Φυσικά, αυτό δεν εμποδίζει κάποιους να κάνουν πολέμους, να βομβαρδίζουν πόλεις και να σκοτώνουν αμάχους, και κυρίως παιδιά (λέγε με Νετανιάχου και Πούτιν). Όπως δεν εμποδίζει κάποιους άλλους να στέλνουν μαζικά πολεμικό υλικό και να εξοπλίζουν τους δολοφόνους (λέγε με Μπάιντεν, Φον ντερ Λάιεν και Μητσοτάκη).
Όλο αυτό, όμως, γίνεται με τη δική μας ανοχή, γιατί αντιμετωπίζουμε την κάθε βαρβαρότητα γύρω μας σαν θέαμα, από την ασφάλεια του καναπέ μας. Όσοι διαπράττουν τις δολοφονίες υπολογίζουν στη δική μας αδιαφορία. «Ν’ αγαπάς την ευθύνη, να λες εγώ, εγώ μονάχος μου θα σώσω τον κόσμο. Αν χαθεί, εγώ θα φταίω» (Νίκος Καζαντζάκης). Αυτό το αίσθημα ατομικής ευθύνης στο οποίο αναφέρεται ο τεράστιος συγγραφέας θα μπορούσε να είναι το στοιχείο που θα άλλαζε την εξίσωση: σαν να λέμε ένας game changer.
Η Εκκλησία δεν έχει καμία ιδιαίτερη παράδοση στη χριστιανική αγάπη. Αντίθετα, σε πολλές περιπτώσεις είναι πηγή μισαλλοδοξίας, μίσους και διαχωρισμών. Άλλωστε, ακόμα και στην Καινή Διαθήκη, στην επιστολή του προς Εφεσίους ο Απόστολος Παύλος γράφει: «Οι δούλοι να υπακούτε στους κατά σάρκα κυρίους σας με φόβο και τρόμο, με την απλότητα της καρδιάς σας, σαν να υπακούτε στον Χριστό. Όχι με υποκριτική εξωτερική υποταγή, που γίνεται έτσι για τα μάτια του κόσμου και εφόσον σας βλέπουν οι κύριοί σας, αλλά να υπακούτε σαν δούλοι του Χριστού, πράττοντας το θέλημα του Θεού με όλη σας την ψυχή» (Προς Εφεσίους 6:5).
Αυτό φυσικά αποτελεί ένα κήρυγμα υποταγής και δουλοφροσύνης. Ωστόσο, υπάρχει και ο αντίλογος: όπως γράφει ο Ρίτσαρντ Ντόκινς, στο βιβλίο του «Ξεπερνώντας τον Θεό: οδηγός για αρχάριους» (εκδόσεις Τραυλός), «όπως και όλα τα άλλα ζώα, εμείς οι άνθρωποι είμαστε προϊόν εκατοντάδων εκατομμυρίων ετών εξέλιξης, που σημαίνει πως ό,τι κάνουμε, ό,τι θεωρούμε σωστό ή λάθος, είναι επίσης προϊόν εξελικτικής διαδικασίας […] Έχουμε επίσης κληρονομήσει μια επιθυμία να φερόμαστε καλά στους άλλους ανθρώπους. Να είμαστε φίλοι τους, να περνάμε το χρόνο μαζί τους, να τους συμπονάμε όταν βρίσκονται σε δύσκολη θέση, να τους βοηθάμε όταν είναι απογοητευμένοι. […] η καλοσύνη είναι μέρος της εξελικτικής κληρονομιάς, όπως η σεξουαλική επιθυμία. Μέσω της εξέλιξης έχουμε αναπτύξει ηθικές αξίες, τις οποίες κληρονομήσαμε από τους μακρινούς προγόνους μας».
Το δικό μας καθήκον και η ευθύνη επιλογής είναι να διαλέξουμε ποιο από τα δύο αυτά στοιχεία θα αναπτύξουμε: την υποταγή ή τον αλτρουισμό;
Η υποταγή είναι ο εύκολος δρόμος, αυτός που ενδεχομένως θα μας δώσει μια ζωή χωρίς συγκρούσεις, προστριβές και διαφωνίες. Ο δεύτερος δρόμος, αυτός του αλτρουισμού και της αλληλεγγύης είναι δύσκολος, δύσβατος και ανηφορικός. Όλα στη σημερινή κοινωνία μάς σπρώχνουν να κάνουμε την πρώτη επιλογή: να υποταχτούμε σε έναν ηγέτη, σε ένα κόμμα, σε μια ιδεολογία, σε μια θρησκεία και σε μια πατρίδα. Από αυτό το σημείο και μετά, οι «άλλοι» άνθρωποι φαντάζουν εχθροί, ξένοι, αλλότριοι.
Εκεί έγκειται και η δυσκολία: να κάνουμε την υπέρβαση και να τους αντιμετωπίσουμε σαν άτομα του είδους μας, του γένους μας, μέλη της ίδιας ανθρωπότητας. Ανθρώπους που μαζί τους μοιραζόμαστε την ίδια μοίρα και την ίδια «πατρίδα»: τον πλανήτη Γη.
Ο αρπακτικός καπιταλισμός, στην πιο χυδαία του μορφή, αυτή του νεοφιλελευθερισμού, επιδιώκει να μετατρέψει την κοινωνία σε μια αρένα, στην οποία οι «αιχμάλωτοι» θα αλληλοσκοτωθούν μέχρι και τον τελευταίο.
Η φτώχεια, η πείνα, οι κολοσσιαίες ανισότητες και η μαζική στέρηση τείνουν να μετατρέψουν τους καθημερινούς ανθρώπους σε άγρια θηρία, μεταξύ των οποίων επικρατεί ο νόμος της ζούγκλας. Το εάν θα το δεχτούμε εξαρτάται από εμάς. Είναι η δική μας επιλογή. Η αλληλεγγύη προς την Παλαιστίνη που σαρώνει σαν κύμα τα αμερικανικά πανεπιστήμια, δημιουργώντας ένα νέο, πρωτόγνωρο, κίνημα, αντίστοιχο με το αντιπολεμικό για το Βιετνάμ, πρέπει να γίνει οδηγός για όλη την ανθρωπότητα.
«Ανάσταση» μπορεί να σημαίνει μόνο ανάσταση της Αλληλεγγύης, τιμώντας την μακρινή κληρονομιά μας, αυτή που μας κληροδότησαν οι πρόγονοί μας: το ενδιαφέρον για τον Άλλον και τη στήριξή του στις δύσκολες στιγμές που περνάει. Ας τιμήσουμε αυτή την κληρονομιά και ας γιορτάσουμε το Πάσχα με έναν ουσιαστικό και ανθρώπινο τρόπο.
*Αρχισυντάκτης της efsyn.gr
Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη