Το επόμενο σχέδιο της κυβέρνησης και του Υπουργείου – κατ’ όνομα – Παιδείας, για την παραπέρα διάλυση του Δημόσιου Σχολείου μπαίνει σε εφαρμογή τις επόμενες ημέρες και εβδομάδες και μάλιστα με επιτακτικό τρόπο και σε καθολική κλίμακα. Η ηγεσία του υπουργείου απέστειλε σχετικά πρόσφατα εγκύκλιο με την οποία καλεί όλα τα στελέχη της εκπαίδευσης (προϊστάμενους, περιφεριάρχες, σχολικούς συμβούλους, διευθυντές σχολείων) να βάλουν μπροστά τις μηχανές για την «αυτοαξιολόγηση» της κάθε σχολικής μονάδας.
Έχει σημασία να υπογραμμίσουμε μερικά από τα διακηρυκτικά σημεία που σχετίζονται με την αξιολόγηση για να τα αντιπαραθέσουμε με την τραγική πραγματικότητα που βιώνουν τα σχολεία από τον Έβρο μέχρι τη νότια Κρήτη. Για να δούμε τι ακριβώς εννοεί η πολιτική ηγεσία όταν ζητά – μετ’ επιτάσεως – να αξιολογηθούν εδώ και τώρα τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί για το έργο τους.
Αραχνιασμένες φράσεις από σκονισμένες εκθέσεις ιδεών
Μόνο έτσι μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς, το σύνολο των γενικών διακηρυκτικών στόχων της αξιολόγησης. «Βελτίωση και ποιοτική αναβάθμιση... της εκπαιδευτικής διαδικασίας», «αναβάθμιση των διδακτικών και παιδαγωγικών πρακτικών», «ανάδειξη επιτευγμάτων των σχολείων», «επισήμανση των αδυναμιών του εκπαιδευτικού συστήματος» είναι μόνο λίγες από τις χιλιοειπωμένες φράσεις που χρησιμοποιούν διαχρονικά όλες οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας, για να κρύψουν με περίτεχνο τρόπο την ζοφερή πραγματικότητα που περιμένει χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στην παρούσα φάση καλούμε τον αναγνώστη να υπογραμμίσει ιδιαίτερα τη φράση «διαμόρφωση κουλτούρας αξιολόγησης στα σχολεία». Και κάνουμε την ιδιαίτερη αυτή επισήμανση γιατί η «κουλτούρα της αξιολόγησης» συνδέεται άμεσα με την νέα μεγάλη ιδέα των καιρών μας, αυτή της άρσης της μονιμότητας και της απόλυσης. Δηλαδή, με απλά λόγια, όποιος δεν είναι άξιος λόγου στην εκπαίδευση, δεν έχει θέση σε αυτήν. Τα γραφόμενα δεν είναι δικά μας επινοήματα, αλλά ψηφισμένες αποφάσεις από το δεύτερο κατά σειρά Μνημόνιο!
Πληρωμένες οδηγίες πίσω από τις διακηρύξεις
Πρέπει να γίνει καθαρό στη συνείδηση του καθενός ότι αυτό που μεθοδεύεται από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου είναι η κυριολεκτική σφαγή δεκάδων χιλιάδων εκπαιδευτικών και ακόμα περισσότερων μαθητών. Όσες πομπώδεις και εντυπωσιακές διακηρύξεις και αν γράφουν στους προλόγους των νομοθετημάτων και των εγκυκλίων τους, αυτό που υπάρχει – όχι πολύ πίσω – στο μυαλό των στελεχών του υπουργείου Παιδείας είναι ακριβώς η υλοποίηση των όσων έχουν δεσμευτεί απέναντι στους ευρωπαίους εντολείς τους.
Τα γεγονότα άλλωστε μιλάνε από μόνα τους. Πού ακριβώς συνέβαλε στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας ο οικονομικός μαρασμός της δημόσιας παιδείας; (35% λιγότερες δαπάνες στο διάστημα 2009 – 2014). Με ποιον ακριβώς τρόπο εννοεί το Υπουργείο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου, όταν είναι γνωστό σε όλους ότι ιδιαίτερα φέτος περίπου το 20% των εκπαιδευτικών κάθε περιφέρειας υποχρεώνεται να περιφέρεται σαν «πλανόδιος πωλητής» σε δύο, τρία ακόμα και πέντε σχολεία για να καλύψει το πρόσφατα αυξημένο ωράριό του; Πείθεται άραγε κανείς ότι η δραματική αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα στα επίπεδα της δεκαετίας του ’80 λειτουργεί προς όφελος των μαθητών και της διδακτικής διαδικασίας; Όταν δηλαδή ο εκπαιδευτικός καλείται να σκύψει πάνω από κάθε μαθητή του για περίπου μισό λεπτό(!!) στη διάρκεια της μιας διδακτικής ώρας (45 λεπτά); Ή μήπως ενδιαφέρεται πραγματικά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου για τις χιλιάδες μαθητών στα ΕΠΑΛ οι οποίοι βρέθηκαν μέσα σε μια μέρα χωρίς εκπαιδευτικούς, μιας και αυτοί βρέθηκαν σε διαθεσιμότητα και προσεχώς σε απόλυση, χωρίς ειδικότητα και μέχρι και σήμερα δεν έχουν μπει ακόμα στην τάξη! Είναι σχήμα οξύμωρο και πρόκληση να μιλάει η ηγεσία του Υπουργείου για «άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία», όταν εδώ και χρόνια προχωρά με αμείωτη ένταση στην πολιτική που εφάρμοσε των συγχωνεύσεων τμημάτων, του κλεισίματος εκατοντάδων σχολείων (πάνω από 1200 σχολεία την τελευταία 2ετία).
Τα γεγονότα είναι αδιάψευστα και μιλούν από μόνα τους. Δεν πρέπει να υπάρχει πλέον καμία αυταπάτη. Ο μηχανισμός της αξιολόγησης θα προσπαθήσει να μεταφέρει όλα τα δεινά της δημόσιας εκπαίδευσης στις πλάτες του εκπαιδευτικού. Θα στηθεί ολόκληρη επιχείρηση να αποδοθούν ευθύνες για την καθημερινή κατεδάφιση της δημόσιας εκπαίδευσης όχι στην πολιτική που υπαγορεύεται από το ευρωπαϊκό διευθυντήριο και υλοποιείται από την κυβέρνηση αλλά στον «ανάξιο» ή «ανεπαρκή» εκπαιδευτικό. Η εφαρμογή της αξιολόγησης το επόμενο διάστημα, θα οδηγήσει ακόμα, μοιραία στη βίαιη κατηγοριοποίηση των σχολείων με ταξικά κριτήρια που θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση και το μαρασμό χιλιάδων σχολείων σε όλη τη χώρα. Ή για να θέσουμε με λίγο διαφορετικό τρόπο το ζήτημα, δεν είναι το ίδιο η Εκάλη και ο Ασπρόπυργος…
Πρέπει όμως πρώτα απ' όλα να δούμε το πρόβλημα που προκύπτει για τους μαθητές μιας και αυτοί θα είναι οι πιο άμεσοι αποδέκτες και θα υποστούν το σύνολο των συνεπειών από την εφαρμογή της αξιολόγησης. Γιατί πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι ο μηχανισμός αυτός είναι διπλός πέλεκυς. Από τη μια μεριά χτυπά αλύπητα τον εκπαιδευτικό, από την άλλη όμως αποκεφαλίζει τη νέα γενιά, την οποία θέλει υποταγμένη, φθηνή και ευέλικτη χωρίς δικαίωμα στη μόρφωση, στην εργασία, στη ζωή την ίδια. Το «νέο λύκειο» και η αξιολόγηση είναι κομμάτια που συνθέτουν το ίδιο παζλ, αυτό του ταξικού σχολείου, που είναι μόνο για λίγους και εκλεκτούς, που δεν μπορεί να υποδεχθεί όλα τα παιδιά και δεν έχει άλλη επιλογή παρά να αποκλείσει αυτά που προέρχονται από τα φτωχά και τα πλατιά λαϊκά στρώματα.
Αν κάποιος χρειάζεται να περάσει το επόμενο διάστημα από τη διαδικασία της αξιολόγησης, αυτός είναι η πολιτική της κυβέρνησης και του Υπουργείου για να κριθεί με απόλυτη βεβαιότητα ως αντιδραστική και καταστροφική για την εκπαίδευση, τον εκπαιδευτικό και τη νέα γενιά.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη