Διαδικασίες ανίχνευσης και προώθησης απόψεων των εκπαιδευτικών: υπάρχει η βούληση;
Οι τελευταίες εξελίξεις, σε όλα τα επίπεδα, δείχνουν ότι το κοινωνικό κράτος και οι δημοκρατικές διαδικασίες έχουν τεθεί στο στόχαστρο των ακραίων νεοφιλελεύθερων πολιτικών, που επιχειρούνται από τους δανειστές και τους υποστηρικτές τους στη χώρα μας. Ταυτόχρονα, παραμένουν ζητούμενα η οργάνωση και θέσπιση διαδικασιών που θα ανιχνεύουν και θα μεταφέρουν την βούληση των πολιτών προς την εκτελεστική εξουσία, όσο και η δέσμευση της κυβέρνησης ότι τέτοιες πρωτοβουλίες θα αποτελούν τη βάση για νομοθετικές αλλαγές.
Στο χώρο της εκπαίδευσης είναι σε εξέλιξη ένας ακόμη «διάλογος για την παιδεία», με ανάλογες διακηρύξεις και εξαγγελίες για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις. Όπως κι αν οργανωθεί κι εξελιχθεί, ο διάλογος αυτός κινδυνεύει να γίνει προσχηματικός και άνευ ουσίας, αν οι τελικές αποφάσεις ληφθούν από τον υπουργό και ελάχιστους ανθρώπους του στενού κύκλου του. Παρόμοια, η όποια μεταρρύθμιση θα είναι καταδικασμένη σε αποτυχία, αν δεν έχει την στήριξη των εκπαιδευτικών και αν ακολουθήσει τη συνηθισμένη διαδρομή «από πάνω προς τα κάτω», από το Υπουργείο Παιδείας δηλαδή προς το σχολείο.
Επίσης, και με δεδομένο ότι το μορφωτικό επίπεδο και η επιμόρφωση του προσωπικού στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, είναι υψηλότατο, η χάραξη πολιτικών για την κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα μπορεί να πραγματοποιηθεί από επιστήμονες προερχόμενους από το δικό τους χώρο, χωρίς «Επιτροπές σοφών» ή άλλα όργανα, στελεχωμένα από ανθρώπους συχνά άσχετους με την εκπαιδευτική πράξη και τις ιδιαιτερότητές του κάθε τύπου σχολείου.
Επιπλέον, το ελληνικό σχολείο μπορεί ακόμα να λειτουργεί ως κύτταρο δημοκρατίας και ισότιμων διαδικασιών, αφού το ανώτερο διοικητικό του όργανο είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων. Ταυτόχρονα αποτελεί ιδανικό χώρο για την ανίχνευση απόψεων και προθέσεων των εκατοντάδων χιλιάδων γονέων-κηδεμόνων των μαθητών.
Στο χώρο αυτό μπορούν να θεσμοθετηθούν και να οριστούν διαδικασίες αποτύπωσης, καταγραφής, καταμέτρησης και μεταφοράς προς το Υπουργείο Παιδείας των απόψεων εκπαιδευτικών και γονέων, με στόχους τη διαφύλαξη των δημοκρατικών κατακτήσεων και της συμμετοχικότητας και τη διαμόρφωση και στήριξη αποτελεσματικών εκπαιδευτικών πολιτικών.
Με βάση τα παραπάνω, προτείνεται ενδεικτικά η ακόλουθη διαδικασία:
Σύμφωνα με το Υπουργείο, βασικές άξονες της εκπαιδευτικής πολιτικής θα είναι το Ολοήμερο σχολείο παντού και η δεκατετράχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Οι αποφάσεις για τα δύο αυτά κεντρικά ζητήματα, θα καθορίσουν τις κυβερνητικές επιλογές για όλα τα εκπαιδευτικά θέματα. Με πρωτοβουλία του Υπουργείου, που θα ορίσει το πλαίσιο και των Επιστημονικών και Συνδικαλιστικών οργάνων της Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης, που θα συμβάλλουν στα επιμέρους στοιχεία:
- Για τον καθένα από τους δύο βασικούς εκπαιδευτικούς άξονες (Ολοήμερο σχολείο παντού και δεκατετράχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση) δημιουργείται ένα σταθμισμένο ερωτηματολόγιο, με 12-15 θέματα-ερωτήματα και 4-5 επιλογές για το κάθε ζήτημα.
- Το ερωτηματολόγιο προωθείται στα σχολεία και εκεί ορίζεται μια ημέρα σύγκλησης του Συλλόγου Διδασκόντων, με αντικείμενο τη συζήτηση και τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου. Νωρίτερα, το ερωτηματολόγιο διανέμεται ηλεκτρονικά ή φωτοτυπημένο σε όλους τους συναδέλφους, για να το μελετήσουν.
- Στο Σύλλογο Διδασκόντων εξετάζεται το κάθε ερώτημα ξεχωριστά, διατυπώνονται διάφορες απόψεις και καταγράφονται οι επιλογές των εκπαιδευτικών για το κάθε ερώτημα.
Π.χ. στο ερωτηματολόγιο για το Ολοήμερο Σχολείο, υπάρχει το ερώτημα και οι επιλογές:
Ποιον συνδυασμό Ολοήμερο σχολείου προτιμάτε;
Α)Διευρυμένου ωραρίου χωρίς πρωινή ζώνη (8.00-14.00) και Ολοήμερο (14.00-16.15) 5
Β)Διευρυμένου ωραρίου με πρωινή ζώνη (7.00-14.00) και Ολοήμερο (14.00-16.15) 7
Γ)Μη διευρυμένου ωραρίου με πρωινή ζώνη (7.00-13.30) και Ολοήμερο (13.30-16.15) 6
Δ)Μη διευρυμένου ωραρίου χωρίς πρωινή ζώνη (8.00-12.25 για Α,Β 8.00-13.15 για Γ,Δ και 8.00-14.00 για Ε,Στ) και Ολοήμερο (12.30-16.15) 3
- Το ερωτηματολόγιο δεν υφίσταται κάποια περαιτέρω επεξεργασία, υπογράφεται από τους εκπαιδευτικούς, το σχολείο κρατάει αντίγραφο και αποστέλλεται στην Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα, ο Διευθυντής του Σχολείου συμπληρώνει τα αποτελέσματα σε μια συγκεντρωτική φόρμα-βάση δεδομένων που έχει δημιουργηθεί στο MySchool για το λόγο αυτό.
- Με τον ίδιο τρόπο γίνεται η καταγραφή των απόψεων των γονέων-κηδεμόνων. Ο Διευθυντής ζητάει από το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων τη σύγκληση της Ολομέλειας του Συλλόγου και εκεί ακολουθείται παρόμοια καταγραφή των απόψεων των γονέων.
- Το χρονοδιάγραμμα της διαδικασίας είναι αυστηρά καθορισμένο: Μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου γίνεται ο σχεδιασμός και η συγγραφή του ερωτηματολογίου, μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου οι συνεδριάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων και Γονέων και το Μάρτιο ακολουθεί η σύνταξη και προώθηση στη Βουλή του σχετικού νομοσχεδίου, που συντάσσεται με βάση τα δεδομένα και τις απόψεις που καταγράφηκαν στα ερωτηματολόγια.
Με τέτοιας μορφής και λογικής διαδικασίες μπορεί να γίνει εφικτή η ουσιαστική συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη λήψη αποφάσεων που τους αφορούν και η εμπλοκή τους σε πραγματικά δημοκρατικές πρακτικές. Ταυτόχρονα, μπορεί να δοθεί η ίδια δυνατότητα στους γονείς των παιδιών, όπως και η αίσθηση ότι ακούγεται πραγματικά η γνώμη τους σχετικά με την εκπαίδευση των παιδιών τους.
Το ερώτημα είναι: υπάρχει η βούληση από την πολιτική ηγεσία για την καθιέρωσή τους;
Γιάννης Νομικούδης
Διευθυντής 12ου ΔΣ Νεάπολης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη