Η ζημιά του Ελληνικού Φεστιβάλ προς το Δημόσιο είναι 2.700.000 ευρώ. Κάποιοι έχουν ευθύνες και η εισαγγελική παρέμβαση είναι αυτονόητη. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής ενός τέτοιου φορέα, όπως το Ελληνικό Φεστιβάλ, δεν κρίνεται μόνο για το καλλιτεχνικό του έργο αλλά και για το διοικητικό εφόσον διαχειρίζεται δημόσιο χρήμα. Γιατί αν το καλλιτεχνικό εύσημο αποτελούσε το μοναδικό κριτήριο για την αξιολόγησή του, τότε πραγματικά κάθε οικονομικός έλεγχος στον δημόσιο κορβανά θα ήταν περιττός.
Υπόψη ότι εδώ και καιρό έχει ζητηθεί από το υπουργείο Πολιτισμού πλήρες οργανόγραμμα του Φεστιβάλ (με αριθμό προσωπικού και μισθολόγια), αλλά δεν έχει αποσταλεί. Ολα αυτά τα χρόνια ουδέποτε δημοσιεύτηκε οτιδήποτε στη Διαύγεια. Ουδείς γνωρίζει τις αμοιβές των καλλιτεχνών, κυρίως των ξένων, και όσων συνεργάστηκαν με το Φεστιβάλ σ' όλους τους χώρους.
Μέχρι στιγμής στο υπουργείο Πολιτισμού δεν απεστάλη ούτε η έκθεση του υπουργείου Οικονομικών που ζήτησε πρόσφατα ο Αρ. Μπαλτάς από τον Γ. Λούκο. Το υπουργείο τηρεί στάση αναμονής. Απ' ό,τι μαθαίνουμε, αυτή την εβδομάδα θα γίνει σχετική επερώτηση στη Βουλή. Την ερχόμενη Πέμπτη ο υπουργός Πολιτισμού πρόκειται να δει τους σκηνοθέτες Νίκο Καραθάνο και Μιχαήλ Μαρμαρινό, οι οποίοι ζήτησαν ραντεβού για να συζητήσουν μαζί του το θέμα του Γ. Λούκου…
Τα επίμαχα τιμολόγια υπογράφονται το 2006
Επειδή η νομική και η οικονομική φρασεολογία, οι επωνυμίες εταιρειών και τα νούμερα δημιουργούν λίγο-πολύ μια «εχθρική», συγκεχυμένη εικόνα ανάγνωσης στο μη εξειδικευμένο μάτι, συμπυκνώνουμε όσο γίνεται πιο εύληπτα το χρονικό των συνδιαλλαγών Φεστιβάλ, εταιρειών και τραπεζών που οδήγησε στη μεγάλη ζημιά για το Δημόσιο.
Ο Γ. Λούκος υποστηρίζει στην ανακοίνωσή του ότι πρόκειται για αμαρτωλά τιμολόγια προηγούμενων διοικήσεων, το πόρισμα όμως διαψεύδει εντελώς τις αιτιάσεις του. Από τις τρεις εμπλεκόμενες εταιρείες που έδιναν τον ήχο και το φως τους στο Ελληνικό Φεστιβάλ, μόνο αυτή με την επωνυμία ΕΝΤΤΕCH έχει κόψει τιμολόγια υπηρεσιών προς αυτό για τα έτη 2004 και 2005. Οι άλλες δύο συνεργάζονται από το 2006.
Τα τιμολόγια του 2004 μάλιστα εξοφλήθηκαν κανονικά μέσα στον ίδιο χρόνο από την προηγούμενη διεύθυνση του Φεστιβάλ με ισόποσες δίγραμμες επιταγές προς την τράπεζα. Το πρόβλημα ξεκινάει με τιμολόγια του 2005 που έχει κόψει η EΝTTECH (τους μήνες Μάιο, Ιούλιο, Σεπτέμβριο, Νοέμβριο) στο Φεστιβάλ, τα οποία έχουν εκχωρηθεί στην τράπεζα Probank.
Ομως, αυτά τα τιμολόγια αρχίζουν να εξοφλούνται το 2006 όταν διευθυντής του Φεστιβάλ έχει διοριστεί από τον Νοέμβριο του 2005 ο Γ. Λούκος. Το Φεστιβάλ δηλαδή εκδίδει επιταγές πληρωμής προς την εταιρεία και όχι στο όνομα της τράπεζας ως όφειλε, αφού εκείνη ήταν η δικαιούχος και το Φεστιβάλ ήταν ενημερωμένο περί αυτού (η τράπεζα ειδοποιούσε μέσω δικαστικού επιμελητή)… Αλλά το Φεστιβάλ συνεχίζει να συνεργάζεται με την εν λόγω εταιρεία, καθ’ όμοιο τρόπο, μέχρι τις 12/12/2008.
Είναι περιττό να αναφερθούμε ξανά στις άλλες δύο εταιρείες, την AUDIO CONTROL A.E. (η οποία… εκτάκτως έχει τον ίδιο διαχειριστή με την ΕΝΤΤΕCH, δηλαδή τον κ. Ιωάννη Παπουτσάκη) και την YPSILON LIVE A.E., αφού όλες οι συμβάσεις τους με το Φεστιβάλ ξεκινούν το 2006 και λήγουν τον Δεκέμβριο του 2008. Και είναι σαφές ότι σ’ αυτές τις συμβάσεις οι εταιρείες έχουν εκχωρήσει απαιτήσεις στις τράπεζες, άρα δεν δικαιούνται να πληρωθούν από το Φεστιβάλ, το οποίο όμως εξακολουθεί μακαρίως να τις πληρώνει…
Η πρώτη ενόχληση τράπεζας προς το Φεστιβάλ γίνεται στις 20/8/2008 όταν η Eurobank ζητά με επιστολή της ολόκληρο το οφειλόμενο προς αυτήν ποσό (εκχωρήσεις της AUDIO CONTROL οι οποίες έχουν γίνει επί διευθύνσεως Γ. Λούκου). Το Φεστιβάλ φαίνεται ότι ακόμα δεν συνειδητοποιεί τι συμβαίνει. Δυστυχώς θα το εμπεδώσει με πέντε χρόνια καθυστέρηση, δηλαδή στις 4/9/2013, όταν θα υπογράψει ιδιωτικό συμφωνητικό με τη Eurobank στο οποίο θα συναινεί ότι της χρωστάει 635.802,91 ευρώ, από τα οποία 144.332,91 είναι τόκοι (πέντε ετών), με ευνοϊκό μάλιστα επιτόκιο 4%...
Στις 18/12/2009, όπως ήταν αναμενόμενο, η τράπεζα Probank ξεκινά τις αγωγές εναντίον του Φεστιβάλ διεκδικώντας τα χρήματά της. Ακολουθούν κι άλλες αγωγές από την Εθνική Τράπεζα, διάδοχο της Probank, και τη Eurobank.
Και φυσικά τις κερδίζουν. Και φυσικά το Φεστιβάλ υποχρεώνεται να πληρώσει για το ίδιο έργο ΚΑΙ τις τράπεζες, με τόκους μάλιστα που είναι σχεδόν ισόποσοι του αρχικού κεφαλαίου…
Μ’ αυτά και μ’ αυτά το Φεστιβάλ χρεώνει το ελληνικό Δημόσιο 2.735.762,54 ευρώ.
Οι ευθύνες του Γ. Λούκου
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Γ. Λούκος, κάποια στιγμή, όπως λέει ο ίδιος στην ανακοίνωσή του, επιτέλους, ενημερώνεται: «Οι υπεύθυνοι των αρμοδίων τμημάτων της Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε. με ενημέρωσαν εκ των υστέρων, το 2008, ότι οι υπάλληλοι των εταιρειών στους οποίους είχαν παραδώσει τις επιταγές εισέπραξαν τα ποσά τους με αποτέλεσμα οι τράπεζες να αξιώσουν την εξόφληση των τιμολογίων από το Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε.».
Τι κάνει λοιπόν ο Γιώργος Λούκος σ’ αυτό το κρίσιμο σημείο όταν ενημερώνεται για τη δεινότατη κατάσταση;
● Υποβάλλει κατόπιν εορτής, το 2014, αγωγές, καταφεύγει δηλαδή σε ένα ένδικο βοήθημα αναποτελεσματικό για τη συγκεκριμένη περίπτωση.
● Γιατί δεν προέβη έγκαιρα σε μηνύσεις εναντίον των διαχειριστών των εταιρειών για απάτη και μάλιστα στην κακουργηματική της εκδοχή, σύμφωνα με τον νόμο περί καταχραστών του Δημοσίου; Αντίθετα, όπως αναφέρεται στο πόρισμα του υπουργείου Οικονομικών και όπως προκύπτει από σχετικές αλληλογραφίες, συζητούσε με τις εταιρείες που τον εξαπάτησαν για το πώς θα εξαλειφθεί η οικονομική ζημιά που υπέστη το Φεστιβάλ.
Ο Ιωάννης Παπουτσάκης, νόμιμος εκπρόσωπος των ETTECH, AUDIO CONTROL, είχε μια... εξαιρετική ιδέα την οποία βάζει στο τραπέζι με επιστολή του τον Μάιο του 2013… Ούτε λίγο-ούτε πολύ προτείνει στον Γ. Λούκο συμψηφισμό, παρέχοντας στο Φεστιβάλ για το 2013 υπηρεσίες άλλης εταιρείας (Show Light MEΠΕ) ίσης αξίας με τη ζημιά που επέφεραν οι εταιρείες του σ’ αυτό…
Απαραίτητη προϋπόθεση, φυσικά, είναι να υπογραφεί ιδιωτικό συμφωνητικό με το οποίο το Ελληνικό Φεστιβάλ θα δεσμεύεται ότι θα αναθέσει την παροχή υπηρεσιών για όλους τους χώρους, τα έτη 2014 και 2015, αποκλειστικά σε εταιρεία που θα υποδείξει ο κ. Παπουτσάκης…
● Λογοδότησαν οι υπεύθυνοι των οικονομικών υπηρεσιών αν και γιατί έκρυβαν ενδεχομένως από τον καλλιτεχνικό διευθυντή τις εκχωρήσεις που είχαν επιδοθεί στο Φεστιβάλ από τις τράπεζες; Και για ένα τόσο βαρύ παράπτωμα, θεσμικά, ποιος νομιμοποιείται να ελέγξει ή να ασκήσει ποινικές διώξεις;
● Γιατί ο Γιώργος Λούκος δεν ενημέρωσε το υπουργείο Πολιτισμού όταν διαπίστωσε το πρόβλημα;
● Γιατί ο Γιώργος Λούκος κράτησε κλεισμένη στο συρτάρι του την έκθεση του υπουργείου Οικονομικών στην οποία περιγράφονται με λεπτομέρειες όλα τα γεγονότα;
● Πώς γίνεται το υπουργείο Οικονομικών να μην έχει διαβιβάσει την εν λόγω έκθεση στο υπουργείο Πολιτισμού;
Ο Γιώργος Λούκος είναι στο απυρόβλητο;
Στο Ελληνικό Φεστιβάλ επικρατεί επί χρόνια ένα καθεστώς ιδιότυπης οικονομικής διαχείρισης και όποιος τολμήσει να ψελλίσει κάτι περί αυτού δέχεται μπούλινγκ.
Κατηγορείται ως αριστερός (!), λαϊκιστής, νοσταλγός του παλιού και ξεπερασμένου, υπονομευτής του Γιώργου Λούκου, ανίκανος να εκτιμήσει το δώρο που εκείνος προσφέρει δέκα χρόνια τώρα σε εμάς τους ιθαγενείς, και μάλιστα αμισθί.
Αλλά πόσο δίκαιο και ηθικό είναι το επιχείρημα ότι επειδή ο Γιώργος Λούκος ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών «έχει επιτελέσει σπουδαίο καλλιτεχνικό έργο» οφείλουμε να αποσιωπήσουμε ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, ζημιά 2.700.000 ευρώ για το Δημόσιο, που συνέβη στη διάρκεια της δεκαετούς θητείας του;
Πρέπει να σκύψουμε ταπεινά το κεφάλι, να εξαφανίσουμε κάθε στοιχείο που αναφέρεται σ’ αυτό το σκάνδαλο επειδή ο Γιώργος Λούκος έφτιαξε την Πειραιώς 260; Επειδή μας γνώρισε καλλιτέχνες όπως οι Βασίλιεφ, Καστελούτσι, Οστερμάγερ, Μαγκί Μαρέν και πολλούς άλλους;
Μα γι’ αυτό ακριβώς δεν διορίστηκε; Για να κάνει το καλύτερο, να φέρει τους καλύτερους και εμείς οι πολίτες με τη σειρά μας να τους πληρώσουμε κατά το καλύτερο, δηλαδή αδρά!
Ή μήπως πρέπει να το βουλώσουμε ενοχικά επειδή ο Γιώργος Λούκος δεν παίρνει πια μισθό, όπως ο ίδιος δηλώνει αυτάρεσκα και αλαζονικά;
Ή επειδή μας κάνει μεγάλη χάρη εξακολουθώντας να διευθύνει το Φεστιβάλ μιας «καθυστερημένης πνευματικά χώρας με λαϊκίστικη νοοτροπία», ενώ θα μπορούσε να δραστηριοποιείται σε ευρωπαϊκές πόλεις που διαθέτουν το αισθητικό επίπεδο που του αρμόζει;
Μέχρι πότε θα μας ξαφνιάζει το αυτονόητο, θα το αντιλαμβανόμαστε ως κατά χάρι σωτηρία; Μέχρι πότε θα συμπεριφερόμαστε σαν φτωχοί συμπλεγματικοί επαρχιώτες που, μαγεμένοι από το θαύμα που δεν αξίζαμε, σφραγίζουμε μάτια και αυτιά σε ό,τι μπορεί να σκιάζει τη μαγική εικόνα;
Σίγουρα υπάρχουν κάποιοι που υποστηρίζουν ότι, πράγματι, δεν έχει καμιά σημασία που το Ελληνικό Δημόσιο έχει ζημιωθεί με 2.700.000 εξαιτίας της εγκληματικής αμέλειας συγκεκριμένων υπευθύνων.
Αντίθετα θεωρούν σκάνδαλο την αποκάλυψη της αμέλειας! Κάποιοι πιστεύουν ότι αυτό που μετράει μόνο είναι οι παραστάσεις και τα ονόματα, η αίγλη που ξανάδωσε στο Φεστιβάλ ο Γιώργος Λούκος στη διάρκεια της θητείας του, ενώ είναι άνευ σημασίας το γεγονός ότι από το 2006 μέχρι το 2008 υπέγραφε τιμολόγια εξόφλησης εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ σε λάθος πιστωτές.
«Ολο αυτό γίνεται επειδή ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να φάει τον Λούκο για να βάλει δικό του» είναι το άλλο «ακλόνητο» επιχείρημα εκείνων που αρνούνται ακόμα και να διαβάσουν τα αδιάψευστα στοιχεία στο πόρισμα του υπουργείου Οικονομικών για το Φεστιβάλ. Ο εκδικητικός ΣΥΡΙΖΑ δηλαδή θέλει να αποδομήσει τον Γιώργο Λούκο ο οποίος επέζησε διευθυντικά σε δέκα χρόνια αλλεπάλληλων κυβερνητικών μετασχηματισμών.
Αλλά ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι πρόκειται για κομματικό παιχνίδι, μήπως ακυρώνεται το σκάνδαλο των 2.700.000 ευρώ; Κι αν κάποιοι το γνώριζαν από παλιά αλλά τώρα ευνοούνται από την αποκάλυψή του, έχουν την ευθύνη τους και τότε και τώρα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη