Thumbnail

Είμαστε δύο μάχιμοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι προσπαθούν να επιτελέσουν με μεράκι και αγάπη (και κυρίως χωρίς μεμψιμοιρίες) το λειτούργημά τους, παρά τις πολλές αντιξοότητες, ορισμένες από τις οποίες δημιουργεί ο θεσμικά επιφορτισμένος με τη διευκόλυνση του έργου των εκπαιδευτικών φορέας, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Με έκπληξη και προβληματισμό παρακολουθούμε το τελευταίο διάστημα τη συζήτηση που έχει ξεκινήσει ο ίδιος ο υπουργός σχετικά με την αναγκαιότητα διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών. Ασφαλώς, είναι ενοχλητική η προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζεται ένα τόσο σοβαρό εκπαιδευτικό θέμα, χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψη όλες οι σχετικές επιστημονικές μελέτες.

Επειδή απευθυνόμαστε σε εκπαιδευτικούς, δεν κρίνουμε σκόπιμο να επαναλάβουμε την επιχειρηματολογία για τη χρησιμότητα της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών από το πρωτότυπο. Αρκούμαστε να παραπέμψουμε στο κείμενο θέσεων για τα Αρχαία Ελληνικά του Τομέα Κλασικής Φιλολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του ΕΚΠΑ (https://www.alfavita.gr/). Επιθυμούμε απλώς να εκφράσουμε τη θέση του εκπαιδευτικού που δεν κάνει αγγαρεία διδάσκοντας τα Αρχαία Ελληνικά, αλλά καταθέτει περίσσευμα ψυχής προσφέροντας με χαρά στους μαθητές μια πρόγευση του ανθρωπιστικού ανθρωπισμού που τόσο έχει ανάγκη η πατρίδα μας κάτω από τις παρούσες δυσμενείς συνθήκες.

Συνάδελφοι, η αποτυχία των προχειρογραμμένων αναλυτικών προγραμμάτων και των κακογραμμένων διδακτικών εγχειριδίων δεν αποτελεί σοβαρό επιχείρημα κατά της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών. Μπορεί, άλλωστε, το Υπουργείο Παιδείας να μεριμνήσει για την αντικατάστασή τους όπως και για την αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας του μαθήματος

Επίσης, δεν μπορούμε να κατανοήσουμε τον λόγο για τον οποίο η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών εμφανίζεται να αποτελεί εμπόδιο για τη σωστή διδασκαλία των Νέων Ελληνικών. Αν ο αρμόδιος υπουργός κρίνει ότι είναι λίγες οι ώρες διδασκαλίας των Νέων Ελληνικών, δεν έχει παρά να τις αυξήσει, όχι όμως σε βάρος των Αρχαίων Ελληνικών. Η διδασκαλία αυτών των δύο μαθημάτων δεν πρέπει να έχει ανταγωνιστικό αλλά συμπληρωματικό χαρακτήρα.

Θεωρούμε πως το πρόβλημα δεν είναι η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα. Το πρόβλημα είναι ο τρόπος διδασκαλίας της. Όπως προβληματικός είναι και ο τρόπος διδασκαλίας όλων των γλωσσικών μαθημάτων στο ελληνικό σχολείο. Την ίδια αποτυχία μπορεί να διαπιστώσει κανείς και στη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής, για τον πολύ απλό λόγο ότι το εκπαιδευτικό σύστημα δεν κατάφερε να ενεργοποιήσει τους μαθητές, οι οποίοι συχνότατα μένουν παθητικοί δέκτες σε μια άχαρη και βαρετή διαδικασία. Θα καταργηθεί, λοιπόν, και η διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ή, επιτέλους, θα επιχειρηθεί σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα να αλλάξει ο τρόπος διδασκαλίας της;

Η άποψή μας είναι ότι δεν φταίνε ούτε τα πολλά Αρχαία ούτε τα λίγα Νέα. Το αρχαίο κείμενο στα χέρια δασκάλων και μαθητών που χαίρονται να το επεξεργάζονται γλωσσικά και νοηματικά είναι μαγικό εργαλείο που παράγει πνευματικό πλούτο. Στα χέρια των «διεκπεραιωτών» είναι χαμένος κόπος απέναντι σε παγερά αδιάφορα μυαλά.

Ασφαλώς και δεν διαφεύγουν της προσοχής μας οι πραγματικοί λόγοι αυτής της συζήτησης και οι πραγματικοί σκοποί που υποκρύπτονται κάτω από τους χονδροειδώς διατυπωμένους προβληματισμούς των αρμοδίων του Υπουργείου. Είναι ολοφάνερο στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ ότι η όλη συζήτηση αποσκοπεί κυρίως στη μείωση του ωραρίου των φιλολόγων, ώστε να καλυφθούν οι οποιεσδήποτε ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό, χωρίς να χρειαστεί να γίνουν νέοι διορισμοί. Δεν εκπλησσόμαστε από τις προθέσεις του Υπουργείου. Αυτό που μας εκπλήσσει είναι η στάση φιλολόγων εκπαιδευτικών, οι οποίοι αναλαμβάνουν να παίξουν το ρόλο του δούρειου ίππου, διευκολύνοντας αντιεκπαιδευτικές πρακτικές που λαμβάνουν χώρα εξαιτίας μιας ακόμη «αυταπάτης». Αυτών των ίδιων φιλολόγων εκπαιδευτικών που παρέμειναν άλαλοι και αδρανείς, όταν λίγα χρόνια πριν μειώθηκαν οι ώρες διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο!

Νίκος Πέτσας – Δημήτρης Χατζημιχαήλ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Ανακαλούνται αυτά τα γνωστά δημητριακά βρώμης

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 23/9

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Παιδί παίζει με παιχνίδια
Ασπεργκερ σε ακριτικό νησί
Ο αγώνας των γονιών αφότου ο γιος τους διαγνώστηκε με νευρολογική αναπτυξιακή διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού.
Ασπεργκερ σε ακριτικό νησί
εκπαιδευτικος ΑΜΕΑ
Ειδικά σχολεία: Στην ψηφιακή εποχή δεν υπάρχει πρόσβαση
Από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η μονάδα (αφού το σχολείο τους κρίθηκε -και ήταν- ακατάλληλο και επικίνδυνο) που θα φιλοξενούσε τα παιδιά τους...
Ειδικά σχολεία: Στην ψηφιακή εποχή δεν υπάρχει πρόσβαση
depy
ΔΕΠΥ: Συχνά συμπτώματα που διαφεύγουν της διάγνωσης
Η ακριβής διάγνωση συχνά εξαρτάται από την κατανόηση του ασθενή και την αξιολόγηση 10 συμπτωμάτων τα οποία συνήθως οδηγούν σε λανθασμένη διάγνωση της...
ΔΕΠΥ: Συχνά συμπτώματα που διαφεύγουν της διάγνωσης