Τα τελευταία χρόνια η εικόνα στα πρατήρια καυσίμων έχει αλλάξει σημαντικά. Τα βενζινάδικα είναι πλέον πιο σύγχρονα, προσφέρουν περισσότερες υπηρεσίες, ενώ πολύ συχνά συνοδεύονται από μια μικρή αγορά που μπορεί κάποιος να προμηθευτεί κάποια βασικά είδη. Ωστόσο, πολύ διαφορετική είναι πια και η αντιμετώπιση των πελατών. Οι εργαζόμενοι πολλές φορές πιέζουν περισσότερο από όσο πρέπει για αγορά ακριβότερων καυσίμων, όπως βενζίνης 98 ή 100 οκτανίων αντί της standard 95άρας. Δεν θα λείψουν και οι φορές που θα βάλουν τελικά 98άρα βενζίνη αντί της 95άρας που ζήτησε ο πελάτης, ποντάροντας στο ότι δεν θα το παρατηρήσει. Και βέβαια, μια νέα μόδα είναι και η πίεση για έλεγχο στα υγρά του κινητήρα (λάδια, παραφλού κλπ).
Η «πονηριά» που κάνουν οι εργαζόμενοι του πρατηρίου
Όπως ίσως γνωρίζετε, ο έλεγχος της στάθμης των λαδιών είναι μια διαδικασία που πρέπει να γίνει σε συγκεκριμένες συνθήκες. Τα «βασικά» είναι ότι το έδαφος που πατά το όχημα θα πρέπει να είναι ίσιο και όχι επικλινές, όπως και το μοτέρ θα πρέπει να είναι σβηστό για ένα εύλογο χρονικό διάστημα προκειμένου τα λάδια να πέσουν στο κάρτερ και η μέτρηση να είναι σωστή. Αν τραβήξεις τον δείκτη του λαδιού με τον κινητήρα σβηστό για 2-3 λεπτά, είναι λογικό να δείξει ότι λείπουν λάδια, αφού το υγρό δεν έχει προλάβει να πέσει στο δοχείο. Αντίστοιχα, αν το έδαφος είναι κατηφορικό ή ανηφορικό, η μέτρηση δεν θα είναι σωστή.
Οι εργαζόμενοι λοιπόν εκμεταλλευόμενοι την άγνοια των περισσότερων οδηγών για να πουλήσουν τα λάδια που έχουν στο πρατήριο δείχνουν στον πελάτη ότι λείπουν λάδια και αμέσως ανοίγουν ένα μπουκάλι για να συμπληρώσουν. Το ίδιο συμβαίνει και με τα υγρά του κυκλώματος ψύξης. Φυσικά αυτό δεν ισχύει σε όλα τα βενζινάδικα και για όλους τους εργαζόμενους. Όμως δυστυχώς τα περιστατικά είναι πολλά. Η αιτία είναι ότι σε διάφορες αλυσίδες πρατηρίων, οι εργαζόμενοι παίρνουν προμήθεια αν πουλήσουν επιπλέον λάδια, παραφλού, ακριβότερα καύσιμα (98άρα ή 100άρα κλπ) οπότε για αυτό γίνονται και τόσο πιεστικοί.
Ποιος κίνδυνος… παραμονεύει;
Σε αντίθεση με την πώληση ενός ακριβότερου καυσίμου που ουσιαστικό πρόβλημα δεν προκύπτει, πέρα από την ακριβότερη τιμή λίτρου, η υπερβολική πλήρωση ενός κινητήρα με λάδι μπορεί να προκαλέσει μεγάλη ζημιά. Η επιπλέον ποσότητα θα πρέπει να αφαιρεθεί άμεσα μέσα από το μοτέρ και ιδανικά, θα πρέπει να προχωρήσετε σε αλλαγή λαδιών πετώντας όλο το λιπαντικό του κινητήρα καθώς αναμείχθηκαν δύο διαφορετικοί τύποι λαδιού. Είναι πολύ πιθανό το λιπαντικό που μπήκε στο βενζινάδικο να μην καλύπτει τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής για τον συγκεκριμένο κινητήρα.
Για αυτό προτιμάτε να ελέγχετε οι ίδιοι το όχημά σας (ή κάποιος φίλος-συγγενής, αν δεν γνωρίζετε καλά τη διαδικασία ελέγχου) και αν διαπιστώσετε απώλεια, επισκεφθείτε τον μηχανικό που επιμελείται τη συντήρηση του οχήματος ή συμπληρώστε εσείς, αν έχετε διαθέσιμο τον κατάλληλο τύπο και γνωρίζετε πόση ποσότητα χρειάζεστε.
Κάθε πότε ελέγχουμε τα λάδια του κινητήρα μας; Πρόκειται για μια ερώτηση που αν την κάνουμε σε δέκα οδηγούς, πιθανότατα θα πάρουμε δέκα διαφορετικές απαντήσεις.
Συγκεκριμένη -και σωστή- απάντηση ίσως να μην υπάρχει, θα λέγαμε όμως ότι ανά 15 ημέρες ή κάθε 1.500 χιλιόμετρα θα ήταν καλό να ξοδεύουμε τρία λεπτά από το χρόνο μας για να δούμε την ποσότητα λαδιού που υπάρχει στο κάρτερ.
Πώς γίνεται όμως η διαδικασία;
Ο τρόπος για να ελέγξουμε τα λάδια του κινητήρα στο αυτοκίνητό μας είναι απλός και αποτελείται από συγκεκριμένα βήματα.
- Παρκάρουμε σε ίσιο δρόμο
- Περιμένουμε μερικά λεπτά (4-5) να πέσουν τα λάδια στο κάρτερ αν βάλαμε μπροστά τον κινητήρα
- Τραβάμε τον δείκτη και τον σκουπίζουμε σε ένα καθαρό πανί
- Βάζουμε ξανά τον δείκτη στην υποδοχή, μέχρι τέρμα και τον τραβάμε ξανά κοιτάζοντας μέχρι ποιο σημείο φτάνει στο σχετικό μετρητή
- Προσέχουμε να βρίσκεται ανάμεσα στην κατώτερη και ανώτερη ένδειξη (MIN-MAX)
- Επαναλαμβάνουμε όσες φορές χρειάζεται σκουπίζοντας το δείκτη για να δούμε ξεκάθαρα την ένδειξη του μετρητή
Αυτός είναι ο «παραδοσιακός» τρόπος ελέγχου των λαδιών σε ένα αυτοκίνητο και εφαρμόζεται στην πλειονότητα των μοντέλων, ακόμη και σήμερα. Ωστόσο δεν λείπουν οι εξαιρέσεις. Σε μερικές περιπτώσεις ο κατασκευαστής για τους δικούς του λόγους δεν επιτρέπει τον έλεγχο της στάθμης με αυτό τον τρόπο και καμουφλάρουν τη βέργα μέτρησης στο μηχανοστάσιο για να μην ξεχωρίζει εύκολα στο ανεκπαίδευτο μάτι ή δεν την τοποθετούν καν.
Στην τελευταία περίπτωση, μέσα στο αυτοκίνητο (στο σύστημα πολυμέσων ή την οθόνη πολλαπλών ενδείξεων στο καντράν) υπάρχει η επιλογή ελέγχου στάθμης. Το αυτοκίνητο πραγματοποιεί ηλεκτρονική μέτρηση του λαδιού στο κάρτερ και προβάλλει στην οθόνη τα αποτελέσματα, η οποία πάντα είναι εντός των αποδεκτών ορίων, αλλιώς θα είχε ανάψει η λυχνία προειδοποίησης χαμηλής στάθμης λαδιού.
Σε όλα τα μοντέλα των τελευταίων δεκαετιών υπάρχει η λυχνία ένδειξης χαμηλής στάθμης λιπαντικού που προειδοποιεί τον οδηγό για απώλεια λαδιού πολύ πριν δημιουργηθεί πρόβλημα. Ακόμη κι έτσι όμως, η διαδικασία μέτρησης επιβάλλεται. Κάτι τόσο σημαντικό (και κοστοβόρο, αν μείνει το μοτέρ από λάδια) δεν είναι σωστό να αφήνεται αποκλειστικά πάνω σε ένα ηλεκτρονικό σύστημα που, για κάποιο λόγο, υπάρχει πιθανότητα να μη δουλέψει σωστά και έγκαιρα.
Επιπλέον, ένα έμπειρο μάτι μπορεί να καταλάβει αν το λάδι που σκουπίστηκε από τον δείκτη στο πανί χρήζει αλλαγής, ακόμη και αν η στάθμη είναι εντάξει και το χιλιομετρικό (ή χρονικό) όριο δεν έχει παρέλθει.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη