Thumbnail
Επαγγελματική εκπαίδευση

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ,
ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ
Δ/θμιας Εκπ/σης  Α΄ ΑΘΗΝΑΣ
Πληροφορίες:  Σταύρος Πάγκαλος,
Σχ. Σύμβουλος  ΠΕ12.05
Ταχ. Δ/νση:  Κηφισίας 16, 11526, ΑΘΗΝΑ
Τηλέφωνο:  210-5241118
Κινητό:  6936271754
Email: [email protected]
[email protected]
        
       
        Αθήνα,  21 - 3 - 2016

 

       Αρ. πρωτ.: 308
 

    ΠΡΟΣ:    τον Υπουργό Παιδείας  κ. Νικόλαο Φίλη
(μέσω της Περ. Δ/νσης Εκπ/σης Αττικής)
    ΚΟΙΝ:    1.    Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
2.    Περιφ. Διεύθυνση Π&Δ Εκπ/σης Αττικής  /Τμ. ΕΠΚ  Δ.Ε.
3.    Μέλη της Επιτροπής του ΙΕΠ για την Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση

ΘΕΜΑ:  Διαχωρισμός του Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού των ΕΠΑΛ

Στη συνάντηση της Πέμπτης 17-3-2016 των Σχολικών Συμβούλων επαγγελματικών ειδικοτήτων με τα μέλη της Επιτροπής του ΙΕΠ για την Ε.Ε.Κ., μεταξύ των προτάσεων της Επιτροπής, παρουσιάστηκε πρόταση για τη λειτουργία στη Β΄ Τάξη του ΕΠΑΛ ενιαίου Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής& Αυτοματισμού με κοινό πρόγραμμα σπουδών για όλες τις Ειδικότητες του Τομέα. Η πρόταση ανατρέπει τα ισχύοντα σήμερα όπου οι Ειδικότητες του υπόψη Τομέα έχουν διακριτά προγράμματα σπουδών στη Β΄ και Γ΄ Τάξη του ΕΠΑΛ.
Πιστεύουμε ότι η ρύθμιση αυτή θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στο πρόγραμμα σπουδών της Ειδικότητας  «Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων & Δικτύων» την οποία ακολουθεί η πλειονότητα των μαθητών του Τομέα, αλλά και στα προγράμματα σπουδών των υπόλοιπων Ηλεκτρονικών Ειδικοτήτων του Τομέα. Προτείνουμε να επανέλθει ο διαχωρισμός του Τομέα σε Ηλεκτρολογικό και Ηλεκτρονικό όπως ίσχυε στις παλαιότερες ρυθμίσεις για το ΕΠΑΛ (και το ΤΕΛ) για τους εξής λόγους:
1.    Η Ηλεκτρολογία και η Ηλεκτρονική είναι δύο σαφώς διακριτοί τομείς των Εφαρμογών του Ηλεκτρισμού. Το αντικείμενο της Ηλεκτρολογίας έχει να κάνει με την παραγωγή, μεταφορά, διανομή και μετατροπή της ηλεκτρικής ενέργειας σε άλλες μορφές ενέργειας. Ασχολείται δηλαδή με την ηλεκτρική ενέργεια. Το αντικείμενο της Ηλεκτρονικής έχει να κάνει με την παραγωγή, μετάδοση, επεξεργασία και μετατροπή σημάτων. Ο ηλεκτρισμός για την Ηλεκτρονική χρησιμοποιείται ως μέσο για τη διαχείριση πληροφορίας.
2.    Οι παραγωγικές Σχολές των εκπαιδευτικών που διδάσκουν τα σχετικά μαθήματα είναι διακριτές. Στα ΤΕΙ όλης της χώρας υπάρχουν διακριτά τμήματα Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών. Στην ΑΣΠΑΙΤΕ λειτουργεί Τμήμα Εκπαιδευτικών Ηλεκτρολόγων – Ηλεκτρονικών με ξεχωριστή κατεύθυνση Ηλεκτρολόγου και ξεχωριστή κατεύθυνση Ηλεκτρονικού. Το επιστημονικό αντικείμενο των Φυσικών Ρ/Η είναι η Ηλεκτρονική και οι Επικοινωνίες. Μόνον στις Πολυτεχνικές Σχολές των Ηλεκτρολόγων και Μηχανικών Η/Υ το επιστημονικό αντικείμενο είναι ευρύτερο και περιλαμβάνει την Ηλεκτρολογία, την Ηλεκτρονική και την Πληροφορική. Οι εκπαιδευτικοί όμως που προέρχονται από αυτές τις σχολές διορίζονται συνήθως ως καθηγητές Πληροφορικής.
3.    Διακριτές είναι και οι αναθέσεις μαθημάτων μεταξύ των ηλεκτρολόγων εκπαιδευτικών (κλ. ΠΕ12.03, ΠΕ17.03, ΠΕ17.07, ΤΕ01.06) και των ηλεκτρονικών εκπαιδευτικών (κλ. ΠΕ12.10, ΠΕ12.06, ΠΕ17.03, ΠΕ17.08, ΤΕ01.07) που διδάσκουν τα σχετικά μαθήματα. Οι κοινές αναθέσεις αφορούν μικρό αριθμό μαθημάτων. Με την ενοποίηση η κατανομή των διδακτικών ωρών μεταξύ των εκπαιδευτικών θα είναι πιο ανορθολογική  (αναγκαστικές επιλογές μαθημάτων, αύξηση των β΄ αναθέσεων, κλπ.)
4.    Διακριτοί είναι και οι κλάδοι των Σχολικών Συμβούλων που εποπτεύον τους εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων κλάδων/ειδικοτήτων, πράγμα που δεν συμβαίνει σε άλλους ενοποιημένους Τομείς όπως π.χ. του Τομέα Μηχανολογίας ή του Τομέα Γεωπονίας όπου οι σχολικοί σύμβουλοι έχουν αρμοδιότητα σε όλους τους εκπαιδευτικούς του Τομέα. Η ενοποίηση θα δυσκολεύσει το καθοδηγητικό έργο των Συμβούλων στη Β΄ Τάξη, αφού θα χρειασθεί να επεμβαίνουν δύο Σύμβουλοι αντί του ενός.
5.    Η ειδικότητα του Ηλεκτρολόγου έχει εγκεκριμένο επαγγελματικό περίγραμμα και είναι από τις πιο κατοχυρωμένες επαγγελματικά ειδικότητες. Οι προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος του Ηλεκτρολόγου καθορίζονται λεπτομερειακά με το πρόσφατο ΠΔ 108/2013 που προβλέπει εξετάσεις σε συγκεκριμένη ύλη για την απόκτηση των αδειών του Εγκαταστάτη Ηλεκτρολόγου (ΦΕΚ2190/Β΄/5-9-2013). Για την απόκτηση των αδειών απαιτείται πτυχίο από ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, ΤΕΛ, ΤΕΣ, ΙΕΚ ή ισότιμη σχολή, με μικρή διαφοροποίηση στον απαιτούμενο χρόνο προϋπηρεσίας με εξαρτημένη εργασία στην Ειδικότητα. Το εύρος και το βάθος της εξεταστέας ύλης έχει αυξηθεί λόγω των νέων εφαρμογών στις ηλεκτρικές εγκαταστάσεις.
6.    Λόγω αυτών των εξελίξεων στο επάγγελμα του ηλεκτρολόγου, το ισχύον πρόγραμμα σπουδών της Ειδικότητας «Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων & Δικτύων» του ΕΠΑΛ δεν καλύπτει σήμερα ικανοποιητικά τις απαιτήσεις της παραγωγής. Χρειάζεται να προστεθεί ύλη σχετικά με το νέο κανονισμό των Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων, την παραγωγή, μεταφορά και διανομή της ηλ. ενέργειας, τους υποσταθμούς, τις σύγχρονες προηγμένες κτηριακές και βιομηχανικές εγκαταστάσεις και αυτοματισμούς, τις εφαρμογές των φωτοβολταϊκών και των ανεμογεννητριών, κ. ά. Αν το πρόγραμμα σπουδών της Β΄ Τάξης είναι ενιαίο με τους ηλεκτρονικούς, οι ώρες των μαθημάτων της ειδικότητας του ηλεκτρολόγου θα μειωθούν ακόμη περισσότερο και το πρόβλημα θα οξυνθεί. Σημειώνεται ακόμη ότι λόγω της αναβάθμισης των προσόντων που απαιτούνται για το επάγγελμα του Ηλεκτρολόγου, στα σωματεία των κατά τόπους Ηλεκτρολόγων Εγκαταστατών όλο και περισσότερο τα νεοεισερχόμενα μέλη δεν προέρχονται από τις μέσες τεχνικές σχολές (των οποίων οι απόφοιτοι δυσκολεύονται να αποκτήσουν τις σχετικές άδειες), αλλά είναι απόφοιτοι ΤΕΙ που λαμβάνουν τις σχετικές άδειες με την επίδειξη του πτυχίου τους.
7.    Κατανοούμε πως ένας από τους βασικούς λόγους της πρότασης για την ενοποίηση του προγράμματος σπουδών της Β΄ Τάξης, είναι η αποφυγή της δημιουργίας ολιγομελών τμημάτων μαθητών στα σχολεία.  Το πρόβλημα όμως δεν λύνεται στην ουσία με τον τρόπο αυτό αλλά μετατοπίζεται στην Γ΄ Τάξη. Πράγματι, με τη δεδομένη χωροταξική κατανομή και το μέσο πληθυσμιακό μέγεθος των ΕΠΑΛ, αν στον Τομέα της Β΄ Τάξης εγγραφούν 15–20 μαθητές (όπως είναι το σύνηθες) στη Γ΄ Τάξη, είτε θα δημιουργηθεί αναγκαστικά μια μόνον από τις Ειδικότητες του Τομέα, είτε θα οδηγηθούμε αναγκαστικά σε ολιγομελή τμήματα. Με τα σημερινά δεδομένα, σε πολύ μικρό αριθμό σχολικών μονάδων οι μαθητές που θα εγγραφούν στη Β΄ Τάξη υπερβαίνουν τους 25-30, ώστε στη Γ΄ Τάξη να έχουμε δύο μη ολιγομελείς Ειδικότητες (μία ηλεκτρολογική και μια ηλεκτρονική). Ο έλεγχος των ολιγομελών τμημάτων μπορεί να εξυπηρετηθεί πιο αποτελεσματικά με την χωροθέτηση των διαφόρων Ειδικοτήτων μεταξύ γειτονικών ΕΠΑΛ τα οποία να θεωρούνται ως ένα συγκρότημα. Επιπλέον ο διαχωρισμός των Τομέων (Ηλεκτρολογικός – Ηλεκτρονικός) στη Β΄ Τάξη παρέχει μεγαλύτερη ασφάλεια στο εκπαιδευτικό και μαθητικό προσωπικό, καθώς θα γνωρίζει εκ των προτέρων αν θα λειτουργήσει ή όχι η Ειδικότητα. Αποτρέπει ακόμη τις διοικητικές και ενδοκλαδικές τριβές των καθηγητών.
8.    Αν παρ’ όλα αυτά, η Επιτροπή θεωρεί ότι πρέπει να περιορισθεί ο αριθμός των Τομέων του ΕΠΑΛ, τότε είναι πιο δόκιμο, επιστημονικά και οργανωτικά, να ενοποιηθούν οι Τομείς Πληροφορικής και Ηλεκτρονικής. Πράγματι οι δύο αυτοί Τομείς έχουν μεγαλύτερο εύρος κοινών αντικειμένων (μαθημάτων) σε σχέση με αυτό που έχουν οι Ηλεκτρολόγοι – Ηλεκτρονικοί, όπως μπορεί εύκολα να διαπιστώσει κανείς παρατηρώντας τα αντίστοιχα προγράμματα σπουδών. Ακόμη η αλματώδης ανάπτυξη της ψηφιακής τεχνολογίας και των επικοινωνιακών δικτύων φέρνει συνεχώς πιο κοντά την Ηλεκτρονική τεχνολογία με την Πληροφορική. Ένα κοινό πρόγραμμα σπουδών στη Β΄ Τάξη που θα παρέχει στις Ηλεκτρονικές Ειδικότητες το αναγκαίο υπόβαθρο το σχετικό με τη δομή και τα προγράμματα των Η/Υ, θα διευκόλυνε καλύτερα την ανάπτυξη των Ειδικοτήτων στη Γ΄ Τάξη, σε σχέση με ένα κοινό πρόγραμμα σπουδών με τους Ηλεκτρολόγους.
Συμπερασματικά η θεσμοθέτηση κοινού προγράμματος σπουδών στον ενοποιημένο Τομέα δημιουργεί – κατά την άποψή μας – περισσότερα προβλήματα από αυτά που επιχειρεί να λύσει.
Ελπίζουμε ότι το ΥΠΠΕΘ και το ΙΕΠ θα λάβουν υπόψη τις παραπάνω ενστάσεις – επισημάνσεις μας και θα καταλήξουν στη θεσμοθέτηση ξεχωριστού Τομέα Ηλεκτρολογίας στο ΕΠΑΛ. Είμαστε στη διάθεση σας για περισσότερες πληροφορίες και διευκρινίσεις, αλλά και για να βοηθήσουμε με την εμπειρία και τις γνώσεις μας στη σύνταξη των νέων προγραμμάτων σπουδών.
Με εκτίμηση,
ΟΙ ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ
Δημήτρης Βελιτσός
Ιωάννης Καλπίδης
Κώστας Καλτσάς
Στέλιος Καραγιάννης
Μιχάλης Λαγουδάκος
Χάρις Ορφανός
Σταύρος Πάγκαλος
Λάζαρος Σοφιανίδης

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα