Απαντήσεις για όλα τα θέματα, που έθεσαν με επίκαιρη επερώτησή τους 15 βουλευτές της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, έδωσαν χθες από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης, και η Αναπληρώτρια υπουργός, Σία Αναγνωστοπούλου.
Ο κ. Φίλης ειδικότερα ανέφερε:
Προωθούμε τον εθνικό και κοινωνικό διάλογο για τις αναγκαίες μεγάλες μεταρρυθμίσεις και τομές στην εκπαίδευση της χώρας μας. Δεν διακατεχόμεθα από το σύνδρομο ότι εμείς θα ανακαλύψουμε τον τροχό. Γνωρίζουμε ότι έχουν γίνει ουσιαστικά βήματα, τα οποία σε ορισμένες περιπτώσεις αντικατοπτρίζουν προοδευτικά αιτήματα της πανεπιστημιακής εκπαιδευτικής κοινότητας και των νεολαιίστικων κινημάτων κατά το παρελθόν, βήματα τα οποία δεν έχουμε καμία πρόθεση να καταργήσουμε, αντιθέτως θέλουμε να διευρύνουμε. Είναι οι κατακτήσεις οι δημοκρατικές. Δυστυχώς, όμως, αυτή κατεύθυνση των μεταρρυθμίσεων τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει κοίτη, διότι επικράτησε και στη χώρα μας και στην Ευρώπη το παράδειγμα του νεοφιλελεύθερου σχολείου, αυτό που αμφισβητεί το καθολικό δικαίωμα, το δικαίωμα σε όλους για μόρφωση, αυτό που θέλει να δώσει προνομιακή μόρφωση στους δήθεν άξιους. Αυτό δυστυχώς, είναι –θα έλεγε κανείς- το τίμημα της γενικότερης ιδεολογικής μετάλλαξης του ΠΑΣΟΚ και το πώς εγκατέλειψε το σοσιαλδημοκρατικό δρόμο προς όφελος μιας σοσιαλφιλελεύθερης συναίνεσης. Πιστεύουμε, όμως, ότι υπάρχουν νέα προβλήματα, τα οποία πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε σήμερα, υπό το φως, δυστυχώς, μιας δυσμενούς πραγματικότητας, που είναι η βαριά οικονομική κρίση. Δεν θέλουμε το σχολειό και γενικότερα η εκπαίδευση να λειτουργήσει αμυντικά απέναντι στην κρίση. Όχι. Πρέπει να τη λάβει υπόψη της, όμως. Αλλιώς κανείς προωθεί τομές και μεταρρυθμίσεις που ανταποκρίνονται σε ένα ΑΕΠ των 230 δισεκατομμυρίων ευρώ και αλλιώς σε ένα ΑΕΠ των 170 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Με βάση τα στοιχεία του σημερινού προϋπολογισμού για την εκπαίδευση φρενάραμε την πτώση για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια στο 2,8% του ΑΕΠ.
Προσλάβαμε 22.616 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς στο δημοτικό, στο νηπιαγωγείο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έναντι 18.469 πέρυσι. Δηλαδή προσλάβαμε 4.147 περισσότερους αναπληρωτές σε σύγκριση με πέρυσι, ποσοστό 22,45%. Ειδικότερα στα σχολεία ειδικής αγωγής πραγματοποιήσαμε προσλήψεις ρεκόρ. Προσλήφθηκαν 2.468 άτομα ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό έναντι 1.242 πέρυσι, αύξηση 49,59%.
Μέσα στην κρίση δίνουμε έμφαση στην ικανοποίηση μορφωτικών αναγκών και αναγκών κατάρτισης των φτωχότερων παιδιών. Αψευδείς μάρτυρες είναι δύο στοιχεία. Το πρώτο: Οι μαθητές και κυρίως οι μαθήτριες των ΕΠΑΛ στη δεύτερη τάξη, όπου ξεκινάνε οι ειδικότητες –και φέραμε ειδικότητες που αφορούν κυρίως κορίτσια– αυξήθηκαν από 32% πέρσι σε 40% φέτος. Δηλαδή έχουμε αύξηση κατά οκτώ χιλιάδες μαθητές, κυρίως μαθήτριες, ή 25%. Ακούστε κάτι, εμείς δίνουμε μάχη κατά της μαθητικής διαρροής. Όταν οκτώ χιλιάδες παιδιά επιστρέφουν, και κυρίως κορίτσια, στα ΕΠΑΛ στη δεύτερη τάξη, αυτό είναι ένα χειροπιαστό παράδειγμα τι σημαίνει αριστερή προοδευτική παρέμβαση στο χώρο της εκπαίδευσης. Και δεύτερον, τα ΙΕΚ που με μεγάλες δυσκολίες χρηματοδότησης ανοίξανε φέτος στα μέσα του Νοεμβρίου, έχουν κι αυτά αύξηση σπουδαστικού πληθυσμού, περίπου κατά είκοσι χιλιάδες, και προβλέπουμε να επεκταθεί, να αυξηθεί κι άλλο αυτός ο αριθμός.
Από την ημέρα που παραλάβαμε την ηγεσία του Υπουργείου κάναμε τριάντα επτά αποσπάσεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι ανήκαν σε περιοχές με πλεόνασμα προσωπικού. Δεν αφαιρέσαμε, δηλαδή, από την τάξη κανέναν. Δύο χιλιάδες εκατόν πενήντα, οι αποσπάσεις του «μη κομματικού» κράτους Λοβέρδου. Έχουμε δεσμευτεί ότι σε συνεννόηση με τα αρμόδια όργανα θα προχωρήσουμε σε δραστική μείωση του αριθμού των αποσπάσεων των εκπαιδευτικών, αρχής γενομένης από τα κόμματα, την αυτοδιοίκηση, την εκκλησιαστική διοίκηση, καθώς και άλλους φορείς κρατικής διοίκησης. Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά, το 2016-2017.
Πρέπει να υπάρξουν μέτρα μόνιμων διορισμών και αναλόγως των δημοσιονομικών εξελίξεων η Κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι θα κάνει προσλήψεις. Σίγουρα θα κάνει προσλήψεις, αλλά το εύρος των προσλήψεων θα προσδιοριστεί από τις δημοσιονομικές εξελίξεις.
Ξεκαθαρίζω ότι εμείς δεν έχουμε τίποτα με την αριστεία. Είμαστε υπέρ. Άλλο είναι το θέμα. Το θέμα είναι αν θα συναινέσουμε στη δημιουργία ενός δικτύου εξήντα, εβδομήντα, ογδόντα, εκατό σχολείων –δήθεν- αριστείας σε ολόκληρη τη χώρα που θα αποτελέσουν το άλλοθι για να αφεθούν στην καταβύθισή τους τα υπόλοιπα τέσσερις χιλιάδες σχολεία. Αυτό είναι το θέμα. Το θέμα είναι αν θα συναινέσουμε στην ικανοποίηση ζήτησης εκ μέρους μεσαίων στρωμάτων για τη δημιουργία ενός δικτύου που θα ικανοποιεί περίπου δώδεκα χιλιάδες μαθητές και θα αφήσουμε πάνω από ένα εκατομμύριο μαθητές στην τύχη τους. Όπως σωστά είχε πει και ο προκάτοχός μου στο Υπουργείο Παιδείας, ο κ. Αριστείδης Μπαλτάς, θέλουμε το άριστο σχολείο που βρίσκεται σε αντίθεση με το σχολείο αριστείας, τουλάχιστον όπως το ορίζει ο νεοφιλελευθερισμός. Σκοπός μας είναι όλα τα σχολεία της χώρας να γίνουν σταδιακά, βήμα-βήμα, άριστα σχολεία.
Στην παρέμβασή της η κ. Αναγνωστοπούλου επισήμανε:
Κάθε περιοχή έχει μια δική της παράδοση, την οποία οφείλει να σεβαστεί και πατώντας πάνω σε αυτή, να πάει κάπου αλλού. Και αυτή η παράδοση έχει να κάνει με τη συμμετοχή και τη δημοκρατία στο ελληνικό πανεπιστήμιο. Είναι κεκτημένο αυτό το πράγμα. Η προεπιλογή πρύτανη από όλες τις παρατάξεις –δεξιές, αριστερές, οτιδήποτε- θεωρήθηκε ως αντιδημοκρατικό πράγμα. Η ΠΝΠ, λοιπόν, την οποία εκδώσαμε, απάντησε σε επείγοντα προβλήματα και λόγω του ότι υπήρχαν προσφυγές και λόγω του ότι επέκειντο πέντε εκλογές πρυτάνεων. Άρα, αυτό με τα συμβούλια ας μην γίνεται προϋπόθεση διαλόγου. Ας γίνεται βάση για να πάμε στον διάλογο.
Αν θέλουμε να ξεκινήσουμε τον εθνικό διάλογο και αν θέλουμε να βάλουμε τα μεγάλα προβλήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης –που εκεί όντως θα χρειαστούν συναινέσεις- έχουμε το θέμα της χαρτογράφησης των ιδρυμάτων και τι ιδρύματα θέλουμε. Εκεί όντως χρειάζεται να γίνει μια μεγάλη συναίνεση
Το άλλο μεγάλο στοίχημα είναι η φοιτητική μέριμνα, οι εστίες. Όταν έχεις φτιάξει τόσα διάσπαρτα τμήματα, αυτό είναι ένα επίσης μεγάλο ζήτημα. Τα μεταπτυχιακά, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Έχουμε μεγάλα θέματα να συζητήσουμε. Μην ξεκινάμε, λοιπόν, με αυτό το ιδεοληπτικό πράγμα που λέγεται είτε συμβούλια είτε συμμετοχή φοιτητών. Είναι δυνατόν η δημοκρατική παράταξη –όχι η Συμπαράταξη- να μιλά για ένα πράγμα το οποίο είναι κεκτημένο αυτού του πανεπιστημίου; Δηλαδή, θα ακυρώσουμε όλα τα κεκτημένα;
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη