ΘΕΜΑ: «Επιστολή διαμαρτυρίας του Συλλόγου Διδασκόντων του 2ου Δημοτικού Σχολείου Κερατέας αναφορικά με τον 5ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους.»
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να σας εκφράσουμε την εντονότατη διαμαρτυρία μας για το διάτρητο διαγωνιστικά και ως εκ τούτου εκπαιδευτικά απαράδεκτο καθεστώς λειτουργίας του 5ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Ταινιών Μικρού Μήκους, που διοργανώνουν από κοινού η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, η Διεύθυνση Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και η ΝΕΡΙΤ.
Το παιδιά του σχολείου μας, όπως συνέβη και με εκατοντάδες άλλα παιδιά σχολείων από όλη τη χώρα, πήραν την απόφαση να συμμετάσχουν για πρώτη φορά στο φετινό 5ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους, με αστείρευτο ενθουσιασμό, αγάπη για δημιουργία και άδολη προσφορά.
Πρώτη προτεραιότητά μας ως εκπαιδευτικοί, ήταν η αυστηρή τήρηση των όρων του διαγωνισμού που επέβαλαν γραπτώς οι διοργανωτές του. Όλη αυτή η προσπάθεια άλλωστε, πέρα από την όποια καλλιτεχνική δημιουργία, πιστέψαμε ότι θα είχε και εκπαιδευτικό χαρακτήρα, καθώς ως αρχή μας, για την σωστή διαπαιδαγώγηση των παιδιών, είναι να διαμορφώσουμε πολίτες με σεβασμό στην δημοκρατική λειτουργία και στους κανόνες που την ορίζουν, δημιουργώντας ένα περιβάλλον ισονομίας και ισοπολιτείας για τους ισχυρούς αλλά και τους αδύναμους.
Δυστυχώς, με έκπληξη αλλά και απογοήτευση, διαπιστώσαμε ότι πρώτη η διοργανωτική επιτροπή ήταν αυτή που καταστρατήγησε τους κανόνες που η ίδια είχε θεσπίσει για τη δίκαιη αντιμετώπιση όλων όσοι είχαν δηλώσει συμμετοχή.
Σας αναφέρουμε χαρακτηριστικά δύο από τις πλέον βασικές προϋποθέσεις του σχολικού διαγωνισμού που όριζαν οι διοργανωτές:
1ον Θα γίνουν δεκτές συμμετοχές – ταινίες μικρού μήκους που δημιουργήθηκαν αυστηρά κατά το σχολικό έτος 2014 – 2015.
2ον Οι συμμετέχοντες δεν έχουν δικαίωμα να αναρτήσουν τις ταινίες μικρού μήκους στο διαδίκτυο μέχρι την ολοκλήρωση της αξιολόγησής τους από την καλλιτεχνική επιτροπή , αξιολόγηση που όπως πληροφορηθήκαμε ολοκληρώθηκε αρχές Απριλίου, και δεν μπορούν στη διάρκεια του σχολικού έτους 2014-15 να συμμετέχουν σε άλλον κινηματογραφικό διαγωνισμό.
Παραβιάζοντας ωστόσο τους κανόνες που θέσπισαν τα ίδια τα μέλη της καλλιτεχνικής επιτροπής του Μαθητικού Διαγωνισμού, εξέλεξαν και βραβεύουν ως πρώτη και δεύτερη, δύο ταινίες που αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο, όχι πριν από λίγες μέρες ή έστω λίγους μήνες, αλλά έναν ολόκληρο χρόνο πριν, κατά τη διάρκεια της περσινής σχολικής χρονιάς 2013 - 2014. Αναρτήθηκαν δηλαδή κατά τη διάρκεια του προηγούμενου 4ου Μαθητικού Διαγωνισμού και μάλιστα η μία τουλάχιστον, πριν καν ανακοινωθούν οι τότε νικητές.
Η πρώτη ταινία αναρτήθηκε στο διαδίκτυο (youtube) στις 29 Απριλίου του 2014, («Η Άλλη Όψη - The Other Aspect» https://www.youtube.com/watch?v=isZwMqZwIf0 ) Η ταινία αυτή έχει ήδη αποσπάσει 3 βραβεία παλαιότερα σε αντίστοιχους διαγωνισμούς. http://st2igmes.blogspot.gr/p/blog-page_20.html
και η δεύτερη ταινία αναρτήθηκε στις 23 Φεβρουαρίου του 2014 («ΧΡΟΝΟΓΡΑΜΜΗ -ΤΑΙΝΙΑ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ 2014» https://www.youtube.com/watch?v=qaJY3AQuvSg)
Ως εκ τούτου είναι αυταπόδεικτο ότι αυτές οι δύο ταινίες δημιουργήθηκαν όχι κατά τη φετινή σχολική χρονιά όπως προβλέπουν οι όροι του διαγωνισμού αλλά σε απροσδιόριστο προγενέστερο χρόνο.
Προς μεγάλη μας έκπληξη μάλιστα, ο κ. Παπαδόπουλος Αντώνης, σκηνοθέτης, πρόεδρος επιτροπής αξιολόγησης, καλλιτεχνικός διευθυντής φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της Δράμας σε σχετική ηλεκτρονική αλληλογραφία, ύστερα από τις πρώτες αντιδράσεις κάποιων εκπαιδευτικών, έγραψε: «η επιτροπή αξιολόγησης, στην οποία προεδρεύω, δε θα κάνει καμία αλλαγή στην αξιολόγηση των ταινιών. Η ουσία είναι ότι όλες οι ταινίες, είτε αναρτήθηκαν είτε όχι, είτε υποβλήθηκαν μετά τον περσινό διαγωνισμό είτε όχι, είτε συμμετείχαν σε άλλους διαγωνισμούς είτε όχι, αξιολογήθηκαν ισότιμα για την καλλιτεχνική τους αξία και το παιδαγωγικό τους αποτέλεσμα.»
Παραβίαση από την διοργανώτρια αρχή υπήρξε επίσης και σε έναν ακόμη βασικότατο όρο του μαθητικού διαγωνισμού που έχει να κάνει με την τήρηση της χρονικής διάρκειας της κάθε ταινίας η οποία, σύμφωνα πάντα με τους διοργανωτές, δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα δέκα λεπτά. Και πάλι ο κ. Παπαδόπουλος σημείωσε «Αναφέρω χαρακτηριστικά τη μη τήρηση της χρονικής διάρκειας των 10 λεπτών (αν είναι δυνατόν να ακυρώνουμε μια συμμετοχή για μια υπέρβαση λίγων λεπτών». Και όμως εμείς κόψαμε την ταινία μας και αφαιρέσαμε κομμάτια που ήταν απαραίτητα…
Ένας ακόμα κανόνας που δεν τηρήθηκε αφορά στο θέμα της μουσικής κάλυψης των ταινιών. Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού «…δεν έχετε το δικαίωμα χρήσης μουσικής στις ταινίες σας για την οποία υπάρχει ζήτημα πνευματικών δικαιωμάτων παρά μόνο με την άδεια του δημιουργού ή της ΑΕΠΙ.» Σύμφωνα με την ΑΕΠΙ σε ερώτηση που κάναμε μας απάντησαν ότι υπάρχει μια ελαστικότητα στους κανόνες όταν πρόκειται για μαθητικές δημιουργίες. Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει όταν αυτές οι δημιουργίες τυγχάνουν δημοσιοποίηση. Οι δύο ταινίες που αναφέραμε λίγο παραπάνω είναι δημοσιευμένες πάνω από 1 χρόνο, χωρίς να πάρουν άδεια από την ΑΕΠΙ.
Αυτές οι αυθαίρετες ενέργειες που παραβιάζουν τους όρους του διαγωνισμού αποτελούν χείριστο παράδειγμα προς αποφυγή για την διαπαιδαγώγηση των παιδιών, που με απίστευτη πικρία και απογοήτευση δεν σας κρύβουμε, διαπίστωσαν ότι αυτά που λέμε για το δίκιο ισχύουν μόνο στη θεωρία και αυτά που ακούνε για τους μεγάλους ισχύουν ακόμα και στη δική τους μικρή κοινότητα, το δημοτικό σχολείο. Και εμείς με τη σειρά μας θα τους διδάσκουμε την αξία των κανόνων, μόνο που δυσκολευόμαστε να βρούμε παράδειγμα…
Δηλαδή πρέπει να αποκρύψουμε να τους μιλήσουμε για την κοινωνία μας όπου η καταπάτηση των νόμων και των κανόνων είναι τρόπος ζωής, μια κοινωνία όπου η επικράτηση του ισχυρού, εν προκειμένω της διοργανώτριας αρχής, είναι τελικά ο μόνος απαράβατος κανόνας. Αποφασίζουμε και διατάσουμε, αλλάζουμε ετσιθελικά και αυθαίρετα τους όρους του παιχνιδιού χωρίς να δίνουμε αναφορά σε κανέναν, χωρίς να ενημερώνουμε κανέναν, επικαλούμενοι δήθεν λάθη και παραλήψεις σχολείων που μπορούν να βρίσκουν με την ανοχή μας, κάνοντας δηλαδή τα στραβά μάτια, πάντα ένα νομικίστικο παραθυράκι «ατιμωρησίας».
Αποτελεί προσβολή όλων των υπολοίπων που σε πείσμα των καιρών πιστεύουμε ακόμη, ότι οι κανόνες είναι για να τηρούνται και όχι για να παραβιάζονται. Όπως αντιλαμβάνεστε αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί και πολύ περισσότερο να αποτελέσει ανεκτό παράδειγμα και πρότυπο συμπεριφοράς για τα παιδιά μας που καλούμαστε να διαπαιδαγωγήσουμε.
Μας προβλημάτισε επίσης το γεγονός ότι, αν και στον μαθητικό διαγωνισμό συμμετείχαν περισσότερα από 200 σχολεία, όπως τουλάχιστον ενημερώνουν οι διοργανωτές, εντούτοις, δεν υπήρξε από πλευράς τους, των διοργανωτών, η παραμικρή ανάρτηση στο διαδίκτυο έστω με τις συμμετοχές, τα σχολεία και τους τίτλους της κάθε ταινίας μικρού μήκους. Γεγονός που θα αποτελούσε μια ηθική επιβράβευση και μια έμπρακτη επιβεβαίωση ότι συμμετείχαμε κι εμείς κάπου. Ειλικρινά αισθανθήκαμε σαν να στείλαμε τον ανιδιοτελή μόχθο των παιδιών στο πουθενά, στον «Κανέναν!» Μας δόθηκε η εντύπωση, ελπίζουμε εσφαλμένα, σαν να μην υπάρχει ουσιαστικά διοργανώτρια αρχή και καλλιτεχνική ομάδα αξιολόγησης.
Αξιότιμε κύριε υπουργέ,
Γνωρίζετε άλλωστε κι εσείς άριστα ως παιδαγωγός ανώτατης βαθμίδας, την αγωνία των εκπαιδευτικών στο να διαμορφώσουν και μάλιστα σε τέτοιες δύσκολες εποχές, χαρακτήρες πολιτών που θα αποτελέσουν την ελπίδα, ότι κάτι τελικά θα μπορούσε να αλλάξει προς το καλύτερο σ’ αυτή τη χώρα.
Εμείς «κερδίσαμε» ούτως ή άλλως από αυτό που δημιουργήσαμε. Το αποδεικνύουν τα λόγια των μαθητών μας στη συνοδευτική επιστολή των dvd:
“……..Με τη συνοδευτική αυτή επιστολή θέλουμε να εκφράσουμε τη χαρά που μας έδωσε η όλη διαδικασία και να σας πούμε ότι πλέον μπορούμε να καταλάβουμε τι σημαίνει σε βάθος η λέξη «δημιουργώ». Η αλήθεια είναι, όπως λέει και η δασκάλα μας, ότι ξεπεράσαμε τους εαυτούς μας και έχουμε κερδίσει, χωρίς να έχουμε άγχος για τον διαγωνισμό. Φοβόμαστε ότι θα «ζηλέψετε» και εσείς….
Γιατί;;;
- Γιατί, ενώ όλα ξεκίνησαν απλά σαν παιχνίδι, στο τέλος φτιάξαμε κάτι πολύ σοβαρό παίζοντας.
- Γιατί, ενώ είμαστε 11 χρονών, 25 μαθητές, μπορέσαμε να συνεργαστούμε πρώτα μεταξύ μας και δώσαμε στη δασκάλα μας την αίσθηση ότι μπορούμε να προχωρήσουμε.
- Γιατί, ενώ στην αρχή οι γονείς μας δεν μας πήραν στα σοβαρά, στη συνέχεια «έτρεχαν» να μας βοηθήσουν.
- Γιατί, καταφέραμε και πείσαμε και άλλους δασκάλους μας να συμμετέχουν ως ηθοποιοί.
- Γιατί, ενώ στη Γλώσσα βαριόμαστε λίγο την ποίηση, γράψαμε ποιήματα για να πείσουμε τον πατέρα συμμαθήτριά μας να μας βοηθήσει με την κάμερα και μάλιστα επικοινωνούσαμε μαζί του στην αρχή με ποιήματα.
- Γιατί, αναγκαστήκαμε να κάνουμε Μαθηματικά, με κλάσματα (λεπτά, χρόνος) και το ευχαριστηθήκαμε κιόλας… Τσακωθήκαμε λίγο στο τι θα κόβαμε….
- Γιατί, ανεβάσαμε ψηλά τον πήχη και μάλιστα «σκίσαμε» το πρώτο σενάριό μας, μια και ήταν «βαρετό».
- Γιατί επιστρατεύσαμε τις γνώσεις μας στη μουσική, συζητήσαμε και αποφασίσαμε για τη μουσική, την οποία έγραψαν φυσικά κάποιοι από εμάς.
- Γιατί δεν τσακωθήκαμε για τους ρόλους, μια και κάναμε οντισιόν. Φανταστείτε η δασκάλα μας δεν ψήφισε…
Πολλά ακόμα γιατί, που δε θέλουμε όμως να σας κουράσουμε….
Σας ευχαριστούμε απλά που μας δώσατε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε κρυφά μας ταλέντα και μπορούμε να αισθανόμαστε περηφάνια για τον εαυτό μας!!
Με εκτίμηση
Οι μαθητές και η δασκάλα
του Ε2 τμήματος
του 2ου Δημοτικού Σχολείου Κερατέας»
Αξιότιμε κύριε υπουργέ,
Απλά….. πιστεύουμε ότι δόθηκαν λάθος μηνύματα σε λάθος εποχή κι αυτό δεν θα πρέπει να συνεχιστεί.
Με εκτίμηση
Ο Σύλλογος Διδασκόντων του 2ου Δημοτικού Σχολείου Κερατέας
Γράψου στο Newsletter του Carrefour και κέρδισε δωροεπιταγές αξίας 2.000€
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη