Thumbnail
Σίσσυ Βελισσαρίου

Ο Τέρρυ Ήγκλετον σε άρθρο του στον Guardian με τίτλο «Ο θάνατος των πανεπιστημίων» διερωτάται «είναι στα πρόθυρα της εξαφάνισης οι κοινωνικές επιστήμες από τα πανεπιστήμια;» και συνεχίζει: «Η ερώτηση είναι παράλογη. Αν η ιστορία, η φιλοσοφία εξαφανιστούν από τη ζωή της ακαδημίας, αυτό που θ’ αφήσουν πίσω τους θα είναι μια υποδομή κατάρτισης, ή έστω ένα εταιρικό ερευνητικό ινστιτούτο.

Όμως δε θα είναι ένα πα­νε­πι­στή­μιο με την κλα­σι­κή έν­νοια του όρου και θα είναι  εξα­πά­τη­ση να το απο­κα­λεί κα­νείς έτσι. Ούτε μπο­ρεί να υπάρ­ξει ένα πα­νε­πι­στή­μιο με την πλήρη έν­νοια της λέξης, όταν οι κοι­νω­νι­κές επι­στή­μες φυ­το­ζω­ούν απο­κλει­σμέ­νες από τις υπό­λοι­πες πει­θαρ­χί­ες. Ο γρη­γο­ρό­τε­ρος τρό­πος υπο­βάθ­μι­σης αυτών των αντι­κει­μέ­νων είναι να τα με­τα­τρέ­ψεις σε ένα ελ­κυ­στι­κό πα­κέ­το μπό­νους, ως μια έξτρα πα­ρο­χή που προ­σφέ­ρει το πα­νε­πι­στή­μιο...Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα όμως, οι κοι­νω­νι­κές επι­στή­μες θα έπρε­πε να συ­γκρο­τούν τον πυ­ρή­να ενός πα­νε­πι­στη­μί­ου με την πραγ­μα­τι­κή ση­μα­σία της λέξης. Στην εποχή μας γι­νό­μα­στε μάρ­τυ­ρες του θα­νά­του των πα­νε­πι­στη­μί­ων ως κέ­ντρων κρι­τι­κής. Από την εποχή της Μάρ­γκα­ρετ Θά­τσερ, ο ρόλος της ακα­δη­μί­ας είναι να υπη­ρε­τεί την κα­θε­στη­κυία τάξη… Οι κυ­βερ­νή­σεις σκο­πεύ­ουν να συρ­ρι­κνώ­σουν τις κοι­νω­νι­κές επι­στή­μες, όχι να τις ενι­σχύ­σουν. Αλλά δεν υπάρ­χει πα­νε­πι­στή­μιο χωρίς κοι­νω­νι­κή έρευ­να. Αυτό ση­μαί­νει  ότι τα πα­νε­πι­στή­μια και ο ύστε­ρος κα­πι­τα­λι­σμός είναι θε­με­λια­κά ασύμ­βα­τα είδη.»

Στη σωστή αυτή δια­πί­στω­ση που πα­ρα­θέ­τω ανα­λυ­τι­κά  λεί­πουν δύο στοι­χεία που δεν θα έπρε­πε να λεί­πουν. Το ένα είναι με­θο­δο­λο­γι­κό αλλά και βα­θύ­τα­τα ου­σια­στι­κό: δεν εξε­τά­ζε­ται κα­θό­λου το πε­ριε­χό­με­νο των κοι­νω­νι­κών σπου­δών, κάτω από τις οποί­ες εντάσ­σο­νται [πε­ριέρ­γως] και οι αν­θρω­πι­στι­κές,  που έχουν συρ­ρι­κνω­θεί στην Αγ­γλία. Αυτό θα είχε με­γά­λο εν­δια­φέ­ρον να απο­τυ­πω­θεί διότι εκτός από τη συρ­ρί­κνω­ση με­γά­λη πο­λι­τι­κή ση­μα­σία έχει και η πλή­ρης προ­σαρ­μο­γή τους στο αγο­ραίο πρό­τυ­πο με προ­φα­νείς εξαι­ρέ­σεις τα «κέ­ντρα αρι­στεί­ας» τύπου Οξ­μπριντζ {Οξ­φόρ­δης-Καί­μπριτζ). Το άλλο που λεί­πει από το άρθρο του ‘Ηγκλε­τον, και δεν δι­καιο­λο­γεί­ται δε­δο­μέ­νης της μαρ­ξι­στι­κής παι­δεί­ας και πο­λι­τι­κής έντα­ξής του, είναι συ­νάρ­τη­ση του προη­γού­με­νου ση­μεί­ου περί  της πο­λι­τι­κής κα­τεύ­θυν­σης και λο­γι­κής που πλέον διέ­πουν τις κοι­νω­νι­κές και, προ­σθέ­τω, αν­θρω­πι­στι­κές επι­στή­μες. Αγνο­εί­ται πλή­ρως ο ρόλος των ΗΠΑ ως του κα­τε­ξο­χήν κέ­ντρου του πο­λι­τι­σμι­κού ιμπε­ρια­λι­σμού στη με­τάλ­λα­ξη των επι­στη­μών αυτών στην κα­τεύ­θυν­ση των λε­γό­με­νων «Πο­λι­τι­σμι­κών Σπου­δών» (CulturalStudies) και της αφο­μοί­ω­σής τους από αυτές. Η δια­πί­στω­σή του ότι «οι κοι­νω­νι­κές σπου­δές στις ΗΠΑ δε βρί­σκο­νται σε τόσο άμεση απει­λή … με­τα­ξύ άλλων, γιατί γί­νο­νται αντι­λη­πτές ως ένα ανα­πό­σπα­στο κομ­μά­τι του πα­νε­πι­στη­μί­ου» είναι μάλ­λον επι­φα­νεια­κή. Δεν εξε­τά­ζει ότι, με εξαί­ρε­ση πάλι τα λίγα και διά­ση­μα «κέ­ντρα αρι­στεί­ας», η εξάρ­τη­ση της γνώ­σης από τις ανά­γκες της αγο­ράς ξε­κί­νη­σε από εκεί και μετά εξα­πλώ­θη­κε στο Ευ­ρω­παϊ­κό πα­νε­πι­στή­μιο που εδώ και τριά­ντα χρό­νια μπήκε σε οι­κο­νο­μι­κό αντα­γω­νι­σμό με το αμε­ρι­κα­νι­κό. Στό­χος η πα­ρα­γω­γή εκ­παι­δευ­τι­κών προ­ϊ­ό­ντων για την πα­γκό­σμια αγορά. Η απαί­τη­ση από κάθε πα­νε­πι­στή­μιο είναι να με­τα­τρα­πεί σε μια οι­κο­νο­μι­κά βιώ­σι­μη ακα­δη­μαϊ­κή μο­νά­δα επεν­δύ­ο­ντας σε πεδία που μπο­ρούν να απο­δώ­σουν στην αγορά απο­συ­ρο­μέ­νη από εκεί­να που θε­ω­ρού­νται ότι δεν απο­φέ­ρουν κέρδη.

Βα­σι­κό ρόλο στην εμπο­ρευ­μα­το­ποί­η­ση του πα­νε­πι­στη­μί­ου παί­ζει η συ­νο­λι­κή αμαύ­ρω­ση του κρά­τους, που έχει πε­τύ­χει ο νέο-φι­λε­λευ­θε­ρι­σμός,  και επο­μέ­νως η από­συρ­σή του από την χρη­μα­το­δό­τη­ση, η κα­θιέ­ρω­ση ευ­έ­λι­κτων σχέ­σε­ων ερ­γα­σί­ας και βε­βαί­ως η συρ­ρί­κνω­ση γνω­στι­κών αντι­κει­μέ­νων που θε­ω­ρού­νται άχρη­στα. Οι κοι­νω­νι­κές και αν­θρω­πι­στι­κές σπου­δές εντάσ­σο­νται σε αυτήν την κα­τη­γο­ρία διότι δεν βγά­ζουν χρήμα. Ως εκ τού­του στην εμπο­ρι­κή γλώσ­σα που έχει κυ­ριαρ­χή­σει στα περί της παι­δεί­ας και του εκ­παι­δευ­τι­κού συ­στή­μα­τος δεν θε­ω­ρού­νται ρε­α­λι­στι­κή «επέν­δυ­ση» διότι δεν απο­φέ­ρει κέρ­δος. Όπως χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά λέει ο Immanuel Wallersteinγια το αμε­ρι­κα­νι­κό πα­νε­πι­στή­μιο η επι­τυ­χία ενός προ­γράμ­μα­τος σπου­δών κρί­νε­ται σε με­γά­λο βαθμό από τον αριθ­μό των φοι­τη­τών που εγ­γρά­φο­νται και, ως γνω­στόν προ­σθέ­τω εγώ, οι φοι­τη­τές-πε­λά­τες δεν έλ­κο­νται από αντι­κεί­με­να που δεν είναι της μόδας. «Το πα­νε­πι­στή­μιο ως θε­σμός κρι­τι­κής δια­νό­η­σης –κρι­τι­κής στις κυ­ρί­αρ­χες δυ­νά­μεις και στις κυ­ρί­αρ­χες ιδε­ο­λο­γί­ες–είχε απέ­να­ντί του την αντί­στα­ση και την κα­τα­πί­ε­ση του κρά­τους και των ελίτ. Αλλά η δύ­να­μη αντί­στα­σης για την επι­βί­ω­σή του ήταν ρι­ζω­μέ­νη στην σχε­τι­κή οι­κο­νο­μι­κή του αυ­το­νο­μία… αλλά αυτό είναι το πα­νε­πι­στή­μιο του χθες, όχι του σή­με­ρα και ούτε του αύριο» (Wallerstein) διότι η πνευ­μα­τι­κή ζωή κρί­νε­ται με κρι­τή­ρια αγο­ράς. Είναι σαφές επο­μέ­νως ότι οι αν­θρω­πι­στι­κές και κοι­νω­νι­κές σπου­δές συρ­ρι­κνώ­θη­καν διότι αφε­νός δεν είναι εμπο­ρεύ­σι­μες, εφό­σον απα­ξιώ­θη­καν από την αγορά, και, αφε­τέ­ρου, είναι το κα­τε­ξο­χήν πεδίο ανά­πτυ­ξης της κρι­τι­κής πάνω στον κυ­ρί­αρ­χο λόγο και στην ιδε­ο­λο­γία γε­νι­κό­τε­ρα, κάτι που βαθιά ενο­χλεί το νέο-φι­λε­λεύ­θε­ρο κα­πι­τα­λι­σμό που στη­ρί­ζε­ται και επεν­δύ­ει στην έλ­λει­ψη οποιασ­δή­πο­τε άλλης εναλ­λα­κτι­κής.

Και οι πο­λι­τι­σμι­κές σπου­δές, δηλ. εκεί­νες που προ­έ­κυ­ψαν από την πλου­ρα­λι­στι­κή πο­λι­τι­κή ταυ­το­τή­των (με­τα-αποι­κιο­κρα­τι­κές, φε­μι­νι­στι­κές, εθνο­τι­κές, αφρο-αμε­ρι­κα­νι­κές, gay, γυ­ναι­κεί­ες σπου­δές κλπ.) και απο­τε­λούν πλέον πα­γκο­σμί­ως το βα­σι­κό κορμό των αν­θρω­πι­στι­κών και κοι­νω­νι­κών σπου­δών, τι ρόλο παί­ζουν στο σύγ­χρο­νο ακα­δη­μαϊ­κό τοπίο; Εκ­κι­νώ­ντας από συ­γκε­κρι­μέ­νες ιδε­ο­λο­γι­κές και κοι­νω­νι­κές αντι­πα­ρα­θέ­σεις της αμε­ρι­κα­νι­κής κοι­νω­νί­ας, όπως ορ­γα­νώ­νο­νται και με­λε­τώ­νται στο αμε­ρι­κα­νι­κό πα­νε­πι­στή­μιο, οι πο­λι­τι­σμι­κές σπου­δές έχουν επι­βλη­θεί πα­γκο­σμί­ως με έναν από-ιστο­ρι­κο­ποι­η­μέ­νο τρόπο. Η από­σπα­σή τους από το συ­γκε­κρι­μέ­νο ιστο­ρι­κό πλαί­σιο όμως είναι φαι­νο­με­νι­κή διότι, όπως εί­πα­με, αυτό συ­γκρο­τεί­ται σε μέ­γι­στο βαθμό από την αμε­ρι­κα­νι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, όχι στο σύ­νο­λό της αλλά από εκεί­νες μόνον τις πλευ­ρές της που επι­λέ­γο­νται να απο­τυ­πω­θούν και να ανα­πα­ρα­χθούν από το πα­νε­πι­στή­μιο. Για πα­ρά­δειγ­μα, η έν­νοια «τάξη» απου­σιά­ζει ολο­σχε­ρώς από τις με­λέ­τες ταυ­τό­τη­τας και, όταν υπάρ­χει,  εμ­φα­νί­ζε­ται όχι ως κα­θο­ρι­στι­κή με­θο­δο­λο­γι­κή κα­τη­γο­ρία εξέ­τα­σης ενός κοι­νω­νι­κού φαι­νο­μέ­νου αλλά ισο­πε­δω­τι­κά ως άλλη μία κοι­νω­νι­κή ταυ­τό­τη­τα όπως αυτή του φύλου και της φυλής (gender, race, class).Με τον ίδιο τρόπο αφο­μοιώ­νο­νται δια της ισο­πε­δω­τι­κής τους προ­σέγ­γι­σης και θε­ω­ρί­ες που κρί­νο­νται απο­στα­θε­ρο­ποι­η­τι­κές για το σύ­στη­μα, όπως ο μαρ­ξι­σμός, που (όταν σπά­νια) εμ­φα­νί­ζε­ται ως μία από τις πολ­λές θε­ω­ρί­ες ισο­δύ­να­μη, για πα­ρά­δειγ­μα, με το δο­μι­σμό και με­τα-δο­μι­σμό, την απο­δό­μη­ση, το φε­μι­νι­σμό κλπ. Από την άλλη, ενώ οι σπου­δές ταυ­τό­τη­τας προ­έ­κυ­ψαν από πραγ­μα­τι­κές συ­γκρού­σεις και αγώ­νες στην αμε­ρι­κα­νι­κή κοι­νω­νία (φυ­λε­τι­κοί, φε­μι­νι­στι­κοί, μειο­νο­τή­των κλπ.), δια της με­τα­τρο­πής τους σε γνω­στι­κά αντι­κεί­με­να στο κλει­στό και απο­στει­ρω­μέ­νο κόσμο του πα­νε­πι­στη­μια­κού campus ελά­χι­στη επί­δρα­ση έχουν στον πραγ­μα­τι­κό κόσμο των φυ­λε­τι­κών δια­κρί­σε­ων, της έμ­φυ­λης βίας, της κα­τα­πί­ε­σης και της οι­κο­νο­μι­κής εξα­θλί­ω­σης που βα­σα­νί­ζουν τα υπό εξέ­τα­ση και θε­ω­ρι­τι­κο­ποί­η­ση κοι­νω­νι­κά υπο­κεί­με­να.

Η ει­ρω­νεία είναι ότι οι πο­λι­τι­σμι­κές σπου­δές, που σωστά οι Bourdieu και Wacquant τις απο­κα­λούν «μπά­σταρ­δη πε­ριο­χή», έχουν τις ρίζες του στην Αγ­γλία του 1970 στο έργο του με­γά­λου μαρ­ξι­στή θε­ω­ρη­τι­κού Raymond Williams και προ­έ­κυ­ψαν ως μία ρι­ζο­σπα­στι­κή κί­νη­ση της με­λέ­της του πο­λι­τι­σμού της ερ­γα­τι­κής τάξης και του σπα­σί­μα­τος των αδια­πέ­ρα­στων τα­ξι­κών φραγ­μών στην αγ­γλι­κή εκ­παί­δευ­ση. Η ει­ρω­νεία δε είναι τρα­γι­κή διότι ο ση­με­ρι­νός τα­ξι­κός τους ρόλος είναι ο αντί­στρο­φος. Απευ­θύ­νο­νται κατά κα­νό­να και κα­λύ­πτουν τις ανα­ζη­τή­σεις και ευαι­σθη­σί­ες των παι­διών της με­σαί­ας τάξης, οι οποί­ες οριο­θε­τού­νται κυ­ρί­αρ­χα από έναν πο­λι­τι­σμι­κό πλου­ρα­λι­σμό με έναν επι­φα­νεια­κό ρι­ζο­σπα­στι­κό χα­ρα­κτή­ρα εφό­σον το απε­λευ­θε­ρω­τι­κό πρό­ταγ­μα που ενυ­πάρ­χει στην ανα­γνώ­ρι­ση του δι­καιώ­μα­τος ταυ­τό­τη­τας  συ­νή­θως αγνο­εί­ται ή και εσκεμ­μέ­να απο­σιω­πά­ται στις τα­ξι­κές, οι­κο­νο­μι­κές και γε­νι­κό­τε­ρα υλι­κές πα­ρα­μέ­τρους του. Η επι­βο­λή των Πο­λι­τι­σμι­κών Σπου­δών, που επέ­φε­ρε την εξα­φά­νι­ση κλά­δων των αν­θρω­πι­στι­κών σπου­δών όπως η φι­λο­σο­φία και η ιστο­ρία ως αυ­τό­νο­μες πει­θαρ­χί­ες, η λο­γο­τε­χνία κλπ., είναι η απο­τε­λε­σμα­τι­κό­τα­τη απά­ντη­ση του δυ­τι­κού πα­νε­πι­στη­μί­ου στην ανά­γκη εμπο­ρευ­μα­το­ποί­η­σης της γνώ­σης εφό­σον το πα­κέ­το αυτό που­λά­ει πα­γκο­σμί­ως. Εκτός της «εναλ­λα­κτι­κό­τη­τάς» του είναι μο­ντέρ­νο και εύ­πε­πτο διότι μέσω μίας απο­λι­τι­κής και αντι-επι­στη­μο­νι­κής διε­πι­στη­μο­νι­κό­τη­τας είναι εξαι­ρε­τι­κά ελ­κυ­στι­κό τόσο για τους φοι­τη­τές όσο και για τους δι­δά­σκο­ντες. Στους πρώ­τους προ­σφέ­ρει την ψευ­δαί­σθη­ση ότι είναι πα­ντο­γνώ­στες εφό­σον ένα τυ­πι­κό τέ­τοιο πρό­γραμ­μα έχει λίγο από όλα, δηλ. θε­ω­ρία, λο­γο­τε­χνία, φι­λο­σο­φία, οι­κο­νο­μία,  πο­λι­τι­κή. Στους δι­δά­σκο­ντες, που είναι κατά τεκ­μή­ριο «προ­ο­δευ­τι­κοί», δί­νουν το άλ­λο­θι της εναλ­λα­κτι­κό­τη­τας ενώ ταυ­το­χρό­νως εξα­σφα­λί­ζουν διε­θνείς δη­μο­σιεύ­σεις, πα­ρου­σία σε διε­θνή συ­νέ­δρια και ανα­γνώ­ρι­ση που δεν θα είχαν αν θε­ρά­πευαν ένα πιο «πα­ρα­δο­σια­κό» αντι­κεί­με­νο ή κλάδο. Ταυ­το­χρό­νως η εκρί­ζω­ση των κει­μέ­νων από το ιστο­ρι­κή στιγ­μή της πα­ρα­γω­γής τους ή μάλ­λον η «ου­δε­τε­ρι­κο­ποί­η­ση» του ιστο­ρι­κού «πλαι­σί­ου» δια της απο­σιώ­πη­σης ή υπο­βάθ­μι­σης των υλι­κών κοι­νω­νι­κών συν­θη­κών που τα γέν­νη­σαν είναι η συν­θή­κη που επι­τρέ­πει τη διε­θνή τους κυ­κλο­φο­ρία στην οι­κου­με­νι­κή αγορά. Είναι η αντί­στοι­χη ισο­πέ­δω­ση σε επί­πε­δο γεύ­σης με την επι­κρά­τη­ση του fastfood, δηλ. η προ­σφο­ρά ενός πα­γκο­σμιο­ποι­η­μέ­νου πολ­τού που έχει μέσα από το μάρ­κε­τιγκ εξα­φα­νί­σει τις ιστο­ρι­κές, κοι­νω­νι­κές και πο­λι­τι­σμι­κές ιδιαι­τε­ρό­τη­τες της «κου­ζί­νας» κάθε χώρας. Όπως λέει χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά ο αμε­ρι­κα­νός ακα­δη­μαϊ­κός Άντο­νι Γκρά­φτον «υπήρ­χε στη ζωή των βρε­τα­νι­κών πα­νε­πι­στη­μί­ων μια λο­γι­κή σαν αυτή του slow food, μια αί­σθη­ση αργής γευ­στι­κής από­λαυ­σης βα­σι­σμέ­νη στη γε­νι­κή πα­ρα­δο­χή ότι οι άν­θρω­ποι χρειά­ζο­νται χρόνο για να κά­νουν ένα άρθρο ή ένα βι­βλίο όσο πιο πυκνό και πλού­σιο μπο­ρούν.» Και συ­νε­χί­ζει, συ­γκρί­νο­ντας το αμε­ρι­κα­νι­κό με το παλιό βρε­τα­νι­κό πα­νε­πι­στή­μιο: «Ο E. Π. Τόμ­σον, ο Έρικ Χο­μπ­σμπά­ουμ, η Φράν­σις Γέητς, ο Πήτερ Μπερκ και πολ­λοί άλλοι ει­σή­γα­γαν νέους τρό­πους προ­σέγ­γι­σης της Ιστο­ρί­ας για τη γενιά μου. Όμως, οι βρε­τα­νοί πα­νε­πι­στη­μια­κοί πα­ρα­δέ­χο­νταν πάντα --σε αντί­θε­ση με μας, ορι­σμέ­νες φορές του­λά­χι­στον-- ότι έχει ζω­τι­κή ση­μα­σία να δια­τη­ρείς και να ανα­νε­ώ­νεις τους πα­ρα­δο­σια­κούς επι­στη­μο­νι­κούς κλά­δους και μορ­φές της γνώ­σης: γλώσ­σες, ακρι­βής ερ­μη­νεία των κει­μέ­νων, των ει­κό­νων και των αντι­κει­μέ­νων, αυ­στη­ρή φι­λο­σο­φι­κή ανά­λυ­ση και επι­χει­ρη­μα­το­λο­γία. Ει­δάλ­λως, η γοη­τεία των διε­πι­στη­μο­νι­κών ερ­γα­σιών δεν είναι παρά μια ανό­η­τη μόδα.»

Αυτή η  «ανό­η­τη μόδα» όμως είναι ταυ­το­χρό­νως εξαι­ρε­τι­κά επι­κίν­δυ­νη διότι ση­μα­το­δο­τεί τον πο­λι­τι­σμι­κό ιμπε­ρια­λι­σμό. Ο κατά Γκράμ­σι ορι­σμός της ηγε­μο­νί­ας, που είναι πλέον κλασ­σι­κός, πε­ρι­λαμ­βά­νει μία βα­σι­κή πτυχή που αφορά στην ικα­νό­τη­τα της εξου­σί­ας να γε­νι­κεύ­ει ως κα­θο­λι­κές, άρα αδιαμ­φι­σβή­τη­τες διότι «φυ­σι­κές», τις δικές της αξίες  και κοι­νω­νι­κές εμπει­ρί­ες. Στη φάση του πα­γκο­σμιο­ποι­η­μέ­νου κα­πι­τα­λι­σμού που δια­νύ­ου­με η ιδε­ο­λο­γι­κή και πο­λι­τι­σμι­κή ηγε­μο­νία των ιμπε­ρια­λι­στι­κών κέ­ντρων διευ­ρύ­νε­ται με ρα­γδαί­ους ρυθ­μούς αφο­μοιώ­νο­ντας οποια­δή­πο­τε κοι­νω­νι­κή, εθνι­κή και το­πι­κή ιδιαι­τε­ρό­τη­τα. Η επι­κρά­τη­ση της αμε­ρι­κα­νι­κής ακα­δη­μαϊ­κής ατζέ­ντας στις αν­θρω­πι­στι­κές και κοι­νω­νι­κές σπου­δές μέσω της ομο­γε­νο­ποί­η­σης από το διε­θνές μάρ­κε­τιγκ  αν­θρώ­πων, βι­βλί­ων, συ­νε­δρί­ων, πλη­ρο­φό­ρη­σης και κυ­ρί­ως της ψευ­δο-θε­ω­ρη­τι­κής ακα­δη­μαϊ­κής ιδιο­λέ­κτου (linguafranca, δια­βα­τή­ριο για την επαγ­γελ­μα­τι­κή επι­τυ­χία) είναι στην καρ­διά της επι­κρά­τη­σης αυτού του μο­νο­πω­λί­ου της θε­ώ­ρη­σης της κοι­νω­νί­ας και του κό­σμου. Η θε­ώ­ρη­ση αυτή έχει κα­τα­φέ­ρει να ανα­γνω­ρι­στεί πα­γκο­σμί­ως ως πα­γκό­σμια πα­ρό­λο που π.χ. η έν­νοια της φυλής/ρά­τσας μπο­ρεί να έχει δια­φο­ρε­τι­κή ση­μα­σία στη Βρα­ζι­λία απ’ ότι στις ΗΠΑ, ή η «αποι­κία» ως ιστο­ρι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα να είναι ανύ­παρ­κτη στην Ελ­λά­δα.

Ση­μαί­νουν όλα αυτά ότι «ταυ­το­τι­κά» αντι­κεί­με­να δεν πρέ­πει να δι­δά­σκο­νται διε­θνώς ή να γί­νο­νται αντι­κεί­με­να με­λέ­της; Η απά­ντη­ση είναι προ­φα­νώς όχι στο βαθμό που όλοι ζούμε σε μία πα­γκο­σμιο­ποι­η­μέ­νη κοι­νω­νία και ως αρι­στε­ροί άν­θρω­ποι οφεί­λου­με να εί­μα­στε κοι­νω­νοί των κοι­νω­νι­κών εμπει­ριών, αντι­θέ­σε­ων και συ­γκρού­σε­ων από τις οποί­ες προ­έ­κυ­ψαν αυτού του τύπου οι σπου­δές. Αυτή άλ­λω­στε είναι μία εξαι­ρε­τι­κά ση­μα­ντι­κή μορφή διε­θνι­σμού που εφό­σον, και μόνο τότε, ει­σά­γει τις ιδιαί­τε­ρες και υπαρ­κτές ιστο­ρι­κές, υλι­κές και τα­ξι­κές συν­θή­κες πα­ρα­γω­γής της κοι­νω­νι­κής εμπει­ρί­ας στέ­κε­ται ενα­ντί­ον και απορ­ρί­πτει τον κο­σμο­πο­λι­τι­σμό που έχει επι­βλη­θεί μέσω αυτών και έχει συ­γκρο­τή­σει μία κοινή αλλά ψευδή πο­λι­τι­σμι­κή ταυ­τό­τη­τα. Επο­μέ­νως η αφο­μοί­ω­ση της οπτι­κής της αμε­ρι­κα­νι­κής ακα­δη­μαϊ­κής «εναλ­λα­κτι­κής» ατζέ­ντας ως της μόνης και φυ­σι­κής είναι μία σο­βα­ρή συ­νη­γο­ρία στον πο­λι­τι­σμι­κό ιμπε­ρια­λι­σμό.[1]Η πο­λι­τι­κή και θε­σμι­κή ανα­γνώ­ρι­ση των δια­φο­ρε­τι­κών ταυ­το­τή­των από το κρά­τος και από τους ιδε­ο­λο­γι­κούς του μη­χα­νι­σμούς όπως το πα­νε­πι­στή­μιο είναι ανα­πό­σπα­στο δι­καί­ω­μα και εν δυ­νά­μει απε­λευ­θε­ρω­τι­κό αί­τη­μα των αντί­στοι­χων κοι­νω­νι­κών ομά­δων. Ας μην ξε­χνά­με όμως το πολύ ση­μα­ντι­κό ζή­τη­μα που επι­ση­μαί­νουν οι Bourdieu και Wacquant, δηλ. ότι «οι μορ­φές με τις οποί­ες οι άν­θρω­ποι επι­διώ­κουν να ανα­γνω­ρι­στεί η συλ­λο­γι­κή τους ύπαρ­ξη από το κρά­τος δια­φέ­ρουν ανά­λο­γα με τις δια­φο­ρε­τι­κές χρο­νι­κό­τη­τες και τό­πους σαν απο­τέ­λε­σμα της δια­φο­ρε­τι­κής ιστο­ρι­κής πα­ρά­δο­σης όπου λει­τουρ­γούν και πάντα απο­τε­λούν αγώνα στην ιστο­ρία». Αν η με­λέ­τη της κοι­νω­νί­ας και των πο­λι­τι­σμι­κών εκ­φάν­σε­ων και πα­ρα­γώ­γων απο­κο­πεί από τον ομ­φά­λιο λώρο των συ­γκρού­σε­ων που την πα­ρά­γουν τότε το απε­λευ­θε­ρω­τι­κό πρό­ταγ­μα που ενυ­πάρ­χει σε αυτήν απο­κό­πτε­ται από την πο­λι­τι­κή και τυ­πο­ποιεί­ται  ως μία ηθι­κο­λο­γι­κή ανα­γνώ­ρι­ση των κα­τα­πιε­σμέ­νων ομά­δων. Αυτό προ­σφέ­ρει τη με­γα­λύ­τε­ρη δι­καί­ω­ση της νέο-φι­λε­λεύ­θε­ρης τάξης πραγ­μά­των ως αυτής που εκ­προ­σω­πεί «το γε­νι­κό καλό» που πε­ρι­λαμ­βά­νει και τις κα­τα­πιε­σμέ­νες κοι­νω­νι­κές ομά­δες.

Βι­βλιο­γρα­φία:

Bourdieu Pierre and Loic Wacquant.“On the Cunning of Imperialist Reason.”Theory, Culture and Society, 1999, vol. 16, 1.  (δική μου μεταφ.)

Γκρά­φτον, Άντο­νι. «Βρε­τα­νία: τα πα­νε­πι­στή­μια ως φαστ φουντ», http://​www.​alfavita.​gr/​typos/​t21_​3_​10_​817.​php

‘Ηγκλε­τον, Τέρρυ.«Ο θά­να­τος των πα­νε­πι­στη­μί­ων» μεταφ Αλίκη Κο­συ­φο­λό­γου. Red Notebook. 25 Ια­νουα­ρί­ου 2011.

Wallerstein, Immanuel. Higher Education Under Attack. 21/3/2010

[1]Για μία κρι­τι­κή προ­σέγ­γι­ση στο πο­λι­τι­κά κρί­σι­μο θέμα της πο­λύ-πο­λι­τι­σμι­κό­τη­τας στον κυ­ρί­αρ­χο λόγο και τη δια­σύν­δε­σή της με τις πο­λι­τι­σμι­κές σπου­δές, βλ. Slavoj Ẑiẑek “Multiculturalism, or, the Cultura lLogicof Multinational Capitalism,” NewLeftReview 225 (November/December, 1997) : 28-51, RussellJacoby, “The Myth of Multiculturalism,”New LeftReview 208 (November/December 1994) : 121-26, Ράσελ Τζά­κο­μπι, Το τέλος της Ου­το­πί­ας (Αθήνα: Τροπή, 2001) το εξαι­ρε­τι­κό κεί­με­νο του Edward Said, “Globalizing LiteraryStudy,” PMLA, vol 116, 1, January 2001 : 64-68, στο πολύ εν­δια­φέ­ρον σχε­τι­κό τεύ­χος για την πα­γκο­σμιο­ποί­η­ση και τις αν­θρω­πι­στι­κές σπου­δές με έμ­φα­ση στις αγ­γλι­κές.

*Κα­θη­γή­τρια ΕΚΠΑ

Φωτό: News in Briefs by Sarah Taylor Silverwood, 2014, is based on an archive of newspapers built up over the past 12 months. It is effectively a map of what cultural studies should be looking at today

 

Πηγή: rproject.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Η λίστα με τις 16 παραλίες σε Αττική και Εύβοια που πρέπει να αποφύγετε

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

dpth-prytaneia.jpg
ΔΠΘ: Υπογραφή Μνημονίου με την Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή
Μετά  το πέρας της υπογραφής θα ακολουθήσουν δηλώσεις τόσο από  εκπροσώπους του ΔΠΘ όσο και από μέλη της Ελληνικής Παραολυμπιακής Επιτροπής  για την...
ΔΠΘ: Υπογραφή Μνημονίου με την Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή
gallika_0.jpg
Καθηγητές Γαλλικής Γλώσσας: Έντονη διαμαρτυρία για την κατάργηση 800 οργανικών τους θέσεων- Τι ζητούν από το ΥΠΑΙΘ
Κείμενο Διαμαρτυρίας του Συλλόγου Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Πτυχιούχων Πανεπιστημίου A.P.L.F. - D.U., με έδρα τη Θεσσαλονίκη προς το...
Καθηγητές Γαλλικής Γλώσσας: Έντονη διαμαρτυρία για την κατάργηση 800 οργανικών τους θέσεων- Τι ζητούν από το ΥΠΑΙΘ
ekpaideytikos.jpg
Δικαιώθηκαν νεοδιόριστοι/ες εκπαιδευτικοί του 2020! Ακυρώθηκε Απόφαση ανάκλησης μονιμοποιήσεων
Η απόφαση του διοικητικού εφετείου κρίνει άκυρη την απόφαση ακύρωσης των μονιμοποιήσεων νεοδιόριστων εκπαιδευτικών της Δυτικής Αττικής!
Δικαιώθηκαν νεοδιόριστοι/ες εκπαιδευτικοί του 2020! Ακυρώθηκε Απόφαση ανάκλησης μονιμοποιήσεων