Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Ως απόφοιτη, περσινή τελειόφοιτος, έδωσα πανελλήνιες εξετάσεις εφέτος με το παλαιό σύστημα στο 3ο επιστημονικό πεδίο για τις σχολές των Επιστημών Υγείας. Ο λόγος που επέλεξα το παλαιό σύστημα κι όχι το νέο ήταν η αλλαγή στην εξέταση του μαθήματος της γλώσσας, το οποίο συνεξετάστηκε με τη λογοτεχνία με εντελώς διαφορετική φιλοσοφία, καθώς επίσης και η αλλαγή και διεύρυνση της ύλης στα υπόλοιπα μαθήματα. Το δικαίωμα να επιλέξω ανάμεσα στα δυο συστήματα ( παλαιό – νέο) μου δόθηκε από το Υπουργείο από τέλη Σεπτεμβρίου, οπότε είχα ξεκινήσει ξανά εκ νέου το συστηματικό διάβασμά μου. Γνωρίζετε πολύ καλά πως η εξεταστέα ύλη για το νέο σύστημα μειώθηκε λόγω κλεισίματος των σχολείων για μεγάλο διάστημα, ενώ του παλαιού συστήματος ήταν μεγαλύτερη, γιατί είχε διδαχθεί και ήταν λογικό.
Το Υπουργείο Παιδείας δημοσίευσε στις 30/10/2019 τον Νόμο 4365 στο ΦΕΚ 167 τ.Α΄/30.10.2019 σύμφωνα με τον οποίο «θα δοθεί στους υποψηφίους με το παλαιό σύστημα ποσοστό ανάλογο του αριθμού τους» με σκοπό να μην αδικηθεί κανείς.
Αφού έγιναν οι αιτήσεις συμμετοχής των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις 2020 , το Υπουργείο δεν έλαβε υπόψη του τον αριθμό υποψηφίων ανά τομέα (πεδίο), παρά άθροισε το σύνολο των υποψηφίων του παλαιού συστήματος σε όλους τους τομείς και το σύνολο των υποψηφίων του νέου συστήματος σε όλους τους τομείς. Το αποτέλεσμα ήταν να εκδοθεί η υπουργική απόφαση Φ.253.1/56061/Α5/14-5-2020 (Β΄ 1853) και να δοθεί στους υποψηφίους του παλαιού συστήματος το ποσοστό του 9,51% ανεξάρτητα από το επιστημονικό πεδίο στο οποίο συμμετείχαν, κάτι που, όπως θα αποδειχτεί, ήταν σε αντίθεση με το αίσθημα δικαίου. Όταν το πληροφορηθήκαμε βέβαια, δεν γνωρίζαμε τον ακριβή αριθμό των υποψηφίων σε κάθε τομέα και ούτε το Υπουργείο έλαβε υπόψη του την παράμετρο αυτήν. Απογοητευτήκαμε για το χαμηλό ποσοστό, ενθαρρυνθήκαμε από τις οικογένειές μας και συνεχίσαμε τον αγώνα μας. Όμως η αδικία που συντελείται, και μπορείτε να τη διορθώσετε, είναι η εξής:
Σύμφωνα με το άρθρο του έγκριτου αναλυτή των πανελλαδικών εξετάσεων κ. Στράτου Στρατηγάκη με τίτλο: «Αδικίες στις Πανελλαδικές (Πίνακες)» (https://www.alfavita.gr/panellinies/327832_adikies-stis-panelladikes-pinakes-toy-stratoy-stratigaki), υπάρχει άνιση μεταχείριση παλαιών και νέων υποψηφίων, καθώς η ποσόστωση επί του συνόλου δεν αντικατοπτρίζει τον πραγματικό αριθμό σε κάθε επιστημονικό πεδίο. Όπως αναφέρει:
«Στο συνολικό αριθμό οι υποψήφιοι του 2ου και του 3ου πεδίου μαζί είναι 29.875 φέτος έναντι 30.538 πέρυσι. Απλά φέτος είναι διασπασμένοι σε 4 κατηγορίες. Έχουμε ξεχωριστά τους υποψηφίους του 2ου πεδίου χωρισμένους σε παλιούς και νέους και χωριστά τους υποψηφίους του 3ου πεδίου χωρισμένους σε παλιούς και νέους. Η κατανομή των υποψηφίων σε παλιούς και νέους δημιουργεί αδικίες. Ευνοούνται οι υποψήφιοι του παλαιού συστήματος του 2ου πεδίου, που είναι το 7,45% των υποψηφίων και διεκδικούν το 9,51% των θέσεων και αδικεί τους υποψηφίους του 3ου πεδίου που ενώ αποτελούν το 15,57% των υποψηφίων διεκδικούν και πάλι το 9,51% των θέσεων. Η αδικία είναι προφανής. Υπάρχει μία διαφορά στους υποψηφίους με το παλαιό σύστημα. Υπάρχουν 406 υποψήφιοι που εξετάστηκαν και στη Βιολογία και στα Μαθηματικά, διεκδικώντας θέση και στο 2ο και στο 3ο πεδίο. Προσπαθήσαμε να κάνουμε αναγωγή ώστε να μη μετρηθούν δύο φορές… Αδικούνται ακόμη περισσότερο οι υποψήφιοι του 3ου πεδίου από το παλαιό σύστημα.
Το ερώτημα είναι αν μπορεί να γίνει κάτι, ώστε να διορθωθεί η αδικία. Νομίζω πως ναι. Μπορεί να αλλάξει το ποσοστό που δίνεται στις σχολές στις οποίες έχουν αποκλειστική πρόσβαση οι υποψήφιοι ενός μόνο πεδίου (όχι στις κοινές σχολές) αποκαθιστώντας τα σωστά ποσοστά. Στις κοινές σχολές του 2ου και του 3ου πεδίου μπορεί να δοθεί ο μέσος όρος του 7,45 και του 15,57, δηλαδή 11,51%. Αντίστοιχα στις σχολές που έχουν πρόσβαση μόνο οι απόφοιτοι του 4ου πεδίου να δοθεί το σωστό ποσοστό 5,35% και στις σχολές που είναι κοινές στο 2ο και το 4ο ο μέσος όρος που είναι 6,4%. Για τις κοινές σχολές και στα 4 πεδία παραμένει το 9,51%, όπως και για τις σχολές του 1ου πεδίου. Μ’ αυτό τον τρόπο νομίζω ότι λύνεται το πρόβλημα. Αν και η λύση δείχνει να είναι πολύπλοκη η εφαρμογή της δεν είναι δύσκολη για τη μηχανογραφική υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας. Θα έχει, έτσι την ευκαιρία το Υπουργείο Παιδείας να διορθώσει μια αδικία που το ίδιο δημιούργησε.»
Το Δελτίο Τύπου που εξέδωσε σήμερα 20/07/2020 το Υπουργείο Παιδείας δεν παραθέτει αποδεικτικά στοιχεία με αριθμούς. Αντιθέτως υπεραμύνεται της θέσης της, ότι η σύγκριση γίνεται επί του συνόλου και συγκρίνει ανόμοια συστήματα, του 2016 και του 2020. Γιατί τότε είχαν μειωθεί τα μαθήματα. Για εφέτος, το Υπουργείο έδωσε τη δυνατότητα στους αποφοίτους να επιλέξουν σε ποιο σύστημα θα εξεταστούν, αυτό που είχαν διδαχθεί το προηγούμενο έτος ή κάτι άγνωστο που θα διδάσκονταν οι τελειόφοιτοι σε τριπλάσιες ώρες στο ωρολόγιο πρόγραμμά τους. Και με το Δελτίο Τύπου εμμέσως μας ρίχνει την ευθύνη της επιλογής. Με νέα παιδιά έχουν να κάνουν κι όχι με αριθμούς. Χάνουμε την αξιοπιστία στη δικαιοσύνη, καθώς παραβιάζεται η αρχή της ίσης μεταχείρισης.
Ας μας δοθούν οι θέσεις που μας αναλογούν, αν θέλετε να μιλάτε για κράτος δικαίου και ίσων ευκαιριών. Ας δοθούν για κάθε πεδίο τα πραγματικά ποσοστά που αναλογούν στο παλαιό και νέο σύστημα.
Με βάση τα επίσημα στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας οι υποψήφιοι που εξετάστηκαν στο μάθημα της Βιολογίας Προσανατολισμού και συνεπώς δύνανται να εισαχθούν σε σχολές των Επιστημών Υγείας και Ζωής (3ο επιστημονικό πεδίο) είναι:
Παλαιό Σύστημα: 2.233
Νέο Σύστημα: 10.982
Σύνολο: 13.215
Άρα το ποσοστό των υποψηφίων για το 3ο επιστημονικό πεδίο με το κάθε σύστημα που θα πρέπει να αποδοθεί είναι:
Παλαιό Σύστημα: 2.233 / 13.215 = 16,9%
Νέο Σύστημα: 10.982 / 13.215 = 83,1%
Με τον τρόπο αυτό είναι φανερό ότι αδικούνται κατάφωρα οι υποψήφιοι των Επιστημών Υγείας και Ζωής με το ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, καθώς διεκδικούν ποσοστό θέσεων σημαντικά μικρότερο από αυτό που τους αναλογεί ( αντί 16, 9% διεκδικούν μόλις το 9,51% των θέσεων! )
Αντίθετα, στα άλλα επιστημονικά πεδία ( για παράδειγμα στο 2ο και στο 4ο επιστημονικό πεδίο) δίνεται στους υποψήφιους μεγαλύτερο ποσοστό θέσεων από αυτό που τους αναλογεί με βάση τον αριθμό τους.
Συνακόλουθα, από τη μία θα παρατηρηθεί σημαντική αύξηση των βάσεων στις σχολές των Επιστημών Υγείας και Ζωής για τους υποψηφίους του Παλαιού Συστήματος και σημαντικότατη πτώση των βάσεων στις ίδιες σχολές για τους υποψηφίους του νέου συστήματος, διαφορά που θα φτάνει ακόμα και τα 1000 μόρια (!).
Δυστυχώς, κανείς δεν αναφέρεται στα συγκεκριμένα στοιχεία που προκύπτουν για τους χιλιάδες απόφοιτους ούτε για την κατάφωρη αδικία που συντελείται με τα ποσοστά.
Ας αναλογιστείτε ότι οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι αξιοκρατικό σύστημα που δίνει αναλογικά ό,τι αντιστοιχεί στον κάθε διαγωνιζόμενο και δεν τον διαχωρίζει σε προνομιούχους που διαγωνίζονται για τις πολλές θέσεις, δυσανάλογες με τον αριθμό τους, και μη προνομιούχους, που διεκδικούν θέσεις πολύ λιγότερες από όσες τους αντιστοιχούν αναλογικά. Δεν ζητάμε χάρη, αλλά το αυτονόητο. Σας παρακαλούμε να διορθώσετε την αδικία που εκ παραδρομής έγινε
Με εκτίμηση
Πουλιοπούλου Ελισάβετ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη