Δε χρειάζονται ιδιαίτερες ή εμπνευσμένες εισαγωγές. Ο φετινός διαγωνισμός αναζήτησης ταλέντων Φυσικής για την εισαγωγή στα ανώτατα ιδρύματα ανέδειξε, για άλλη μια φορά, όλα τα προβλήματα που ταλανίζουν το εκπαιδευτικό(;) μας σύστημα εδώ και χρόνια. Κι επιβεβαίωσε, ξανά, ότι οι εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες του ταλαίπωρου υπουργείου Απαιδείας το μόνο που ενδιαφέρονται είναι πως θα βολέψουν τις δικές τους συντεχνίες κι όχι το πώς θα διορθωθούν τα κακώς κείμενα.
Ο υπογράφων θέλει να είναι από την αρχή ξεκάθαρος. Δεν ενοχλούν τα δύσκολα ή «έξυπνα» θέματα. Στο κάτω κάτω, ούτε αυτή η πληθώρα αριστούχων της ήσσονος προσπάθειας είναι τιμητική για ένα εκπαιδευτικό σύστημα, ούτε η ισοπεδωτική αντιμετώπιση όλων των μαθητών, ανεξάρτητα δυνατοτήτων και προσπάθειας, είναι επιθυμητή. Άλλο αν ο νυν υπουργός παιδείας πιστεύει σε κάτι περίεργες αριστερίζουσες απόψεις περί ηλιθίων της αριστείας. Μόνο που οι άριστοι, πλέον, κε Μπαλτά φεύγουν για το εξωτερικό, με ό,τι σημαίνει αυτό για έναν τόπο.
Επιπλέον, διαγωνισμός είναι, όχι εξετάσεις. Θα επιλεγούν οι καλύτεροι και είναι άνευ ουσίας το μεγιστοποιημένο ζήτημα της πτώσης των βάσεων, προφανώς θέμα που απασχολεί τους διαύλους της παραπληροφόρησης, που αγνοούν τι σημαίνει ουσιαστική και έντιμη ενημέρωση.
Αυτό που ενοχλεί είναι η ανέντιμη στάση έναντι των μαθητών. Είναι η αναντιστοιχία μεταξύ της διδακτική πράξης και της τελικής εξέτασης. Είναι η άνιση μεταχείριση μεταξύ του έχοντος την «οικονομική αριστεία» κε Μπαλτά και του φιλότιμου παιδιού, που πασχίζει με τις δικές του δυνάμεις να αντιμετωπίσει τα τέρατα. Είναι το βίωμα που δημιουργείται στα νέα παιδιά ότι όσο κι αν προσπαθήσεις, θα αποτύχεις, γιατί έτσι εμείς οι «μεγάλοι» γουστάρουμε και ψάξε το βύσμα για να βολέψεις κάπως τη ζωή σου.
Τα εξεταζόμενα θέματα δεν είχαν καμία, μα καμία σχέση, με το πνεύμα που οι φωστήρες των υπουργείου αποφασίζουν να διδαχθεί η Φυσική. Από τα ερωτηματάκια της πλάκας και τις εφαρμογές του τύπου στο σχολικό βιβλίο, στα ζητήματα του Α΄ έτους του Πανεπιστημίου, κατά την Ένωση Ελλήνων Φυσικών (έλα ρε, ξύπνησαν αυτοί;). Δείξτε κύριοι που και σε ποια σημεία του σχολικού βιβλίου υπάρχει υποψία των θεμάτων που θέσατε; Γιατί υπάρχει αυτό το σκασμένο σχολικό εγχειρίδιο; Για να λέμε ότι κάτι δίνουμε δωρεάν στους μαθητές; Έτσι κι αλλιώς, αναγκάζονται να χρυσοπληρώνουν τα βοηθήματα του εμπορίου. Ας βάλουμε στην άκρη το βιβλίο, να πούμε στους διδάσκοντες τους τίτλους των ενοτήτων που θα διαγωνιστούν οι υποψήφιοι κι ας αποφασίσει ο καθηγητής πως και πόσο θα το παλέψει. Το σχολικό βιβλίο, έτσι όπως είναι, ούτε ως προσάναμμα δεν κάνει πλέον.
Αλλά, που να πάρει, εξυπηρετητές των συντεχνιών, δώστε μας ώρες να κάνουμε μάθημα. Μη μας ζητάτε με τρεις(!!!) ώρες την εβδομάδα να προετοιμάσουμε τους μαθητές σε τέτοιο επίπεδο. Ελάτε βρε εξυπνάκηδες, που κάθεστε σε ένα γραφείο και δίνετε εντολές, χωρίς να έχετε μπει σε αίθουσα ούτε μισή ώρα οι περισσότεροι, και διδάξτε όλα αυτά που ζητάτε, στο επίπεδο που ζητάτε και μετά ελάτε να συζητήσουμε. Μας έχουν φάει οι "διδακτικές της Φυσικής", έτσι κε υπουργέ; Καλά τα ακαδημαϊκά παιχνιδάκια, για να παράγουμε δημοσιεύσεις στα συνέδρια, μελετώντας(;) εξ αποστάσεως τα προβλήματα της διδασκαλίας, αλλά για καμ του δώθε, μπες στην αίθουσα και τα λέμε.
Αλλά, το πρόβλημα είναι αν ξεπετάξαμε την ύλη. Αν στο τέλος κάθε μήνα προχωρήσαμε σελίδες. Και οι παρατηρήσεις του τύπου "έχετε μείνει πίσω στην ύλη, προχωρήστε". Και πως θα προχωρήσουμε, ρε εξυπνάκηδες, αν δε διδάξουμε στους μαθητές μερικές τέτοιες ασκήσεις, όπως αυτές των πανελληνίων; Για πείτε μας, πόσος χρόνος απαιτείται για να τις δείξεις στους μαθητές; Εσείς, εξυπνάκηδες, πόσες ώρες χρειάζεστε για να διδάξετε το φετινό τέταρτο θέμα; Ε, πόσες; Τι θα προλάβουμε να κάνουμε σε τρεις ώρες; Τι;
Σιγά μη σας νοιάζει, βέβαια. Προετοιμάζουμε τους μαθητές για το διαγωνισμό (το πνεύμα περί παιδείας και λοιπών φυκιών και κορδελών στο Λύκειο έχει τελειώσει προ πολλού) και στις τριαντατόσες ώρες του σχολικού προγράμματος οι περισσότερες από τις μισές είναι για να βολέψουμε στη Γενική Παιδεία (τι όρος κι αυτός, Θεέ μου.) τις συντεχνίες μας. Τι συζητάμε τώρα. Εδώ από του χρόνου οι μαθητές της θεωρητικής θα μπορούν να εισάγονται ιατρικές, στις σχολές πληροφορικής χωρίς Φυσική και γενικώς όπου μας κάτσει η μπίλια, αρκεί η συντεχνία μας να έχει βολευτεί (έτσι κε Κουράκη;). Ο υπογράφων δεν είναι θιασώτης ενός Λυκείου-εξεταστικού κέντρου. Όμως, αφού εκεί το καταλήξατε, δώστε μας ώρες να διδάξουμε στο επίπεδο που ζητάτε. Μην αναλώνετε τους μαθητές στις ώρες. αναψυχής. Γιατί το τι γίνεται στα σχολεία τις ώρες Γενικής Παιδείας το ξέρουμε όλοι, εκτός από κάποιους δήθεν. Κι αν η ύλη Φυσικής από του χρόνου είναι αυτή που εντέχνως διαρρέει δεξιά κι αριστερά (εισαγωγή νέου κεφαλαίου κι αφαίρεση κάποιων παραγράφων), στην αίθουσα θα κάνουμε μαραθώνιο με ρυθμό κατοσταριού. Κι όποιος επιβιώσει, κυριολεκτικά.
Παρένθεση. Από του χρόνου η Φυσική για το ελληνικό σχολείο τελειώνει κάπου εκεί στα 1830!!! Για οτιδήποτε μεταγενέστερο θα γίνονται επιμορφωτικά σεμινάρια στην τηλεόραση της υπνοπαιδείας. Μιλάμε για μόρφωση τώρα. Πολύ μόρφωση. Και για εκπαιδευτικό μόρφωμα.
Οπότε; Οπότε οι μαθητές αναγκαστικά προστρέχουν στα φροντιστήρια. Θρίαμβος. Αλλά, με τέτοιο επίπεδο θεμάτων, αναγκάζονται να φορτώνουν ώρες, πολλές ώρες το απόγευμά τους, για να τα βγάλουν πέρα. Έχουμε καταντήσει ουκ ολίγοι μαθητές από το Φεβρουάριο της Β' Λυκείου να «εγκαταλείπουν» το σχολείο και να «προπονούνται» για τις Πανελλήνιες!!! Θρίαμβος, λέμε. Η Παιδεία στο μεγαλείο της!!! Και η ανισότητα στο ζενίθ. Ο μαθητής που δεν έχει να πληρώσει αδρά, σε εποχές που δε βγαίνει να ξεπληρωθούν ούτε τα στοιχειώδη, είναι καταδικασμένος. Ο μαθητής του χωριού, που του στέλνουν καθηγητές Νοέμβριο, Δεκέμβριο (συχνά κι αργότερα) πως θα συναγωνιστεί το συμμαθητή του στην πόλη, που από έχει ξεκινήσει "εντατικά" ένα χρόνο νωρίτερα; Δε θα τον συναγωνιστεί. Και κάποιες ελάχιστες εξαιρέσεις είναι για να τις ανεβάζουμε στο facebook (αυτό μας μάρανε) και να λέμε μπράβο στο παιδί και λοιπές δασκαλίστικες παπαρδέλες στους υπολοίπους. Έχετε δει την κοινωνική διαστρωμάτωση των λεγόμενων περιζήτητων και κοινωνικού status σχολών; Δείτε τις πρώτα και μετά συζητάμε. Και πως νοιώθει αυτό το παιδί, που βιώνει τις κοινωνικές ανισότητες στο πετσί του από την πρώιμη εφηβεία του; Δημοκρατικά, πάντα, γιατί έχουμε διαγωνισμό!!! Αν μπορείς επιβίωσε, ρε κοπρίτη. Που θες κι ισότιμη μεταχείριση. Κοπρίτη.
Με αυτήν την ποιότητα θεμάτων προάγεται ο θεσμός της «αριστείας» στο έπακρο. Κι ας είναι ο υπουργός μας εναντίον της. Μόνο που προάγεται η οικονομική αριστεία, αυτός που μπορεί να πληρώνει, ακόμα και με αφαίμαξη της οικογένειας. Και στο τέλος, οι πραγματικά άριστοι να φύγουν για έξω, για να μείνει εδώ η οικονομική ελίτ, που θα διαιωνίσει την κληρονομούμενη ανισότητα. Εδώ που τα λέμε, έξυπνοι εκεί στην εσπερία ή όπου αλλού. Σου λέει, παιδευτείτε εσείς εκεί στο Ελλαδιστάν, για να τους πάρουμε δωρεάν κι έτοιμους εμείς. Έχετε ψάξει πόσοι μαθητές χρυσοπληρώνουν εντατικά ιδιαίτερα για να διαγωνιστούν στις εισαγωγικές τύπου ΙΒ, για να διδαχθούν εξεταστέα σύγχρονη ύλη Φυσικής, που στο ελληνικό σύστημα σταματά κάπου στο 1830, όπως είπαμε; Πετυχαίνουν και φεύγουν. Αλλά δεν είναι τα παιδιά του γεωργού και του κτηνοτρόφου στην ορεινή Αρκαδία, κι ας έχουν τα προσόντα παραπανίσια.
Η Φυσική, κι όχι μόνο, έχει φύγει από το Λύκειο. Παρωχημένη, εξεζητημένη, θεωρητική, περιορισμένη και εξαντλημένη σε δυόμιση κεφάλαια, είναι έξω από το Λύκειο. Δυστυχώς. Ούτε ως παιδεία διδάσκεται (δεν κάνουμε σύγχρονη Φυσική, Αστρονομία, ηλεκτρονικά και πάει λέγοντας) ούτε ως προετοιμασία εξετάσεων. Διεκπεραιωτικά «βγαίνουν» σελίδες. Η Φυσική, πλέον, γίνεται έξω από το σχολείο, στα ντοκιμοντέρ και στα φρονιστήρια. Δυστυχώς.
Και με τι βιώματα εισέρχονται στον κόσμο των «μεγάλων» αυτά τα παιδιά. Πάλι φέτος ένοιωσα τόσο χάλια, βγαίνοντας από το εξεταστικό κέντρο και βλέποντας μαθητές να κλαίνε και να βρίζουν και γονείς αμήχανους να στέκονται δίπλα τους και να προσπαθούν να απλώσουν το χέρι για ένα χάδι. Για να τους πουν ότι ο κόσμος που από αύριο θα μπουν, ίσως δεν είναι αυτός που γνώρισαν σήμερα.
Και πώς να πλησιάσουμε εμείς, οι καθηγητές, τα παιδιά, για να τους πούμε ότι πονάμε το ίδιο με αυτά. Γιατί εμείς γνωρίζουμε με τι συνθήκες και τι εμπόδια αγωνιζόμαστε καθημερινά μέσα στην αίθουσα (ελάχιστοι οι ωχαδερφιστές συνάδελφοι). Γιατί μόνο όσοι βιώνουν την αίθουσα γνωρίζουν τι είναι να διδάσκεις.
Τι να πούμε; Συγνώμη παιδιά. Συγνώμη.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη