Διόδια: Αυξήσεις από 1η Ιανουαρίου- Όλες οι αλλαγές από το νέο έτος
INTIME NEWS/ΧΑΛΚΙΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ
Ο χάρτης με τις νέες τιμές από 1ης Ιανουαρίου

Αύξηση 7,6% έως 7,7% θα δοθεί από το 2024 στα διόδια όλης της χώρας από την 1η Ιανουαρίου 2024.

Έπειτα από μακρά περίοδο επαναδιαπραγματεύσεων ανάμεσα στους παραχωρησιούχους και στο υπουργείο Υποδομών, συμφωνήθηκε η προσαύξηση του 2023 (12%), που δεν εισπράχθηκε ποτέ, να μοιραστεί σε τρεις δόσεις έως το 2026 και οι παραχωρησιούχοι να απορροφήσουν ένα μέρος αυτής.

Οι παραχωρησιούχοι έχουν υποβάλει αιτήματα αποζημιώσεων για τα διαφυγόντα κέρδη του 2023 και όλα δείχνουν ότι δύσκολα το υπουργείο θα αποφύγει να τα καταβάλει. Σύμφωνα με την Καθημερινή, πριν από λίγες μέρες οι δύο πλευρές οδηγήθηκαν σε συμφωνία και έτσι οι παραχωρησιούχοι πρόκειται μέσα στις επόμενες ημέρες να ενημερώσουν και τυπικά το υπουργείο Υποδομών για το ύψος της αύξησης που θα επιβληθεί από το 2024.

Οι ετήσιες αυξήσεις υπολογίζονται με βάση την αύξηση στον δείκτη τιμών καταναλωτή κάθε Σεπτέμβριο. Ο δείκτης αυξήθηκε το 2023 κατά 1,65% σε σχέση με το 2022. Σε αυτή την αύξηση θα προστεθεί το ήμισυ της αύξησης από το 2021 στο 2022, που ήταν 12%, δηλαδή 6%. Επομένως, η συνολική αύξηση που θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου θα είναι 7,63%.

Όπως αναφέρει ρεπορτάζ της Καθημερινής, οι αυξήσεις κατά μέσον όρο κυμαίνονται μεταξύ 7%-7,5%, το οποίο ανάλογα με το ύψος του αρχικού διοδίου και την κατηγορία του οχήματος ποικίλλει από 0,10 ευρώ (στις μοτοσικλέτες στα διόδια Βελιγοστής Αρκαδίας) έως 4,5 ευρώ (στα λεωφορεία άνω των 40 θέσεων στη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου).

Λόγω των αυξήσεων αυτών, από το νέο έτος για ένα αυτοκίνητο:

• Η διαδρομή Αθήνας – Θεσσαλονίκης (συμπεριλαμβανομένων των διοδίων Μαλγάρων, τα οποία ανήκουν στην Εγνατία Οδό) θα κοστίζει 33,55 ευρώ από 31,35 ευρώ σήμερα (αύξηση 7%).

Η διαδρομή Αθήνας – Πάτρας θα κοστίζει 12,60 ευρώ από 11,80 ευρώ σήμερα (αύξηση 6,8%).

Δεν θα ισχύσουν αυξήσεις στην Αττική οδό και στην Εγνατία με την έναρξη του νέου έτους.

•Η διαδρομή Αθήνας – Καλαμάτας θα κοστίζει 15 ευρώ από 13,95 σήμερα (αύξηση 7%).

•Η διαδρομή Αθήνας – Ιωαννίνων μέσω γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου θα κοστίζει 41 ευρώ από 38,25 ευρώ σήμερα (αύξηση 7,2%).

•Η διαδρομή Αθήνας – Τρικάλων (μέσω Ε65) θα κοστίζει 19,35 ευρώ από 17,95 ευρώ σήμερα (αύξηση 7,6%).

Όπως αναφέρει ρεπορτάζ της Καθημερινής, οι μεγάλες αυξήσεις φέτος οφείλονται σε δύο παράγοντες: στην πολύ μεγάλη άνοδο πέρυσι του δείκτη τιμών καταναλωτή (με βάση τον οποίο υπολογίζεται η ετήσια αναπροσαρμογή στα διόδια) και στη μη επιβολή αύξησης την προηγούμενη χρονιά, με απόφαση του υπουργείου Υποδομών.

Πιο συγκεκριμένα, ο δείκτης αυξήθηκε το 2023 κατά 1,6% σε σχέση με το 2022. Σ’ αυτή την αύξηση προστέθηκε το ήμισυ της αύξησης από το 2021 στο 2022 –που ήταν 12%–, δηλαδή 6%. Επομένως, η συνολική αύξηση που θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου 2024 αποφασίστηκε να είναι 7,6%. Ωστόσο, οι τιμές των διοδίων στρογγυλοποιούνται (συνήθως προς τα κάτω) για πρακτικούς λόγους και επομένως με αυτόν τον τρόπο προκύπτουν κάθε χρόνο οι τελικές τιμές.

Και τα επόμενα δύο χρόνια

Τα διόδια θα είναι αυξημένα και τα επόμενα δύο χρόνια. Οπως συμφωνήθηκε, οι παραχωρησιούχοι θα «απορροφήσουν» ένα μικρό μέρος (το 2%) της αύξησης του 2023 (12%) και το υπόλοιπο θα επιβαρύνει τα διόδια του 2025 και του 2026 (θα προστίθεται 2% κάθε έτος στην αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή). Αυξήσεις δεν θα επιβληθούν από την 1η Ιανουαρίου 2024 στα διόδια της Αττικής οδού και της Εγνατίας.

Στη μεν Αττική οδό ήταν επιλογή της εταιρείας, προκειμένου να καθυστερήσει την απόδοση του κέρδους (IRR) και να εξαντλήσει το χρονικό περιθώριο που υπήρχε στη σύμβαση (λήγει τον Οκτώβριο του 2024).

Στη δε Εγνατία οδό (συν τους κάθετους άξονές της και την υποθαλάσσια ζεύξη Ακτίου – Πρέβεζας), που ανήκει στο Δημόσιο, τα τελευταία χρόνια δεν έχουν επιβληθεί αυξήσεις, παρά μόνον αναπροσαρμογές έπειτα από ίδρυση νέων σταθμών διοδίων. Η Εγνατία βρίσκεται υπό ιδιωτικοποίηση και νομοθετική ρύθμιση του 2018 προβλέπει ότι πριν από την υπογραφή σύμβασης θα πρέπει να αυξηθούν οι τιμές των διοδίων, χρεώνοντας αντί για 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο σήμερα, 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Ωστόσο, η διαδικασία παραχώρησης σε ιδιώτη έχει εδώ και μήνες «παγώσει» γιατί έπρεπε να επιλυθούν ζητήματα που αφορούσαν τη χρηματοδότησή της. Η υπογραφή της αναμένεται εντός του 2024.

διόδια

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sxoleio
Συνελεύσεις προτείνει η Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης ώστε να υπάρξει συντονισμένο σχέδιο αγώνα των εκπαιδευτικών
Την ώρα που οι ΕΛΜΕ προσπαθούν να δώσουν διέξοδο στις αγωνίες των συναδέλφων σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, δεν είναι δυνατόν το ΔΣ της ΟΛΜΕ να μην...
Συνελεύσεις προτείνει η Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης ώστε να υπάρξει συντονισμένο σχέδιο αγώνα των εκπαιδευτικών
amfitheatro-aei-foitites2
Λάρισα: Για το μέλλον του ΕΣΥ συζητούν οι φοιτητές της Ιατρικής
Ανοιχτή εκδήλωση του Συλλόγου Φοιτητών Ιατρικής Λάρισας με τίτλο: «Υπάρχει ακόμα Εθνικό Σύστημα Υγείας; Η απάντηση των υγειονομικών στη διάλυση του...
Λάρισα: Για το μέλλον του ΕΣΥ συζητούν οι φοιτητές της Ιατρικής
elmepa eidiki agwgi
Άμβλυνση και Ένταξη Παιδιών με Ειδικές Δυσκολίες στην Εκπαιδευτική Διαδικασία: Προκλήσεις και Αιτήματα
Η έλλειψη επαρκούς στήριξης και ουσιαστικής  καθοδήγησης του εκπαιδευτικού προσωπικού, σε συνδυασμό με τις αυξημένες ανάγκες αυτών των μαθητών,...
Άμβλυνση και Ένταξη Παιδιών με Ειδικές Δυσκολίες στην Εκπαιδευτική Διαδικασία: Προκλήσεις και Αιτήματα