Παγκόσμια Ημέρα Τέχνης: Ο Καλλιτέχνης… φάρος των συνειδήσεων
Ο Καλλιτέχνης…συνδιαμορφωτής κοινωνικών τάσεων και ηθικών στάσεων

Πρόσφατα γεγονότα καλλιτεχνικής απρέπειας τάραξαν τον καλλιτεχνικό κόσμο και στιγμάτισαν «αξιόλογους» κατά τα άλλα καλλιτεχνικούς αστέρες, προκαλώντας βαθύτερη κρίση στον πολιτισμό.

Η δε Covid – εποχή συντέλεσε στην όξυνση της πολιτισμικής κρίσης και στην αποστασιοποίηση του δημιουργού από το κοινό του και από τη ζώσα καλλιτεχνική πραγματικότητα. Μοναδικό ξέφωτο αποτέλεσε η διαδικτυακή επικοινωνία μεταξύ καλλιτεχνών ενώ όπλο ενάντια στην αβεβαιότητα που προκλήθηκε στον χώρο, έγινε το γνωστό σε όλους Support Art Workers, που εξαπλώθηκε ως ένα κίνημα αντίδρασης και μια ευκαιρία συσπείρωσης των καλλιτεχνών για να διεκδικήσουν το αυτονόητο, τα δικαιώματά τους και τη συνέχιση της καλλιτεχνικής τους έκφρασης.

Γιατί σε κάθε εποχή η καλλιτεχνική δημιουργία είναι απαραίτητη, μετουσιώνεται σε επιταχυντή της επικοινωνίας, αναγκαίο μέσο απελευθέρωσης και έκφρασης των ανθρώπων και των κοινωνιών. Ο δημιουργός της τέχνης ατενίζει τη ζωή. Δέχεται ερεθίσματα είτε από το προσωπικό του δράμα είτε από τα συμβαίνοντα στην κοινωνία. Τα ερεθίσματα αυτά τα απαντάει με τον δικό του τρόπο. Επομένως, κάθε μορφή τέχνης προάγει τη ζωή, δίνει μια Altera pars. Ο καλλιτέχνης θα πρέπει να στρατεύεται στην υπόθεση της ζωής επιδιώκοντας να βρει δικαίωση το έργο του από την πλειονότητα του κοινωνικού συνόλου. Σε κάθε εποχή υπάρχει ο καλλιτέχνης για να μας μυήσει στον μαγευτικό κόσμο της τέχνης και να μας υποβάλει ποικίλα είδη αισθητικής αντίληψης για τη ζωή. Και για να το καταφέρει αυτό, χρειάζεται να διαθέτει ταλέντο.

Το ταλέντο του καλλιτέχνη έγκειται στο να μπορεί να οδηγεί το κοινό του στην έκσταση και στην απόλαυση μέσα από την ισορροπία των πραγμάτων και την ομορφιά. Και, όχι μόνο. Ο θεράπων της τέχνης, ιδιαίτερα στις μέρες μας, όπου η τεχνολογία τείνει να υποκαταστήσει ή να ακυρώσει τη γνησιότητα του καλλιτεχνικού έργου, οφείλει να αναζητά την αρμονική σύζευξη τεχνολογίας και τέχνης, προκειμένου να μην μετατραπεί η τέχνη σε βιομηχανική παραγωγή ή τεχνική και ο καλλιτέχνης σε θηρευτή του χρήματος ή σε απλό τεχνίτη.

Ο καλλιτέχνης θα πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο και να νοηματοδοτεί την καθημερινότητά μας μέσω ενός πρωτότυπου και σπάνιου έργου του, να είναι αυθεντικός να μην κατασκευάζεται από ένα παραγωγό ή μια δισκογραφική εταιρεία ως μια διάσημη περσόνα εφήμερης αίγλης. Αλλά να έχει διαχρονική αξία. Να εμπνέει για συλλογικά οράματα και να ανοίγει τον δρόμο της επανάστασης όταν το επιβάλλουν οι συνθήκες. Είναι βαρύτατη η κοινωνική αποστολή της τέχνης και καίριο το χρέος του καλλιτέχνη να αφυπνίζει από τον λήθαργο της απραξίας και της αφασίας, να «παντρεύει» τη θεωρία με την πράξη, τον λόγο με τη δράση, να εκφράζει τις ανησυχίες, τους προβληματισμούς και τις ευαισθησίες της κοινωνίας και της εποχής του.

Ο Μολιέρος χαρακτηριστικά έλεγε: «Σκοπός της κωμωδίας είναι να διορθώσει τα ελαττώματα του ανθρώπου. Δεν έχουμε σκοπό να είμαστε γελοίοι αλλά τιμωροί και δάσκαλοι του λαού». Είναι, λοιπόν, η υπερβατικότητα και η στράτευση που ορίζουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο ο δημιουργός καλείται να καταγράψει τους κοινωνικούς προβληματισμούς, να θέσει ερωτήματα και να προτείνει λύσεις.

Δεν αρκεί μόνο η συνείδηση της κοινωνικής αποστολής του καλλιτέχνη για να τον ξεχωρίσουμε. Χρειάζονται κι άλλα προσόντα. Ποια είναι, άραγε, εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα μας βοηθήσουν να τον διακρίνουμε μέσα στο ανώνυμο πλήθος της καλλιτεχνικής ομοιομορφίας και της ηθικής διάβρωσης;

Πιστεύω πως δεν είναι εύκολη υπόθεση. Γιατί δεν αρκεί μόνο η ικανότητα μιας επιτυχημένης μορφοποίησης των ιδεών ή των συναισθημάτων σε αξιόλογες καλλιτεχνικές μορφές αλλά η ιδιαιτερότητα αυτής της αναπαράστασης, η πρωτοτυπία του έργου του που θα το αναδείξει σε αριστούργημα και κυρίως το ηθικό του βάρος που θα αποτελέσει το αντιστάθμισμα στην εποχή της ηθικής βαρβαρότητας, στον κόσμο της απαξίας και της κενότητας.

Με την τέχνη του θα πρέπει να σμιλεύει χαρακτήρες, να διαμορφώνει συνειδήσεις, και να είναι ο ίδιος «στάση ζωής», η ηθική του ποιότητα να διαπερνά το έργο του, να αποτυπώνεται σε κάθε πινελιά, σε κάθε στίχο, σε κάθε ήχο, σε κάθε λέξη ή θεατρικό δρώμενο. Ο αξιόλογος καλλιτέχνης διαθέτει σταθερές αξίες και ιδανικά, τα οποία αποτελούν την πρώτη ύλη του για να προσανατολίζει και να χαράζει την εποχή, να προωθεί τον άνθρωπο και την κοινωνία. Είναι ο ηθικός ταγός και ο φάρος των συνειδήσεων, ο υποβολέας προτύπων και πανανθρώπινων αξιών.

* Φιλόλογος, συγγραφέας, συγγραφέας, αρθρογράφος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

trofes-stomaxi-512x320.jpg
Τροφές και ροφήματα που δεν πρέπει να καταναλώνουμε με άδειο στομάχι
Oρισμένα τρόφιμα και ροφήματα, ενδέχεται να μας προκαλέσουν πεπτικά προβλήματα αν δεν έχουμε ήδη καταναλώσει κάτι άλλο προηγουμένως ή αν δεν τα...
Τροφές και ροφήματα που δεν πρέπει να καταναλώνουμε με άδειο στομάχι
pota-cocktail.jpg
Ποια ποτά νοθεύονται περισσότερο: Πως να το αντιληφθείτε και πως να προφυλαχθείτε
Το φαινόμενο της νοθείας παρατηρείται κυρίως σε νυχτερινά μαγαζιά, μπαρ και πίστες, και σπάνια σε ταβέρνες
Ποια ποτά νοθεύονται περισσότερο: Πως να το αντιληφθείτε και πως να προφυλαχθείτε