Thumbnail
Τη συνέντευξη πήρε ο Χρήστος Κάτσικας

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ: ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ κ. ΣΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ:

Τη συνέντευξη πήρε ο Χρήστος Κάτσικας

Εισαγωγικά
Σε φάση ενδελεχούς μελέτης του χάρτη των ΑΕΙ βρίσκεται το Υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με την Αναπληρωτή Υπουργό κ. Σία Αναγνωστοπούλου. Προς το παρόν και επειδή η υποχρηματοδότηση έχει φτάσει σε οριακά επίπεδα λειτουργίας τα ΑΕΙ, έχουν ληφθεί μέτρα μείωσης των λειτουργικών δαπανών τους. Παράλληλα εξασφαλίστηκε πίστωση 500 θέσεων μελών ΔΕΠ με στόχο πρώτον την ανάσχεση της υποστελέχωσης, ενώ επίκειται η κατανομή άλλων 500 θέσεων το Φθινόπωρο. Σύμφωνα με την κ. Σία Αναγνωστοπούλου η υπεράσπιση του άρθρου 16 συνιστά έναν από τους πυλώνες της δημόσιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα ενώ σε ό, τι την αφορά, θεωρεί ότι αυτή τη στιγμή τα ηλεκτρονικά συγγράμματα δεν μπορούν να υποκαταστήσουν το έντυπο σύγγραμμα που διανέμεται δωρεάν στους φοιτητές/τριες. Αλλαγές θα υπάρξουν στο σύστημα μετεγγραφών των φοιτητών, ωστόσο όσο η χώρα είναι σε κρίση οι μεγάλες αλλαγές αναγκαστικά θα περιμένουν.

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
 
1.     Η υποχρηματοδότηση και η υποστελέχωση των ΑΕΙ, ιδιαίτερα τα μνημονιακά χρόνια, έχει δημιουργήσει ένα ασφυκτικό πλαίσιο στη λειτουργία των Πανεπιστημίων. Υπάρχει κάποιο σχέδιο άμεσης ανακούφισης;
 Τα χρόνια τη κρίσης τα ΑΕΙ έχουν πληρώσει δυσανάλογα υψηλό τίμημα. Στόχος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ ήταν και παραμένει η ενίσχυση  του δημόσιου χαρακτήρα των ΑΕΙ. Κινούμενοι προς αυτή την κατεύθυνση εξασφαλίσαμε την κατανομή και πίστωση 500 θέσεων μελών ΔΕΠ με στόχο πρώτον την ανάσχεση της υποστελέχωσης των ΑΕΙ και δεύτερο και σημαντικότερο τη διασφάλιση κάποιων ελάχιστων προϋποθέσεων που είναι απαραίτητες για την αναπαραγωγή των ΑΕΙ, όπως η ανανέωση του διδακτικού προσωπικού με πρόσληψη νέων επιστημόνων, για πρώτη φορά τα τελευταία 6 χρόνια. Επίκειται η κατανομή άλλων 500 θέσεων το Φθινόπωρο. Σε ότι αφορά την υποχρηματοδότηση η οποία έχει φτάσει σε οριακά επίπεδα λειτουργίας τα ΑΕΙ έχουν ληφθεί μέτρα μείωσης των λειτουργικών δαπανών τους.
2.     Σχεδιάζετε αλλαγές στο χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με αναδιαρθρώσεις και συγχωνεύσεις σχολών. Ακούστηκαν ανάμεσα σε άλλα απορρόφηση ΤΕΙ από πανεπιστήμια και μετατροπή τμημάτων ΤΕΙ χαμηλής ζήτησης σε ΙΕΚ. Υπάρχει ένα συνολικό σχέδιο;
Όπως έχω τονίσει πολλές φορές, δύσκολα πρέπει να ιδρύεται ένα ανώτατο ίδρυμα και ακόμα πιο δύσκολα πρέπει να κλείνει. Το άναρχο τοπίο που έχει δημιουργηθεί και το οποίο είχε βασιστεί σε λιγότερο ακαδημαϊκά και περισσότερο σε πελατειακά και τοπικιστικά κριτήρια δεν μπορεί να διορθωθεί  με ‘’ασκήσεις επί χάρτου’’. Είμαστε σε φάση ενδελεχούς μελέτης του χάρτη των ΑΕΙ. Δεν πρόκειται όμως να υπάρξει καμία αλλαγή πριν ολοκληρωθεί μια εμπεριστατωμένη ανάλυση που θα οδηγήσει σε ανασχεδιασμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σε κάθε περίπτωση μπορούμε να πούμε πως οι μεγάλες αλλαγές στην παιδεία χρειάζονται χρήματα. Όσο η χώρα είναι σε κρίση οι μεγάλες αλλαγές αναγκαστικά θα περιμένουν.
 
3.     Ποιες είναι οι παρεμβάσεις εκείνες από τη μεριά σας που αποδεικνύουν έμπρακτα την αντίπαλη πρότασή σας σε όσα νομοθέτησαν οι προηγούμενες ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας την περίοδο 2010 – 2014;
 Καταρχάς ενίσχυση με νομοθετικές διατάξεις του ακαδημαϊκού και δημοκρατικού χαρακτήρα των ΑΕΙ. Αυτές οι δύο έννοιες (ακαδημαϊκότητα, δημοκρατία) είναι στενά συνδεδεμένες. Από τις πρώτες νομοθετικές πρωτοβουλίες που πήραμε ήταν η κατάργηση της αρμοδιότητας των συμβουλίων των ιδρυμάτων να προεπιλέγουν τους υποψήφιους πρυτάνεις, κοσμήτορες κλπ. Μια αρμοδιότητα που υπονόμευε το δημοκρατικό άρα και ακαδημαϊκό χαρακτήρα των ΑΕΙ. Ενισχύσαμε τον ρόλο του τμήματος, του πυρήνα της ακαδημαϊκής και δημοκρατικής λειτουργίας των ΑΕΙ. Με στοχευμένες νομοθετικές παρεμβάσεις προσπαθούμε να άρουμε τις δυσλειτουργίες που δημιούργησε ο νόμος 4009/2011, ένας νόμος που, σε κρίσιμα θέματα, δεν έχει κανονιστική υπόσταση, παραμένοντας βαθειά ιδεοληπτικός. Με νέες νομοθετικές ρυθμίσεις εξασφαλίζουμε την ενίσχυση της αυτονομίας των ιδρυμάτων δίνοντας τους την ελευθερία να αποφασίζουν, μέσα από τα συλλογικά τους όργανα, για κάθε λειτουργικό ζήτημα που τα αφορά. Έτσι κι αλλιώς τα πορίσματα του εθνικού διαλόγου που ολοκληρώνονται θα μετουσιωθούν σε νομοθετικές πρωτοβουλίες με στόχο πάντα αυτό που προανέφερα την ακαδημαϊκότητα και τη δημοκρατία.
4.     Έχετε δηλώσει ότι αυτό που σας ενδιαφέρει είναι  ο δημόσιος χαρακτήρας της Παιδείας. Θα θέλαμε στα πλαίσια αυτά μια τοποθέτησή σας πάνω στο άρθρο 16 καθώς και τη στάση σας απέναντι στις εκπαιδευτικές επιχειρήσεις που ονομάζονται Πανεπιστήμια.
Η υπεράσπιση του άρθρου 16 συνιστά κατά τη γνώμη μου έναν από τους πυλώνες της δημόσιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα,  αλλά και προϋπόθεση διατήρησης του ίδιου του δημοσίου χώρου. Αυτό που προσπαθούμε τώρα να κάνουμε, είναι να αποτυπώσουμε με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια τους τρόπους με τους οποίους σε αυτά τα 6 χρόνια της κρίσης καταστρατηγείται ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας της παιδείας. Αυτό που διαπιστώνουμε μέχρι σήμερα είναι ότι: οι προηγούμενες κυβερνήσεις  αντί να χρησιμοποιήσουν τον δημόσιο χαρακτήρα των ιδρυμάτων  ως όπλο για τη συνοχή της κοινωνίας, για την ισότητα όλων των νέων και εν τέλει για την δίκαιη κοινωνικά ανάπτυξη, δημιούργησαν προϋποθέσεις ‘αναρχίας’’. Δημιούργησαν ένα πολύπλοκο και σύνθετο δίκτυο ‘’ιδιωτικοποίησης’’ του δημόσιου χαρακτήρα των ΑΕΙ. Η λύση στην οικονομική ανέχεια δεν μπορεί να είναι ο νόμος της Ζούγκλας. Δεν λύνεις το πρόβλημα της υποχρηματοδότησης, στερώντας τη δημόσια παιδεία από ένα κρίσιμο κανονιστικό πλαίσιο που διασφαλίζει όχι μόνο τις προϋποθέσεις ακαδημαϊκής λειτουργίας, αλλά και της ισότητας και της κοινωνικής συνοχής.
 
5.     Έχετε δηλώσει ότι θα επανεξετάσετε το θέμα των Μετεγγραφών Φοιτητών. Πιστεύεται ότι εάν δεν υπάρχει αύξηση της χρηματοδότησης της φοιτητικής μέριμνας (σίτιση, στέγαση) έτσι ώστε ο φοιτητής που σπουδάζει εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας να μην επιβαρύνει τα ισχνά οικονομικά της οικογένειάς του, μπορείτε να δώσετε λύση που να καλύπτει τη ζήτηση;
 Σκοπεύουμε να νομοθετήσουμε στη βάση της εμπειρίας που αποκομίσαμε από τις μετεγγραφές φέτος. Όσο η χώρα είναι σε κατάσταση ‘’πολέμου’’ κάθε νέος πρέπει να έχει το δικαίωμα να σπουδάσει. Αυτό σημαίνει ότι λάβαμε και θα λάβουμε σοβαρά υπόψη μας τον σεβασμό του νόμου, σταθμίζοντας όμως δύο εξίσου προστατευόμενα έννομα αγαθά.  Πρώτον την εξασφάλιση της εν πράγμασι δυνατότητας φοίτησης των νέων ανθρώπων στις συνθήκες της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης. Δεύτερον τη διασφάλιση απρόσκοπτης και ομαλής λειτουργίας των Α.Ε.Ι. και τη διατήρηση της ισορροπίας του ακαδημαϊκού χάρτη έτσι ώστε να μην αποψιλώνονται τα περιφερειακά ιδρύματα.
6.     Τελευταία, για μια ακόμη φορά,  μέσω του Εθνικού διαλόγου, επαναφέρεται το θέμα των ηλεκτρονικών συγγραμμάτων που θα αντικαταστήσουν τα έντυπα συγγράμματα. Πως τοποθετείστε απέναντι σε μια τέτοια πρόταση;
 Η οποιαδήποτε γνώμη ή άποψη εκφράζεται στον εθνικό διάλογο είναι προς συζήτηση και σεβαστή. Σε ό, τι με αφορά, θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή τα ηλεκτρονικά συγγράμματα δεν μπορούν να υποκαταστήσουν το έντυπο σύγγραμμα που διανέμεται δωρεάν στους φοιτητές/τριες. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να στερήσουμε τους φοιτητές από μια επιλεγμένη, συμπληρωματική βιβλιογραφία εκδόσεων σε ηλεκτρονική μορφή. Είναι μια πρώτης τάξεως δυνατότητα εξοικείωσης με τα διεθνή ακαδημαϊκά πρότυπα, ωστόσο, θεωρώ ότι το έντυπο πανεπιστημιακό σύγγραμμα, όπως το έντυπο βιβλίο άλλωστε, πρέπει να αποτελεί την αφετηρία, την πυξίδα αλλά και καταφύγιο τόσο στις ακαδημαϊκές αναζητήσεις των νέων ανθρώπων όσο και στη ζωή εν γένει των ανθρώπων. Τελικά, είναι ωραίο η σχολή του κάθε φοιτητή να συμβάλει έστω και με περιορισμένο τρόπο στο χτίσιμο της μελλοντικής του βιβλιοθήκης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

syllipsi.jpg
Γιάφκα στο Παγκράτι: Φιλόλογος σε φροντιστήριο ο 49χρονος που συνελήφθη
Γιάφκα στο Παγκράτι: Σύλληψη 49χρονου για την αποθήκη «οπλοστάσιο» – Φιλόλογος φέρεται να είναι ο ενοικιαστής
Γιάφκα στο Παγκράτι: Φιλόλογος σε φροντιστήριο ο 49χρονος που συνελήφθη
Bullying πατέρα σε 17χρονη μαθήτρια στη Γλυφάδα
Γλυφάδα: Πατέρας ξυλοκόπησε μαθήτρια - «Πόσες φορές σου είπα μην πλησιάζεις το παιδί μου;» (Video)
Γλυφάδα: Πατέρας μαθήτριας χτύπησε 17χρονη μπροστά στα μάτια άλλων ανηλίκων
Γλυφάδα: Πατέρας ξυλοκόπησε μαθήτρια - «Πόσες φορές σου είπα μην πλησιάζεις το παιδί μου;» (Video)
pada
Υπουργείο Παιδείας: Νέα απόφαση για αντιστοίχιση τμήματος του ΠΑΔΑ με Πολυτεχνική Σχολή
Σε ΦΕΚ η νέα απόφαση αντιστοίχισης του τμήματος Τμήματος Ναυπηγών Μηχανικών του ΠΑΔΑ με Πολυτεχνική Σχολή
Υπουργείο Παιδείας: Νέα απόφαση για αντιστοίχιση τμήματος του ΠΑΔΑ με Πολυτεχνική Σχολή