«Η εκχώρηση από την πολιτεία μέρους της δημόσιας εκπαίδευσης σε ιδιώτες συνιστά μια απόφαση που παραβιάζει τις συνταγματικές επιταγές και δημιουργεί αναπόφευκτα ένα εκπαιδευτικό σύστημα πολλαπλών ταχυτήτων, κατηγοριοποιώντας τα σχολεία και καταστρατηγώντας τις ίσες ευκαιρίες στους μαθητές»
Αυτό τονίζει η Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδας σε ψήφισμά της για την ίδρυση των Ωνασείων Σχολειων, ενέργεια η οποία «υπονομεύει το δικαίωμα όλων των παιδιών να συμμετέχουν ελεύθερα και αδιακρίτως στα δημόσια σχολεία της γειτονιάς τους και, μέσω των εισαγωγικών εξετάσεων, δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού ή και αποκλεισμού των μαθητών και διαμορφώνει συνθήκες παραπαιδείας μέσω της φροντιστηριακής προετοιμασίας των μαθητών»
Η Παιδαγωγική Εταιρεία εκτιμά οτι το αντιπαιδαγωγικό και αντικοινωνικό αυτό εγχείρημα διαμορφώνει προϋποθέσεις για πολύ αρνητικές και δυσάρεστες εξελίξεις για το μέλλον της εκπαίδευσης και τη διασφάλιση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δημόσιου αγαθού της παιδείας στην πατρίδα μας
Όλο το ΨΗΦΙΣΜΑ της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, σταθερά προσανατολισμένο στην κατεύθυνση ενίσχυσης της δημόσιας, δωρεάν, άρτιας, πολύπλευρης, δημοκρατικής και ποιοτικής εκπαίδευσης για όλες τις μαθήτριες και όλους τους μαθητές, δηλώνει την αντίθεσή του στην πρόσφατη σύμβαση Πολιτείας και Ωνάσειου Ιδρύματος για τη δημιουργία «Ωνασείων Προτύπων Γυμνασίων και Λυκείων» (Ν. 5174/2025 (ΦΕΚ Τεύχος Α΄ 12/30.01.2025). Η αντίθεση του βασίζεται στους παρακάτω λόγους, οι οποίοι πηγάζουν από τη συγκεκριμένη σύμβαση:
Η εκχώρηση από την πολιτεία μέρους της δημόσιας εκπαίδευσης σε ιδιώτες συνιστά μια απόφαση που παραβιάζει τις συνταγματικές επιταγές και δημιουργεί αναπόφευκτα ένα εκπαιδευτικό σύστημα πολλαπλών ταχυτήτων, κατηγοριοποιώντας τα σχολεία και καταστρατηγώντας τις ίσες ευκαιρίες στους μαθητές. Με τον τρόπο αυτό εντείνει τις διακρίσεις και τις κοινωνικές ανισότητες.
Υπονομεύει το δικαίωμα όλων των παιδιών να συμμετέχουν ελεύθερα και αδιακρίτως στα δημόσια σχολεία της γειτονιάς τους και, μέσω των εισαγωγικών εξετάσεων, δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού ή και αποκλεισμού των μαθητών και διαμορφώνει συνθήκες παραπαιδείας μέσω της φροντιστηριακής προετοιμασίας των μαθητών.
Εκχωρεί στο Ίδρυμα αυτό έναν αποφασιστικό ρόλο σε ζητήματα της δημόσιας εκπαίδευσης, ενώ παράλληλα με την ισχυρή εκπροσώπηση στην λήψη αποφάσεων για εκπαιδευτικά ζητήματα οδηγεί στη διαφοροποίηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και του εκπαιδευτικού προσωπικού, εισάγοντας νέους όρους για τις εργασιακές συνθήκες των εκπαιδευτικών στα δημόσια σχολεία.
Προωθεί την αντιπαιδαγωγική λογική της εγκαθίδρυσης «νησίδων αριστείας» σε αποκαλούμενες «περιοχές αυξημένων δυσκολιών» της πατρίδας μας, λογική η οποία στρέφεται ευθέως εναντίον των παιδιών των λαϊκών κοινωνικών τάξεων, τα οποία θα αποκλειστούν από τη φοίτηση σε αυτές τις νησίδες μέσω των εξεταστικών μηχανισμών που θεσπίζονται και της γιγάντωσης της παραπαιδείας, όπως ήδη συμβαίνει στα πρότυπα σχολεία.
Είναι, συνεπώς, αδιανόητο για μια δημοκρατική χώρα να υπονομεύει τη δημόσια εκπαίδευση, που συνιστά καθοριστικό δημόσιο κοινωνικό αγαθό και κατοχυρωμένο δικαίωμα για όλους, διασφαλίζοντας έτσι την κοινωνική συνοχή και την πρόοδό της, να παραβιάζει την αρχή της ισότητας πρόσβασης σε αυτήν και να ενισχύει και διαιωνίζει τον κοινωνικό αποκλεισμό.
Εκτιμούμε ότι το αντιπαιδαγωγικό και αντικοινωνικό αυτό εγχείρημα διαμορφώνει προϋποθέσεις για πολύ αρνητικές και δυσάρεστες εξελίξεις για το μέλλον της εκπαίδευσης και τη διασφάλιση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δημόσιου αγαθού της παιδείας στην πατρίδα μας.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/03
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση