Πανελλαδικές εξετάσεις και Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) – Αξιολόγηση
«Μια υπουργός Παιδείας με πολιτικό θράσος δεν θα παραδεχόταν το λάθος, θα μεταβίβαζε την ευθύνη στις σχολές, θα υποτιμούσε την προσπάθεια των εν λόγω μαθητών και δεν θα άλλαζε τίποτα», Γράφει ο Σακατζής Δημήτρης, Εκπαιδευτικός και Συντονιστής της Πολιτικής Κίνησης Κοινωνικού Φιλελευθερισμού «εΜείς»

Οι πανελλαδικές εξετάσεις τελείωσαν. Οι βαθμολογίες των υποψηφίων έχουν ανακοινωθεί και για πρώτη φορά στον θεσμό των εξετάσεων εφαρμόζεται η ΕΒΕ. Μετά από κάθε εφαρμογή μιας νέας μεθόδου σε ένα σύστημα ακολουθεί η αξιολόγηση.

Αρχικά, ας θυμηθούμε για ποιο λόγο προτάθηκε και έχει εισαχθεί η ΕΒΕ. Τα προηγούμενα χρόνια, εξαιτίας της αύξησης των θέσεων στα ΑΕΙ και της μείωσης του αριθμού των υποψηφίων στις πανελλαδικές, υπήρξε το φαινόμενο της εισαγωγής υποψηφίων σε σχολές των ΑΕΙ με βαθμολογίες πολύ κάτω του 10. Υπήρχαν υποψήφιοι που περνούσαν με 1000 ή και 2000 μόρια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η πλειοψηφία αυτών να αδυνατούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα της σχολής τους. Ένα δεύτερο και πιο σημαντικό μήνυμα που περνούσε ήταν ότι χωρίς προσπάθεια στο Λύκειο (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ) πετύχαιναν τον στόχο τους. Αυτό είναι ένα εξαιρετικά λάθος μήνυμα ζωής για τους νέους μας, γιατί τίποτα δεν μπορείς να πετύχεις χωρίς να κοπιάσεις, χωρίς να δουλέψεις. Όσοι αμφιβάλλουν ας παρακολουθήσουν τις συνεντεύξεις και την πορεία του Γιάννη Αντετοκούνμπο. 

Τι είναι η ΕΒΕ; Η ελάχιστη βάση εισαγωγής ορίζεται από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων ανά σχολή. Κάθε σχολή επιλέγει ένα ποσοστό (από το 80% έως το 120%) επί του συγκεκριμένου βαθμού που ορίζει ως ΕΒΕ. Είναι καλύτερη από μία συγκεκριμένη αριθμητική βάση π.χ. 10; Ναι, είναι, γιατί συνυπολογίζει και τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων κάθε χρόνου. 

Πέτυχε τον στόχο της η ΕΒΕ; Εν μέρει ναι. Όχι απόλυτα! Πού υπάρχει αστοχία; Η αστοχία βρίσκεται στο γεγονός ότι για τα ειδικά μαθήματα δημιουργείται ξεχωριστή ΕΒΕ. Τα μαθήματα αυτά αποκτούν ξεχωριστή και αυτόνομη βαρύτητα για την εισαγωγή ενός υποψηφίου στη σχολή 1ης προτίμησής του. Παράδειγμα, για να εισαχθεί ένας υποψήφιος στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης και Αθήνας, απαιτείται να έχει ΕΒΕ στο Ελεύθερο Σχέδιο 14,03 και στο Γραμμικό Σχέδιο 15,53. Στην Ξάνθη αντίστοιχα είναι: 15,43 και 17,08. Άρα, μαθητής που έχει γράψει άριστα στα υπόλοιπα μαθήματα, εάν δεν έχει ως ΕΒΕ τους βαθμούς που αναφέρονται σε αυτά τα ειδικά μαθήματα, δεν μπορεί να εισαχθεί στη Σχολή Αρχιτεκτόνων της επιλογής του. Το ίδιο συμβαίνει με την ΕΒΕ πολλών ειδικών μαθημάτων (Αγγλικά, 14,47). Συμπέρασμα, υπηρετεί τον αρχικό στόχο της εισαγωγής της ΕΒΕ αυτή η διαδικασία; Όχι!!!

Θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος πως οι σχολές θεωρούν απαραίτητη την καλή γνώση στο αντικείμενο του ειδικού μαθήματος για τους σπουδαστές τους. Ως ισχυρισμός ισχύει, αλλά πρώτον, δεν είναι ο λόγος αυτός που δημιουργήθηκε η ΕΒΕ και δεύτερον με την ίδια λογική το Τμήμα Μαθηματικών του ΑΠΘ π.χ., θα μπορούσε να ζητήσει τα Μαθηματικά να έχουν ξεχωριστή ΕΒΕ, το ίδιο το τμήμα Χημείας για τη Χημεία κλπ. Αλλοιώνεται η φύση και φιλοσοφία των Πανελλαδικών εξετάσεων.

Μπορούσε το Υπουργείο Παιδείας να προβλέψει μια τέτοια αστοχία; Πιθανόν όχι, αν και θα έπρεπε. Αυτό όμως έγινε. Για τον λόγο αυτόν υπάρχει η αξιολόγηση κάθε επιλογής, για να εντοπίζονται και να βελτιώνονται οι αστοχίες. 

Μία υπουργός Παιδείας με πολιτικό θάρρος θα παραδεχόταν το λάθος της και σε συνεργασία με τις εν λόγω Σχολές, θα έδινε παράταση μία εβδομάδα για τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών και θα εξέδιδε διορθωτική εγκύκλιο που θα έδινε εντολή στη στατιστική υπηρεσία του υπουργείου να υπολογιστεί η ΕΒΕ τους στο σύνολο των μαθημάτων που εξετάστηκαν πανελλαδικά και όχι να υπάρχει ξεχωριστή ΕΒΕ για τα ειδικά μαθήματα. Παράδειγμα, η ΕΒΕ στη Σχολή Αρχιτεκτόνων να είναι ο μέσος όρος των επιδόσεων στα μαθήματα: Νεοελληνική Γλώσσα Και Λογοτεχνία, Φυσική (Προσανατολισμού), Χημεία (Προσανατολισμού), Μαθηματικά (Προσανατολισμού), Ελεύθερο Σχέδιο και Γραμμικό Σχέδιο. 

Μια υπουργός Παιδείας με πολιτική δειλία δεν θα παραδεχόταν το λάθος, θα μεταβίβαζε την ευθύνη στις σχολές και θα υποτιμούσε την προσπάθεια των εν λόγω μαθητών, αλλά την επόμενη χρονιά θα προχωρούσε στη διορθωτική κίνηση που αναφέρεται παραπάνω. 

Μια υπουργός Παιδείας με πολιτικό θράσος δεν θα παραδεχόταν το λάθος, θα μεταβίβαζε την ευθύνη στις σχολές, θα υποτιμούσε την προσπάθεια των εν λόγω μαθητών και δεν θα άλλαζε τίποτα. 

Είναι στο χέρι της κ. Κεραμέως, να πράξει αναλόγως. 


 

Ειδήσεις, θέματα και λύσεις για Πανελλήνιες 2024 - Βάσεις εισαγωγής

Μηχανογραφικό: Διαφοροποιήσεις στις επιλογές των υποψηφίων και επιλογές που εκπλήσσουν

Βάσεις εισαγωγής: Πτώση σε Πολυτεχνεία και Νομικές αλλά οι Ιατρικές

Φτιάξε σωστά το Μηχανογραφικό σου με την βοήθεια των πιο εξειδικευμένων συμβούλων επαγγελματικού προσανατολισμού

Τι σημαίνει η φράση «οι καιροί ου μενετοί»;

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

προσφυγικά
Αστυνομική βία και αυθαιρεσία: Χτύπησαν και «τύλιξαν» σε μια κόλλα χαρτί μαθητή Μουσικού σχολείου- Καταγγελία γονέων
Στα Προσφυγικά: ««Ομάδα αστυνομικών της ΔΡΑΣΗ συνέλαβαν τον μαθητή μας Χ.Κ. βίαια και τον οδήγησαν στη ΓΑΔΑ, χτυπώντας τον, εξυβρίζοντάς τον και...
Αστυνομική βία και αυθαιρεσία: Χτύπησαν και «τύλιξαν» σε μια κόλλα χαρτί μαθητή Μουσικού σχολείου- Καταγγελία γονέων