Οι συλλογικές διεκδικήσεις ως στίγμα
«Το διακύβευμα λοιπόν είναι κατά πόσο οι κοινωνικές δυνάμεις αυτού του τόπου θα μπορέσουν να αποτρέψουν και να απονομιμοποιήσουν ένα τέτοιο πολιτικό habitus και θα του κόψουν το πολιτικό οξυγόνο, ώστε να μην ριζώσει και άλλο μέσα στην κοινωνία» - Γράφει ο Πολύβιος Ψήνας

Είναι πασιφανέστατο ότι η τρέχουσα πολιτική διακυβέρνηση βγάζει φλύκταινες με τα κοινωνικά κινήματα και τον κοινωνικό-πολιτικό ακτιβισμό. Η δε προσπάθεια κοινωνικής απονομιμοποίησης, περιορισμού και αποδυνάμωσης τους εντοπίζεται πολύ πριν την πανδημία, με την ιδεολογική επίθεση προς την πρακτική των διαδηλώσεων, προς το δικαίωμα της απεργίας, ακόμα και του συνδικαλισμού και έγιναν πράξη με συγκεκριμένες νομοθετικές πρωτοβουλίες (π.χ. πλαίσιο για διαδηλώσεις, ηλεκτρονικές ψηφοφορίες, αναγκαστικές τοποθετήσεις αιρετών εκπαιδευτικών στα υπηρεσιακά συμβούλια, μη αποδοχή των παραιτήσεων τους κτλ). Από πολλούς υποστηρίζεται, και όχι αδίκως, ότι οι έκτακτες υγειονομικές συνθήκες εργαλειοποιούνται από την Κυβέρνηση για την πιο εύκολη νομιμοποίηση της καταστολής, αλλά και της κοινωνικής απονομιμοποίησης του πολιτικού και κοινωνικού ακτιβισμού, των κινηματικών δράσεων ακόμα και του διαρκή ελέγχου προς την εξουσία που πολύ συχνά βαπτίζεται ως λαϊκισμός. Ας είμαστε σίγουροι ότι ακόμα και όταν τελειώσει η πανδημία, η στάση της Κυβέρνησης αλλά και της ιδεολογικής μερίδας που εκπροσωπεί δεν θα σταματήσει να βλέπει με ανυποληψία τον συνδικαλισμό και τις κοινωνικές διεκδικήσεις από φορείς και συλλογικότητες.

Η ενίσχυση των δομών δημόσιας τάξης, οι «επενδύσεις» σε εξοπλιστικά προγράμματα, η διαχείριση της πανδημίας με αστυνομικού τύπου μέτρα, η απουσία διαλόγου για την παραγωγή πολιτικής, ο αφανισμός των Κοινωνικών Επιστημών από το Λύκειο, η αλλαγή του χάρτη της εκπαίδευσης χωρίς καμία συναίνεση, η αλλαγή των όρων ανταγωνισμού για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια χωρίς καμία διαβούλευση ή επιδίωξη συναίνεσης και η υπερνομοθέτηση σε περίοδο καραντίνας, δεν ταιριάζουν σε μια ανοιχτή, πλουραλιστική, συμμετοχική και ανεκτική πολιτική διακυβέρνηση. Μια τέτοια διακυβέρνηση συνδιαλέγεται, με τις κοινωνικές ομάδες, πείθει με λογικά επιχειρήματα, καταθέτει τις θέσεις της στο δημόσιο διάλογο με ειλικρίνεια και τις δοκιμάζει στην κοινωνική κριτική. Έχει το θάρρος και τη δυνατότητα να ενσωματώνει δημιουργικά το διαφορετικό και όχι να πολώνει. Κυβερνά με βάση τη μεγιστοποίηση της συλλογικής ωφελιμότητας και όχι με βάση μικροπολιτικά οφέλη, δημοσκοπικές σκοπιμότητες ή ιδεοληψίες Έχει τη γενναιότητα να αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη για λάθη και να βελτιώνεται για το ευρύτερο καλό. Δημιουργεί και διατηρεί διαύλους επικοινωνίας με την κοινωνική βάση, ενισχύει την αδιαμεσολάβητη επαφή με την κοινωνία και χρησιμοποιεί αυτά τα δεδομένα για διαρκή αξιολόγηση των πολιτικών της. Χτίζει ένα κλίμα εμπιστοσύνης με το λαό, δίνει χώρο έκφρασης και δράσης στη νέα γενιά, καλλιεργεί την ελπίδα και την αισιοδοξία μέσα από τις πολιτικές της και τέλος, είναι μεγαλόθυμη με τους πολιτικούς της αντιπάλους.  

Δυστυχώς, είναι απολύτως σαφές ότι αποτελεί επιλογή της Κυβέρνησης να μην νομοθετεί με τον παραπάνω τρόπο. Αυτό το έδειξε από τις πρώτες ημέρες διακυβέρνησης, όταν δεν υπήρχε καμία πανδημία και ενώ η χώρα είχε μπει σε ένα δρόμο σταδιακής ανάκτησης της αυτονομίας της ως προς την παραγωγή δημόσιων πολιτικών. Οι λόγοι για τους οποίους η Κυβέρνηση ολισθαίνει όλο και περισσότερο σε αυτό το μοντέλο διακυβέρνησης παραμένει ένα κεντρικό ερώτημα το οποίο πρέπει και να προβληματίσει αλλά και να τεθεί στο επίκεντρο του δημοσίου διαλόγου. Και τούτο διότι, όπως δείχνουν τα πράγματα, δεν έχουμε να κάνουμε ούτε με μεμονωμένες περιπτώσεις δυσλειτουργιών, ούτε με  ένα κακό μοντέλο παραγωγής πολιτικών. Μια βάσιμη ερμηνεία εστιάζει στην επικράτηση ενός συγκεκριμένου υπερσυντηρητικού ιδεολογικού συσχετισμού εντός του κυβερνόντος κόμματος που έχει εκτοπίσει συμβολικά αλλά και πρακτικά τις φιλελεύθερες, κοσμοπολίτικες, ανοιχτές και ανεκτικές πολιτικό-ιδεολογικές δυνάμεις που υπήρχαν παραδοσιακά στους κόλπους του. Ωστόσο, εδώ δεν έχουμε να κάνουμε απλά με μια ισορροπία δυνάμεων στο εσωτερικό της Κυβέρνησης που μοιραία κάποια στιγμή θα αλλάξει στο πλαίσιο ενός μελλοντικού ανασχηματισμού. Κάθε άλλο. Το πιο ανησυχητικό από όλα, είναι τα πραγματικά κοινωνικά αποτελέσματα που παράγει κάθε μέρα αυτός ο τρόπος διακυβέρνησης τα οποία θα γίνουν αντιληπτά στο επόμενο χρονικό διάστημα.

Το διακύβευμα λοιπόν είναι κατά πόσο οι κοινωνικές δυνάμεις αυτού του τόπου θα μπορέσουν να αποτρέψουν και να απονομιμοποιήσουν ένα τέτοιο πολιτικό habitus και θα του κόψουν το πολιτικό οξυγόνο, ώστε να μην ριζώσει και άλλο μέσα στην κοινωνία. Το αν η Κυβέρνηση θα είναι σύμμαχος ή όχι σε αυτή την προσπάθεια μένει να το δούμε.

* Κοινωνιολόγος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Ανακαλούνται αυτά τα γνωστά δημητριακά βρώμης

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 23/9

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Παιδί παίζει με παιχνίδια
Ασπεργκερ σε ακριτικό νησί
Ο αγώνας των γονιών αφότου ο γιος τους διαγνώστηκε με νευρολογική αναπτυξιακή διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού.
Ασπεργκερ σε ακριτικό νησί
εκπαιδευτικος ΑΜΕΑ
Ειδικά σχολεία: Στην ψηφιακή εποχή δεν υπάρχει πρόσβαση
Από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η μονάδα (αφού το σχολείο τους κρίθηκε -και ήταν- ακατάλληλο και επικίνδυνο) που θα φιλοξενούσε τα παιδιά τους...
Ειδικά σχολεία: Στην ψηφιακή εποχή δεν υπάρχει πρόσβαση
depy
ΔΕΠΥ: Συχνά συμπτώματα που διαφεύγουν της διάγνωσης
Η ακριβής διάγνωση συχνά εξαρτάται από την κατανόηση του ασθενή και την αξιολόγηση 10 συμπτωμάτων τα οποία συνήθως οδηγούν σε λανθασμένη διάγνωση της...
ΔΕΠΥ: Συχνά συμπτώματα που διαφεύγουν της διάγνωσης