Απάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Τάσου Κουράκη, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ, Γιώργου Λαμπρούλη, σχετικά με τις χαμένες διδακτικές ώρες και τα εκπαιδευτικά κενά στα σχολεία
Κύριε Λαμπρούλη, σας ευχαριστώ για την ερώτηση που μου δίνει την ευκαιρία να παρουσιάσω τον προγραμματισμό του Υπουργείου Παιδείας στο κρίσιμο αυτό ζήτημα, το οποίο αφορά την κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών και τις δράσεις που έχουμε στο νου μας.
Θα ήθελα βέβαια να επισημάνω το πρόβλημα το οποίο γνωρίζετε κι εσείς, ότι το πρόβλημα των εκπαιδευτικών κενών και των χαμένων διδακτικών ωρών σε όλο το φάσμα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και της Ειδικής Εκπαίδευσης βεβαίως δεν είναι δυστυχώς πρόσφατο. Διαχρονικά η ελληνική εκπαίδευση ταλαιπωρείται από χρόνια κενά που πλήττουν ιδιαίτερα τον εκπαιδευτικό προγραμματισμό στο δημόσιο σχολείο.
Ως εκ τούτου επιβαρύνονται σημαντικά οι μαθητές και οι οικογένειες τους και βεβαίως η εκπαιδευτική διαδικασία.
Το πρόβλημα, όπως γνωρίζουμε όλοι, των εκπαιδευτικών κενών κατέστη ακόμη πιο οξύ τα προηγούμενα χρόνια και ιδιαίτερα τα δύο τελευταία, καθώς περικόπηκαν δραστικά από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας με την αναθεώρηση του Μεσοπρόθεσμού Πλαισίου Δημοσιονομικής Πολιτικής 2013-2016 -το Φεβρουάριο για το 2013- οι εγγεγραμμένες πιστώσεις για την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Γνωρίζουμε όλοι ότι, δυστυχώς εδώ και πέντε ολόκληρα χρόνια, δεν πραγματοποιούνται προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών, εξαιτίας της γνωστής πολιτικής που επιλέχθηκε από τις προηγούμενες ηγεσίες για τη συρρίκνωση του δημόσιου τομέα.
Σ’ αυτήν την πολύ δύσκολη κατάσταση, αν προσθέσουμε και τις χιλιάδες συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών κάθε χρόνο, οι οποίες δεν αναπληρώνονται, εξαιτίας ακριβώς του περιορισμού των προσλήψεων, καταλαβαίνουμε ότι η κατάσταση που παρέλαβε η νυν ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και το θέμα που κληθήκαμε να διαχειριστούμε στο μέσο της χρονιάς με περιορισμένες πιστώσεις και με τρομακτική πίεση χρόνου είναι πάρα πολύ μεγάλο.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσουμε ότι η λύση του θέματος υπερβαίνει της αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, γιατί γνωρίζετε ότι η διαδικασία των προσλήψεων για όλο το δημόσιο τομέα είναι βασικό αντικείμενο συνολικά της Κυβέρνησης και βεβαίως του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, όπως ονομάζεται πλέον.
Πρέπει, επίσης, να γνωρίζουμε όλοι ότι οι διατάξεις αυτές τα τελευταία χρόνια ήταν άκρως περιοριστικές και αφορούσαν και την εκπαίδευση, δηλαδή το ένα προς πέντε και το ένα προς δέκα το οποίο δεν ίσχυσε, με αποτέλεσμα να μη γίνει απολύτως καμία πρόσληψη σε κανέναν εκπαιδευτικό κλάδο.
Επιπλέον, είχαμε και το δυσμενέστατο αποτέλεσμα για την εκπαίδευση των χιλιάδων απολύσεων εκπαιδευτικών της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, μέσω της διαθεσιμότητας, χωρίς –επαναλαμβάνω- να προσθέτουμε και να συνυπολογίζουμε και τις συνταξιοδοτήσεις των εκπαιδευτικών.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σας πω ότι από την ενημέρωση που είχαμε από τις αρμόδιες υπηρεσίες το μόνο αίτημα που είχε υποβληθεί από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία αφορούσε τριακόσιες μόνο θέσεις εκπαιδευτικών και στο οποίο δεν έχει υπάρξει καμία ανταπόκριση από την αρμόδια Επιτροπή που εγκρίνει τα θέματα αυτά, όπως προβλέπεται από την πράξη Υπουργικού Συμβουλίου 33/2006. Από τη σχετική υπηρεσιακή ενημέρωση που είχαμε από το Υπουργείο προέκυψε ότι το αίτημα αυτό υποβλήθηκε τον Ιούλιο του 2014 και δεν απαντήθηκε ποτέ.
Επίσης, σύμφωνα με την ενημέρωση που πήραμε από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, σ’ ό,τι αφορά τους αναπληρωτές για την τρέχουσα χρονιά μέχρι τις 23 Μαρτίου για το σύνολο της εκπαίδευσης, πραγματοποιήθηκαν έντεκα χιλιάδες εννιακόσιες δεκατέσσερις προσλήψεις αναπληρωτών πλήρους και μειωμένου ωράριο με πιστώσεις από τον Τακτικό Προϋπολογισμό, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ. Αυτή είναι η κατάσταση.
Με βάση τα γνωστά δημοσιονομικά δεδομένα, θα προσπαθήσουμε να κάνουμε ό,τι μπορούμε, ώστε να ολοκληρωθεί η φετινή χρονιά με όσο το δυνατόν μικρότερες απώλειες για τους μαθητές και να προγραμματίσουμε τις παρεμβάσεις μας για το νέο σχολικό έτος, ώστε του χρόνου να αντιμετωπίσουμε όσο το δυνατόν λιγότερα προβλήματα.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
Συμμερίζομαι απολύτως την αγωνία σας και για τα συγκεκριμένα ζητήματα τα οποία αναφέρατε. Πρέπει να σας πω ότι είμαστε, όχι μόνο αντίθετοι στο να υπάρχουν κενά, αλλά και στο να υπάρχουν εκπαιδευτικοί με διαφορετικές εργασιακές ταχύτητες. Σύμφωνα με τις αρχές της σύγχρονης παιδαγωγικής επιστήμης, υπάρχει ανάγκη σταθερότητας για την προαγωγή της εκπαιδευτικής πράξης. Μάλιστα, θα έλεγα ότι ιδιαίτερα για την Ειδική Αγωγή το πρόβλημα είναι ακόμα πιο επιτακτικό, γιατί τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν μπορούν να υπόκεινται στην αλλαγή του εκπαιδευτικού κάθε λίγο και λιγάκι.
Σε ό,τι μας αφορά τώρα, εργαζόμαστε σε τρία επίπεδα, γνωρίζοντας βέβαια ότι είναι αδύνατον να λύσουμε το τεράστιο πρόβλημα σε λίγους μήνες. Όμως, ελπίζουμε ότι βάζουμε τις βάσεις, ώστε να λυθεί τα επόμενα χρόνια.
Το πρώτο επίπεδο είναι αυτός της συνεργασίας με το συναρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, για να καθορίσουμε τον αριθμό των προσλήψεων. Πρέπει να σας πω με κάθε ειλικρίνεια ότι αυτός ο αριθμός των δεκαπέντε χιλιάδων δυστυχώς δεν αφορά προσλήψεις μόνο στην εκπαίδευση. Η πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να καλυφθούν κενά στην εκπαίδευση, στην υγεία και στους μηχανισμούς ελέγχου. Επομένως, ένας αριθμός από αυτούς θα έρθει και στο Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Το δεύτερο επίπεδο είναι αυτό της επιστροφής των διαθέσιμων εκπαιδευτικών στο δημόσιο σχολείο. Όπως ξέρετε, σ’ αυτό το θέμα έχουν υπάρξει θετικές εξελίξεις. Ήδη στο νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί περιλαμβάνεται η κατηγορία αυτών των συναδέλφων εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα επανέλθουν όλοι στην εργασία τους, στην εκπαίδευση.
Το τρίτο επίπεδο είναι αυτό της εξασφάλισης επαρκών πιστώσεων για την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Δεν μπορούμε να μη χρησιμοποιήσουμε κονδύλια από το ΕΣΠΑ για να καλύψουμε τα κενά που έχουμε. Πρέπει να σας πω ότι σε καμία περίπτωση δεν προκρίνουμε τις ελαστικές σχέσεις εργασίας για τη δημόσια εκπαίδευση. Όμως, στην παρούσα δημοσιονομική συγκυρία, κάθε πίστωση, έστω και με τον τρόπο που σας ανέφερα, είναι απολύτως απαραίτητη.
Έτσι λοιπόν, πρέπει να προσθέσω ότι η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε πάρει χρήματα για να πληρώσει τους αναπληρωτές και τους ωρομίσθιους 43 εκατομμύρια από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Αυτό εμείς τότε το είχαμε καταδικάσει με την έννοια ότι, εάν παίρνεις χρήματα από τις δημόσιες επενδύσεις, δεν μπορείς να παρέμβεις ούτε στα νέα σχολεία, τα οποία χρειαζόμαστε -στην Κεφαλλονιά λόγου χάρη υπάρχει ανάγκη σχεδόν όλα τα σχολεία να ξαναχτιστούν από την αρχή με νέους αντισεισμικούς κανόνες- ούτε να κάνεις τις απαραίτητες παρεμβάσεις, ιδίως στα νηπιαγωγεία, τα οποία αυτή τη στιγμή φιλοξενούνται–στεγάζονται σε ισόγεια καταστήματα χωρίς αυλή και άλλες απαραίτητες συνθήκες που χρειάζονται για την εκπαιδευτική αυτή διαδικασία.
Έτσι λοιπόν, τώρα -θα έλεγα- με τις προηγούμενες τρεις κατευθύνσεις κινούμαστε από την πρώτη μέρα, ώστε στην επόμενη σχολική χρονιά φιλοδοξούμε τα κενά να είναι λιγότερα, οι εκπαιδευτικοί να βρίσκονται έγκαιρα στις θέσεις τους και η εργασιακή κατάσταση να είναι βελτιωμένη. Θα τιμήσουμε με όλα τα μέσα που διαθέτουμε το έργο που προσφέρουν οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία μας κάνοντας ότι είναι δυνατόν για την αναβάθμισή τους και ταυτόχρονα θα προσπαθήσουμε όλα τα σχολεία της χώρας να ξεκινήσουν τη χρονιά με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες στο εκπαιδευτικό δυναμικό τους.
Έτσι λοιπόν, κλείνοντας θα έλεγα ότι δεσμευόμαστε στο πλαίσιο αυτό απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία ότι η Κυβέρνηση θα κάνει ότι είναι δυνατόν, ώστε το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης να παρουσιαστεί αισθητά αναβαθμισμένο την επόμενη χρονιά. Στόχος μας ήταν και παραμένει η ανύψωση του αγαθού της παιδείας και η απρόσκοπτη πρόσβαση όλων των παιδιών σε αυτό. Με αυτήν την απαρέγκλιτη αρχή συνεχίζουμε να εργαζόμαστε και είμαστε βέβαιοι ότι με τη στήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας θα επιτύχουμε για το καλό του δημόσιου σχολείου και της κοινωνίας ό,τι μπορούμε περισσότερο.
Επαναλαμβάνω ότι συμμερίζομαι απολύτως την αγωνία σας και τις επισημάνσεις που κάνατε.
Κάνε εγγραφή στο newsletter στο Carrefour και κέρδισε 200€
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη