Thumbnail
Η Καλλιτεχνική Εκπαίδευση στη σχολική εκπαίδευση

Στα πλαίσια της ασκούμενης κυβερνητικής πολιτικής στην εκπαίδευση, η καλλιτεχνική εκπαίδευση δέχεται ιδιαίτερη, ξεχωριστή και κλιμα­κούμενη πίεση. Αυτό αποτελεί εξάλλου κοινή πε­ποίθηση όχι μόνο των εικαστικών αλλά και εκπαιδευτικών άλλων κλάδων και με κάποιον πολύ γενικό ίσως τρόπο, η ιδιαιτερότητα με την οποία εκδηλώνεται η πίεση αυτή γίνεται αντιληπτή και ευρύτερα. Σ’ αυτό έχουν αναμφισβήτητα συμβάλλει, όχι μόνο αυτά που συμβαίνουν στην εκπαίδευση, και ιδιαίτερα η πρωτοφανής πραξικοπηματικού τύπου, κατάργηση και διάλυση ολόκληρων τομέων και ειδικοτήτων των Εφαρμοσμένων Τεχνών στα ΕΠΑΛ, αλλά και η ενεργητική παρέμβαση, οι κινητοποιήσεις και οι θέσεις που πρόβαλε και διέδωσε η Ένωση.

Ιδιαίτερα συνέβαλαν οι δημόσιες τοποθετήσεις και οι συστηματικά στοιχειοθετημένες, θεμελιωμένες και πειστικές δημόσιες τοπο­θετήσεις μας, ειδικά για την υπόθεση του εξοστρακισμού από το Λύκειο των ειδικών μαθημάτων Ελεύθερο Σχέδιο και Γραμμικό Σχέδιο, υπόθεση που ενδιαφέρει και ευαισθητοποιεί ευρύτερους κύκλους και απασχόλησε συγκεκριμένα αρκετούς συλλό­γους γονέων και κηδεμόνων.  Η πίεση που ασκείται στην καλ­λιτεχνική εκπαίδευση, ή πιο σωστά, η αντικαλλιτεχνική επίθε­ση, που είμαστε αναγκασμένοι να αντιμετωπίσουμε, είναι επίθεση διπλή, εκδηλώνεται για να ακρι­βολογούμε σε δυο διαφορετικά, αν και αλληλοσυνδεόμενα, μέτωπα. Το πρώτο, εντάσσεται στο γενικό μέτωπο που έχουν ανοίξει οι κυβερνητικοί ιθύνοντες, εναντίον όλης της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού κόσμου. Ό,τι γίνεται εναντίον όλων των άλλων εκπαι­δευτικών οποιασδήποτε ειδικό­τητας, γίνεται και εναντίον των εικαστικών. Κατεδάφιση των εργασιακών σχέσεων, πετσόκομμα μισθών, ομηρία, ανασφαλής και ελαστική εργασία, ανεργία που ανακυκλώνεται, αξιολόγηση, δια­θε­σιμότητες, απολύσεις κ.ο.κ. είναι ο κοινός μας τόπος, ανεξάρτητα από την έκταση και την οξύτητα που χτυπιέται ο κάθε ξεχωριστός κλάδος. Από την άποψη αυτή, το μέτωπο αυτό είναι το κύριο μέτωπο του αγώνα μας στην παρούσα φάση, και ο αγώνας μας, κομμάτι, αναμ­φισβήτητα, του πανεκπαι­δευτικού αγώνα.
Το δεύτερο­ μέτωπο έχει ειδικά χαρακτηριστικά, στρέφεται απο­κλειστικά κατά της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης σε Γυμνάσιο και Λύκειο, και σε μια πιο μακρο­πρόθεσμη εξέλιξη, μπορεί να αποβεί για την υπόθεση της Τέχνης, ακόμα πιο επιζήμιο. Το μέτωπο αυτό αφορά και θίγει την ίδια την υπόσταση, τη φύση της εικαστικής καλλιτεχνικής διδασκαλίας. Δεν πρόκειται για τροποποιήσεις στη μορφή και στον τρόπο ενδεχομένως άσκησής της, αλλά για απογύμνωση από τα εγγενή γνωρίσματά της, για άδειασμα του ειδικού διδακτικού αντικειμένου της. Εικαστική δι­δασκαλία χωρίς εικαστική πρακτι­κή, χωρίς εικαστική εξάσκηση, χωρίς παραγωγή εικαστικού έργου, είναι διδασκαλία που κάνει στο σχολείο τον εικαστικό, περιττό!! Αυτή η απειλή που αν αφήσουμε να πραγματωθεί, θα οδηγήσει στον αφανισμό της εικαστικής διδασ­καλίας από το σχολείο, είναι υπαρ­κτή, δεν πρέπει να υποτιμηθεί και δεν πρέπει να πάψουμε ούτε στιγμή να την επισημαίνουμε και να την καταπολεμούμε.
Πολύ περισσότερο καθώς έρπει μερικές φορές ακόμα και μέσα στις γραμμές μας, κάποια σύγχυση για τις συνέπειες των μεθοδεύσεων αυτών που εκδηλώνονται σε βάρος των εικαστικών, ενώ δεν λείπουν και οι καλοθελητές που σπεύδουν να προσαρμοστούν και να ευθυγραμμιστούν προκαταβολικά με τα άνωθεν επιδιωκόμενα.
Όπως γνωρίζετε, με βάση τις ρυθμίσεις που καθόριζε ο αντιεκπαιδευτικός νόμος για την «Αναδιάρθρωση» της δευτεροβά­θμιας εκπαίδευσης, από φέτος, (από σήμερα δηλαδή) το Ελεύθερο και το Γραμμικό σχέδιο θα έπαυαν πλέον να διδάσκονται ως μάθημα επιλογής και στη Β΄ Λυκείου, και θα περνούσαν στο εξής «εκτός σχολικού προγράμ­ματος». Σε συνάντηση που είχε αντι­προσωπεία του ΔΣ της Ένωσης με τον υπουργό παιδείας Ανδρέα Λοβέρδο, όπως ήδη σας έχουμε ενημερώσει, ο υπουργός δεσ­μεύ­­τηκε ρητά, ότι θα ισχύσουν και φέτος όχι όσα προβλεπόταν, αλλά ό,τι ακριβώς ίσχυε και τη σχολική χρονιά που πέρασε. Επομένως, σύμφωνα με τη δέσ­μευση αυτή, τα μαθήματα παρα­μένουν στη Β΄ Λυκείου και για τη χρονιά αυτή. Ο λίγος χρόνος που διατέθηκε κατά τη συνάντηση αυτή – λόγω φόρτου εργασίας του υπουργού - δεν επέτρεψε να εκτεθούν διεξοδικά και στο σύνολό τους τα ζητήματα. Ο υπουργός, πέραν της συγκεκρι­μένης δέσμευσης, αρκέστηκε να «σημειώσει» προς εξέταση το αίτημά μας, να μπορούν να επιλέγονται και τα δυο ειδικά μαθήματα και υποσχέθηκε να συζητηθούν και τα άλλα σημα­ντικά ζητήματα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης σε νέα συνάντηση με την Ένωσή μας, που ο ίδιος προσδιόρισε για τις «αρχές της νέας σχολικής χρονιάς» δηλαδή τις μέρες αυτές…. οπότε και ανα­μένουμε. Η δέσμευση του Υπ. Παιδείας, εφ’ όσον εφαρμοστεί έμπρακτα, προ­φανώς δεν λύνει το πρόβλημα, αλ­λά μόνο το μεταθέτει. Έτσι έχει με λίγα λόγια η κα­τάσταση. Γνωρίζετε ποια είναι τα δικά μας αιτήματα, οι πιο άμεσες και οι πιο μακρόπνοες επιδιώξεις μας. Ποιες είναι οι προτάσεις μας και με ποια οπτική προσβλέπουμε στο μέλλον. Θέλουμε τα μαθήματα Τέχνης, μαθήματα Γενικής Παιδείας και όχι μόνο μαθήματα επιλογής. Θέλουμε το Ελεύθερο και Γραμ­μικό Σχέδιο, μαθήματα επιλογής τρίωρα και όχι δίωρα στη Β΄ και στη Γ΄ Λυκείου που θα επιλέγονται και τα δύο και όχι μόνο το ένα από τα δύο. Έτσι θέλουμε και παλεύουμε για να γίνει πράγματι η καλλιτεχνική εκπαίδευση βασική συνιστώσα και όχι αποπαίδι και απόκληρος της εκπαίδευσης. Γι’ αυτούς τους σκοπούς ζητάμε τη στή­ριξη όλων των Σχολών και των φορέων.
Επομένως, σύμφωνα με τη δέσμευση αυτή, τα μαθήματα πα­ραμένουν στη Β΄ Λυκείου και για τη χρονιά αυτή. Ο λίγος χρόνος που διατέθηκε κατά τη συνάντηση αυτή – λόγω φόρτου εργασίας του υπουργού - δεν επέτρεψε να εκτεθούν διεξοδικά και στο σύνολό τους τα ζητήματα. Ο υπουργός, πέραν της συγκε­κριμένης δέσμευσης, αρκέστηκε να «σημειώσει» προς εξέταση το αίτημά μας, να μπορούν να επι­λέγονται και τα δυο ειδικά μαθήματα και υποσχέθηκε να συζητηθούν και τα άλλα σημαντικά ζητήματα της καλλιτεχνικής εκ­παίδευσης σε νέα συνάντηση με την Ένωσή μας, που ο ίδιος προσδιόρισε για τις «αρχές της νέας σχολικής χρονιάς» δηλαδή τις μέρες αυτές…. οπότε και αναμένουμε. Η δέσμευση του Υπ. Παιδείας, εφ’ όσον εφαρμοστεί έμπρακτα, προ­φανώς δεν λύνει το πρόβλημα, αλλά μόνο το μεταθέτει. Έτσι έχει με λίγα λόγια η κατά­σταση. Γνωρίζετε ποια είναι τα δικά μας αιτήματα, οι πιο άμεσες και οι πιο μακρόπνοες επιδιώξεις μας. Ποιες είναι οι προτάσεις μας και με ποια οπτική προσβλέπουμε στο μέλλον. Θέλουμε τα μαθήματα Τέχνης, μαθήματα Γενικής Παιδείας και όχι μόνο μαθήματα επιλογής. Θέλουμε το Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο, μαθήματα επιλογής τρίωρα και όχι δίωρα στη Β΄ και στη Γ΄ Λυκείου που θα επιλέγονται και τα δύο και όχι μόνο το ένα από τα δύο. Έτσι θέλουμε και παλεύουμε για να γίνει πράγματι η καλλιτεχνική εκπαίδευση βασική συνιστώσα και όχι αποπαίδι και απόκληρος της εκπαίδευσης. Γι’ αυτούς τους σκοπούς ζητάμε τη στήριξη όλων των Σχολών και των φορέων.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Εκπαίδευση
Ειδική Αγωγή: «Ντροπή την ημέρα της απεργίας να παροτρυνόμαστε να πάμε στη δουλειά έστω και καθυστερημένα»
Καταγγελία της ΠΟΣΕΕΠΕΑ για την ανακοίνωση που έλαβαν εργαζόμενοι των ΚΕΔΑΣΥ για βραδεία προσέλευση και πρόωρη αποχώρηση κατά μία ώρα πριν τη λήξη...
Ειδική Αγωγή: «Ντροπή την ημέρα της απεργίας να παροτρυνόμαστε να πάμε στη δουλειά έστω και καθυστερημένα»
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας: Ιδρύεται «Επώνυμη Έδρα Διδασκαλίας και Έρευνας στις Μικρασιατικές Σπουδές»
Ανακοινώθηκε η ίδρυση «Επώνυμης Έδρας Διδασκαλίας και Έρευνας στις Μικρασιατικές Σπουδές» στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας: Ιδρύεται «Επώνυμη Έδρα Διδασκαλίας και Έρευνας στις Μικρασιατικές Σπουδές»