Για τις στοχευμένες παρεμβάσεις στήριξης των Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών στην Εκπαίδευση μίλησε η Υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων Μερόπη Τζούφη, κατά τη συνεδρίαση της αρμόδιας Υποεπιτροπής της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής.
Αρχικά, η Υφυπουργός σημείωσε ότι η χώρα μας είναι η πλέον πολυνησιωτική και ορεινή χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με μεγάλες διαφοροποιήσεις ως προς την έκταση, τα φυσικά χαρακτηριστικά, το πληθυσμιακό μέγεθος και την κοινωνικο-οικονομική τους διάρθρωση, με την γεωγραφική της ιδιομορφία να επιφέρει μια σειρά από περιορισμούς.
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε συνοπτικά σε γενικές ρυθμίσεις που αφορούν την υποστήριξη των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, όπως η θέσπιση του Μεταφορικού Ισοδύναμου και οι δράσεις για την οικονομική στήριξή τους και πιο εκτενώς σε μέτρα για την ενίσχυση της Εκπαίδευσης.
Γενική και Επαγγελματική Εκπαίδευση
Ξεκινώντας από την Γενική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, επεσήμανε τις προκλήσεις για την στελέχωση των σχολείων, προσθέτοντας ότι τα τελευταία χρόνια καταγράφεται βελτίωση όσον αφορά στην έγκαιρη τοποθέτηση προσωπικού. «Σημαντικό ρόλο παίζει η παροχή κινήτρων, όπως η υψηλότερη μοριοδότηση (διπλασιασμός του χρόνου υπηρεσίας) και η δυνατότητα που δόθηκε στους Δήμους να στηρίζουν τη στέγαση και τη σίτιση, ενώ σίτιση μπορεί να παρέχεται και στις λέσχες του στρατού.
Επιπροσθέτως, επεσήμανε τη δυνατότητα που δόθηκε για ίδρυση παραρτημάτων σχολείων, ή ακόμα και μεμονωμένων τάξεων σε μικρά νησιά, όπως το παράρτημα ΕΠΑΛ στη Θάσο. Επίσης, άλλα μέτρα στήριξης αποτελούν οι μικρότερες προϋποθέσεις για τη λειτουργία τμημάτων, με αριθμό μαθητών, μικρότερου του κατώτερου ορίου, όπως επίσης και τμημάτων με 1 μαθητή, κατ’ εξαίρεση. Επιπλέον, η Υφυπουργός σημείωσε ότι κατά τη φετινή σχολική χρονιά, εγκρίθηκαν περισσότερα από 3.000 ολιγομελή τμήματα στα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια. Ειδικότερα, 1.500 στα ΕΠΑ.Λ., εκ των οποίων, περισσότερα από 200 βρίσκονται στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Β. Αιγαίου, Ν. Αιγαίου και Ιονίων Νήσων.
Ταυτόχρονα, αναπτύχθηκε το Μεταλυκειακό έτος -τάξη μαθητείας και στα ΕΠΑΛ της νησιωτικής Ελλάδας, θεσμός, ο οποίος βοηθά στην ασφαλή ένταξη των αποφοίτων στην αγορά εργασίας, στο πλαίσιο του οποίου τοποθετήθηκαν ψυχολόγοι ανά σχολική μονάδα. Σημαντική προσπάθεια γίνεται και για την προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού Τεχνολογίας Πληροφορικής και επικοινωνίας, ύψους 68 εκατ. ευρώ, διαδικασία που έχει ήδη ολοκληρωθεί σε 103 σχολικές μονάδες της Περιφερειακής Διεύθυνσης Νοτίου Αιγαίου.
Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση
Στη συνέχεια, η Υφυπουργός μίλησε για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, τονίζοντας ότι «μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων, η εθνική εκπαιδευτική πολιτική ευθυγραμμίζεται με τις σύγχρονες επιστημονικές και παιδαγωγικές μεθόδους».
Όπως εξήγησε, από το 2014 καταγράφεται συνεχής αύξηση του ειδικού μαθητικού πληθυσμού στα γενικά σχολεία, που πλέον ξεπερνά τους 95.000 μαθητές και μαθήτριες. Για τους μαθητές για τους οποίους η φοίτηση στο Γενικό Σχολείο καθίσταται ιδιαιτέρως δύσκολη, προχωρήσαμε στην ίδρυση νέων Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ). Ενδεικτικά, στα Δωδεκάνησα λειτουργούν τέσσερις ΣΜΕΑΕ, τέσσερις ακόμη στο Ανατολικό Αιγαίο , ενώ ΣΜΕΑΕ λειτουργούν και στη Σάμο, την Κάλυμνο, τη Νάξο, τη Σύρο, την Ικαρία και όλα τα νησιά του Ιονίου.
Τόνισε δε ότι για πρώτη φορά προσλήφθηκαν και τοποθετήθηκαν από την αρχή του έτους εκπαιδευτικοί, ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, ενώ στη συνέχεια εξασφαλίστηκαν οι πόροι ώστε να καλυφθούν σχεδόν όλες οι ανάγκες σε παράλληλη στήριξη, με τον αριθμό να εκτοξεύεται στις 16.000.
Ένταξη προσφύγων μαθητών
Ιδιαίτερη μνεία έκανε η Υφυπουργός στην ένταξη προσφύγων μαθητών στο εκπαιδευτικό σύστημα, σημειώνοντας ότι ήδη λειτουργούν 113 Δομές Υποδοχής Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ), με 4.000 μαθητές στην ενδοχώρα και στα νησιά του Αιγαίου. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται και 30 νηπιαγωγεία εντός των Κέντρων Φιλοξενίας. Επίσης λειτουργούν 1170 Τμήματα Υποδοχής σε σχολεία Α-βάθμιας εκπαίδευσης και 256 Β-βάθμιας εκπαίδευσης σε Γυμνάσια και Λύκεια. Ο συνολικός αριθμός μαθητών είναι 12.000.
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Αμέσως μετά, η κ. Τζούφη αναφέρθηκε συνοπτικά στις παρεμβάσεις για την ενίσχυση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως η διαρκής αύξηση της χρηματοδότησης, η δημιουργία 1.000 θέσεων ΔΕΠ στα ΑΕΙ, 100 νέων θέσεων στα Ερευνητικά Κέντρα της χώρας και οι 3.700 θέσεις για νέους επιστήμονες, με στόχο την απόκτηση διδακτικής εμπειρίας. Επιπλέον, αναφέρθηκε στην συγκρότηση του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας & Καινοτομίας και τη στήριξη των νέων επιστημόνων με πρόσθετους πόρους, ύψους 240 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά τις παραμεθόριες και νησιωτικές Περιφέρειες της χώρας, υπενθύμισε την ανακοίνωση του Αναπληρωτή Υπουργού Έρευνας και Καινοτομίας Κώστα Φωτάκη, για την υλοποίηση δράσεις ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού και των ερευνητικών υποδομών, ύψους 45 εκατ. ευρώ, ποσό που δύναται να αυξηθεί στα 54 εκατ. ευρώ δημοσίας δαπάνης.
Η Υφυπουργός υπογράμμισε ότι «για το Υπουργείο Παιδείας και την Κυβέρνηση συνολικά, η ουσιαστική στήριξη της Δημόσιας και Δωρεάν Εκπαίδευσης βρίσκεται στον πυρήνα της πολιτικής μας». Όπως επεσήμανε, «καταβάλλονται διαρκείς προσπάθειες για την αντιστροφή της κατάστασης, την κανονικοποιήση χρόνιων στρεβλώσεων, τη σταθεροποίηση του εκπαιδευτικού συστήματος στο σύνολό του, αλλά και την ανάπτυξή του με γνώμονα την απρόσκοπτη πρόσβαση στη γνώση και τη μόρφωση». Στην κατεύθυνση αυτή, κατέληξε, «θεσμοθετήσαμε και τις 15.000 μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών, με τις 4.500 θέσεις της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης να έχουν ήδη δρομολογηθεί».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη