Thumbnail
«....να παράξω...»: «λογιοτατισμός» ή νεοελληνική ημιμάθεια

Μαρία Δαμάσχη

Κηφισιά, 3/4/2013

«....να παράξω...»:    «λογιοτατισμός»   ή  νεοελληνική ημιμάθεια 

Δεν  είναι ή πρώτη φορά και, βεβαίως  φοβάμαι,  ούτε η τελευταία που   ξαφνιάζει δυσάρεστα   η γλωσσική ημιμάθεια ανθρώπων  με μια βαρύνουσα, κατά τάλλα, παρουσία στο χώρο ειδικά των Μ.Μ.Ε. Η τελευταία ακουστική κακόηχη και βαρβαρίζουσα εμπειρία, με λούστρο ωστόσο λογιοτατισμού  είναι αυτή, μιας περίεργης υποτακτικής....μέλλοντα  του τύπου: ....να υπάξω, ....να  παράξω....κ.λ.π. 

 Το αρχαιοελληνικό ρήμα άγω= οδηγώ, χρησιμοποιείται και σήμερα  στη νεοελληνική, εν συνθέσει με προθέσεις.  Στον ενεστώτα και στον παρατατικό, χρόνους που δηλώνουν  διάρκεια της  λειτουργίας του υποκειμένου στη παροντική και παρελθοντική χρονική βαθμίδα αντίστοιχα,   χρησιμοποιείται η  οριστική ή   η υποτακτική (ανάλογα με τη σημασία) από το ενεστωτικό θέμα –αγ- .  Έτσι συνήθεις είναι οι τυποι (να) εξάγω, (να) παράγω,( να) ενάγω,  εξήγα, παρήγα κ.α. 

 Όταν όμως πρέπει να εκφραστεί  η  έννοια   της υποτακτικής ως συνοπτικής λειτουργίας του υποκειμένου, που αφορά το παρελθόν ή το μέλλον, τότε χρησιμοποιείται το θέμα του αόριστου και όχι το θέμα του μέλλοντα, δεδομένου ότι ο μέλλοντας δεν διαθέτει υποτακτική, και  δεδομένου  ότι την αναπληρώνει η υποτακτική του αόριστου από το αντίστοιχο αοριστικό θέμα. Έτσι, η  υποτακτική του άγω και των συνθέτων του, για να δηλώσει συνοπτική λειτουργία στο παρ ή στο μέλλον, θα προκύψει, κατ΄αναλογιαν, από το θέμα του αόριστου  που όμως δεν είναι ηξα αλλά ήγαγον, άρα από το θέμα -αγαγ-.  Συνεπώς  η σωστή διατύπωση  δεν είναι :  «θέλω να ...παράξω, να υπάξω....» , αλλά «θέλω να  παραγάγω, να εξαγάγω, να υπαγάγω» κ.λ.π.

  Δυστυχώς, τα παραπάνω «λογιοτατίστικα»  ακούσματα επαναλαμβάνονται  κατά κόρον , λες και «άστραψε φως...» με το που πρωτοακούστηκε  η  τυπολογική «επινόηση»  που  φοβάμαι ότι προοιωνίζεται  τη χρήση ανάλογων τύπων όπως :   να... εξάξω, να ....απάξω και λοιπών    σύνθετων  του ταλαίπωρου αρχαιοελληνικού ρήματος .

Υποσημείωση:  Πρέπει να διαχωριστεί η περίπτωση  του μεσαιωνικού  συνάζω(<αρχ.συνάγω),  που σχηματίζεται από τον (μεσαιων.) αόριστο (ε)σύναξα, κατά το σχήμα έφραξα – φράζω, τίναξα - τινάζω

(Γ. Μπαμπινιώτη  «λεξικό της νέας ελληνικής γλώσσας»)

Μαρία Δαμάσχη, καθηγήτρια φιλόλογος

Αναξαγόρειο  ΓΕ.Λ.  Νέας Ερυθραίας

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kakopoiisi
Προπονητής πολεμικών τεχνών προφυλακίστηκε για σεξουαλική κακοποίηση 14χρονης
Ο 32χρονος αρνείται τις κατηγορίες και υποστηρίζει ότι η 14χρονη υπέβαλε ψευδείς καταθέσεις για την ερωτική σχέση μεταξύ τους
Προπονητής πολεμικών τεχνών προφυλακίστηκε για σεξουαλική κακοποίηση 14χρονης
blackout
Η Ιβηρική βυθίστηκε στο σκοτάδι: Ανεξήγητες αιτίες και απρόβλεπτες συνέπειες – Τι προμηνύει για το μέλλον του ευρωπαϊκού ενεργειακού δικτύου;
Από την παύση των διυλιστηρίων και το γήπεδο του Madrid open ως τα φανάρια της Λισαβόνας, όσα λέγονται για τις αιτίες και τι μπορεί να φέρει στο...
Η Ιβηρική βυθίστηκε στο σκοτάδι: Ανεξήγητες αιτίες και απρόβλεπτες συνέπειες – Τι προμηνύει για το μέλλον του ευρωπαϊκού ενεργειακού δικτύου;
amfitheatro
Πέντε χρόνια ασφυξίας στα ΑΕΙ: Πού οδηγεί η πολιτική της ΕΘ.Α.Α.Ε. στα πανεπιστήμια
Από εργαλείο αξιολόγησης σε μηχανισμό ελέγχου - Η ΕΘ.Α.Α.Ε. μετατρέπει τα ΑΕΙ σε θύματα της γραφειοκρατίας και της κρατικής αυθαιρεσίας
Πέντε χρόνια ασφυξίας στα ΑΕΙ: Πού οδηγεί η πολιτική της ΕΘ.Α.Α.Ε. στα πανεπιστήμια
asep diagonismos
2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: "Τσουνάμι" αιτήσεων 29/4 για 15.000 θέσεις
Όλα ξεκινούν αύριο 29/4 για τον 2ο Πανελλήνιο Γραπτό Διαγωνισμό ΑΣΕΠ! Για κάποιους ξεκινούν από σήμερα! Έχουμε κάνει την προεργασία για τις αιτήσεις...
2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: "Τσουνάμι" αιτήσεων 29/4 για 15.000 θέσεις