Το φερμουάρ το χρησιμοποιούμε κάθε μέρα, ελάχιστοι όμως γνωρίζουν πως λέγεται στα Ελληνικά.
Θέλετε να μάθετε την ονομασία του στα ελληνικά; Στα ελληνικά, λοιπόν, το φερμουάρ λέγεται τορμοσυνάπτης.
Αν προσπαθήσουμε να ετυμολογήσουμε τη λέξη τορμοσυνάπτης, θα δούμε ότι αποτελείται από δύο λέξεις: Τη λέξη τόρμος και τη λέξη συνάπτω.
Τόρμος σημαίνει μικρή προεξοχή και ξύλινο ή μεταλλικό δόντι και συνάπτω σημαίνει ενώνω, συνδέω. Οπότε Τορμοσυνάπτης είναι ο μηχανισμός που κλείνει – κουμπώνει ρούχα, βαλίτσες κλπ.
Και για όποιον αναρωτιέται τι σημαίνουν τα γράμματα YKK πάνω στα περισσότερα φερμουάρ πρόκειται για το όνομα της εταιρίας YKK co., (Yoshida Kogyo Kabushililaisha) η οποία ιδρύθηκε στο Τόκιο από τον Tadao Yoshida το 1934 - 1935 και είναι ο πρωτεργάτης στο χώρο.
Αυτή η εταιρεία είναι ο πρώτος κατασκευαστής φερμουάρ στον κόσμο, κατασκευάζοντας περίπου το 90% όλων των φερμουάρ σε περισσότερα από 206 εργοστάσια σε 52 χώρες. Στην πραγματικότητα, δεν φτιάχνουν μόνο τα φερμουάρ, αλλά και τις μηχανές που κάνουν τα φερμουάρ.
Ακόμη και πολύ διάσημα brands ρούχων χρησιμοποιούν τα φερμουάρ της εν λόγω εταιρίας, καθώς είναι πολύ αξιόπιστα!
Κάθε εταιρία ή σχεδιαστής θα μπορούσε να βρει έναν τοπικό προμηθευτή ή ένα φθηνό εργοστάσιο στην Κίνα και να αγοράσει φερμουάρ. Επιπλέον θα μπορούσε να «κολλήσει» πάνω την επωνυμία του brand.
Η πραγματικότητα, όμως είναι ότι καμιά σοβαρή εταιρία δεν θέλει να «εκτεθεί» από ένα φερμουάρ.
Η εκπληκτική ιστορία του φερμουάρ: Ποιος ανακάλυψε και πως τελικά όλοι καταλήξαμε να έχουμε ανάγκη, το... κοπιτσοθηλυκωτήρι;
Ο Whitcomb Judson, ένας Αμερικανός από το Σικάγο που ψάχνει έναν καλύτερο τρόπο για να κουμπώνει τις μπότες του, εξασφαλίζει την πατέντα για κούμπωμα χωρίς θηλιές ή αλλιώς για το φερμουάρ. Και ενώ τα φερμουάρ βρίσκονται παντού γύρω μας σήμερα και αποτελούν μια παγκόσμια αγορά με ετήσιο τζίρο 20 δισ. δολαρίων, τότε χρειάστηκε να περάσουν πολλά χρόνια και αρκετές προσπάθειες για να καθιερωθούν.
Τον καιρό εκείνο, ο Judson δούλευε σαν μηχανολόγος μηχανικός στην Earle Manufacturing Company, μια εταιρεία που κατασκεύαζε τραμ. Ψάχνοντας έναν πιο αποδοτικό τρόπο να δένει τις ψηλές μπότες του, ο εφευρέτης κατέληξε σε «ένα περίπλοκο κούμπωμα με κόπιτσες που διέθεταν έναν ‘οδηγό΄ για να κουμπώνει και να ξεκουμπώνει ένα ρούχο».
Χρειάστηκε δύο χρόνια για να πείσει το αμερικανικό γραφείο ευρεσιτεχνιών ότι το κούμπωμά του ήταν αρκετά πρωτότυπο ώστε να δικαιούται πατέντα.
Όμως αφότου εξασφάλισε την πατέντα του, ο Judson παρουσίασε το προϊόν του στη διεθνή έκθεση World’s Fair.
Το φερμουάρ είχε γεννηθεί, αλλά η υποδοχή ήταν τουλάχιστον χλιαρή. Ίσως να έφταιγε το γεγονός ότι τα φερμουάρ που είχε παρουσιάσει ο εφευρέτης στην έκθεση όλο άνοιγαν.
Έτσι, παρότι ο Judson ίδρυσε μια εταιρεία για να εκμεταλλευτεί εμπορικά το προϊόν του, αυτή δεν απογειώθηκε ποτέ.
Το 1912, τρία χρόνια μετά τον θάνατο του Judson, ένας παλιός συνάδελφός του, ο Gideon Sundback, εξασφάλισε την πατέντα για μια άλλη μέθοδο κουμπώματος που διατηρούσε τον οδηγό του Judson αλλά αντικαθιστούσε τις κόπιτσες με μεταλλικά «δόντια» τα οποία παραπέμπουν στο φερμουάρ που όλοι ξέρουμε σήμερα.
Τελικά, χρειάστηκε να περάσουν αρκετά χρόνια από την πατέντα του Judson μέχρι να «απογειωθεί» η χρήση του φερμουάρ. Και μάλιστα, η επιτυχία αυτή οφείλεται στο τζιν.
Την εποχή εκείνη, οι γυναίκες είχαν αρχίσει να φοράνε ντένιμ παντελόνια, όμως τα κουμπιά με τα οποία είχαν καθιερωθεί τότε τα τζιν δεν θεωρούνταν ιδιαίτερα σεμνά για το γυναικείο κοινό. Έτσι, η Levi’s κυκλοφόρησε το πρώτο της τζιν με φερμουάρ, το 1947.
Για τα επόμενα 20 χρόνια, η αμερικανική εταιρεία φερμουάρ Talon απολάμβανε μια σχεδόν μονοπωλιακή θέση στην αγορά, καθώς περίπου τα 7 στα 10 φερμουάρ που κυκλοφορούσαν ήταν δικά της.
Όμως, τη δεκαετία του 1960, η Talon, που είχε επαναπαυτεί στην επιτυχία της και δεν έδειχνε ενδιαφέρον να καινοτομήσει, άρχισε να χάνει μερίδια αγοράς.
Η ιαπωνική εταιρεία YKK έσπευσε να καλύψει το κενό. Τα δικά της φερμουάρ δεν ήταν μόνο φθηνότερα, αλλά είχαν και την ίδια –εάν όχι καλύτερη- ποιότητα.
Όταν τον Ιούλιο του 1969 ο Neil Armstrong και ο Buzz Aldrin πάτησαν στο φεγγάρι, τα μεταλλικά φερμουάρ στις ειδικές στολές τους είχαν χαραγμένο πάνω τους το σήμα YKK. Η τύχη της εταιρείας ήταν πλέον προδιαγεγραμμένη.
Μέχρι και σήμερα, η YKK ελέγχει το 40% της παγκόσμιας αγοράς, αφού παράγει περίπου 10 δισεκατομμύρια φερμουάρ τον χρόνο, έστω και εάν αντιμετωπίζει πλέον τον αυξανόμενο κινεζικό ανταγωνισμό.
Εάν κανείς κοιτάξει τα ρούχα του, το πιθανότερο είναι ότι κάπου πάνω του έχει ένα φερμουάρ με το σήμα ΥΚΚ. Τι σημαίνει αυτό; Το πλήρες όνομα της εταιρείας είναι Yoshida Kogyo Kabushikikaisha, δηλαδή Yoshida Company Limited.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη