Thumbnail
Πανελλαδικές εξετάσεις

 

Υπάρχει "ζήτημα" όσον αφορά στο Β2. α (Τα δομικά στοιχεία της παραγράφου).
Από ό,τι πληροφορούμαι η Επιτροπή Εξετάσεων στο Β2.α θέμα δίνει την τελευταία Περίοδο («Η υπεφίαλη … υπάρξεως.») της τρίτης παραγράφου ως Κατακλείδα, και μάλιστα ως "καθαρή Κατακλείδα", αφαιρώντας μάλιστα 2 μόρια (στα 3) από μαθητές που όντας "ψαγμένοι" κατέληξαν πως η τελευταία περίοδος δεν είναι καθαρή μορφή Κατακλείδας.
Η τελευταία αυτή περίοδος, θεωρώ, αποτελεί κατά βάση το Συμπέρασμα του β΄ σκέλους του αντιθετικού συλλογισμού που αναπτύσσεται στις Λεπτομέρειες, δηλαδή του συλλογισμού που συνίσταται:
• στις προκείμενες «Από την άλλη: 1. σφραγίζει την ιστορική του πορεία με πολέμους και αγριότητες, 2. θεοποιεί τα υλικά αγαθά, 3. συντηρεί την αδικία και τις ανισότητες, 4. ελάχιστα σέβεται τις πολλαπλές εκφράσεις της ζωής και 5. ενώ η φύση και οι θάλασσες του πλανήτη είναι συχνά τα θύματα των συμφερόντων του» και:
• στο Συμπέρασμα: «Η υπερφίαλη αυτή στάση του ανθρώπου έχει αλλοιώσει έτσι ένα θαυμαστό περιβάλλον».
 
Και αυτό δηλώνεται ρητά με το επίθετο «Η υπερφίαλη» (=αλαζονική), την προσδιοριστική φράση «αυτή στάση» και το συμπερασματικό "έτσι", τα οποία δεν αφήνουν περιθώρια να θεωρηθεί η Περίοδος αυτή ούτε ως συγκεφαλαίωση των Λεπτομερειών, διότι το α΄ σκέλος της αντίθεσης «Από την μια είναι ικανός…και στην τέχνη» δεν εντάσσεται μέσα στο σκεπτικό της (μένει τότε μετέωρο) και ούτε βέβαια να θεωρηθεί ως επιβεβαίωση της Θεματικής Πρότασης, η οποία αναφέρεται στην «αποκάλυψη της διπλής υπόστασης» του ανθρώπου (η οποία και αναλύεται στις Λεπτομέρειες). Άρα, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως «καθαρή-κλασική» Κατακλείδα, έτσι όπως διδάσκεται και στα σχολικά εγχειρίδια (Περίοδος Κατακλείδα = η περίοδος όπου γίνεται συγκεφαλαίωση και επιβεβαίωση του σκεπτικού της Θεματικής Πρότασης)
 
Θα μπορούσε, μόνο και υπό προϋποθέσεις, να θεωρηθεί ότι λειτουργεί "εν είδη Κατακλείδας", δεδομένου ότι «θυμίζει» λίγο (έως ελάχιστα) τη Θεματική Πρόταση, όσον αφορά στην «τραγική αντίφαση».
 
Σε κάθε περίπτωση, η Επιτροπή Εξετάσεων οφείλει να δεχτεί -και να το καταστήσει αυτό σαφές στους βαθμολογητές- ως ορθή κάθε απάντηση των μαθητών, εφόσον δεν πρόκειται για μια σαφή και καθαρή περίπτωση Κατακλείδας και εφόσον η απάντηση τους είναι τεκμηριωμένη.
Βασίλης Πρασσάς, φιλόλογος στο 1ο Γυμνάσιο Ζακύνθου 
 

Ειδήσεις, θέματα και λύσεις για Πανελλήνιες 2024 - Βάσεις εισαγωγής

Μηχανογραφικό 2024: Αφιέρωμα στα τμήματα Πληροφορικής των δημόσιων ΑΕΙ

Σχολές έως 15.000 μόρια με επαγγελματικές ευκαιρίες

Μηχανογραφικό: Διαφοροποιήσεις στις επιλογές των υποψηφίων και επιλογές που εκπλήσσουν

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

daskalos
Προσλήψεις εκπαιδευτικών: Η προκήρυξη για την πλήρωση θέσεων Υποδιευθυντών Σχολικών Μονάδων της Διεύθυνσης Π.Ε. Χανίων
Προκήρυξη – πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πλήρωση κενών θέσεων Υποδιευθυντών Σχολικών Μονάδων της Διεύθυνσης Π.Ε. Χανίων Προκηρύσσεται
Προσλήψεις εκπαιδευτικών: Η προκήρυξη για την πλήρωση θέσεων Υποδιευθυντών Σχολικών Μονάδων της Διεύθυνσης Π.Ε. Χανίων
φάρμακα
Σοκ σε φαρμακείο της Αθήνας: Πουλούσε ληγμένα σκευάσματα μερικά εκ των οποίων ήταν για βρέφη
Έλεγχος της ΕΑΔ σε φαρμακείο μετά από καταγγελία για πώληση ληγμένου φαρμακευτικού σκευάσματος για βρέφη
Σοκ σε φαρμακείο της Αθήνας: Πουλούσε ληγμένα σκευάσματα μερικά εκ των οποίων ήταν για βρέφη
EKPA
Η ελληνική γλώσσα στα πανεπιστήμια του εξωτερικού και το Διδασκαλείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΕΚΠΑ
Δύο δραστηριότητες του Διδασκαλείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΕΚΠΑ
Η ελληνική γλώσσα στα πανεπιστήμια του εξωτερικού και το Διδασκαλείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΕΚΠΑ