Από την 1η Μαρτίου 2024, η Αυστρία εφαρμόζει μια πρωτοποριακή και αυστηρή νομοθεσία για την αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης και των τροχαίων ατυχημάτων. Όταν ο οδηγός παραβιάζει τα όρια ταχύτητας κατά 80 χλμ./ώρα εντός του αστικού ιστού ή κατά 90 χλμ./ώρα στους αυτοκινητόδρομους, οι αυστριακές αρχές έχουν το δικαίωμα να κατάσχουν το αυτοκίνητο και να το βγάλουν σε δημοπρασία.
Το μέτρο στοχεύει στην αποθάρρυνση των ασυνείδητων οδηγών, ιδιαίτερα αυτών που κάνουν χρήση «πειραγμένων» αυτοκινήτων, και έχει προκαλέσει έντονο ενδιαφέρον σε όλη την Ευρώπη.
Το πρώτο αυτοκίνητο που πωλήθηκε μέσω αυτής της διαδικασίας ήταν ένα ηλεκτρικό Peugeot 208 του 2018, το οποίο δημοπρατήθηκε και πωλήθηκε για 6.800 ευρώ, με αρχική τιμή τα 2.000 ευρώ. Το γεγονός αυτό αποτέλεσε σημείο καμπής για την εφαρμογή της νομοθεσίας και άνοιξε το δρόμο για νέες εκπλειστηριασμούς, με πάνω από 130 αυτοκίνητα να έχουν ήδη κατασχεθεί και να βρίσκονται στη λίστα των δημοπρασιών.
Η συγκεκριμένη πολιτική έρχεται σε συνέχεια των ανησυχητικών στοιχείων για τα τροχαία ατυχήματα στην Αυστρία. Το 2023, καταγράφηκαν 402 θάνατοι και πάνω από 44.000 τραυματισμοί, γεγονός που καθιστά την εφαρμογή αυστηρότερων μέτρων επιτακτική. Όπως αναφέρει η Αυστριακή υπουργός Μεταφορών, Λέονορ Γκεβέσλερ, «Για τις ταχύτητες για τις οποίες μιλάμε εδώ, κανείς δεν έχει πλήρως τον έλεγχο του οχήματός του. Το αυτοκίνητο γίνεται ανεξέλεγκτο όπλο και κίνδυνος για απολύτως αθώους ανθρώπους».
Ωστόσο, αν και η Αυστρία είναι η πρώτη που υιοθετεί αυτήν την αυστηρή μέθοδο, άλλες χώρες έχουν προχωρήσει σε αντίστοιχες πρακτικές κατά καιρούς. Η Ελβετία, για παράδειγμα, έχει εφαρμόσει τη δημοπρασία κατασχεμένων οχημάτων σε περιπτώσεις σοβαρών εγκλημάτων, ενώ η Αυστρία έχει γίνει πρωτοπόρος σε μια προσπάθεια να αναχαιτίσει την επικίνδυνη οδήγηση, η οποία αποτελεί κύρια αιτία θανάτων και τραυματισμών στους δρόμους.
Η Ελλάδα και η ανάγκη για αυστηρότερα μέτρα
Η Ελλάδα, αν και δεν έχει προχωρήσει σε τόσο αυστηρές πολιτικές, διατηρεί την ανάγκη για δραστικά μέτρα που να αντιμετωπίσουν την επικίνδυνη οδήγηση. Το 2023 καταγράφηκαν 11.201 τροχαία ατυχήματα στη χώρα, με ποσοστό θανάτων στα κατοικημένα μέρη να φτάνει το 45%. Ταυτόχρονα, ο μέσος όρος των θανάτων στους δρόμους στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι στο 20%, υπογραμμίζοντας την ανεπάρκεια των μέτρων στην Ελλάδα.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει επανειλημμένα ανακοινώσει την πρόθεση να μειώσει το όριο ταχύτητας στις πόλεις από τα 50 στα 30 χιλιόμετρα την ώρα, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφαλείας. Μάλιστα, πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι το μέτρο θα εφαρμοστεί το 2025, μαζί με μια σειρά άλλων νομοθετικών ρυθμίσεων για την οδική ασφάλεια. Ωστόσο, οι συνεχείς ανακοινώσεις χωρίς ουσιαστική εφαρμογή έχουν προκαλέσει απογοήτευση στους πολίτες και στους ειδικούς, οι οποίοι ζητούν άμεση δράση.
Ευρωπαϊκή Πολιτική και «Vision Zero»
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο τη μηδενική απώλεια ζωών στους δρόμους μέχρι το 2050, με το πρόγραμμα «Vision Zero». Παρά την πρόοδο σε ορισμένες χώρες, η υλοποίηση αυτού του στόχου παραμένει μακρινή. Για παράδειγμα, ενώ η Σουηδία, πρωτοπόρος του «Vision Zero», έχει μειώσει δραστικά τα τροχαία ατυχήματα, άλλες χώρες της Ε.Ε. αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επίτευξη των στόχων. Χαρακτηριστικά, η Κομισιόν αναφέρει ότι η μείωση των θανάτων από τροχαία για την περίοδο 2010-2020 ήταν μόλις 36%, πολύ κάτω από τον επιδιωκόμενο στόχο του 50%.
Αν και ορισμένα κράτη μέλη, όπως η Πολωνία και η Κύπρος, πέτυχαν σημαντική μείωση, η κατάσταση παραμένει ανησυχητική σε άλλες χώρες, όπως η Ιρλανδία και η Ισπανία. Στην Ελλάδα, η ανάγκη για αυστηρότερα μέτρα και πολιτική ευθυγράμμιση με τις ευρωπαϊκές πρακτικές είναι επιτακτική.
Ανάγκη για συνδυασμό αυστηρών μέτρων και πρόληψης
Η λύση για τη μείωση των θανάτων στους δρόμους δεν είναι μόνο η αυστηρότερη επιβολή ποινών, όπως η δημοπρασία κατασχεμένων αυτοκινήτων, αλλά και η ενίσχυση των προληπτικών μέτρων. Η εκπαίδευση των οδηγών, η συνειδητοποίηση των κινδύνων και η επένδυση σε υποδομές που προάγουν την οδική ασφάλεια είναι εξίσου σημαντικά για την αποτελεσματικότητα των πολιτικών.
Η Αυστρία, η Σουηδία και άλλες χώρες δείχνουν τον δρόμο, αλλά η πρόοδος σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αργή. Για να επιτευχθεί ο στόχος του «Vision Zero», απαιτείται μια συντονισμένη προσπάθεια και η εφαρμογή αυστηρών και αποτελεσματικών μέτρων, σε συνδυασμό με την αλλαγή της νοοτροπίας των οδηγών και τη συνεχιζόμενη προσπάθεια για την προστασία της ζωής στις ευρωπαϊκές πόλεις και τους δρόμους.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής - Αιτήσεις έως 3/01
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση