα και ανθρώπους σε κουτάκια. Μαζί με τη Γεωργία, την Κτηνοτροφία, τον Τουρισμό, την Αλιεία, τον Ορυκτό Πλούτο, τη Ναυτιλία και την Πληροφορική αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς μοχλούς ανάπτυξης και την καλύτερη επένδυση για το μέλλον και σαν τέτοια πρέπει να την αντιμετωπίζουμε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη